Тунинг на Marzocchi EXR Pro Air?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Тунинг на Marzocchi EXR Pro Air?

Мнениеот Jacket » Чет Май 12, 2005 10:45 pm

Здравейте. От днес имам такава вилка (не е нова) и откривам някои неща, които не ми харесват:
1. Трябва известно усилие за да започне да се сгъва и след това ако е стояла сгъната пак трябва известно усилие за да се разгъне. Все едно подпорите залепват в ботушите.

2. Не мога да я настроя да има саг. Ако спадна въздуха от пружините става супер мека, потъва като се кача на колелото, но стои като залепнала в това положение и се продънва лесно. Ако я напомпам повече пък става много твърда и не обира малките неравности.

3. Имам чувството, че връща доста бързо.

Аз съм между 80 и 85кг. Доколкото знам сага се настройва чрез нивото на маслото, ребоунда - чрез промяна вискозитета на маслото, а само компресията чрез помпане.
Въпроса ми е каква марка масло да си купя, от къде, с какъв вискозитет и евентуално колко да налея (макар, че това по-скоро ще стане с опити) за да имам добър саг?
Освен това на какво се дължи това "залепване" на тръбите? Мръсотия ли е? Ако да, как да я почистя.
Последно искам да попитам някой слагал ли е метални пружини на тази вилка, и откъде ги е намерил?

Благодаря предварително :beer:

П.С. забравих да питам и от къде се разглабя, защото още не съм разглабял таква :)
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот M1010X » Пет Май 13, 2005 7:39 am

а има ли възможност просто да няма масло в момента? bikerider ще каже, но от проблемите, които споменаваш (особено съчетанието бавно връщане + залепване) на такова ми мяза. това е само предположение, естествено.
Above and beyond
Аватар
M1010X
 
Мнения: 1272
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 28, 2002 11:06 pm
Местоположение: София

Мнениеот Jacket » Пет Май 13, 2005 8:42 am

Казах че връща бързо, не бавно :)
Масло има, защото се чува шлякането при сгъване.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот bikerider » Пет Май 13, 2005 10:40 am

[quote="Jacket"]

Здравейте. От днес имам такава вилка (не е нова) и откривам някои неща, които не ми харесват:
1. Трябва известно усилие за да започне да се сгъва и след това ако е стояла сгъната пак трябва известно усилие за да се разгъне. Все едно подпорите залепват в ботушите.

2. Не мога да я настроя да има саг. Ако спадна въздуха от пружините става супер мека, потъва като се кача на колелото, но стои като залепнала в това положение и се продънва лесно. Ако я напомпам повече пък става много твърда и не обира малките неравности.

3. Имам чувството, че връща доста бързо.

Аз съм между 80 и 85кг. Доколкото знам сага се настройва чрез нивото на маслото, ребоунда - чрез промяна вискозитета на маслото, а само компресията чрез помпане.
Въпроса ми е каква марка масло да си купя, от къде, с какъв вискозитет и евентуално колко да налея (макар, че това по-скоро ще стане с опити) за да имам добър саг?
Освен това на какво се дължи това "залепване" на тръбите? Мръсотия ли е? Ако да, как да я почистя.
Последно искам да попитам някой слагал ли е метални пружини на тази вилка, и откъде ги е намерил?

Благодаря предварително :beer:

П.С. забравих да питам и от къде се разглабя, защото още не съм разглабял таква :)
[/quote]


1. Не се притеснявай. Втулките още не са се разработили. Според мен трябва само да те радва, че работи така тегаво в началото, защото това означава, че когато се разработи и се износят втулките плътно по тръбите, първо вилката ще работи много добре и второ ще изтраят повече втулките.
Второто нещо са семерингите - когато е нова вилката обикновено са твърди от бездействието в някой склад. Напръскай ги с силиконов спрей Motip - на второто или третото пръскане трябва да омекнат и да не ти правят проблеми. Също така смени навреме фабричното масло (след 10-15 часа работа на вилката).
Имай търпението и я изчакай - обикновено се разработват малко по-трудно от другите вилки, но пък са много по-издръжливи.
Всичко това, което казвам е ако усещаш леко запецване. Ако е по-голямо, трябва да се отвори, има разни неща от които може да е, като накриво набити вътрешности например. Ако не усетиш подобрение в следващите 4-5-6 дена, значи има проблем.

2. саг се регулира чрез налягането. нивото на маслото регулира прогресивността.
от думите ти си мисля, че имаш много масло - трябва да отлееш за да можеш да имаш интервал за реглаж на саг-а, тоест да можеш да помпиш без да се втвърдява толкова бързо. пробвай да отлееш по 10-15мл от крак.

3. рибаунда се регулира чрез масло с различен вискозитет. ако сега ти връща бързо с фабричното 7.5, значи ти трябва по-гъсто, да речем 10w.

4. марка масло - Мотул, Моторекс, Кастрол... обикновено от моторджийски магазини.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Jacket » Пет Май 13, 2005 11:05 am

bikerider,
10х за отговора, но си пропуснал нещо. Написал съм, макар и в скоби, че вилката не е нова :) Според мен има навъртяни към 1000км дори. Нямам представа как е поддържана досега и какво масло й е слагано. Карал я е 50-тина килограмов човек. Аз съм доста по-тежичък...
Както и да е след малко ще заминавам да купувам масло. Спрял съм се на Мотул, но с 10w няма ли да ми е много бавен ребоунда? Ще обиколя моторджийските магазини около Христо Ботев. Дано там да имат. Предполагам че 500мл ще ми стигнат?
И последно, трябват ли ми някакви специални инструменти за да я отворя?
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот bikerider » Пет Май 13, 2005 11:54 am

а ок
щом не е нова, значи трябва да се погледне каква е причината.
специални инструменти - не, освен за гайките долу - ще ти трябва гедоре накрайник.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Jacket » Пет Май 13, 2005 9:08 pm

Купих си масло Motul 10w, но с него не забелязвам особена разлика. Интересното е, че вътре във вилката няма нищо, освен две дупки, големи колкото да влезе коаксиален кабел в тях. Така ли трябва да е, или нещо липсва. Все си мислех, че тая клапа трябва да е по-тясна...
Проблем ли е, че налях маслото почти до резбата, понеже не видях никъде ограничител max.
Налях толкова, защото все я продънвах с малко въздух, а с повече ми ставаше твърда. Сега изглежда ок, ама само в къщи съм тествал.
И последно как се махат тия прахови семеринги? Опитах да ги изкарам с отверка, както пише в pdf-тата, обаче не излизат. По-скоро ще се скъсат...
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот Windstream » Съб Май 14, 2005 5:16 am

[quote="Jacket"]

Интересното е, че вътре във вилката няма нищо, освен две дупки, големи колкото да влезе коаксиален кабел в тях.
[/quote]

Звучи ми като SSV, на доста от тях настройките за връщането са отдолу под ботуша (врътката минава през болта)
[quote]
Все си мислех, че тая клапа трябва да е по-тясна...
[/quote]

Клапите не ги виждаш без разглобяване, те са под главите на буталата (около стеблата). Отворите които те притесняват всъщност са единствената причина вилката ти да не избива уплътнения при сгъване - долната камера е по-голяма от горната, и съответно разликата в обемите им трябва да иде някъде, въпросните отвори позволяват на излишното масло безопасно да се качи нагоре над главите на бутала.

[quote]
Проблем ли е, че налях маслото почти до резбата, понеже не видях никъде ограничител max.
Налях толкова, защото все я продънвах с малко въздух, а с повече ми ставаше твърда.
[/quote]

Коя резба, тази за капачките на подпорите при короната ли? Ужасно много е, на ръба на избушването си защото при сгъване докрай въздуха който си наблъскал над маслото трябва да се свие до почти нула, съответно сещаш се какво става с налягането му. Аз лично големия DJ (2003 модела) веднъж го пробвах на 50мм масло + 5атм въздух (без металните пружини), исках да видя дали би издържал такова отвратително налягане - еми издържа, нищо не сдаде багажа, обаче това което за мен беше само еднократен тест за теб със сегашните настройки ще ти е ежедневие. Свали нивото на маслото и вкарай една стоманена пружина, ефекта би трябвало да е доста положителен.

