Говедарци – Мальовица – х.Вада

В горещите летни дни твърде малко са нещата, които могат да се сравнят с прохладата на сянката във вековните рилски гори. Затова ви предлагаме този приятен маршрут в района на Говедарци с гаранцията, че може да карате по него дори и при температура 40 градуса на слънце.

Изходна точка: с.Говедарци, централен площад
Дължина: 26,5 км
Денивелация (изкачване): 650 м
Продължителност: 4-5 часа (с почивки и по-бавно темпо)
Вода: 2 л
Храна: За половин ден (например 1 сандвич и 1 енергийна вафла). Заведения за хранене има в м.Мальовица и в хижа „Вада“.
GPS следа във формат gpx

Говедарци е едно райско кътче за любителите на планината – не само защото е подстъп към Мальовишкия дял на Рила, една от най-внушителните и красиви части на тази планина, а и поради близостта си до София – само някакви си 70-80 км, които с автомобил се „взимат“ за час и половина. Оттам нататък ви очакват сенчести борови гори, ледени планински реки и зашеметяващи панорами, както и някои доста технични пътеки.

Тук трябва да призная, че настоящият маршрут е сгрешен – объркана е посоката на движение! Ако се тръгне от Говедарци към хижа „Вада“, след това към Мальовица и оттам обратно към Говедарци, ще се получи доста по-лесен за каране нагоре и надолу маршрут и ще се спестят няколко километра спускане по асфалт, които не успяхме да избегнем. НО за целта ще трябва да почакате още малко, докато опиша и този вариант, тъй като няма как да го реализирате просто чрез каране наобратно по GPS следата – на места трябва да се мине по други пътища и пътеки, които още не са проучени. Та като казвам, че е сгрешен, имам предвид, че в бъдеще ще се появи и по-лесен вариант в същия район, но засега разполагаме само с този, а той е подходящ само за карачи, които не се плашат от технични терени нито при изкачванията, нито при спусканията. Не трябва също така да се плашат от газене в реки, каране през малко тръни и коприви и няколко участъка нагоре с брутален наклон, където ще трябва да се бута.

Описан по-накратко, маршрутът започва от Говедарци с измамно лесно изкачване по асфалтиран (макар и изоставен) път към м. Овнарско, където навремето е имало царска ловна хижа. През повечето време пътят върви през вековна иглолистна гора, където сянката е толкова дебела, че температурата е поне с 10 градуса по-ниска от всяко друго място, което можете да си представите. След Овнарско към Мальовица се продължава по горски туристически пътеки, предимно нагоре – и понеже става дума за Рила, на някои места те са наистина стръмни и технични, но въпреки това почти навсякъде са караеми. От Мальовица (не върха, а местността около „ЦПШ“-то) маршрутът тръгва предимно надолу в посока хижа „Вада“, отново по маркирани туристически маршрути. Първите няколкостотин метра са по стръмна и много технична горска пътека, след това се кара няколко километра по черен път, който на едно място е препречен от паднали дървета и по него стигате до приказно място за почивка – Яворова поляна. След нея отново ви очаква пътека и отново тя е стръмна и технична, като в началото ще трябва и да избутате 200-300 м нагоре. След излизането на пътя за хижа „Вада“ (съвсем близо до самата нея) се продължава надясно и надолу по него, излиза се на главния път от Мальовица за Говедарци и в последните няколко километра, за да избягаме от асфалта, избрахме някои черни пътища и пътеки покрай р. Черни Искър, които обаче на 2-3 пъти я пресичат и трудно ще останете сухи при това упражнение. Но какво пък, в летните жеги малко разхлаждане не вреди никому, особено ако оставите чифт сандали или резервни обувки в колата…

Както се вижда от данните за маршрута, във физическо отношение той не е много труден, но все пак трябва да сте в добра кондиция – на моменти става доста стръмно. За техничността вече предупредих – ако сте свикнали ксамо на черни пътища и хубави, утъпкани пътеки, това каране ще ви озори.

Макар че Рила е „водната планина“, точно по този маршрут не видях много източници на питейна вода, така че по-добре си я носете в раницата.

Описание на маршрута:

001 (0.0 км) – Началото на маршрута е от централния площад на с. Говедарци. Оттам навигирайте с GPS-а или питайте местните хора, за да ви упътят към пътя, който извежда от селото към ски-пистата, хижа „Мечит“ и местността Овнарско.

002 (1.3 км) – В горния край на селото, когато от дясната ви страна вече няма къщи, се отклонява надясно пътят за м. Овнарско. Тръгнете по него. (Основният път продължава направо и нагоре към ски-пистата и хижа „Мечит“). Пътят за Овнарско е асфалтиран, следвайте само него.

