Гложене – Черни Вит

От с. Гложене до с. Черни Вит може да се направи много приятна разходка по черен път и асфалт, но както се досещате, за този маршрут избрахме доста по-различен вариант – през планината!

Парадоксът е, че планирах този маршрут като такъв за начинаещи, а в крайна сметка се получи каране, което може да се хареса на всеки, но най-малко на начинаещите. 🙂 В тази връзка бързам и тук да поднеса извиненията си на тези хора от групата, на които трудността и натоварването им дойдоха в повече – оттогава внимавам още повече какви анонси обявявам за каранията си. :)))

Аз лично не бих нарекъл маршрута труден в техническо отношение, но все пак спускането се оказа по един стръмен черен път, който вече се ползва само от мотори и АТВ-та, така че по-скоро се е превърнал в две-три успоредни пътеки. И макар че проправените от МПС-тата коловози бяха предимно гладки, най-плашещият елемент за начинаещите бе наклонът, който на места си е доста сериозен. Ако сте подминали това ниво в карането, нещата се променят – тогава обаче трябва да внимавате за скоростта и за някои възможни изненади, защото пуснете ли спирачките, направо литвате надолу и после спирането става предизвикателство. Пътеката/пътят позволяват да летите с наистина висока скорост, но скромният ми опит сочи, че това е един от най-големите рискове, така че бъдете внимателни и не прекалявайте. Както става ясно, маршрутът може да се хареса дори и на напреднали колоездачи, но не заради някоя засукана технична пътека, а главно заради спокойствието, свежестта и красотата на девствената природа + солидната порция адреналин от високата скорост надолу.

Маршрутът е с прилична дължина и денивелация, но не бих казал, че е тежък – запълва идеално един ден каране с почивки, зяпане и побутване на някои места. Ще можете да се докоснете до почти изоставени, но много китни села и махали, да погледнете към заснеженото (напролет) старопланинско било и към нагънатите ридове на Предбалкана, да подишате от най-чистия планински въздух и всичко това е на един час път от София. Ако бързате, можете да го приключите и за половин ден – въпрос на приоритети.

Идеалните сезони за каране по този маршрут са пролетта и есента. През лятото също може, но се пригответе за сериозни горещини.

Основното изкачване е по асфалт, след което се кара доста време по билни ридове – нагоре, надолу и пак нагоре, докато не излезем над с. Черни Вит, където започва описаното в началото шеметно спускане. Има и доста равно каране покрай река Вит – в началото и в края на маршрута.

А началото е при стадиона на с. Гложене, който се намира в края на населеното място откъм Тетевен. Линк в Google Maps: https://goo.gl/maps/SVqcZV9jBNs. Около него има подходящи места за паркиране, но ако предпочитате, може да оставите колата и в центъра на селото и да питате как да стигнете до стадиона.

Изходна точка: с. Гложене, стадиона

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, R3)

Продължителност: 3-8 часа в зависимост от темпото, почивките и т.н.

Вода: 2-3 л, по маршрута няма много чешми

Храна: За половин или цял ден в зависимост от темпото

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От стадиона (като застанем с гръб към него и лице към селото) поемаме надясно по асфалтиран път през вилната зона Рупци. Караме само по основния път, пропускайки отклонения към вилите. В т.02 (2.1 км) пътят се разделя – ние продължаваме по този направо, който преминава в черен път, а при последните къщи дори и в пътека покрай разни ливади и градини, макар и за кратко. В т.03 (3.1 км) пресичаме коритото на един пресъхващ поток и продължаваме от другата му страна все наляво покрай реката. Така преминаваме и покрай кв. Полатен, намиращ се на отсрещния бряг.

В т.04 (4.8 км), след подминаването на група стопански сгради, достигаме асфалтовия път към с. Дълга ливада и поемаме по него надясно и нагоре. Това е основното изкачване, но наклонът е умерен, не е много стръмен. В т.05 (8.1 км) се отклоняваме по второстепенен асфалтов път, който според табелата води към някаква хижа. По него се изкачваме още малко и достигаме разклон – т.06 (10.1 км). Левият път е за махала Камен дол (Здравец). Десният е за с. Оселна и ние поемаме към него. Следва спускане по черен път, който някога е бил асфалтов и на места си личи. В т. 07 пропускаме една отбивка, преди пътят да направи остър завой надясно.

Това кратко спускане ни довежда до друг асфалтов път в долния край на с. Оселна – т. 08 (11.7 км). Продължаваме по този път наляво (в т. 09 пропускаме отклонение вдясно) и минаваме през това китно, но силно обезлюдено планинско селце. В края му (т.10, 13.8 км) пътят става черен и започва с 2-3 серпентини стръмно да се изкачва нагоре. Така излизаме на слънчева поляна с красив изглед (т.11, 14.5 км), където продължаваме по основния път леко вдясно, подсичайки един хълм отдясно.

В т.12 (15.0 км) достигаме разклон, при който трябва да поемем рязко наляво, почти в обратна посока. Това е черният път по билото, по който ни очакват няколко километра нагоре-надолу. Следваме само основния път, като пропускаме различни отклонения или раздвоения в т. 13 (15.8 км), т.14 (16.5 км), т.15 (16.6 км) и т. 16 (16.9 км). На едно място пред нас се изправя стръмен рид с моторджийска пътека право нагоре по него. Черният път го заобикаля с подсичане отдясно – тук е най-стръмната част от изкачването и може да се наложи да бутате. От другата страна продължаваме по самото било и така достигаме т. 17 (18.5 км), в която пропускаме стръмен черен път вляво.

След още 400 м достигаме най-високата част на билото – т.18 (18.9 км). Тук основният път продължава надясно, а ние трябва да се изкачим още малко наляво по самия рид, където има занемарен и леко обрасъл черен път. След 200 м достигаме връхната точка, където е време да сложим защитната екипировка. Оттук ни очаква предимно спускане, при това доста дълго и доста стръмно, макар че в началото пътят (който на много места прилича по-скоро на пътека) преодолява няколко междинни връхчета, където има и изкачвания. След това идва времето на бързия „шус“, който буквално може да нагрее спирачките ви до посиняване на дисковете.

В т.19 (23.3 км) излизаме на главния път в с. Черни Вит. Тук можем да се разопаковаме от допълнителната екипировка, защото продължаваме с леко спускане по шосето през центъра на селото и все надолу покрай едноименната река. В т. 20 (27.5 км) можете да обърнете внимание на една пещера вдясно, до която има път, след което продължаваме още надолу.

Малко преди пътят да се включи в главното шосе между Гложене и Тетевен, точно преди моста над р. Бели Вит, трябва да се отклоним наляво по черен път – това е т. 21 (31.5 км). След 100 м пресичаме по мост наляво р. Черни Вит и продължаваме от другата страна по равен черен път, следвайки течението на р. Бели Вит. Пътят минава през една махала на кв. Полатен и ни извежда в т. 22 (32.9 м) при моста на пътя от Полатен за с. Дълга ливада, т.е. в началото на основното изкачване. От това място до с. Гложене пътят покрай реката би трябвало вече да ви е познат, защото по него дойдохме на идване.

Началната точка при стадиона.

Снимки: Любомир Ботушаров

Още снимки от карането по маршрута можете да разгледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/glojene-cherni-vit.

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.