[quote]
И последно как се махат тия прахови семеринги? Опитах да ги изкарам с отверка, както пише в pdf-тата, обаче не излизат. По-скоро ще се скъсат...
[/quote]

Семеринги се махат при разглобена вилка с подпори извадени от ботушите, всичко останало си е на късмет, независимо кой къде и какво пише - надявам се че и твоите опити са правени при такова състояние на играчката. За късането - ми ако успееш да закачиш отвертката за металния пръстен в по-големия диаметър на семерингите (частта им която влиза в ботушите) всичко ще е наред, иначе наистина може да скъсаш нещо. А, и преди такива интервенции винаги махай стягащите пружинки, много лесно се деформират и после ще имаш теч.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Jacket » Съб Май 14, 2005 7:15 am

Е добре де, ама с по-малко масло я сгъвам много лесно докрай... Сега пазаря едни метални пружини. А освен тях не трябва ли да се сложи нещо друго, за да не ми хвръкнат капачките примерно? :)
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот Windstream » Съб Май 14, 2005 7:26 am

[quote="Jacket"]

Е добре де, ама с по-малко масло я сгъвам много лесно докрай...
[/quote]

Отслабни :)

[quote]
Сега пазаря едни метални пружини. А освен тях не трябва ли да се сложи нещо друго, за да не ми хвръкнат капачките примерно? :)
[/quote]

Еми зависи колко са ти дълги пружините, DJ-ите и DOT имат едни пластмасови втулки горе, но те са само дистанционни, не са за предпазване на капачките (то и от какво ли да ги пазят всъщност).
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Jacket » Съб Май 14, 2005 7:40 am

[quote="Windstream"]


[/quote]

Отслабни :)
[/quote]

Еми най-много до 76-77кг да падна :)) Това ми е минималното тегло, тъй че не се приема :)
Сега ще пробвам да отлея повечко масло да видим няма ли да успея да я направя.
Все още се чудя обаче как така с масло 10w връща супер бързо и като вдигна предницата даже удря в горната част...
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот Jacket » Пон Май 16, 2005 8:00 am

Залепването го оправих без да искам :) Като сменях маслото без да искам бях капнал малко и по тръбите и са се напоили и праховите семеринги и сега вилката е супер мазна :) Явно просто досега не е смазвана. Проблем ли е това масло да е там, или си трябва силиконов спрей?
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот bikerider » Пон Май 16, 2005 11:03 am

[quote="Jacket"]
Проблем ли е това масло да е там, или си трябва силиконов спрей?
[/quote]


взаимнозаменяеми са.
силиконовия спрей гарантирано омекотява семерингите.
за маслото не знам - нямам наблюдения коя марка масло как действа на праховите семеринги.

но файда има определено. по принцип под ръба на праховия семеринг се слага някаква рядка грес за вилки, например PrepM.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот layne » Пон Май 16, 2005 5:48 pm

[quote="Jacket"]

Залепването го оправих без да искам :) Като сменях маслото без да искам бях капнал малко и по тръбите и са се напоили и праховите семеринги и сега вилката е супер мазна :) Явно просто досега не е смазвана. Проблем ли е това масло да е там, или си трябва силиконов спрей?
[/quote]

Da,naistina vilkata ne be6e smazvana do sega!
A za masloto ne e problem da e tam-daje e polezno!Oba4e masloto vinagi trqbva da e sa6toto kato tova vav vilkata!
Не е толкова яко да караш , колкото гадно е да не караш!
"Всичко е консуматив!"
www.ram-bikes.com
layne
 
Мнения: 865
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пет Дек 24, 2004 8:47 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Windstream » Сря Май 18, 2005 1:40 am

[quote="layne"]

Oba4e masloto vinagi trqbva da e sa6toto kato tova vav vilkata!
[/quote]

Това пък откъде го измисли? Щото аз от година и нещо вече си наливам в едната вилка моторно масло, а подпорите ги пръскам с мотоциклетен спрей за верига - никога не съм имал проблеми със залепване и т.н. BTW между Prep-M и бозата в хидравликата също няма много общи неща...
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот bikerider » Сря Май 18, 2005 10:23 am

[quote="layne"]
Da,naistina vilkata ne be6e smazvana do sega!
A za masloto ne e problem da e tam-daje e polezno!Oba4e masloto vinagi trqbva da e sa6toto kato tova vav vilkata!
[/quote]


единствения "проблем" е, че не издържа толкова време колкото грес. не случайно в ръководствата за сервизиране пише "[b]grease[/b] the dust seals". но понеже тук грес за вилки е ужасно рядко явление, хората масово ползват масло. а за това какво трябва да е маслото - трябва да не разяжда семерингите, също както и маслото вътре. Което не значи, че трябва да е същото масло. Дори напротив - когато няма подходяща грес подръка е добре да се използва по-гъсто масло (от 10w и нагоре), иначе излиза всичкото след няколко дни каране.
При всички положения маслото не издържа колкото греста, защото не се задържа където е нанесено.

