Open bath + върдушна камера

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Open bath + върдушна камера

Мнениеот Sp0nG » Пон Май 09, 2005 8:35 pm

Тъй като вилката ми сега е с малко по-мека пружина и за малки неравности е перфектна, но прекалено лесно се използва целия ход и затова търся прогресивност във хода. Реших да пробвам да я напомпам с въздух в крака, в който е маслото (тук да се разбира, че става въпрос за отворена баня). Разбирам риска от течове на масло и т.н., но съм решил да пробвам, така че ще помоля да не ми казвате 'бате, по-добре недей':D

След като помислих малко и разбрах какво трябва да направя, възникна един въпрос - доколкото съм запознат с други вилки с такава система (тук съм доста бос всъщност) трябва да има клапа/разграничител между маслото и въздуха, за да не се смесват. 'Джаджата' трябва да може да се движи нагоре-надолу свободно, но да не преминава въздух/масло през нея. Ако греша тук, моля да ме поправите!

И така ако можете да ми кажете как да направя този клапан или поне да ме насочите, ще е от полза. А ако и се продава някъде нещо такова би било супер, но едва ли:I

п.п.: имам винтил на капачката горе, не съм пропуснал:D
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот Stuny » Пон Май 09, 2005 9:08 pm

моята няма такова нещо (DJ3)
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот afterburner » Пон Май 09, 2005 9:52 pm

И аз съм притежател на DJ3 както Stuny и карам с пружина в единия крак и само на въздух в другия. До сега не бях чувал за такова нещо като ограничител м/у маслото и въздуха и честно казано не виждам смисъл в конкретния случай за наличието на такава част при вилка с отворена маслена баня. Щом имаш вЕнтил на капачката, значи вилката ти е била предвидена за работа с въздух и не би трябвало да се притесняваш :) Но аз съм лаик, така че нека другите потвърдят :D
Аватар
afterburner
 
Мнения: 733
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юни 11, 2003 8:59 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Sp0nG » Пон Май 09, 2005 10:05 pm

Хмм, мерси за отговорите. Тия дни се рових за разни manual-и по интернет на други вилки (въздушни), но ми се стори (даже мисля че точно на DJ3 беше) че има такова нещо, а и ми изглежда някакси логично , незнам. Явно тва, дето съм видял е бил края на шиша или нещо друго съм се объркал. Значи то така ще ми е още по-лесно, щото направо ше помпам:D, ама ми е интересно какво ще стане при това положение примерно като се обърне вилката и после пак се обърне както трябва. Абе нещо се омотах.

Аз първоначално така си и мислех, че трябва да е - без нищо, но после в процеса на обмисляне на другите варианти съм се объркал. Мерси:beer:

Едит: п.п.:вЕнтила аз си го сложих вчера сам:^:
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот RaveUnit » Пон Май 09, 2005 10:06 pm

[Z1DOTriple] също няма разграничител и когато маслото е прекалено малко просто се чува едно джвакане като се сгъва, а когато е достатъчно е тиха. Колкото повече масло - толкова е по-прогресивна (за по-малко ход се втвърдява по-бързо); ама все пак трябва да има достатъчно въздух за хода, нали
Човекът с косачката 37OH55V O773H \../{o.O}..l. Гот ми е сред тия идиопати в тая идиокрация
RaveUnit
 
Мнения: 798
Рейтинг: 1720
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 8:28 pm

Мнениеот afterburner » Пон Май 09, 2005 10:21 pm

[quote="Sp0nG"]

... ама ми е интересно какво ще стане при това положение примерно като се обърне вилката и после пак се обърне както трябва. Абе нещо се омотах.
[/quote]


Какво ще стане ли? Ами като обърнеш вилката маслото като по-тежко под действието на гравитацията ще отиде от долната страна на вилката (в случая в посока на короната), а когато я върнеш в нормално положение маслото ще си отиде долу в края на краката. :D:D:D Дори да има някакъв останал въздъх под маслото "заклещил се някъде" при едно две сгъвания всичко ще си дойде на мястото... :spin: :thumb:
Аватар
afterburner
 
Мнения: 733
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юни 11, 2003 8:59 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Sp0nG » Пон Май 09, 2005 10:24 pm

[quote="RaveUnit"]

[Z1DOTriple] също няма разграничител и когато маслото е прекалено малко просто се чува едно джвакане като се сгъва, а когато е достатъчно е тиха. Колкото повече масло - толкова е по-прогресивна (за по-малко ход се втвърдява по-бързо); ама все пак трябва да има достатъчно въздух за хода, нали
[/quote]
В интерес на истината точно това 'джвакане' ме накара да се замисля, че не трябва да влиза възух в маслото, а то проблема бил друг. То и преди малко си джвакаше де:I ОК, ще долея малко масло;


Чак сега видях, че съм объркал заглавието на темата, ама вече е късно:D И все пак се чудя как може да се сбърка 'з' с 'р':roll2:
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот Sp0nG » Пон Май 09, 2005 10:28 pm

[quote="afterburner"]

[quote="Sp0nG"]

... ама ми е интересно какво ще стане при това положение примерно като се обърне вилката и после пак се обърне както трябва. Абе нещо се омотах.
[/quote]


Какво ще стане ли? Ами като обърнеш вилката маслото като по-тежко под действието на гравитацията ще отиде от долната страна на вилката (в случая в посока на короната), а когато я върнеш в нормално положение маслото ще си отиде долу в края на краката. :D:D:D Дори да има някакъв останал въздъх под маслото "заклещил се някъде" при едно две сгъвания всичко ще си дойде на мястото... :spin: :thumb:
[/quote]
Е тва ясно, ама имах предвид за малкото местенце някъде по-надолу от семерингите и уплътненията, между подпората и ботуша. Абе няма значение, вече разбрах кФо да правя:D
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот bikerider » Вто Май 10, 2005 10:09 am

@Sp0nG:
разделител за маслото и въздуха се налага да има при вилки където въздушната камера е под маслото (DNM Volcano USD180 например). При MZ DJ3 въздушната камера е над маслото и се използва като допълнителна пружина за подходяща крива на в края хода. Нялягането в нея регулира началното съпротивление на сгъване, а не прогресивността.
Прогресивността (скоростта на растеж на съпротивлението на сгъване) се регулира от обема на въздушната камера. Тоест ако искаш да стане по-прогресивна вилката, просто сипваш още малко масло. Съветвам те да го правиш на малки порции (да речем по 10-20мл в крак) докато го нацелиш, иначе ще трябва да отсипваш. Внимавай също така, защото нивото на маслото има горен праг, над който налягането във вилката при работа нараства повече от колкото могат да издържат семерингите (които херметизират системата) и те изскачат от ботушите нагоре по тръбите.

Относно шуменето на маслото, това е резултат от завихрянето при преминаването на маслото през рибаунд клапата.

Edit: може да се формулира и по друг начин - налягането определя къде в хода вилката ще започне да се втвърдява (тоест къде динамичното налягане започва да се изравнява като противодействие със силите действащи на окачването), а обема определя колко бързо ще се втвърди напълно вилката (кога налягането ще задмине силите действащи на окачването). Не е само това де, щото налягането ще промени и sag-a, но в общи линии помага ако го възприемеш така.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Sp0nG » Вто Май 10, 2005 1:06 pm

@bikerider: полезен, както винаги :beer:
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот bikerider » Вто Май 10, 2005 1:15 pm

:beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Sp0nG » Вто Май 10, 2005 10:43 pm

Като заключение само да кажа, че работата изглежда се получи и сега вилката ми работи точно както исках:D В началото е мека, после се втвърдява и не се продънва. Днес нямах много време да карам, но бая я сгъвах в домашни условия (но достатъчно силно) и се убедих, че няма течове, изпускане на налягане и прочие. За който се чуди каква е вилката - Judy XC '04 и ако някой иска да знае как да си направи и неговата така, да пита, щото не ми се пише напразно. НО! наистина след смяна на пружината и още туй-онуй заводското 'дърво' става съвсем прилична вилка:^:
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот bikerider » Сря Май 11, 2005 11:36 am

честито :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 23 госта