Това е голяма тема в билдърските среди.
Смятам като най-добро обяснение това на wheelfanatyk, но прочети и трите части:
https://www.wheelfanatyk.com/blog/kgf-v-psi-part-1/ Най-общо това доколко ще отпуснат спиците зависи от това дали е clincher или безкамерна, каква е точно шината, как ляга гумата и т.н. Без да направиш експеримент не може да се знае колко ще отпусне. Иначе аз съм съгласен с основното обяснение, което се е наложило - безкамерната гума напъва шината навън, а не се закача за куката както при такава с вътрешна. По тоя начин свива erd-то с много малко, но достатъчно да отпусне спиците с някакви проценти, като съм чел и за 50% отпускане.
Моят опит с леки xc шини на DT и безкамерни. При 125 кг опън без гума, след монтаж на безкамерна отиде на 95 кг, което е твърде малко. Просто ги доопънах с монтирана гума до около 115-120 кг. Истествено темата е дълга и не винаги има еднозначен отговор какво да се прави. Понякога няма нужда от голям опън, но за задна 100-110 е желателно поне да бъде. Ако спицата е двойнотеглена, може и това да не е такъв проблем, но при нетеглените спици е предпоставка за лесно развиване, нездрава структура и т.н.. Затова смятам за правилно да се преглежда след монтаж и да се доопъва. При по-дебели и тежки шини проблемът ще е по-малък понеже шината няма да подаде. Пробвал съм и с леки шосейни но с вътрешна - дори и на 9 бара отпускането е пренебрежимо малко - около 5-10%. Така, че проблемът е при безкамерни основно.
Иначе производителите не предупреждават за това. Шините се натягат на около 120 кг, но никъде не казват че ще отпуснат повече. В документацията на ДТ пределен минимум на опън на задната е 95 кг, като съм сигурен че при ХС комплектите им и определени безкамерни сетъпи пада и под. Но клиентите няма как да го знаят това. От друга страна те си ползват често алуминиеви или нипли с лепило и по тоя начин поне борят отпускането на спицата.
Абе с една дума дълга тема.
Краткият отговор за мен е - ако имаш тенсометър просто ги натегни малко в някакво по-здравословни стойности ако ти е отпуснало твърде много след монтаж. Основното притеснение за това натягане е че при махане на гуматата опънът ще е твърде голям, но това рядко е проблем при съвременните здрави шини, особено при МТБ шините. Те могат да носят доста голям опън, а спиците така или иначе издържат доста повече.