Здравейте,
Реших и аз да се включа в темата, като споделя и моят опит с тази вилка.
Купих я юни месец 2015г. Mattoc pro 27,5 160mm, на кутията бе маркирана дата на производство 08.2014г.
До този момент имам навъртяни 4500км и 320часа.
По чуждите форумите имаше много коментари за проблемите, с които идва фабрично (повече от 77mm масло в хидравличната част и повече от 30 ml в ботушите). По принцип аз си сервизирам всичко сам и се подготвих да отстраня проблемите.
Както и очаквах вилката дойде и с двата проблема.
Маслото в ботушите беше повече от 50ml, според изструкциите на Manitou, към този момент ( юни месец 2015г.) маслото трябва да е по 15ml във всеки ботуш. След месец или два тези инструкции се промениха и новите, актуали и до този момент са по 7ml във всеки ботуш. При повече от 15ml в ботушите, има опастност маслото от ботушите да навлезе в хидравличната камера, също така и не използване на пълният ход на вилката.
След няколко експеримента, аз реших да използвам по 10ml масло във всеки ботуш, вилката работи много добре и без нужда от често смазане на стеншените. Пробвах с по 7ml, но работата на вилката в горещи и сухи дни се влошава.
Вторият проблем бе нивото на маслото в хидравличната част, измерих 88mm (при препълване на камерата вилката не може на направи пълният си ход, но без промяна на височината на вилката, за вилка 160mm - 555mm ), със спринцовка коригирах нивото до 77mm. Това ниво смятам за актуално и ползвам до сега.
Вилки Mattoc произведени през 2014 и 2015 ( без значение от модела) могат да имат и още един проблем. Маслото ( трябва да е 3ml ) от позитивната камера, да се премести в негативната камера. Последствията от това са, че използваемият ход на вилката намалява с всяко каране, тази промяна става много бавно и незабележимо. Тази миграция на маслото в негативната камера намалява височината на вилката ( за вилка 160mm-555mm) и съответно променя челният ъгъл на колелото. При по-голямо количество маслото в позитивната камера, което в последствие да премине в негативната камера височината на вилката може да намалее с 5-7mm в зависимост от количеството масло.
Пример:
Вилка с ход 160mm при напълно разгънато състояние, измерваме максималното разстоянието от ръба на семерингата до началото на короната 175mm. След няколко карания ( натоварващо каране в планината с използване на поне 80% от хода на вилката, не каране в града) измерваме това разстояние отново, ако разстоянието е отново 175mm всичко е наред. При положение, че разтоянието намалява 170mm и по-малко имате проблем (стъпката с която разстоянието се променя 1-2mm на каране при наскоро сервизирана вилка или 4-5mm при не сервизирана от дълго време вилка).
Има няколко решения на този проблем:
- смяна на въздушното бутало с ново;
- въздушното бутало да се намаже обилно с Prep M в горният край на буталото, за да може маслото да се смеси с греста с цел увеличаване на вискозитетът му. Друг вариант е предварителното смесване на 3ml FS-X 5W-40 с 2-3g Prep M до получаване на хомогенна смес и да се налее в камерата;
- да не се ползва масло в позитивната въздушна камера, само Prep M.
В ляво е новото подобрено бутало, в дясно старият вариант.
За вилки с новото подобрено бутало не се ползва масло в позитивната камера ( препоръка ма Manitou) буталото се намазва обилно с Prep M и ръчно се предвижва няколко пъти по целия си ход за да се разнесе греста по стените.
Без значение кой модел е вашето въздушно бутало, всеки път когато го вкарвате в камерата трябва да е намазано добре с Prep M!
Пълното сервизиране на вилката е изключително лесно и бързо, може да изгледате видеото
ТУК.
Аз сменям маслото в ботушите и въздушната камера на всеки 60-70 часа, маслото в хидравличната камера на 100 часа.
За пълното сервизиране на вилката ще са ви необходими следните (малко нестандартни) инструменти и масла:
Маслена баня ботуши Motorex FS-X 5W-40:
Според последните инструкции на Manitou по 7 ml във всеки ботуш. И 3ml за позитивната въздушна камера, само ако е от старият модел ( с един водещ тефлонов пръстен)
Масло хидравлика Motorex 5W:
Според последните инструкции на Manitou нивото на маслото за Mattoc Pro 77mm, за Mattoc Expert 80mm.
Зимата си направих експеримент, като смених маслото с Motorex 2,5W с цел по-добра работа при минусови температури.
За съжаление реално карах един единствен ден (след това времето се стопли), експеримента ми се стори обещаващ и догодина отново ще пробвам още в началото на студовете.
Сега отново съм с масло 5W.
Грес Prep M:
За смазване на стеншените и въздушното бутало.
Необходими нструменти:
Ключ за касета:
Ключ за развиване на касета на шлици. Срязах я с флекса и 1mm диск, после дооформих стените с пила.
В ключа трябва да има проходен отвор минимално 12mm. Дори и след тази интервенция ключа сава за развиване на касета. Ключа се използва за развиване на долната капачка на въздушната камера и горна/долна капачка на хидравличната камера.
Ключ (вложка) шестостен 8mm:
Аз използвам два ключа 8mm. Левият използвам за разхлабване или стягане, а десният само за развиване или навиване.
В началото ползвах само един, но след няколко стягания ключа се пропука надлъжно и не можеше да се ползва повече.
Ляв ключ освободен: ф10,2х1mm + 0,5mm фаска; десен ключ освободен ф10,2х18mm
Ключ (вложка) шестостен 24mm и 13mm:
Ключ 24mm за развиване на капачката на въздушната камера освободен: ф31х5mm, ключ 13mm за развиване на гайката под врътката за бавната конпресия. И на двата ключа е премахната фаската.
Не използвайте ключ (вложка) дванадесетостен!
Бъдете изключително вниматални при стягането на капачките, допустимият момент на стягане варира в диапазона 4-9Nm. Това усилие е много малко, лесно може да спукате някоя капачка при презатягане.
Друг много важен изтрумент е помпата. Споменатвам го защото много потребители се оплакват от проблеми с вилката произтичащи от типа/вида на използваната помпа и как тя се използва. Помпенето на позитивната и негативната камери се извършва от един вентил. Помпа, която не може да натисне достатачно пина отварящ клапънът към двете камери, може да вкарва въздух само в едната камера. Друг проблем може да се появи при развиването на помпата от вентила.
Важно: проверка на "сага" на вилката се извършва само при откачена помпа (клапанът между двете камери трябва да е затворен).
Как да познаем, че помпата помпи само една от двете камери? Напомпваме вилката на 100psi (не надвишавайте 120psi), махаме помпата и пробваме твърдостта на вилката. Ако вилката е станала твърда ( "като чук"
) всичко е наред и двете камери са напомпени правилно. Ако вилката е все още мека, можем да и направим 110-130mm ход, помпата е напомпила само едната камера.
Важно: вилката трябва да е в напълно разгънато състояние в момента, е които разкачаме помпата!!!
При помпане на вилката, налягането в двете камери е еднакво и въздуха безпроблемно може да се премести от едната в другата камера. Съвсем малко усилие е нужно за да потъне малко вилката, при мен се получава само от тежестта на колелото. Вилката потъва 3-4mm ако разкача помпата при потънала вилка, ще се получи "мъртъв" ход. Също така скоростта с която развиваме помпата може да доведе до различно налягане в двете камери и влошаване на работата на вилката. Идеалният вариант е да се ползва помпа с допълнителен пин, които натиска вентила. Разкачането на помпата трябва да е максимално бързо!
Този Dorado ефект е недостатък но и доста обещаващо предимство! На един колега от немският МТБ форум му е хрумнала гениална идея. Направил е капачка с бутон, която се завива на въздушният клапан. При натискане на бутона се отваря клапанът между двете камери съответно въздуха може безпроблемно да преминава между тях. При натиснат бутон смачкваме вилката до някаква желана височина, след това бутона се освобождава и вилката отава на така зададената височина. И така може вилка 160mm да се направи на вика с 80mm ход, много подходящо при изкачване. За да се върне отново първоначалната височина е достатачно да се натисне бутона и да разпънем вилката. При тази промяна няма загуба на налягане (капачката и бутона са хермерически затворени) и съответно няма промяна в работата на вилката. Тази идея много ми хареса и възнамерявам съсвем скоро и аз да имам такава капачка за да пробвам дали е така перфектно. Ако това се превърне във фабрично допълнение ще е супер, ще имаме безстепенна промяна на височината (хода) на вилката при запазване качеството на работа.
Сега се сетих и за "заключването" на вилката. При Mattoc pro напълно затворени бърза и бавна компресия заключват вилката ( става "абсолютен чук"
).
И така с какви настройки карам аз и как стигнах до тях.
С "пълно бойно снаражение" тежа 81кг, челният ъгъл на рамката ми е 66 градуса ( с вилка 555mm ).
Първоначално започнах с 60psi, като постепенно намалявах налягането. Притеснителното при ниско налягане, е че вилката може да се "смачка" на място до почти пълният си ход. Затова в началото карах с толкова високо налягане, практиката показа че "смачкването" на вилката на място няма нищо общо с работата и на пътеката. Ниско налягане + бърза компресия + HBO правят вилката изключително отзивчива на малки неравности и твърда при големи дропове.
Вилката има много възможности за настройка и ми отне известно време да постигна перфектната комбинация за моя вкус. Безкрайно много спускания по една и съща пътека с различни настройки. Най-много ме впечатли хидравличният ботам аут, благодарение на него, колкото и брутално да я натоварвах, вилката реагираше с плавно забавяне в карая на хода. Чувството е все едно хода на вилката няма край (не мога да го опиша по-добре).
Вилката успява да се справи с малките неравности и с големите камъни без проблеми (карането нагоре по каменист път е вече удоволствие ). Направи ми впечатление по-доброто сцепление на предната гума на места, на които преди съм се чувствал несигурен или съм поднасял (вилката осигурява невероятно сцепление на предната гума).
За моето каране перфектните настройки са:
-налягане 45psi, с "пълно бойно снаражение" правя "саг" от 35mm;
-бърза компресия 2 клика (от напълно отворена);
-HBO 1 клик (от напълно отворен);
-ребунд 2 клика (от напълно отворен).
-бавна компресия в зависимост от пътеката 2 клика (от напълно отворена) или напълно отворена.
С тези настройки правя 150-157mm ход на вилката и никога не съм правил bottom out.
Едно доуточнение аз използвам помпа с манометър ( а не дигитална с точност 0,1psi) и наягането не може да се постигне абсолютно същото весеки път. Забелязах, че минимална разлика в налягането променя в голяма степен работата на вилката. Какво имам в предвид?
Например напомпвам вилката до 45psi стрелката е точно в средата на отметката, но ако стрелката е в началото на отметката или в края на отметката (рералната разлика е 0,1mm) това са три различни налягания и различно представяне на вилката. За това аз съм приел, че идеалното за мен е стрелката да е в началото на отметката. Правилното положение на стрелката, ще трябва всеки сам, за себе си да открие или да си купи дигитална помпа.
И така за накрая оставих най-новият тунинг за нашите вилки а именно това:
Отне ми близо два месеца да се докопам до IRT (infinite rate tuning) или друго яче казано втора позитивна камера. Няма да се впускам в подробности как и защо работи. Най-общо казано с нейна помощ може да промените прогресивността на вилката, за увеличаване на твърдостта в средата и края на хода.
Има и друга опция за увеличаване на прогресията само в края на вилката IVA (Incremental Volume Adjust) реално тази система намаля обема на позитивната камера, но за мен тази опция не представляваше интерес.
Впечатленията ми от IRT първото е, че все едно имам нова вилка, работа и се промени забележително. Фрапираща разлика в поведението на вилката почувствах в бързи завои с камъни и при използване на предната спирачка. Вилката се държи много стабилно и не потъва при спиране. Това са впечатленията ми от 3 карания, със сигурност не съм постигнал съсвършенство в избора на правилните налягания и настройките на вилката. В момента, в който ми се изяснят нещата ще споделя повече информация.
Преди да се хвърлите (като мен), към този тунинг помислете дали реално имате нужда от него (все пак е 60 евро). Според мен това е за "агресивни" карачи а аз не съм такъв.
Отговорът ми в темата стана "малко" дълъг, за което се извинявам на всички, които успяха да го прочетът до края!
Важното е да намерите перфектните настройки за Вас лично а не да ползвате настройките на някой друг с колело като Вашето и с Вашите килограми !
Вилката е страхотна и ако я "глезите" тя ще ви отговори с много хубави изживявания!!!