Локорско – в.з. Манчов валог

Никога не е късно да представиш хубава пътека, дори и тя да е добре позната на част от аудиторията. В конкретния случай става дума за един кратък маршрут между Локорско и съседното с.Войнеговци, който е много, ама наистина много подходящ за начинаещи колоездачи, семейни разходки, а и за бързи врътки след работа в делнични дни, особено ако човек търси нещо, което да е по-леко от пътеките над Локорско и като терен, и като изкачване.

По принцип пътеката е разположена над с. Войнеговци и минава през една от вилните му зони, която според картите се нарича Манчов валог. Аз обаче предпочетох да забода началната точка в Локорско, поради няколко причини:
1. Площадът в Локорско е много по-удобен за паркиране. Във Войнеговци е малко тесничко в това отношение.
2. Започвайки от Локорско, човек може да се изкачи съвсем плавно, загрявайки постепенно.
3. Доколкото става дума за кратко каране, винаги можете да го добавите към някоя от познатите пътеки над Локорско, ако имате известно време за уплътняване.

Изкачването, както казах, е максимално плавно и леко, изцяло по черни пътища. Е, има и малко по-стръмни отсечки тук-там, но са предимно кратки. Впрочем за достигане до в.з. Манчов валог има поне няколко варианта – и по-стръмни, и по-кални. Смея да твърдя, че описаният тук е най-добрия сред тези, които аз съм пробвал.

В началото маршрутът е открит, но после влиза на сянка в гората, така че може да се кара и в горещи летни дни. По-хубавото обаче е, че може да се кара и през по-голямата част от зимата. Почвата е песъчлива и бързо изсъхва, дори и по черните пътища в гората, където все пак може да срещнете и малко кал на места (но в повечето случаи лесно заобиколима).

Що се отнася до пътеката, т.е. спускането, тя е сравнително равна, така че не очаквайте постоянно ускорение, като по другите пътеки над Локорско. Тук, ако искате да поддържате скорост, трябва и да въртите. Точно този малък наклон обаче, придружен от приятни завойчета и леки препятствия, прави пътеката идеална за начинаещи. ХС колоездачи също биха я харесали – не защото е лесна, а защото с леко колело карането по нея е по-динамично и приятно. Актуалното състояние на пътеката в края на февруари 2019 г. включва две паднали през нея дървета, но мисля, че скоро някой ще им „види сметката“, за да не затрудняват движението.

Покрай пътеката Краси Великов с приятели е изградил разни скокове – съветвам ви да не ги скачате на сляпо, защото състоянието на някои от тях не е много добро. Ако ви влекат такива препятствия, може би най-добрият начин е да карате по пътеката отдолу нагоре и да пробвате скоковете, за да ги познавате после при спускането.

Изходна точка: с. Локорско

Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2, Т2)

Физическо натоварване: ниско (КФН=3)

Продължителност: 1-2 часа в зависимост от темпото, почивките и т.н.

Вода: 1.0 л, по маршрута няма чешми

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От площада на Локорско не поемаме нагоре към планината, а пресичаме главната улица и продължаваме по ул. „Поручик Божидар Божилов“ в северна посока. След стотина метра минаваме по мост над реката и се озоваваме на друг площад (т.02), където продължаваме по улицата наляво покрай реката и поемаме към края на селото. При последните къщи разбитият асфалт преминава в черен път и започва леко да се изкачва. Следваме само основния черен път и пропускаме отбивките вляво и дясно.

03 (1.1 км) – Пътят тъкмо се е изравнил. Поемаме по прав черен път вдясно с трошено-каменна настилка Не зная до какъв обект е водел той, но каквото и да е било, в момента не е останало нищо от него. Пътят е с лек наклон, само в края става малко по-стръмен.

04 (1.7 км) – Т-образно кръстовище, поемаме по почвен черен път надясно. След 50 м има разклон (т.05) – този път сме наляво по приятен път през гората.

06 (2.2 км) – Включваме се в друг черен път, идващ отдясно, и продължаваме наляво и нагоре по него. След 50 м (т.07) отново има разклон и отново сме наляво. После в гората има едно-две места, на които пътят се раздвоява – няма значение кой ръкав ще хванете. В т.08 (2.6 км) пропускаме черен път вляво и продължаваме направо.

09 (3.0 км) – Включваме се в основния път за в.з. Манчов валог, който идва отляво (откъм Войнеговци). Караме нагоре по него, той често се разделя на ръкави. След 200 м (т.10) избираме десния път.

11 (3.3 км) – Изоставяме главния път и завиваме по черен път вляво между вилите. Заобикаляме няколко от тях.

12 (3.5 км) – Тук е началото на пътеката. Черният път продължава надясно. Пътеката е направо, като в началото е затревен и пообрасъл черен път към 1-2 вили, след което се шмугва в гората под формата на игрива пътека. През цялото време се движим по периферията на вилните зони Манчов валог и Бранчовица. В т.13 (4.1 км) излизаме при една вила и пътеката продължава вдясно. Същото е и след 200 м в т. 14, а в т. 15 (4.5 км) пътеката се разделя и следваме десния ръкав (левият се разширява към черен път и отива към вилите).

16 (5.1 км) – Пътеката свършва на основния черен път към вилните зони, близо до с. Войнеговци. Продължаваме по пътя надясно и надолу – след малко преминава в стръмен асфалт.

17 (5.6 км) – Точно преди моста над реката, по който се влиза в с. Войнеговци, завиваме рязко вляво по черен път, изкачваме се стръмно по него и продължаваме по равно към Локорско – това е пътят, по който дойдохме от него, така че след т.03 трябва да ви е съвсем познат.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.