Огняново – Скребатно – Балдево

Този маршрут може да стане един от най-приятните в района на Огняново, ако пътеката бъде поокастрена и разчистена. В момента е хубав, но по-скоро за хората, които обичат дивотията и не се плашат от леки храсталясвания. Ако сте „алергични“ към „нежния“ допир на клонки и трънки, ако предпочитате да следвате винаги ясна и добре оформена пътека, това каране не е за вас. Ако обаче не искате да повтаряте, а вече те пробвали другите маршрути в района, или пък просто обичате и по-апокрифните пътеки, това кратко каране вероятно ще ви допадне.

Използването на GPS е задължително, тъй като иначе просто няма как да намерите пътеката, а има и къде да я изгубите след това.

Изкачването е по асфалтовия път от Огняново към с. Скребатно и е леко и приятно, макар че денивелацията не е за хора със съвсем слаби крака. И все пак 9-10 км по шосе са нещо, което абсолютно всеки може да преодолее без особени затруднения.

Спускането е… интересно, както вече стана дума. Започва се с хубав черен път, който свършва насред гората, докъдето някога са стигали камионите за дърводобив. На това място трябва да прибегнете до навигацията и смело да нагазите в треви и храсти, за да намерите добре прикритата пътека. След това се редуват ясни секции от нея (в гората) и трудно забележими остатъци през поляните. Като техническа трудност пътеката не е нищо особено, направо би била лесна, но обраслите участъци, а и горските, крият някои рискове и препятствия, които може да убягнат от погледа. Като цяло карането в подобни пущинаци може да е стресиращо за хора без опит, така че преценете според случая.

В крайна сметка пътеката преминава в черен път и по него стигаме до с. Балдево, откъдето по равен асфалт се прибираме към Огняново.

Началната точка е централният площад на с. Огняново.

Изходна точка: с. Огнявово, централен площад

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, F, Т3)

Физическо натоварване: ниско (КФН=4.5)

Продължителност: 1-3 часа

Вода: 1 – 2 л, по пътя няма чешми

Храна: Не е необходима

– пътеки  – 1.4 км

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От площада на с. Огняново следваме табелите към с. Скребатно и с. Осиково. След 160 м (т.02) завиваме надясно. По тази основна улица напускаме селото. След последните къщи, в т. 03 (1.4 км) пропускаме асфалтова отбивка направо и продължаваме със серпентина надясно. Малко след това в т. 04 (1.8 км) пропускаме асфалтов път надясно, който слиза към част от хотелите при р. Канина. Ние караме само нагоре по асфалта към с. Скребатно.

05 (7.0 км) – Точно преди с. Скребатно пътят преваля и вляво има приятен дървен заслон. Това е мястото за почивка и слагане на защитната екипировка, ако носите такава. След това продължаваме по черния път наляво. След 300 метра (т. 06) пътят се раздвоява – караме по десния. Подсичаме склона през едно дере и продължаваме да се спускаме.

07 (8.2 км) – Пътят внезапно свършва на една хубава поляна. Вдясно има дере. Пред нас има малък горист хълм. На това място трябва просто да продължим направо, подсичайки хълма от дясната му страна, без да се изкачваме. След 100 м (т.08) би трябвало да видите пътеката леко вдясно и 1-2 метра по-ниско. Започваме да се спускаме по нея – в гората е по-ясна, на откритите места трудно се следва – внимавайте и за скрити в тревите камъни. В т.09 (8.5 км) пътеката почти се губи – търсете я рязко вдясно и след това отново вляво и надолу.

10 (9.6 км) – Пътеката излиза на една поляна сред млади борчета и отново се губи от погледа, или по-скоро се раздвоява. Тук трябва да продължим леко вдясно и скоро ще се озовем на занемарен, но хубав черен път.

11 (10.2 км) – На следващата голяма поляна черният път завива наляво и продължава да се спуска към с. Балдево. Влизаме в него покрай едни кошари и следваме улиците, докато стигнем центъра (т.12, 11.6 км). Тук вече може да махнете допълнителните протектори, ако сте ползвали такива. Продължаваме надолу по главната улица и се включваме в пътя за с. Огняново (т.13, 12.2 км). По него се прибираме в селото.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.