003 (6.9 км) – Достигате разклон, съвсем наблизо (вляво по асфалта) е изставената царска ловна хижа „Овнарско“. Направо и надолу също продължава асфалтиран път – не зная къде води, но според картата скоро свършва. Вие трябва точно при този разклон да откриете в тревата черен път/пътека наляво, който влиза в гората и започва стръмно да се изкачва. Има туристическа маркировка с червен и син цвят. Скоро пътят се превръща в пътека.

004 (8.5 км) – Малко след един десет завой с мостче над планински поток вляво се отклонява пътеката със синя маркировка за Йончевото езеро. Вие продължете направо по пътекат с червена маркировка към хижа „Мальовица. Следва кратко спускане.

005 (8.9 км) – Пътеката се раздвоява. Надясно и надолу е по-скоро като черен път ще ви отведе до шосето Говедарци – Мальовица. Вие карайте наляво и нагоре в гората по пътеката с червена маркировка.

006 (9.7 км) – Отново разклон на пътеката и отново сте наляво и нагоре по червената маркировка.

007 (9.9 км) – На това място туристическата пътека с червената маркировка продължава стръмно наляво и после надясно – ще трябва да бутате малко. После отново става караема. (Вдясно можете да видите друга пътека, която не е маркирана и не е проучена. Вероятно извежда до шосето за Мальовица.)

008 (10.4 км) – Излизате на черен път, продължете по него надолу. Той отвежда до местността Мальовица. Ако желаете да починете там, може да се спуснете чак до паркингите и заведенията. Ако не, внимавайте за следващото разклонение след 300 м.

009 (10.7 км) – Черният път пресича пътека с трицветна маркировка и многозначителната табела „Учебен полигон по маркировка“. Ако не искате да ходите чак до м. Мальовица, завийте надясно по тази пътека. Техничното спускане започва, така че можете преди това да сложите наколенки или друга защитна екипировка.

010 (10.9 км) – След 200 м пресичате шосето Говедарци – Мальовица. Пътеката продължава от другата страна с червена маркировка, има и табела към хижа „Вада“. Следва най-стръмната и технична част.

011 (11.4 км) – Излизате на черен път. Продължете по него наляво към хижа „Вада“, следвайки червената маркировка. На някои места може да срещнете немаркирани оклонения – пропускайте ги. На едно място ще се наложи да преминете под/около няколко паднали дървета. Наклонът на пътя е предимно надолу.

012 (13.2 км) – Достигате местността Яворова поляна. Идеално място за почивка! Маршрутът продължава надясно по черен път с познатата червена маркировка, но карайте бавно, защото след стотина метра ще трябва да се отклоните по пътека.

013 (13.4 км) – Продължете наляво по маркираната с червено туристическа пътека към хижа „Вада“. Има и табела. Първо ви очаква кратко, но много изкачване (с бутане и носене). След това започва спускане.

014 (14.2 км) – Отляво се спуска пътеката от Зелени рид и се съединява с вашата. Продължете надясно и надолу към хижа „Вада“, следвайки основната пътека с червената маркировка.

015 (14.8 км) – Пътеката излиза на пътя за хижа „Вада“, която се намира вляво на около 300-400 м. Ако желаете, можете да я посетите. Маршрутът продължава надясно и надолу по асфалтовия път, който е толкова разбит, че на места прилича повече на черен.

016 (18.7 км) – Излизате на главния път Говедарци-Мальовица. Продължете по него направо и надолу в посока Говедарци.

017 (20.9 км) – Вляво към реката се отклонява горски път – отбийте се по него. След малко излизате на друг такъв – продължете надясно, по течението на реката.

018 (21.3 км) – Наляво има черен път, водещ към реката. Завийте по него. (В противен случай ще излезете отново на шосето). След малко достигате брод и мост – преминете на отсрещния бряг и продължете надясно, следвайки течението на реката. След 1 км пътят я пресича, но този път без мост. След това минавате през нея още веднъж.

019 (23.8 км) – Излизате при един мост над реката и главен черен път, навлизащ в планината Лакатишка Рила вляво. Има и новопостроени хотелски сгради вляво. Продължете пред тях направо, следвайки течението на реката от лявата й страна, по черен път.

020 (24.8 км) – Някъде тук черният път преминава в едва забележима тясна пътека, подсичаща самия бряг над реката, от лявата й страна. Карайте по нея, но с повишено внимание, тъй като отдясно е почти отвесен склон към реката. На 1-2 места се налага да слезете от колелата заради малки свлачища.

021 (25.8 км) – Пътеката свършва при мост над реката и асфалтиран път, навлизащ в Лакатишка Рила. Продължете надясно по моста към селото и навигирайте в него до началната точка на маршрута.

Ето и няколко снимки от карането по маршрута: