Страница 1 от 1

Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Нед Юни 09, 2019 9:13 pm
от danchoky
Здравейте,
Наскоро разгледах ЗЗДП и видях, че трябва да се движим максимално близо до дясната граница на платното. Тогава как се очаква да правим леви завои без престрояване? :eek3: Друг интересен случай е, когато най-дясната лента на платното е само за завиващи надясно. В такъв случай е твърде вероятно да засечем някого. Също и забраната за движение по БУС лентите е много неудобна. В много страни законът изрично позволява престрояване на велосипедисти. Излиза, че на всяко кръстовище трябва да се бута по подлези и пътеки, което е абсурдно.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 12:47 am
от gibarian
Е, няма как без престрояване. Подаваш сигнал и се престрояваш в най-дясната част на лявата пътна лента, без резки движения и като се оглеждаш за трафика, разбира се, не всички шофьори дават път на велосипедиста. Друг е въпросът, ако кръстовището има две ленти, позволяващи завой наляво, ако се озовеш на такова - така е на Т. Каблешков и бул. България в София например, където едната лента е за наляво, съседната за наляво и направо - тогава и аз не знам дали правилникът предвижда как точно трябва да се постъпи, но би трябвало да е в най-дясната част на най-лявата. Ако някой знае, нека се изкаже.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 6:58 am
от Admin
Освен правилника, човек е добре да следва и чувството си за самосъхранение. :) Моето диктува, когато трябва да правя ляв завой, ако има световафи, пешеходни пътеки и т.н., просто да сляза от байка и да се държа като пешеходец за 1-2 минути, преминавайки най-безопасно до платното, по което искам да продължа. За големите кръстовища като на „Каблешков“ обикновено има подлези и съответно предпочитам да ползвам тях. ;)

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 7:57 am
от shto_ne
Винаги предпочитам да си мина като пешеходец (бутане по пешеходни светофари или подлези) - нито ме ззабавя, нито ме затруднява, но поне не се налага да стискам зъби докато преминавам голямо кръстовище.
На мен ми е интересно друго. Как въобще карате по "велоалеите", които реално са заограждения на канавките, а те 90% са или пропаднали, хлопащи или с паркирали коли ...

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 8:44 am
от bobige
Конкретно за кръстовището на Каблешков и България, когато правя ляв завой, заставам посредата на дясната лента, за да блокирам колата зад мен. Така си гарантирам, че няма да мине направо през мен, докато аз завивам наляво. Иначе, подлеза е решението без стрес.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 9:28 am
от Alpina
Преди просто си заставах в лявата лента, защото така е по закон. ;)
Сега, зависи от кръстовището де, но най-често продължавам напред през него и спирам пред чакащите зелено коли от перпендикулярната улица.
Това ми е задължителна практика за по-големите и тези, при които завиващите на ляво чакат прозорец от каращите направо от насрещната страна.
http://prntscr.com/nzta50
Разбира се - като се позиционираш така трябва да внимаваш за други колоездачи и мотористи, също така да не гониш последните секунди на зеленото, защото това може да значи да нямаш време безопасно да застанеш на подходящото място.
Т.е. - ползваш здрав разум, инак и в това действие можеш да се вкараш в сериозна опасност. Например ако не обърнеш внимание че най-дясната лента е с отделен светофар за дясно, който светва преди тези за направо и си хванал последните секунди на зеленото от посоката от която идваш.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 10, 2019 8:25 pm
от gibarian
bobige написа:...заставам посредата на дясната лента, за да блокирам колата зад мен. Така си гарантирам, че няма да мине направо през мен, докато аз завивам наляво. Иначе, подлеза е решението без стрес.

Така не го ли по-скоро гарантираш :bigeyes: Това в кръга на шегата. И аз нерядко използвам тази крехка стратегия. Алпина, много добра идея (на визуалната схема), наистина чисто решение. Хич не е лоша идея да се споделят подобни безопасни практики, това би могло да спести много всекидневни рискови ситуации за всички комутиращи. Още един глас за ползата от подземната инфраструктура, не го споменах, защото колегата питаше изрично за закона, но определено подлезите спестяват много въпроси и екзистенциални драми.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Вто Юни 11, 2019 6:51 am
от stealth
Когато се движа направо в лента, която е за направо и дясно, също минавам в средата на лентата за да не ме отнесе някой дясно завиващ. Всъщност така шофьорите доста по-добре ще отчетат присъствието ти на пътя, отколкото ако се прокрадваш, изпреварвайки отдясно, спрели автомобили по кръстовищата.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Вто Юни 11, 2019 8:12 pm
от danchoky
Радвам се че има интерес. Аз лично не харесвам подлезите, защото ми убиват темпото и обикновено като мина два пъти по стълбите с колело на рамо-ако няма друг начин, разбира се-след това карам с изплезен език. По принцип съм от рода бързащи/закъсняващи и затова бавенето ме дразни. Освен това, говорих с един моторист, който ми каза, че когато мотор чака зад кола в задръстване, през нощта, се случва колата зад мотора да го блъсне, понеже шофьорът "не го видял". Явно съзнанието е свикнало да вижда 2 стопа на кола и игнорира стопа на мотора по средата. Та да си знаете, колко сме видими.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Вто Юни 11, 2019 10:59 pm
от gibarian
danchoky написа:когато мотор чака зад кола в задръстване, през нощта, се случва колата зад мотора да го блъсне, понеже шофьорът "не го видял". Явно съзнанието е свикнало да вижда 2 стопа на кола и игнорира стопа на мотора по средата. Та да си знаете, колко сме видими.

Допитвал съм се до шофьор (на такси) по повод велосипедирането по широките булеварди, особено нощно време: "Не ви виждаме!", бе лаконичният отговор. Май сме доста по-малко забележими, особено по скоростните трасета, отколкото изглежда от позицията на самия колоездач, в този случай най-вероятно поради голямата разлика в скоростта. В дългосрочен план, за да не се става част от статистиката, по-безопасните варианти изглеждат по-приоритетни при равни други условия. И много цветомузика :)

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Сря Юни 12, 2019 10:35 am
от Alpina
Такива коментари от шофьорите изобщо не са учудващи.
Редовно срещам черни нинджи или някой, който си мисли че задните му светлини трябва да са "dying light".
Дори непрекъснато светеща е значително по-трудна за отличаване от ярко мигаща.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Сря Юни 12, 2019 8:12 pm
от nkc20
gibarian написа:Допитвал съм се до шофьор (на такси) по повод велосипедирането по широките булеварди, особено нощно време: "Не ви виждаме!", бе лаконичният отговор.


Пълни глупости са това според мен. Аз съм и шофьор на автомобил и винаги виждам колоездачите отдалеч - и по светло, и по тъмно. Може би, и като колоездач, вниманието ми е по-изострено към колегите. За да не вижда бакшишът колоездачите, значи не следи внимателно пътната обстановка.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 7:39 am
от stealth
Не само по-изострено внимание, а и отношението е различно, когато като шофьор знаеш какво е велосипед и как се движи.
Иначе масово шофьорите не са наясно какво е това нещо на пътя и защо ми пречи.

Alpina написа:Такива коментари от шофьорите изобщо не са учудващи.
Редовно срещам черни нинджи или някой, който си мисли че задните му светлини трябва да са "dying light".
Дори непрекъснато светеща е значително по-трудна за отличаване от ярко мигаща.

Признавам си, че и аз съм влизал в ролята на черна нинджа. Дори ми направиха забележка, че съм с черен шофтшел. Което е много полезно. Сега преди да изляза, винаги имам едно наум.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 10:25 am
от Alpina
Е, все пак си си избрал такъв псевдоним. :D

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 2:56 pm
от gibarian
stealth написа:Признавам си, че и аз съм влизал в ролята на черна нинджа. Дори ми направиха забележка, че съм с черен шофтшел. Което е много полезно. Сега преди да изляза, винаги имам едно наум.

Мда, и моят софтшел е черен, като се замисля и панталонът, обувките и .... самото коуеуо ... леле :banghead: Добре че днес повечето спортни дрехи имат тук-там светлоотразителни елементи. И колкото и да не е фешън:

Чл. 80. (Изм. – ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 07.08.2012 г.) Водачът на велосипед е
длъжен:
1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места,
през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 3:22 pm
от iPop
Аз примерно си моднах едно стопче от алиекспрес, което лепя с велкро отзад на каската, а и отделно имам и фар на нея. Мисля, че по този начин като са по-нависоко светлините се виждам по-добре. Отделно имам бяла светлина отпред на кормилото и червена на колчето. Абе дискотека съм като цяло, но по-добре така.
А колкото до дрехите - има супер тънички якета, които са в електрикови цветове и не изглежда човек като волфаджия в тях. Аз карам с такова, което си слагам върху софтшела/суитчера/ризата и тн.
Ето и снимки на каската: https://imgur.com/gallery/iWHGKBt

Малко гето е цялата работа, но пък работи добре :D

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 5:07 pm
от stealth
Alpina написа:Е, все пак си си избрал такъв псевдоним. :D

:evil:

Иначе, да, не е незаконно да караш с тъмни дрехи в града, но здравият разум си изисква да се виждаш по-добре от останалите участници в движението. Имам светлинки отпред и отзад, но обмислям да взема нещо по-габаритно да мига назад.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Чет Юни 13, 2019 11:36 pm
от Alpina
Изобщо не е нужно да е голямо.
Само ще ви обърна внимание, че мигалка на каската не е лоша идея, но е възможно светлината ѝ да се загуби сред "светлините на града", а и е трудно да бъде насочена добре.
По-ниска светлина, като на колчето, е по-вероятно да бъде забелязана, бидейки на по-тъмен фон. Разбира се - не трябва да е съвсем ниско по него, защото съм виждал закривани от гумата.
Тези на седалката са лоша идея, защото често се закриват от раница или дори дреха.
Също така е важно светлината да е горе долу насочена към водачите. Не да е закачена на колчето/каската и да е насочена към точка на 5 метра зад колата.
Знам че са глупави коментари, но голяма част от срещаните от мен велосипедисти в града изобщо не ги взимат предвид. Особено тези на детските колела най-често са "колкото да мине номера".