@Windstream: :thumb::beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Jacket » Сря Май 18, 2005 11:40 am

А някой има ли идея защо пружини от същия EXR Pro, само че Coil вариянта не станаха на моя? Оказа се, че външния диаметър на пружините е по-голям от вътрешния диаметър на тръбите ми... Точно под резбата на капачките има ръбче и след него не влизат...
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот bikerider » Сря Май 18, 2005 11:46 am

[quote="Jacket"]

А някой има ли идея защо пружини от същия EXR Pro, само че Coil вариянта не станаха на моя? [/quote]


Защото някой продуктов мениджър на Marzocchi не е искал да стават.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Jacket » Сря Май 18, 2005 12:16 pm

И все пак съм чувал за пружини сложени на такива марцокита...
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот Jacket » Пет Май 20, 2005 10:26 pm

Днес я разкостих почти напълно, за да мога да източа цялото масло. По дъното на ботушите се оказа пълно със стружки... Отне ми доста време да ги почистя.
Интересното е, че на сайта на Марцоки пише, че само в десния крак има SSV, а моята в двата крака има едно и също. Два шиша с по две дупки острани, предполагам това са клапите, въпреки че си бяха чисти дупки. Между другото изглеждаха доста кофти изработени...
След това според Марцоки количеството масло за тая вилка и за моето тегло, трябва да е по 135мл на крак. Еми аз налях точно по толкова и то стигна точно до ръба преди резбата на капачките... и пак не усещам промяна, а предния път го оставих с около 3-4см по-ниско... Най-много ме дразни, че като седна няма саг, като се изправя на кормилото се сгъва почти до края на хода, ако я ударя в земята по-силно се продънва, а освен това удря и в горния край на хода...

Накрая се оказа, че все пак имам нужда от специален инструмент, за да мога да завия обратно долните гайки, защото шишовете вътре се въртят свободно. Като гледам трябва нещо като огромна отверка, за да държи контра. Аз понеже не можах да намеря нищо подобно пробвах нещо друго:
Гайките долу могат до едно положение да се завият без да се върти и шиша с тях, точно колкото да влязат гумените уплътненя. След това завих отгоре капачките и напомпах яко за да има напрежение и се оказа, че така шиша се позаконтря малко. Сега гайките са завити до някакво положение, но с малко повечко усилие пак превъртат заеднп със шиша. Дано да не се развият сами...

Последно разбрах и защо праховите семеринги не искат да се извадят с отверка както е показано в упътванията за други марцокита.
Не знам дали е за определени модели, или за ОЕМ-ските изпълния само, но на моята вилка тия семеринги са хванати вътре със метална скоба, която май без инструмент не може да се помести... Така че с отверката освен да се скъсат друго няма да стане...
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Мнениеот Windstream » Съб Май 21, 2005 6:52 am

Шишовете на хидравликата пластмасови ли са? Питал съм за тях (по-точно за ъпгрейд до алуминиеви за моя сметка) официалния им представител в Калифорния и те ми отговориха че няма място за опасения и подмяната с алуминий съвсем не е наложителна. Това за DJ3-ка де. Ако пък са ти алуминиеви шишовете всичко е ОК. И в двата случая дупките които виждаш са входовете за маслото минаващо през шишовете, клапите са два сиви пластмасови пръстена в долния край на подпорите (шишовете минават през тях).

"Огромната отвертка" която ти трябва много успешно може да бъде заменена с метална планка със съответната дължина и ширина малко по-малка от вътрешния диаметър на подпорите - вкарваш отгоре и натискаш, болтовете отдолу ще поизскочат и ще можеш да ги стегнеш хубаво (само не прекалявай).

Зегерката която гледаш под праховите семеринги всъщност държи маслените да не изскочат от налягането на маслото. Праховите семеринги имат по един метален пръстен вътре в гумата, и точно той играе ролята на пружина и ги държи на място - щом като толкова искаш да ги махаш подпойи върха на отвертката под него (и над зегерката) и тогава напъвай, иначе все едно нищо не правиш (освен дупки в семерингите де).

Капризността на вилката е цената която плащаш за ниското й тегло - стоманени пружини веднага ще ти я оправят. Щом като оригиналните жабарски не стават, значи е време да ползваш услугите на някой по-местен производител.
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Jacket » Съб Май 21, 2005 8:41 am

Шишовете са пластмасови.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта