Детски „боен“ твърдак

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Harka » Пон Май 13, 2019 9:53 am

Дойде време да сменя 24-цоловото колело на сина ми (Scott Voltage JR disc) и чудейки се още дали да е тази година или да го оставя за догодина все пак, ми попадна случайно в един магазин една добра оферта за гола рамка Dartmoor Primal 27,5 2017-та година модел, S размер. След кратка справка на място в интернет за точната геометрия на рамката, реших да стрелям и да сглобя с нея детски „боен“ твърдак. Всъщност още от едно време ненавиждам този израз, но в същото време толкова ми се е запечатал в съзнанието, че не знам какъв друг да ползвам. :)

И така, речено-сторено. След покупката моментално ми се събудиха някои позабравени weight weenie инстинкти и си припомних колко е яко всъщност да почнеш събирането на едно колело от нулата. Целта на занятието е велосипед, който „става за всичко“, достатъчно леко и с някои детски специфики, които ще спомена по-надолу.
Сравнявайки геометриите в интернет, се радвам, че ми попадна точно Primal 2017-та, а не актуалния модел, защото новия е с доста агресивна геометрия, която ми идва малко твърде бойна. Същевременно стария ми хареса с доста балансираните си характеристики и челен ъгъл (67° със 140мм вилка) като единственият му кусур е вече поостарялата концепция на задното колело със 135/10 мм задна главина и quick release. Реших, че за дете 40 кг е така или иначе все тая и не се трогнах особено от този факт.

Целта пред „проекта“ е колело, което става за „всичко“, от ХС до байк-парково каране, с лек превес на възможностите за спускане. Имайки опит вече от събирането на 6Point-а ми, седнах и си направих таблица с всички компоненти и започнах да бистря какво да „закача“ на рамката, която вече имам. Започнах с вилката. Dartmoor са посочили, че Primal-а е подходящ за вилки от 130мм до 160мм като аз се спрях на вилка със 140мм и задължително с въздушна пружина, която позволява лесно напасване към ниско тегло на колоездача. Като клас се бях насочил към нисък до среден клас, т.е. нещо от сорта на RockShox Reba RL Motion Control, Suntour Epicon/Epixon и т.н. След известно търсене ми попадна обаче много добра оферта за нов Pike RC Solo Air boost 150мм (т.е. с Charger 1 патрон), свалена от ново колело и не го мислих много. Карам същата вилка (само че във варианта и със 160мм ход и 15х100 ос) на Reign-а ми и съм съвсем доволен от нея. Първоначално мислех да и взема 140мм-ва пружина, но после реших, че е безсмислено и просто ще я настроя с повече sag ако трябва.

Следващото нещо са колелата. Тях на ги мислех кой знае колко (може би само шините) и се спрях на следната комбинация – моят стар фаворит Hope Pro 4 главини, шини Stan NoTubes Arch MK3, спици DT SuperComp и DT ProLock нипли. Както казах, шините ги мислех малко повече. Исках да са достатъчно леки, имайки предвид теглото на карача, но все пак не типични ХС капли. Не намерих нищо подходящо в каталога на DT и се спрях на NoTubes Arch, които с профила си и теглото си от приблизително 430гр., отговарят перфектно на целта.

При скоростната система признавам, че от основните компоненти тук се лашках най-много наляво-надясно между различните концепции. В крайна сметка се спрях на Sram Eagle GX 1x12. Признавам, че аз самият все още не съм пробвал 1х12 скоростна система, но отдавна се каня да сменя сегашната ми Шимано 2х10 на Рейн-а именно със Срам 1х12. Прибавяйки и никак нелошата цена на GX серията, останаха много малко аргументи за нещо друго.

