Габровдол – Ерул – Габровдол (Пернишко)

Този маршрут бе изпратен от читател на МТБ-БГ в разгара на лятото, но най-подходящите сезони за каране по него всъщност са пролетта и есента. Не само, защото тогава ще е най-красиво, а и заради преобладаващото каране по асфалт – някои дори може да оспорят доколко е подходящ за каране с планински велосипед, но зная, че сред аудиторията ни има както хора, които обичат да правят дълги тренировки по асфалт, така и прохождащи планински колоездачи, които имат сила в краката, но се притесняват от пресечения терен. Не на последно място, през 2014 г. аз самият имах възможността с Ram Bikes да вкуся от спокойствието и дивотията на района около западната ни граница и да се убедя, че карането по тихите, замиращи междуселски асфалтови пътища, отвеждащи до почти изоставени села, също има своя чар. Така че публикувам GPS следата с удоволствие и вярвам, че сред читателите ни ще има хора, за които да е полезна. Благодаря на Ивайло Атанасов, че я сподели с МТБ-БГ!

Искам да споделя един маршрут, който минахме с един приятел през лятото на 2014 г. Останах страшно впечатлен от него, защото комбинира спокойствие и дива природа.

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: центъра на село Габровдол

Дължина: 74 км

Ниво на техническа трудност: ниско

Физическо натоварване: високо, КФН=9
Бел.ред.: Авторът е посочил средно физическо натоварване и продължителност 5 часа, което свидетелства за добро темпо и добра физическа подготовка. Според формулата в използваната от МТБ-БГ система за класификация на маршрутите обаче Коефициентът за физическо натоварване е 9, което означава високо. Това ме накара да завиша и възможната продължителност, тъй като дори на асфалт с леки наклони много хора поддържа ниска средна скорост.

Продължителност: 5-8 часа

Вода: 1-2 л, чешма има в село Душинци, малко след село Пенкьовци, както и в село Еловдол

Храна: в селата, през които се минава, няма работещи магазини, така че е нужно да се вземе сандвич или нещо дребно за хапване

Терен: предимно стари асфалтови пътища + около 6 км черен път след село Ерул

GPS следа в gpx формат (универсален)

Описанието на маршрута ще започна с изричното пояснение, че се минава през множество села, които са много обезлюдени, няма отворени магазини и е добре всеки, който желае да го мине, да се запаси с малко количество храна.

Началната точка на маршрута е центъра на село Габровдол (на около 60 км от София и на около 30 км от Перник) – ако сте с кола, може да я оставите на паркинга пред кметското наместничество в селото. Подобно на другите села в района, тук живеят много малко хора и вероятността колата ви да пострада е много малка. От центъра на селото поемате надясно в посока Еловдол, като се движите по главния път между тези две села в продължение на около 4-5 км. След последното сериозно спускане, ще забележите Т–образен разклон, на който има стара автобусна спирка – трябва да поемете надясно по много тесен стар асфалтов път, който се използва изключително рядко и вероятността да срещнете кола клони към нула. Пътят криволичи покрай малка река, която беше доста пълноводна, поради обилните валежи през лятото на 2014 г. Вероятността да срещнете диви животни, не е малка – ние тук наблюдавахме две сърни, които изскочиха точно пред нас. Този тесен път към своя край се провира между една вилна зона, която ще ви изкара в околностите на село Долна Секира. Оттук започва изкачване, като трябва да продължите по пътя за село Станьовци, като не се отклонявате за Долна Секира. В центъра на село Станьовци трябва да поемете наляво към Душинци и Ерул. В село Душинци вдясно от пътя има чешма (доста е неугледна, но водата става за пиене). Продължавате да изкачвате по асфалтовия път и ще стигнете до разклон за село Ерул. Селото остава вдясно от пътя – вие трябва да поемете наляво и да карате по спускаща се пътека за село Кожинци, която е около 5-6 км черен път. В началото пътеката е обрасла в шубраци, но след това се излиза на по-открито. Пътеката е една единствена и трудно може да се сбърка, като е изцяло спускане. Самата пътека е от червенозем и при дъждовно време окалването до уши е задължително. Технически нивото на пътеката бих го оценил на лесно докъм средно на места.

Черният път ще ви отведе до село Кожинци, където продължавате надясно по асфалт, който ще ви отведе до главен път Трън – Земен. Поемате наляво, като следва около 6 км изкачване през живописна гора, последвано от дълго и приятно 16 км спускане към селата Видрар и Пенкьовци. Малко след село Пенкьовци вляво от пътя има каменна чешма, където може да презаредите запасите от вода. Продължавате по асфалт, докато стигнете до разклон за село Мурено и Еловдол, където има стара ръждясала табела сочеща наляво за София – трябва да поемете в тази посока. От този разклон следва изкачване през село Мурено до село Еловдол – единственото място, където може да има работещ магазин. Тъй като това село е към края на маршрута, може да се възнаградите с една студена бира (магазинът, ако работи, се намира в жълтата сград, зад чешмата в центъра на селото). След Еловдол ви чака приятно, но кратко спускане до същото Т-образно кръстовище от началото на маршрута, последвано от леко изкачване до началната точка в село Габровдол.