Сеславци 4

Този маршрут е обещаният допълнителен вариант на маршрута „Урановият рудник над Сеславци 2“, но в същото време може да се разглежда и като алтернативен, при това по-хубав (поне в момента) вариант на маршрута „Сеславци 3“ (тъй като за голямо съжаление една от пътеките, описани в него, вече не съществува, превърната в кален черен път от дърварите).

Изходна точка: с. Сеславци, площада
Дължина: 17,9 км
Денивелация (изкачване): 650 м
Продължителност: 3 ч (с почивки и средно темпо).
Вода: 1,5 – 2 л
Храна: по ваша преценка, обикновено един сандвич или енергийна вафла са достатъчни
– асфалт – 3,1 км
– черни пътища – 11,4 км
– пътеки – 3,4 км
GPS следа във формат gpx

Картата е базирана върху ОФРМ Геотрейд
Натиснете върху картата и профила, за да ги отворите в по-голям размер.

Във всички случаи това, което трябва да знаете за карането, е:
– Заобикаля урановия рудник над Сеславци малко по-отдалеч, т.е. осигурява ви „по-безопасен“ достъп до една от най-хубавите пътеки край София.
– Маршрутът е малко по-дълъг и с повече изкачване от „Урановият рудник над Сеславци 2“, което го прави по-подходящ за полудневни излети и позволява да натоварите мускулите си малко повече, преди да поемете надолу. В същото време характеристиките му са такива, че е идеален за по-начинаещи и не много тренирани колоездачи. Хем може малко да се поумори човек и да срещне предизвикателни баири, хем в края на карането ще се чувства „зареден“, а не „смазан“.
– Освен всичко друго, маршрутът е и по-красив от краткия си аналог, тъй като ви позволява да хвърлите поглед към долината на р. Елешница и отвъд нея – един изключително приятен район.

За спускането няма какво по-различно да кажа от първата статия, посветена на тази пътека. Само ще повторя предупреждението си – макар че пътеката е достатъчно лесна, за да бъде премината без проблеми и от по-неопитни карачи със съобразена скорост, тя става доста опасна, ако карате бързо по нея. Настилката в повечето случаи е много суха и доволно покрита с търкалящи се камъни, което осигурява често плъзгане в завоите и не много стабилно спиране. На някои места има и изненади. Затова е важно да карате в границите, в които можете да поддържате контрола върху велосипеда.

Изкачването започва с асфалт, след това плавно набирате височина по хубав черен път, спускате се леко към долината на р. Елешница, за да стигнете до върло изкачване по един ръб на билото. Тук на места може да се наложи и да бутате, след което наклонът се успокоява и достигате една седловина над Сеславци. Продължавате още малко наляво по основното било, след което започва спускането.

Карането обикновено продължава 2-3 часа в зависимост от темпото, което можете да поддържате. При по-голяма група и повече забавяния, може да закръглите и 4 часа, но трудно. От това следва, че взимането на храна е по ваш избор – аз бих бил спокоен, ако имам поне една енергийна вафла в себе си или сандвич, а ако искате да похапнете на теферич, може да вземете и повече. По пътя няма чешми, така че ще ви трябват поне 1.5 л вода.

Квартал (село) Сеславци се намира на около 22 км от центъра на София, т.е. съвсем близко е, макар че не бих нарекъл достигането дотам с велосипед на собствен ход най-приятното преживяване. Но във всички случаи това е единият вариант. Другият (най-лесен, бърз и приятен) е с автомобил, а третият с автобус №117, за който можете да намерите информация в сайта на Центъра за градска мобилност: http://www.sumc.bg/. Маршрутът започва точно от градския площад – място, което най-лесно ще намерите с питане.

Описание на маршрута:

Ако искате максимално подробно описание, можете да ползвате таблицата на маршрута „Сеславци 3“ до т. 007 (11,2 км) от настоящата следа (съответно т. 13 – 11,45 км от таблицата). Както виждате, има леки разминавания в разстоянията, тъй като в единия случай те са измерени с велокомпютър, а в другия с GPS апарат. На практика обаче навигацията по маршрута е съвсем лесна, така че дори само разпечатаната карта и краткото описание тук би трябвало да са ви достатъчни:

001 (0,0 км) – От площада на с. Сеславци, заставайки с лице към главната улица, преминете по моста над реката (в горния край на площада) и продължете наляво по улицата от другата  страна. Карайте само направо и постепенно ще излезете от селото по асфалтиран път, който прави две серпентини точно при последните къщи, изкачвайки ви над населеното място. Следвайте асфалтовия път направо, минавайки отдясно на голяма рушаща се сграда (вероятно е свързана с рудодобива).

002 (1,7 км) – След като я подминете, ще се озовете на Т-образно кръстовище. Пътят наляво води към манастира над Сеславци, има и табела. Вие продължете надясно и нагоре. И двата пътя са асфалтирани.

003 (2,3 км) – Наляво се отбива хубав черен път – поемете по него. Той ще ви изведе с плавен наклон чак до билото. На няколко места има по-малки отклонения, които трябва да пропуснете (например при 4,0 км, 4,5 км и 5,4 км). Следвайте само главния черен път чак до билото.

004 (5,6 км) – Стигате до една седловина на билото. Отвъд нея е долината на р. Елешница. Наляво и надясно има черни пътища. Вие продължете направо по главния път, който скоро започва плавно да се спуска към долината.

005 (6,1 км) – Надясно и нагоре има нов дърварски път, пропуснете го.

006 (8,4 км) – При един по-равен и прав участък от пътя нагоре и надясно се отклонява друг черен път, по-слабо използван. Поемете по него. В началото е доста стръмен. След стотина метра излизате на широка поляна, пътят завива надясно и почва да се катери право нагоре по открит билен ръб. Тук е доста стръмно и може да се наложи да бутате. След това се влиза в рехава гора, пътят прави няколко серпентини и отново излиза на поляна (9,5 км), където завива надясно и продължава да се изкачва към основното било.

007 (11,2 км) – Достигате друга седловина на основното било. Тук настоящият маршрут и „Сеславци 3“ се разделят. Надясно имаше страхотна пътека към близкия връх, която вече е изровен дърварски път. 🙁 Вие продължете наляво и нагоре по основното било, следвайки хубав черен път.

008 (12.5 км) – Надясно и надолу има черен път. Това е началото на спускането. Намирате се над урановия рудник, чиито насипи (табани) са натрупани по протежение на цялото дере, спускащо се вдясно към Сеславци. Ако носите допълнителна защитна екипировка, време е да я сложите. Пътят се спуска с плавен наклон и няколко серпентини. Препоръчвам ви да не карате прекалено бързо, за да не изпуснете най-важната отбивка – пътеката.

009 (13,5 км) – Пътеката се отклонява наляво при втората дясна серпентина на черния път. След първите 2-3 завоя тя се разширява почти до черен път и става скоростна, но е покрита с търкалящи се камъни, така че внимавайте.

010 (14,2 км) – Достигате място, където пътеката се стеснява и продължава направо и леко вдясно, следвайки ръба на билото, а наляво и надолу има изоставен черен път, който трябва да пропуснете.

011 (14.7 км) – Тук е едно от малкото места, на които можете да се объркате. Пътеката следва ръба на билото и точно тук то е равно и има нещо като пътека, която продължава по самия ръб. Основната пътека обаче се шмугва вдясно сред храстите, разширява се и подсича реброто отстрани, спускайки се с приличен наклон и скоростни участъци.

012 (16,8 км) – След няколко вълнуващи препятствия в края, пътеката свършва в равната долина на малка рекичка, преградена с бент. Излиза се на хубав черен път, по който надясно се достига до крайните къщи на Сеславци. Оттам до площада на селото би трябвало да се оправите с навигацията.

(17,9 км) – Достигате площада на Сеславци.