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пет Юни 14, 2019 10:40 am
от iPop
Аз сега си поръчах и такава, която може да се закачи на раницата защото така или иначе винаги карам с раница.

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Съб Юни 22, 2019 12:18 pm
от светльо-toxin34
Левия завой, си е нещо просто и лесно- стига да спазваш няколко правила . Никакви резки маневри .. плавно престрояване и задължителен сигнал, че смяташ да завиваш . Редовно ( 4 години) ми се налага да правя точно ляв завой, и то на един от скоростните булеварди в София ( Ботевградското) на левия на автогара Изток, в посока Летоструй . Започвам престрояването в лявата лента, 200 метра преди светофара . Лявата лента е САМО за на ляво , е от време на време има по някои бързак, де иска направо ..но са рядкост . та заставам пред колите и чакам светофара .Като светне жълто- тръгвам и намалявам леко преди да навляза в платното към София. Като се уверя, че никои не "гони жълтото" си преминавам . Има и друг начин ... чакам да светне зеленото за направо .. преминавам и спирам вече пред колите чиято посока е точно по Летоструй ...така избягвам престрояването .

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Нед Юни 23, 2019 7:46 am
от MIKEY MOUSE
светльо-toxin34 написа:Левия завой, си е нещо просто и лесно- стига да спазваш няколко правила . Никакви резки маневри .. плавно престрояване и задължителен сигнал, че смяташ да завиваш . Редовно ( 4 години) ми се налага да правя точно ляв завой, и то на един от скоростните булеварди в София ( Ботевградското) на левия на автогара Изток, в посока Летоструй . Започвам престрояването в лявата лента, 200 метра преди светофара . Лявата лента е САМО за на ляво , е от време на време има по някои бързак, де иска направо ..но са рядкост . та заставам пред колите и чакам светофара .Като светне жълто- тръгвам и намалявам леко преди да навляза в платното към София. Като се уверя, че никои не "гони жълтото" си преминавам . Има и друг начин ... чакам да светне зеленото за направо .. преминавам и спирам вече пред колите чиято посока е точно по Летоструй ...така избягвам престрояването .


...това може да е /може и да не / правилно, НО ПРИ ВСИЧКИ СЛУЧАИ НЕ Е МНОГО ЗДРАВОСЛОВНО...
и за допълнение :Чл. 80. (Изм. - ДВ, бр. 60 от 2012 г., в сила от 07.08.2012 г.) Водачът на велосипед е длъжен:
1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.


Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юни 24, 2019 3:10 pm
от madsnake
Честно казано - избягвам леви завои на големи булеварди или улици с повече от едно платно в посока. Избягвам и леви завои на кръстовища с изчакване на насрещно движещите се автомобили. Изключения правя много рядко според ситуацията (тоест, ако успея много бързо да преценя, че ще е безопасно за мен). Водачите на автомобили така или иначе редовно не ме виждат, та гледам да не "умирам с предимство" на някое кръстовище като цяло :)

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юли 08, 2019 9:08 am
от LiveByTheCode
danchoky написа:Радвам се че има интерес. Аз лично не харесвам подлезите, защото ми убиват темпото и обикновено като мина два пъти по стълбите с колело на рамо-ако няма друг начин, разбира се-след това карам с изплезен език. По принцип съм от рода бързащи/закъсняващи и затова бавенето ме дразни. Освен това, говорих с един моторист, който ми каза, че когато мотор чака зад кола в задръстване, през нощта, се случва колата зад мотора да го блъсне, понеже шофьорът "не го видял". Явно съзнанието е свикнало да вижда 2 стопа на кола и игнорира стопа на мотора по средата. Та да си знаете, колко сме видими.

Българските бакшиши са едни от най разсеяните шофьори, гледат в една точка и въобще не знаят какво се случва около тях.

Въобще бг шофьорите са супер разглезени сравнение с другите европейски градове

Re: Ляв завой на кръстовища

МнениеПубликувано на: Пон Юли 08, 2019 12:22 pm
от VIdqhKoleelo
На мен скоростта много ми помага да се престроявам. Не обичам са се спускам за ляв завой на кръстовища които не познавам и тогава минавам направо и се нареждам със съседната улица. Но щом познавам кръстовището и се движа бързо с вдигната ръка наляво се престроявам и заставам пред колите за наляво. Има и през чакащите коли да се престроиш. Плътно вляво нека си го пише по закон. Аз предпочитам да не ми отварят врати в лицето и коли да изкачат от улички и да ме засичат.
https://imgur.com/xgToz2Z