Спирачките бяха ясни, защото те просто бяха налични от по-рано – Deore-тата от Рейн-а ми. В момента са му монтирани на Скота, който изглежда много смешно с 24-цоловите си колела и 203 диск отпред, но детето не си ги дава вече за нищо на света. За пръв път в живота си има спирачки, които просто спират без да ги мисли и без да се „набира“ на тях. За децата това е много важно, защото ръцете и пръстите са им слаби и за тях е според мен дори по-важно да имат спиращи без усилие спирачки, отколкото за възрастните. Пък и винаги съм бил на мнение, че няма такова нещо като твърде спираща спирачка, има такава с лоша модулация.

Няма да изброявам всеки един компонент поотделно, поствам направо цялата си конфигурация заедно с теглата, които не са окончателни, защото все още не съм събрал всички компоненти, но все пак са реални и крайният резултат няма да е много по-далеч. Единствената дупка е кормилото, което колкото и да е странно ми създава най-много грижи с избора и все още не съм го измислил. Искам да е задължително low riser с докъм 10мм издигане, максимум 8° backsweep и дължина около 680-700мм. Без рязане трудно ще се мине, то е ясно, но засега не съм открил нещо подходящо. Като материал си го представям по-скоро алуминиево.

Това е засега, по-късно ще постна и някоя и друга снимка от процеса по събиране. Засега имам вилка и рамка. Поръчал съм задния quick release, скобата за седалка, средното движение и чашките. Скоростната система ще я поръчам след около 2 седмици, защото никъде още няма 165мм Sram GX курбели, а държа на тях.

Компонент Тегло

Рамка – Dartmoor Primal 2207
Чашки Cane Creek 40 IS42 - IS52 95
Вилка – Rock Shox Pike RC 150mm 1880
Колела:
Предна главина –Hope Pro 4 15x110mm 192
Задна главина – Hope Pro 4 135x10mm 305
Шини – NoTubes Arch MK3 856
Спици – DT Supercomp 346
Нипли – DT ProLock AL 20
Гуми:
Предна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Задна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Вътрешни – Tubolito 158
Лапа – Thomson Elite X4 40mm 141
Кол седалка – Thomson Elite 30.9 250
Седалка – Giant Contact 250
Скоба седалка – Hope 49
Заден Quick release - Hope 63
Педали – CB Stamp 1 300
Спейсър чашки – Carbon 1
Пеперудка – No Name 9
Кормило –
Грипове – Sram XX1 104
Команда – Sram GX Eagle Gripshift 104
Дерайльор заден – Sram GX Eagle 292
Касета – Sram GX Eagle 10-50 448
Верига – Sram GX Eagle 272
Курбели – Sram GX Eagle 165mm 624
Средно Sram Dub BSA 73mm 81
Водач - 77Designz FREESOLO™ ISCG05+BSA - V2 16
Башгард - 77Designz CRASH PLATE™ ISCG 05 32
Кабели – Alligator I-Links 50
Предна спирачка – Shimano Deore 500
Задна спирачка – Shimano Deore 486
Предпазител chainstay 17
Бандажи 15
Скоби брони 5


Total: 11608

Както виждате теглото при всички положения трябва да дойде под 12кг, което за твърдак не е нещо грандиозно, но пък и не става дума за изпилена хай енд конфигурация...
Аватар
Harka
 
Мнения: 2400
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Alexi » Пон Май 13, 2019 10:26 am

хубава сглобка :beer: между другото имам излишно 110 грамово алуминиево кормило ( жълтооранжево наподобяващо Рентал Фатбар право е и е около 600-620мм по спомен )
Lapierre Zesty AM 2018 custom build 1x11 XT 13.2 kg
Vitus Zenium SL Disc 2018 custom build Ultegra 685/R7000 2x11 8.2 kg
Cube LTD Pro 2017 custom build 27.5 3x10 XT 11.6 kg
Giant Revel 2 2015 custom build 27.5 1x10 XT 9.4 kg
Аватар
Alexi
 
Мнения: 3439
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Май 13, 2019 10:26 pm

Страхотно колелце ще стане - да сте здрави и двамата да се кефите из горите! Има ли причина да не е тюблес?
Изображение Изображение .
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3121
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Harka » Вто Май 14, 2019 8:13 am

Мерси, мерси. :)

@Alexi:

Благодаря за предложението, но за жалост ми идва твърде късо...

@Pr3d4t0R:

Единствената причина е лошият ми опит от преди години с тюблес системите. Със сегашните "тюблес реди" гуми нямам опит обаче. Може и да са се променили нещата... Какъв е твоят опит?
Аватар
Harka
 
Мнения: 2400
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот thechosen » Вто Май 14, 2019 10:43 am

Чудесно звучи, със здраве и радост да го кара.

Пробвахте ли вече вилката, работи ли прилично с лек карач (колко кг. е младежа).

И аз бях пред избор на нов велосипед за младежа, но след много чудене и гледане реших да взема цял и в последствие да подменям части при нужда, та ми е интересно дали вилката ще работи добре.

За тюблеса само добро мога да кажа - от около 5 години карам така и с подходящите гуми, да са с подсилени бордове и/или готови за тюблес не съм имал сериозен проблем. А карането с ниско налягане ще е много подходящо за детски твърдак, комфорта ще е много по-добър както и сцеплението, пък и прещипването на вътрешните по бордюри и каманаци го няма.
На моя син ще му ги направя при първа възможност тюблес.
thechosen
 
Мнения: 168
Рейтинг: 1535
Регистриран на: Чет Май 29, 2003 3:49 pm

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот IvanTheMan » Вто Май 14, 2019 11:01 am

Явно имаш много свободно време, нерви и пари...Напиши ни поне и колко лева излезе бойния твърдак, за грамажа разбрахме...
IvanTheMan
 
Мнения: 72
Рейтинг: 1150
Регистриран на: Нед Май 29, 2011 10:27 am

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Май 14, 2019 2:01 pm

Карам тюблес от преди гумите и шините да са пригодени за това - с модерните части в момента много лесно хваща. Ето едно отлично клипче да се ориентираш за боза - https://www.youtube.com/watch?v=G2Oqwuh ... x=8&t=610s

Също така вече има достъпни комплекти с фитили и СО2 патрони, което елиминира рискът да се налага да се слага вътрешна. Ако е срязана твърде много отваря се, почиства се и се лепва с лепенка от вътрешната страна, като се надува обратно с СО2 патронът. От тези съм много доволен - https://dragzone.bg/lepenka-za-vnshna-g ... -tool-tb-2 Няма вилка, която толкова да подобри комфортът, както гума на по-ниско налягане.
Изображение Изображение .
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3121
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Ivan_NL » Вто Май 14, 2019 2:26 pm

Я кажи какви са ти впечатленията от Tubolitos, предполагам че караш с тях. Можеш ли да ги сравниш с латекс ако си карал с такива.
Аватар
Ivan_NL
 
Мнения: 67
Рейтинг: 1400
Регистриран на: Съб Сеп 13, 2008 9:48 am
Местоположение: Холандия

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот I.nfraR.ed » Вто Май 14, 2019 4:27 pm

Pr3d4t0R написа:От тези съм много доволен - https://dragzone.bg/lepenka-za-vnshna-g ... -tool-tb-2


И аз съм с такива, но единствения път в който ми се е налагало да я ползвам досега нещо не можа да лепне. Аз ли не почистих добре, лепенката ли беше "крива"...
Нося си и вътрешна за всеки случай, обаче при нея рискът да се спука още при надуването е много голям, тъй като преди това външната най-вероятно ще е събрала безброй трънчета, които я успея да изчистя с ръка, я не.
Така че винаги е за предпочитане да се поправи външната - дали с фитил, дали с лепенка и да се надуе с патрона, както казваш.
Аватар
I.nfraR.ed
 
Мнения: 198
Рейтинг: 1465
Регистриран на: Чет Авг 20, 2009 10:48 am

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Harka » Вто Май 14, 2019 5:38 pm

@thechosen:

Мерси за пожеланията!

Вилката още не я е пробвал, защото колелото все още не е сглобено. Засега не виждам причина да не работи добре, но при положение, че това ще му е първата изобщо работеща вилка, не мисля, че ще успее да открие някакъв проблем дори и да има такъв. 40 кг е иначе. Не е чаак толкова малко.

За тюблеса само добро мога да кажа - от около 5 години карам така и с подходящите гуми, да са с подсилени бордове и/или готови за тюблес не съм имал сериозен проблем. А карането с ниско налягане ще е много подходящо за детски твърдак, комфорта ще е много по-добър както и сцеплението, пък и прещипването на вътрешните по бордюри и каманаци го няма.
На моя син ще му ги направя при първа възможност тюблес.

Карам тюблес от преди гумите и шините да са пригодени за това - с модерните части в момента много лесно хваща. Ето едно отлично клипче да се ориентираш за боза - https://www.youtube.com/watch?v=G2Oqwuh ... x=8&t=610s

Също така вече има достъпни комплекти с фитили и СО2 патрони, което елиминира рискът да се налага да се слага вътрешна. Ако е срязана твърде много отваря се, почиства се и се лепва с лепенка от вътрешната страна, като се надува обратно с СО2 патронът. От тези съм много доволен - https://dragzone.bg/lepenka-za-vnshna-g ... -tool-tb-2 Няма вилка, която толкова да подобри комфортът, както гума на по-ниско налягане.

Добре де, добре де, убедихте ме. :) Трудно мога да кажа нещо срещу аргументите, които изложихте... Всичко си е така.

Тюблес с боза пробвах за първи път 2005-та година на тогавашното ми колело за спускане (Iron Horse Sunday). Кольо Шърмана ми беше направил (разбира се за непригодените за това шини и гуми) бандажи от вътрешни гуми. Признавам, че системата работеше учудващо добре и направо се бях пристрастил към усещането и ниското налягане... докато не спуках гума в една гръмотевична буря на Зелената писта на спускане от Черни връх към Алеко. Така и не успях да разлепя старата, счупих 2 щанги и се прибрах по капла. Малко след това имах още едно спукване, в което бозата не залепи и това беше. Разлюбих тюблеса и го разкарах. Няколко години след това направих още един опит от чисто теглови съображения на тогавашния ми Iron Horse 6. с още по-неподходящ хардуер (гуми, съвсем неподходящи за цела), който дори не успях да го докарам да залепи и това беше. Оттогава не съм правил други опити...

@Pr3d4t0R:

Мерси за клипчето, ще го изгледам с интерес!

Явно имаш много свободно време, нерви и пари...Напиши ни поне и колко лева излезе бойния твърдак, за грамажа разбрахме...


Ами гледам да ми остава чат-пат време за сина ми, да. :dontknow:
Нервите не разбрах защо трябваше да са много...? Крайна цена още нямам, защото не съм събрал всичко още. По предварителна оценка трябва да излезе около 2000 евро без спирачки и седалка, защото въпросните са налични от преди.

@Ivan_NL:

Нямам впечатления. Аз самият не карам такива. Честно казано доскоро дори не бях чувал за тази марка. Открих ги случайно и ми харесаха. Затова ги сложих в конфигурацията.
Аватар
Harka
 
Мнения: 2400
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Окт 18, 2003 11:56 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Детски „боен“ твърдак

Мнениеот Alexi » Вто Май 14, 2019 7:03 pm

тюблес е задължително .. аз бих предпочел да карам с по калпава вилка ,от колкото с вътрешни гуми ; а да дариш живот на една гола рамка е удоволствие ,което малцина изпитваме и за това не се оценява подобаващо :beer:
Lapierre Zesty AM 2018 custom build 1x11 XT 13.2 kg
Vitus Zenium SL Disc 2018 custom build Ultegra 685/R7000 2x11 8.2 kg
Cube LTD Pro 2017 custom build 27.5 3x10 XT 11.6 kg
Giant Revel 2 2015 custom build 27.5 1x10 XT 9.4 kg
Аватар
Alexi
 
Мнения: 3439
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Вто Сеп 15, 2015 1:22 pm
Местоположение: Шумен


Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 2 госта