Нова система за класификация на маршрутите?

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Пет Мар 02, 2012 7:59 pm

Очевидно е , че системата трябва да е проста и разбираема, а не научна.

Най вече трябва да е логична. Затова е хубаво да се чуе и какви "логики" имат различните прослойки от каращите, така че това да се вземе в предвид.
Хората които я ползват за съставяне на тракове, трябва да могат да го правят без да четат менюал ...а тия дет я ползват за каране, да са наясно къде са те в тая схема от буквички и цифрички.

ed.най-много 5 човека и то трябва да си го припомнят от време на време.. :D

С това не съм съгласен ... при положение, че сега малцина имат GPSи и въобще няма такава база данни е логично да няма и видими ползватели. Едва ли някой очаква да се съберат 100 колоездача пред офиса на Любо и да скандират "направете ни база данни с категоризирани маршрути" за да кажем - е на ский, има хляб в тая работа ;)

Лично мен въобще не притеснява факта, че в момента 5 човека си говорим по темата. По притеснително щеше да е ако сме повече. Важното е просто да се огледа и не само от нашата гледна точка. Факт е че начинаещите в спорта имат нужда от такива описания къде и какво има за каране, но те няма да дойдат и да ни кажат какво и как да го направим. Ние пък от своя страна имаме идеи и някакви възможности и затова сме на тая тема ...
Инак то и преди да имаше OFRM карахме, ама някак си с карта и гугъл може да е доста по-забавно :D

СНИМКИТЕ от дадено каране/маршрут, особено на по-интересните участъци, за мен, са много по-говорящи от всякакви 1-2-3-буквени означения и класификации.

ъъъм ...и ко праим като на най интересните участъци ние караме и въобще не ни е до снимане ;) По тоя повод вече имахме една много забавна случка, като се опитвахме да обясним на един чужденец какви яки пътеки караме и така и не намерихме една снимка, на която караме по пътека :lol2:
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот did » Пет Мар 02, 2012 8:17 pm

Абре Владо, то е ясно, че няма угодия за всеки! Ако ще се прави нещо - нека се прави.

След като се направи, то ще се приеме от малко хора, но няма да се приеме от други хора. Ние даже вътре в "Крива спица" не можем да се разберем по този въпрос, та какво остава за ВСИЧКИ!

С времето ще стане ясно, дали има ИСТИНСКИ проблеми. Основното е да се създаде ли място за споделяне, което да е специално за колоездачи от България (щото добри международни платформи си съществуват)!!!

Проблемите могат да са от две посоки:

1. Нашествие от хора, даващи информация за "секретни" маршрути и включващи ги в базата данни.
2. Липса на хора, които подават адекватна информация.

Според мен и двата варианта са временен проблем. Ако е проблем днес, няма да е проблем утре. Който иска да си трае - да си трае. Който иска да спамва, ще бъде шкартиран на принципа на wiki-то.

Ясно е също, че каквато и да е началната идея, тя има нужда от "узряване". Затова и трябва да и се даде време. Трябва нещата да тръгнат и тогава ще стане ясно, дали има смисъл да вървят. Междувременно ще трябва да се следи за обратна връзка от ползвателите на информацията...

Не е лесна тая работа.

Няма лошо Любо да се опита да приложи НЯКАКВИ "стандарти", които вероятно в началото ще вършат работа. После може би ще има други идеи, но дайте време на процесите, които засягат толкова широка група хора, да изферментират. После ще ги дестилираме ;) :beer:
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот fall_out » Вто Мар 06, 2012 10:25 pm

Аз от доста време си мисля за нещо подобно и сега попадам на темата. Какво ще кажете за интеграция на гпс мап + ръчно начертани такива (защото има хора които нямят гпс но знаят интеренсни места) на базата на гугъл мапс - нещо като байктрайлс или както беше сайта. Като може да има функция за гласуване на маршрутите - като точност, трудност и т.н. Като тази информация ще може да се актуализира и допълва.

Относно маркирането - мисля, че е прекалено - според мен трябва да се вземат средни стойности както се маркират например ски-пистите.

По прост вариант от създаването на цялостна концепция и израбтването и, може да бъде въпросното wiki за което пуснах тема. Обаче ще е мако по-дървено.


did Единствения проблем би бил някакъв род "спам" за нереални пътеки. За щастие и това може да се ограничи. Иначе съм сигурен, че е пълно с хора със "секретни" пътеки. Аз си имам няколко и незнам дали бих ги споделил по принцип - защото не искам да се напълнят с определн вид карачи. Това за мен е най-големия проблем, да накараш хората да споделят хубавите места по които карат.


edit: Не разбираш нещо и това е,че двете неща могат да бъдат разделени. И всеки може сам да прецени дали иска да кара по гпс или да се довери на някой си. А пък тези които са на "ръка" доста бързо ще се превръщат в гпс тракове. Не поставяй всички колоездачи под един знаменател - прекалено много и различни хора сме.
Последна промяна fall_out на Вто Мар 06, 2012 10:33 pm, променена общо 3 пъти
Аватар
fall_out
 
Мнения: 597
Рейтинг: 1685
Регистриран на: Вто Май 27, 2008 12:39 pm

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот did » Вто Мар 06, 2012 10:30 pm

fall_out написа:Какво ще кажете за интеграция на гпс мап + ръчно начертани такива (защото има хора които нямят гпс но знаят интеренсни места) на базата на гугъл мапс - нещо като байктрайлс или както беше сайта.


Ще ти кажем, ако искаш да се занимаваш с картографиране, да си купиш GPS.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Сря Мар 07, 2012 12:11 am

Oтклонявате се от темата ;)
Иначе да, ако си добър при работата с карти, може да начертаеш маршрута и на топографска карта (гугъл ърт е далеч от нужната точност поне в BG). Но предполагам тия дет могат да го направят това, са по малко и от тия, дет имат и могат да боравят с GPS.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Вто Мар 20, 2012 4:43 pm

Тия момци тука http://www.supertrail-map.com/index.php?lid=2&cid=200 ... правят/продават карти ориентирани към спускания на пътеки.
Класификацията им е сходна с изначалното предложение на Любо → 5 класа нагоре и 5 надолу + бутане. Цветовете за нагоре и надолу се припокриват. Разликата между нагоре и надолу е, че едното е пунктир, другото е плътна линия.

Описанията на категориите са интересни и вкарват някои понятия, които дават по точна представа на карача какво се очаква от него като способности, за да мине от там :)
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот jd » Вто Мар 20, 2012 6:06 pm

outfaced написа:Тия момци ....


Tова ми хареса като система. Простичко и цветничко (последното до толкоз, че да не става шарения и да обърква, но същевременно да е информативно).
Изображение
Аватар
jd
 
Мнения: 1721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 25, 2008 2:50 pm
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Вто Мар 20, 2012 7:38 pm

jd написа:
outfaced написа:Тия момци ....

Tова ми хареса като система. Простичко и цветничко (последното до толкоз, че да не става шарения и да обърква, но същевременно да е информативно).



Явно и работи достатъчно добре, че да взимат и пари за тая работа :D
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот taurus13 » Вто Мар 20, 2012 8:20 pm

Ами и на мен ми се вижда добра система - проста и цветна. Не се претоварва картата със много видове линии и символи.
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Вто Мар 20, 2012 8:41 pm

като как може да изглежда един такъв продукт
Изображение

Честно казано реализацията ми е малко объркваща на пръв поглед, но то пък на това ситното трудно му се схваща :D
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот 4getcredo » Вто Мар 20, 2012 9:41 pm

На мен пък тая шарения не ми се струва оптимална. От тясна велосипедна гледна точка - да, но комбинирането с туристически карти, например, би било объркващо. За нашата реалност и заради съвместимостта с наличните GPS карти това е неизбежно. Припомнете си всички доводи, които Любо изтъкна в първия си пост против шаренкото. Записването на пътеки е важно и за другите ползватели на планините. За мен електронното или печатното картово визуализиране трябва да се придържа към класическите туристически означения (например, плътна линия = път, пунктир = пътека + сътветните буквени кодове, предложени от Любчо, от началната точка до следващата промяна на терена). Всеки софтуерен компилатор после може да преведе тези неща и на цвят, и да ги категоризира, и да ги търси, ако се окаже необходимо. Въпрос на разчитане на утвърдения код.
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Чет Мар 22, 2012 7:50 pm

В края на месец март ще организирам среща в София, на която на живо да обсъдим всички важни въпроси, повдигнати в тази тема. Вече съм изпратил покани на повечето от хората, за кои знам че имат или са демонстрирали сериозен интерес в тази насока. Тъй като не е изключено да съм пропуснал някого, моля ако има желаещи да участват, да се свържат с мен, за да им обясня по-подробно каква е идеята ми за срещата, те да ми обяснят доколко са ангажирани с тази тематика и евентуално да поговорим на живо по тези въпроси. :beer:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот argon » Съб Мар 24, 2012 11:10 pm

Изчетох цялата тема. Като човек, който не борави с GPS, една техническа част за мен остана неясна, но това е естествено. Като колоездач, които ползва карти преди карания (макар и не често), мисля че системата на Любо е измислена добре и би била четлива, но що се отнася до създаване на карти. При евентуално маркирани такива маршрути, според мен може да възникнат няколко трудности, предимно отнасящи се до цветовете. За карта , като книжно тяло или GPS следа, многото цветове (както се видя и в линка даден от outfaced) са добре дошли. Но, ако тези карти за в бъдеще биват маркирани, ще стане малко като творба на Джаксън Полак. Аз не съм скиор, и цветовете от пистите не ми говорят нищо. Може би пътят е именно те да се наложат и в МТБ маршрутите, но за мен по-разбираемо, и за по-голям кръг от хора би било, ако степените на трудност ( на табела, знак, маркировка и т.н.) следва цветовете на светофара. Поради същите съображения водното спасяване, се отказаха от старите цветове ( бяло знаме, червено, черно). Някак си червеното и синьото, ако следват логиката на някаква температурна скала, то черното (като най-трудно ) малко не се връзва. От друга страна , така най-лесно може да се акцентира върху него. Обаче в реални условия черното няма да се вижда, което е основната цел на маркирането. Другият вариант за "полева' маркировка е един основен цвят , като на места е съпътстван от допълнителните обозначения Т1, Т4, R3, и т.н.Може това да са глупости, но понеже на мен ми се стори малко сложно, и нелогично, и реших да споделя :) Успех :beer:
Like Steven Segal I'm hard to kill....
Аватар
argon
 
Мнения: 492
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Ное 24, 2007 2:33 pm

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Съб Апр 14, 2012 11:06 am

GPS_visualization_v2.zip
(55.21 KiB) 412 пъти
Забравихте ли я тази тема? Някои хора не сме. :D

Както бях писал, в началото на месеца имаше среща между няколко хора и организации, които имаме траен интерес към тези въпроси. За съжаление няколко други не успяха да присъстват, но така или иначе на една среща няма начин да се избистри всичко. Казано най-кратко, на тази среща успяхме да изчистим и да се обединим около модела за класификация на отделните пътеки и пътища, а също обсъдихме реализирането на бъдещи проекти като създаване на база-данни с пътеки и маршрути за планинско колоездене в България, визуализирането й и чрез GPS карти и т.н. Това все още са въпроси от бъдещето, но класификацията, която занапред ще ползвам и аз в сайта, и други хора в техните следи/маршрути, когато ги споделят, доби следния окончателен вид:

R1 – Автомобилни пътища с трайна твърда настилка, без макадам. Тук влизат асфалт, бетон и паваж. Наклонът е без значение.

R2 – Черни пътища с променлива настилка и среден наклон.
Това са преобладаващия вид черни пътища в България. Характеризират се с различен тип настилка – тревна, почвена, пясъчна, чакълеста (трошено-каменна) или каменна/скална. Основата е предимно стабилна и трайна. Максималният наклон може да е до 25%, широчината може да е от 2 до 5-6 м. Повърхността им е разнообразна, може да има коловози, изровени участъци, прагове, нестабилна настилка, дупки, страничен наклон и т.н., но в повечето случаи препятствията могат да се избегнат/заобиколят дори и с по-висока скорост.

R3 – Екстремни черни пътища – при тях или наклонът, или настилката , или и двете представляват значителна трудност. Наклонът може да е над 15%, а настилката е предимно от нестабилни камъни или почва и включва дълбоки коловози, прагове, много изровени участъци, корени, камъни, улеи и др. препятствия, които не могат да бъдат заобиколени.

Основните критерии за разграничаване та R2 от R3 (т.е. нормален черен път от екстремен) са наклонът, количеството/честотата на трудни препятствия и възможността за тяхното избягване.

Т1 – Широки пътеки и алеи. Характеризират се с:
- широчина не по-малко от 150 см
- среден наклон не повече от 5%
- максимален наклон не повече от 8%
- липса на остри завои с лоша видимост
- стабилна, твърда и равна настилка

Т2 – Лесни пътеки. Характеризират се с:
- широчина над 75 см (допустими са стеснения в единични участъци, ако са лесно заблежими и не са комбинирани с други препятствия)
- среден наклон не повече от 8%
- максимален наклон не повече от 15%
- стабилна, твърда и равна настилка
- възможно е да има остри завои, но с добра видимост и чист заход към тях

Т3 – Пътеки със средна трудност. Характеризират се с:
- широчина не по-малко от 50 см
- среден наклон не повече от 15%
- максимален наклон не повече от 20%
- предимно твърда и стабилна, но на много места неравна настилка. Може да има отделни участъци с нестабилна настилка.
- може да има неравности, стабилни камъни, корени, коловози, страничен наклон, прагове, стъпала, отделни участъци с нестабилна настилка; височина на препятствията, които не могат да бъдат избегнати - до 20 см. Може да има и по-високи препятствия, ако има възможност за заобикалянето им.
- може да има остри завои с лоша видимост; може да има широки серпентини с малък наклон.
- може да има мостове с широчина не по-малко от 50 см, които не могат да бъдат избегнати.
- може да има стръмен или отвесен, но безопасен/горист склон от външната страна на пътеката.
- отделни кратки участъци могат да надхвърлят посочените критерии.

Т4 – Технични (трудни) пътеки
- широчина не по-малко от 30 см
- среден наклон не повече от 25%
- максимален наклон не повече от 40%
- разнообразна настилка – предимно неравна и/или нестабилна.
- може да има много и различни препятствия - неравности, стабилни и нестабилни камъни, корени, коловози и улеи, страничен наклон, прагове, стъпала; височина на препятствията, които не могат да бъдат избегнати - до 40 см. Може да има и по-високи препятствия, ако има възможност за заобикалянето им.
- може да има остри завои с лоша видимост; може да има тесни серпентини с ъс среден наклон.
- може да има мостове с широчина не по-малко от 50 см, които не могат да бъдат избегнати.
- може да има стръмен или отвесен опасен/открит склон от външната страна на пътеката.
- отделни кратки участъци могат да надхвърлят посочените критерии.

Т5 – Много трудни/екстремни пътеки
- широчина – без ограничения
- среден наклон – без ограничения
- максимален наклон – без ограничения
- много неравна и/или нестабилна настилка
- много и различни препятствия - неравности, стабилни и нестабилни камъни, корени, коловози и улеи, страничен наклон, прагове, стъпала; височина на препятствията, които не могат да бъдат избегнати - над 40 см
- може да има остри завои с лоша видимост; може да има много тесни серпентини с голям наклон.
- може да има мостове с широчина по-малко от 50 см, които не могат да бъдат избегнати.
- може да има стръмен или отвесен опасен/открит склон от външната страна на пътеката.

Х - Участък от пътека или път с дължина над 50 м, който неминуемо изисква бутане/носене.

F - Отсечка, която не следва път или пътека, но теренът е с ниска до средна трудност, съответстваща ориентировъчно до R2 и до Т3. Може без проблеми и голям риск да се премине от колоездачи със средни умения.

FX - Отсечка, която не следва път или пътека, но теренът е с висока трудност, съответстваща ориентировъчно на R3, Т4, Т5 и Х. Може да се премине от колоездачи с добри умения, но за хора с начални до средни умения би била прекалено трудна и рискована или направо некараема.

Отсечките F и FX следва да се използват в маршрути и GPS следи само по изключение, когато са проверени като възможни за преминаване и когато без тях маршрутът би бил невъзможен.

Бележки към така приетата класификация: Повечето неща от нея бяха изяснени още преди срещата в настоящата тема, на срещата най-костелив орех се оказа въпросът за категорията F и нейните степени. Бяха разгледани доста варианти, включително за липса на F, за F само като една степен и за F с 5 степени. В крайна сметка приехме за тази категория такъв по-общ подход с две степени, заради следните съображения, които важат и при използване на означенията:
При описване на маршрути и дори на отделни отсечки е добре винаги да се следват пътеки и пътища. По принцип карането извън тях в много случаи е или в даден момент ще стане незаконно, поради което не е добре да се насърчава. Освен това масово каране по места без път и пътека е предпоставка за ерозия и нанасяне на вреди на околната среда. Не на последно място, "свободният" терен по правило изисква добри умения и крие повече рискове от скрити препятствия, от объркване и от падане на затънтено и трудно достъпно място. Заради всичко това споделянето на подобни отсечки е добре да се ограничи до случаи, в които карането по свободен терен не е просто за кеф, а е необходимо за получаването на добър маршрут, който иначе би бил невъзможен.
Типичен пример за отсечка F би бил случай, в който например маршрутът достига място, където пътеката свършва, но е ясно, че на няколкостотин метра от тази точка има сигурен път/пътека и до това място може да се достигне само чрез каране през поляна, гора или гол склон с лек до среден наклон и достатъчно чисти линии и стабилна настилка.
При FX случаят би бил аналогичен, но трудността на терена е по-висока, т.е. включва по-голям наклон, по-трудни линии, нестабилна настилка, провиране между храсталаци и дървета и т.н.
Отказахме се от идеята за 5 степени на F именно заради това, че карането по свободен терен обикновено не следва ясна линия, а има много възможности, така че като цяло се свежда до два основни типа - караемо за хора с по-слаба подготовка или караемо само за по-напреднали колоездачи. Доколкото при споделяне на маршрути такива отсечки трябва да са изключение, преценихме, че с две степени нещата биха имали едновременно прост вид, но и досатъчно информативност.
Пак наблягам на това, че целта на класификацията е да обхване пътеките и пътищата, а не голите склонове. Затова, когато караме някъде без път или пътека заради кефа от такъв тип каране, в повечето случаи е добре да не го споделяме като маршрут, за да не подтикваме хора към масово налазване на склона - както заради екологични подбуди, така и от съображения за безопасност на евентуалните последователи.


П.П. Препоръки относно споделянето на GPS следи, маршрути и т.н.
За жалост на самата среща не успяхме да разработим в детайли някакво ръководство в тази насока, но като цяло препоръчваме да се следват следните принципи/подходи, поне на първо време:
Вариант 1 - целият маршрут представлява една GPS следа, като при всяка пътна точка (waypoint) се отбелязва степента на трудност на участъка до следващата точка. Ето пример за подобно представяне на маршрута "Бакьово - Ябланица", публикуван в МТБ-БГ през декември 2011 г.:
GPS_visualization_v1.zip
(93.87 KiB) 449 пъти

Вариант 2 - следата се "нарязва" на отделни отсечки, които задължително са разграничими по тяхната техническа трудност (т.е. в точка, където теренът рязко променя характера си, трябва да се постави началото на нова отсечка - например пътека излиза на път или обратното, отклонява се от него и т.н.), а по преценка на автора може да са нарязани и по допълнителни критерии - например при важни разклони/кръстовища и др. Този подход е по-детайлен и като цяло би бил по-полезен за напреднали потребители, тъй като ще им позволи по-лесно да си направят в бъдеще собствена база данни от отсечки, които да комбинират по различен начин. Същото важи и за евентуалното създаване занапред на обща база данни, на карти и т.н., поради което препоръчваме по възможност да се използва преимуществено именно този втори подход, макар той да изисква повече усилия от автора на маршрута.
Ето пример за такова представяне на същия маршрут "Бакьово - Ябланица":
GPS_visualization_v2.zip
(55.21 KiB) 412 пъти


Всъщност при втория вариант забравих да добавя означение за трудността на следващия участък при отделните пътни точки, но не е проблем и дори е препоръчително да има такова, ако на автора му се занимава. От друга страна, при наличие на класификация в името на самата отсечка, пътните точки вече не са толкова важни.

За цветово означаване на отделните степени от класификацията - засега решихме да не добавяме такова. То би намерило приложение в проекти от типа на карти и бази-данни с маршрути, докато за отделните отсечки най-важни са буквено-цифровите означения.
В този смисъл използваните цветове в горните примери за GPS следи са си лично мой избор и съм ги направил шарени за по-лесно разграничаване на отсечките, но все още обмислям дали да прилагам подобно цветово отделяне в маршрутите, които ще публикувам занапред и по какъв признак точно да го правя.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Съб Апр 14, 2012 12:07 pm

Така, друг важен въпрос, който на срещата засегнахме многократно, но улисани в разни детайли и приказки за карти, база-данни с маршрути и т.н., пропуснахме да решим, а може би и нямаше да успеем, е за степените на трудност - техническа и физическа - на цели маршрути.

Разбира се, както Класификацията на техническата трудност на пътеките и пътищата в горното ми мнение не може да има задължителен, а само препоръчителен характер, в още по-голяма степен това важи за евентуалните нива на трудност на целите маршрути. Но все пак, ако имаме поне препоръчителна система за определянето й, това би помогнало да говорим и споделяме на общ език - поне тези, които решим да си служим с нея.

И така, за момента са се оформили няколко варианта, по които е добре да се чуе мнението на повече хора, тъй като ако буквено-цифровите означения по-горе ще се ползват поне в началото от по-малко хора, това дали един завършен маршрут е лесен или труден като терен или като физическо натоварване е нещо, което засяга много по-широк кръг хора, т.е. крайните потребители.

По отношение на техническата трудност основната дилема засега е между това дали да има 3 или 4 нива. За мен, а предполагам и за много други потребители (а и маршрутосъставители) система с три нива на техническа трудност (ниско, средно и високо) изглежда по-проста и ясна. От друга страна обаче приетият преди време Правилник за маркиране предвижда 4 степени на техническа трудност и доколкото вече има на няколко места реално маркирани по него маршрути, а и занапред ще се появяват такива, има логика да се приеме и такава система.

Ето как биха изглеждали система с 3 степени и такава с 4 нива на трудност:

Система за техническа трудност на цели маршрути с три степени:
1. Маршрут с ниво на техническа трудност „ниско“ (лесен) – включва пътища до R2 (в някои случаи) и пътеки до Т2
2. Маршрут с ниво на техническа трудност „средно“ –включва пътища R2 и/или пътеки T3, както и отсечки F или Х
3. Маршрут с ниво на техническа трудност „високо“ (труден) –включва пътища R3 и/или пътеки Т4 и Т5, както и отсечки FX или Х.

А ето как би изглеждала системата от Правилника за маркиране, съпоставена с класификацията на пътищата и пътеките:
Лесен маршрут (зелен цвят) – R1, R2 (в някои случаи), Т1
Средно ниво на трудност (син цвят) – R2, Т2
Високо ниво на трудност (червен цвят) – R2 (понякога),R3, Т3, F, X
Екстремен маршрут (жълт цвят) – R3, T4, T5, FХ, X

Както съм отбелязвал и преди, за мен основният проблем при системата с 4 нива е, че за напреднали и редовно каращи планински колоездачи високото ниво на трудност в нея е по-скоро средно, а средното вече е лесно. Ако взема за пример маршрутите публикувани в сайта, повечето от тях ще се окажат по тази система с високо ниво на техническа трудност. А пък за доста хора те на практика ще са средно трудни или приятно трудни. От друга страна обаче, тази система вероятно е по-удобна за начинаещите и хората, които не обичат да карат по трудни и технични терени надолу, тъй като за тях лесното или дори средното се простира до черните пътища и стъпвайки на пътека, освен ако не е като Обиколната алея на Витоша, вече може да срещнат трудности. Доколкото си спомням, именно това беше причината да приемем подобна система за целите на маркирането, като отново ще прибягна и до аналогията със зимните спортове, където преобладаващият брой писти в курортите са червените, т.е. трудни, но въпреки това те са и най-използваните. Защото на тях напредналите се кефят, а начинаещите се учат, а това, че се водят трудни като че ли не е проблем за никоя от групите. Дали обаче и при нас ще е така - ето това ме притеснява? Дали ако повечето маршрути в сайта се окажат трудни, това няма да накара голям брой хора да ги отпишат като непосилни за тях, без това да е така в действителност? Затова е добре да чуем повече мнения по този въпрос - кое е по-удобно, кое е по-лесно за възприемане и т.н.

Що се отнася до физическото натоварване, там също се заформи интересна дискусия. Единият въпрос е отново за 3 или 4 степени, но той е предопределен от този за техническата трудност. Колкото степени приемем за нея, толкова ще бъдат и за физическото натоварване, за да е лесна за възприемане системата.
По-интересното е как да бъдат определени тези степени. "Класическият" подход е ясен - задават се за всяка степен някакви граници на дължина и денивелация, като трябва да се отчете и връзката между тях и според това се разпределят маршрутите.

Иво (abs) обаче предложи един доста "по-научен" подход, който на пръв поглед изглежда малко шашкащо, но всъщност на мен много ми хареса. Става дума за определяне на специален фактор или коефициент (не съм сигурен как е по-правилно да го наречем - който знае, да помогне с това) на физическо натоварване, който да се изчислява по формула. Тази формула взима предвид именно двете основополагащи характеристики - дължина и денивелация, но в тяхната взаимна свързаност, така че на практика се отчитат и неща като среден наклон и изобщо, формулата има доста универсален вид, така че ще е приложима и за маршрут с дължина 5 км, и за такъв с 50, и за 100.
Ето как изглежда формулата:
Ф = Д/10 + СН
, където Ф е факторът/коефициентът на физическо натоварване, Д е дължината в км, СН е средният наклон за целия маршрут в % (изчислява се като се раздели денивелацията при изкачване в метри на дължината на маршрута пак в метри).
Стойностите се закръгляват до цели числа според правилото под 0.5 надолу, а от 0.5 нагоре.

В зависимост от така изчисления коефициент маршрутът се явява с ниска, средна или висока степен на физическо натоварване. Големият плюс на формулата е, че отчита реалната възможност маршрут с дължина 10-15 км и 1000 м денивелация да е по-труден от равен маршрут с дължина 50 км и денивелация 200 м например.

За да видите как реално биха изглеждали нещата, ето няколко примера плюс разпределението на маршрутите в 3 или 4 нива на трудност:

Примери:
30 км, 600 м изкачване - Ф=30/10 + 600/30000, т.е. Ф=3+2 = 5
20 км, 1000 м изкачване - Ф=20/10 + 1000/20000 = 2+5 = 7
50 км, 1400 м изкачване - Ф=50/10 + 1400/50000 = 5 + 3 = 8
40 км, 900 м изкачване - Ф=40/10 + 900/40000 = 4+2 = 6

Според мен степените на физическо натоварване за цели маршрути съответно трябва да са:
при 3 степени
ниско - до Ф=4
средно - от Ф=5 до Ф=7
високо - Ф=8 и нагоре

при 4 степени
ниско - до Ф=4
средно - от Ф=5 до Ф=7
високо - от Ф=8 до Ф=9
много високо - Ф=10 и нагоре

По отношение на формулата осъзнавам, че в първия момент на много хора тя ще им се види като усложнение. Призовавам ви преди да я отхвърлите с лека ръка, да разгледате внимателно примерите, да пробвате и с ваши собствени примери и едва тогава да отсъдите. Не забравяйте също така, че този фактор/коефициент играе същата техническа роля, както самата класификация за техническата трудност. Той е насочен към напредналите потребители, за да могат прецизно и универсално да определят някакво ниво на физическо натоварване. За крайният и не толкова заинтересован потребител остава или да ползва наготово съответните 3 или 4 нива на трудност, или в най-лошия случай да запомни кой е поносимият и комфортен за него фактор/коефициент на физическо натоварване и да търси маршрути, които не го надвишават.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот xcII » Сря Апр 18, 2012 9:56 pm

Admin написа:Така, друг важен въпрос, който на срещата засегнахме многократно, но улисани в разни детайли и приказки за карти, база-данни с маршрути и т.н., пропуснахме да решим, а може би и нямаше да успеем, е за степените на трудност - техническа и физическа - на цели маршрути. ...
По отношение на формулата осъзнавам, че в първия момент на много хора тя ще им се види като усложнение. ..


Намирам предложената формула за физическо натоварване за много подходяща по следните причини:
1) дава лесен и обективен начин да се даде количествена оценка за трудността на маршрут;
2) изглежда ми смислена, на база моя опит.

Това казано, смятам че има 1 основен сериозен недостатък: вторият член (събираемо де :) ), ми се струва че следва да бъде разделен не на общата дължина на маршрута, а на дължината, която съответства на "изкачване". Пример:

Маршрут "А": "Х"km. обща дължина, "U"m.UP денивелация
Маршрут "B": "Y"km. обща дължина, "U"m.UP денивелация, еднакъв терен като Маршрут "А", но Y>>X . При допускането, че спускането като наклон не влие на физическото натоварване, по предложената формула излиза, че Маршрут "B" е по-лекия, което за мен е ъпсурдно, физическото натоварване е еднакво!(макар, че кефа е различен :D )

Този недостатък се коригира лесно, ако във формулата, знаменателя на 2-я член (събираемо) не е общото разстояние, а разстоянието на участъка от маршрута в режим "изкачване". :agree:
Това, което може да се мине с лека кола, не си струва да се мине с байк. Това, което може да се мине с байк, не си струва да се мине пеша. Това, което може да се мине само пеша, понякога може да се измисли как да се мине с байк.
http://www.youtube.com/watch?v=fi-S9lrn ... re=related
Аватар
xcII
 
Мнения: 1184
Рейтинг: 1695
Регистриран на: Пет Авг 27, 2010 6:50 pm

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот subritual » Сря Апр 18, 2012 11:09 pm

А защо пренебрегваш спускането, като физическо натоварване?
Особено след една натрупана умора не е за пренебрегване,макар и разликата с едно изкачване да е значителна.
По важно е, физическото натоварване да върви заедно с техническото, тъй като трудните трасета натоварват повече както надолу,така и нагоре.
Относно физическото, в момента разучавам системата на Climbbybike http://www.climbbybike.com/climb_difficulty.asp , където е добавена и абсолютната височина на трасето.Доколкото разбирам заради наситеноста на кислород.На този компонент не съм обръщал внимание и ми е интересно какво ще покажат тестовете. :D
Не на последно място-мисля, че един коефициент не би затруднил аудиторията.И начинаещ велосипедист ще знае на "какъв коефициент е способен" още след първото си по-сериозно каране.
А и все пак не е необходимо винаги да откриваме топлата вода ;)
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот xcII » Сря Апр 18, 2012 11:23 pm

subritual написа:А защо пренебрегваш спускането, като физическо натоварване?
..)


Не го пренебрегвам и точно поради това написах "при допускането.." Очевадно е че автора на формулата, според мен правилно, е спестил излишни усложнения за да я направи "перфектна".. иначе, аз бих допълнил към "Формулата", не само трудността на спускане, но и терена, все пак не е едно и също да катериш по ужасен черен път с търкалящи се камънаци и улеи и да катериш по асфалт, за една и съща денивелация, нали така.. Но, макар че приносът на трудността на терена или трудността на спускане на наклона "надолу" като физическо натоварване да могат да се допълнят към предложената формула по тривиален начин, то те са от второстепенно значение преобладаващо и според мен не си струва да се усложняват нещата до перфекционизъм за сметка на удобството от простотата от ползването на формулата...

Виж това, което посочих като недостатък, си струва да се коригира, защото е от първи порядък като неточност, според мен де.. :8D: :agree:
Това, което може да се мине с лека кола, не си струва да се мине с байк. Това, което може да се мине с байк, не си струва да се мине пеша. Това, което може да се мине само пеша, понякога може да се измисли как да се мине с байк.
http://www.youtube.com/watch?v=fi-S9lrn ... re=related
Аватар
xcII
 
Мнения: 1184
Рейтинг: 1695
Регистриран на: Пет Авг 27, 2010 6:50 pm

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Чет Апр 19, 2012 11:57 am

@xcII
Вярно е, че обсъждахме всички аспекти, които си засегнал и от повечето неща се отказахме точно заради идеята формулата да остане по-проста, така че и повече хора да я ползват. По-конкретно:

Трудността на терена има значение, разбира се, даже бях предложил добавка към формулата в това отношение. Но е вярно и това, че трудният терен по доста различен начин влияе на различно подготвените хора. Всичко зависи от това колко сила имаш в краката, а също и от някои умения, а пък от друга страна повечето хора на труден участък просто ще слязат да побутат - та в крайна сметка изчисленията на база терен едва ли ще добавят съществена информативност, особено пък към крайния резултат, който е просто една цифра.

Другият въпрос е наистина важен - за средния наклон. Да, в идеалния случай това би трябвало да е средният наклон само при изкачване. Практически трудността идва от това, че изчисляването му (особено, ако трябва да е точно) трябва да стане или с помощта на софтуер на база GPS данни, или приблизително от автора на маршрута, пресмятайки само дължината и денивелацията за отсечките нагоре. И в двата случая се изискват повече труд/знания, т.е. по-малко хора биха се занимавали да го правят. Разбира се, това не би било оправдание, ако имаше сериозно практическо значение, но ако направиш някои пресмятания, ще видиш, че то не е толкова голямо. Недостатък е, че в абсолютни математически стойности (преди закръгляването) ще се получи посоченото в твоя пример несъответствие. В коефициента обаче, бидейки цяло число, тези несъответствия се заглушават. Казано най-грубо, при еднаква денивелация, маршрути с разлика в дължината до 10 км ще имат еднакъв коефициент, а при по-голяма разлика в дължината по-дългият вече ще се качи една степен нагоре. Което, като се замислиш, и на практика е така - при равни други условия 10 км равно не добавят кой знае каква трудност, но 20 км равно вече са си нещо.

Сам разбираш, че номерът е да намерим баланс между няколко неща, включително приложимост на тези формули, коефициенти и класификация към максимално широк кръг хора и начини за планиране/споделяне на маршрути. Ето ти още един практически пример - по формулата в предложения й вид сравнително лесно можеш да изчислиш коефициента за физическо натоварване на маршрут, съставен по хартиена карта, или просто гледайки го в Гугъл, без да чертаеш. Единственото, което трябва да направиш, е да изчислиш приблизително дължината на маршрута и разликата във височините между няколко ключови точки. Ако обаче се прецизира формулата със среден наклон при изкачване, тогава вече трябва доста повече да се кьоравиш, за да извадиш дължината на участъците нагоре, отделно на целия маршрут, отделно да сметнеш денивелацията (и пак по-точно, защото какъв е смисълът иначе от повече прецизност).

Това са аргументите в общи линии, но аз нямам против да се взима и само средния наклон при катерене (тогава обаче може би ще трябва степените да са малко по-различни) - аз лично мога да си го смятам сравнително бързо и лесно, ама на колко други хора ще им се занимава и доколко ще са прецизни... а това са малки камъчета, които могат да обърнат каручката, ако целта е максимална прецизност.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот 4getcredo » Чет Апр 19, 2012 12:33 pm

На мен, предложената от abs формула, също ми допада доста. Най-вече заради простотата й, а и, след като я употребих спрямо някои от последните ми карания (различни и сходни), разултатите й доста точно съвпадат със субективната ми (не математическа) скала на караното.

А относно предложените по-горе варианти за маркиране на самите следи: по-удачен ми се струва този с точките. Разделянето на маршрута на няколко следи (съответстващи на различните елементи - Т2 - R3 и пр.) ще създаде известно неудобство след качването на файла в устройството (поне в моето устройство :8D: ) Всяка една следа, съответстваща на отделна отсечка, ще трябва да се зарежда поотделно, за да се вижда на картата. Този нужда отпада при маркирането на различните терени с "указателни точки" (waypoints). Admin-е, ще ме извиниш, но този превод ми се стурва по-точен ;)
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот 4getcredo » Пет Апр 20, 2012 10:13 am

Сега като понаправих някои тракове, стигнах до извода, че и двата варианта за отличаване на различните участъци ("нарязан" трак или само укзателни точки) са уместни, но в различни ситуации. Аз бих действал по следния начин. Когато следата, която имам, я възприемам като завършен/пълноценен маршрут, аз бих я качил в базата ненарязана само с точки. Така евентуалният ползвател си я сваля и директно ползва със здраве. Пък като иска да си я реже и сглобява с други, да го прави допълнително. Когато обаче разполагам със следа, която носи и много шум, лутания или пък безинтересни участъци, се замислям дали да не оставям само интересните участъци. Те могат да са нарязани и качени в един файл, но могат да бъдат и като отделни файлове. Например, намерихме онзи ден интересно спускане от в. Комола над Симитли, но стигането до там, което направихме не е оптимално. Самото качване обаче съдържа в себе си няколко интересни участъци, които могат да се използват в другата посока и които ги няма на съществуващите карти (ГПС карти и Google Earth). Как да постъпя? Да кача в базата данни само интересните участъци като отделни файлове, които могат да се сглабят с други, или да ги кача както си е било цялостното каране с нарязани отделни участъци, които удобно могат да се ползват с оглед уклона на ползвателя?

Ще си отговоря сам! :D Ако базата данни е предимно склад за информация, която после може бързо и лесно да се компилира в различни GPS продукти (карти), аз бих се спрял на качване на отделните/интересни парчета като отделни единици от базата, за да могат те бързо да бъдат добавяни/използвани към съществуващи вече карти. Ако обаче базата ще има и актуалния "социално-мрежови" момент и в нея ще е важен и контекста на карането/записването на определения трак (снимчици, историйка, преки репортажи и др. медийни подсладители), то тогава ще е важен целия трак и с нетолкова интересните от картографска гледна точка елементи.

Пофилософствах малко и стана ясно, че за всеки подходът би могъл да е различен... в крайна сметка, нищо не казах :lol:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот outfaced » Пет Апр 20, 2012 10:28 am

Е това го обсъждахме и моето впечатление беше, че като цяло сме отворени и за двата варианта и те не се изключват. Любо също спомена, че на първо време ще качва много отсечки. Това не противоречи и на качването на цели тракове. Трябва само да е ясно видимо кое какво е и да се различават от далеч, кое е завършен маршрут и кое само отсечка. Евентуално отсечките да са видими само в някакво "advanced view" или да са на нещо като отделен слой, който може да е on/off. При самото качване също да има някаква опция за избор - качвам завършен маршрут / качвам само отсечка. Като според избора да има и различни полета за попълване.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Съб Апр 21, 2012 8:14 pm

Както е казал и outfaced, двата вариант за подготвяне на gps следи са удобни за различни приложения, така че никой от тях не е задължителен. Идеята е при създаването на база данни да може да се вкарват и обработват от двата типа следи.
Аз самият в сайта ще ползвам и двата типа по следния начин:
За завършени цялостни маршрути ще ползвам първия тип следи.
Съвсем скоро обаче в секция GPS следи ще започна да публикувам и един нов тип материали, които ще представляват, образно казано, мини-карта или мини-комплект с GPS следи от даден район. Например Бов - 4getcredo знае колко сме карали и сме се лутали там, в резултат на това са се натрупали различни пътеки, пътища и връзки между тях, но някои не са подходящи или удобни за включване в цялостен маршрут. Сега обаче ще мога да ги събера всичките в един GPS файл, да обознача всяка отделна отсечка с трудността й, да я опиша с кратък текст и да публикувам статия с името Бов 1.0. След една година например, като събера още някои интересни данни от района, мога да ги добавя към същия файл и статия и заглавието й ще стане Бов 2.0. По този начин постепенно може да се оформят за всеки район (по-голям или по-малък) малки бази-данни, от които човек да си избира къде и по какво да кара. Разбира се, това не може да се сравни с истинска голяма база-данни, към каквато ще се стремим, но тъй като не виждам начин тя да се случи тази година, този нов формат за споделяне ще ми позволи да изтупам от прахта доста пътечки, които могат да са полезни на хората с GPS.
На практика аз като си набележа даден район, първо си правя такъв комплект от следи, рисувани по Гугъл, който включва ясно забележими пътища и пътеки. Той се превръща в основа/гръбнак за търсене на други, по-скрити и странични места за каране, но така, че винаги да съм близо до основната мрежа в случай на храсталясване. Когато обаче трябва да направя цялостен маршрут, аз избирам от всичко карано само най-подходящото за такъв маршрут, а то съвсем не изчерпва всичко, което става и е интересно за каране. С тези нови GPS следи ще мога да споделям много повече отсечки, които така или иначе са проверени.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Вто Май 22, 2012 1:28 pm

Доколкото е свързано в голяма степен с темата, някои от вас може би са видяли вече тази статия: http://mtb-bg.com/index.php/trails/gpst ... golo-bardo
Това е първата следа от типа мини-база с отсечки, която публикуваме, но се надявам скоро да се появят още много такива. Целта на този тип статии ще бъде:
- Максимално количество информация - статията съдържа множество отделни отсечки, описания за всяка от тях, примерни маршрути (макар и не подробно разработени) и снимки, онагледяващи повечето от отсечките.
- Достатъчно сбито съдържание - недостатъкът е, че статията става сухичка и с много цифри, букви и т.н., но за пътеписи има друга секция
- Бързина - с подобни статии ще можем много по-бързо да попълваме нови пътеки и пътища в даден район, без да е необходимо да чакаме да се оформят като подробен маршрут.
- Различни варианти - всеки ще може сам да си сглобява маршрут. Конкретно от тази статия например аз бих могъл да сглобя десетина маршрута с различна дължина, трудност и т.н.

Разбира се, има и недостатъци. Както казах, статията е доста суха и съдържа предимно "техническа" информация, при това в немалки количества. За някои хора това ще изглежда малко плашещо. Затова за такива потребители ще има и от досегашния тип маршрути - кръгови, цели, с начало, край, посока.

За всеки човек обаче, който може да борави нормално с GPS уред и съпътстващия го софтуер, този нов тип следи ми се струва, че дават нови и доста по-големи възможности.

Разбира се, интересно ми е да чуя и вашето мнение. :agree:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот jd » Вто Май 22, 2012 1:52 pm

Като цяло, мен лично ми трябваше да прочета статията 3 пъти, за да схвана кое кое е и къде е. Това се дължи най-вероятно, че още не съм свикнал с новата система. Да, цифрите идват малко в повечко. Аз и затова преди време писах, че трябва да има и малко "по-нетехническо" описание. Но в крайна сметка новата система е по-технически и по-конкретно описателна, така че мисля, че всичко е 6. Ще е въпрос на свикване просто ;)
Изображение
Аватар
jd
 
Мнения: 1721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Яну 25, 2008 2:50 pm
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Вто Май 22, 2012 2:02 pm

В конкретния случай отсечките станаха много къси, тъй като в тая планина буквално е плетеница от пътеки и пътища. По принцип в по-нормалните случаи би трябвало да има по-малко на брой следи и по-дълги. Но да, има си я необходимостта и от класическия тип маршрути - да си го хванеш от началото и да си го следваш до края. Така че тези новите ще са за хората с повече опит и търсещи различни варианти, а също и за да мога по-бързо да споделям, пък когато ми остава време, ще описвам и цели маршрути, което пак би трябвало да ми е по-лесно вече на базата на тези статии.
За мен лично ползата се надявам да бъде да се дисциплинирам и след всяко каране да правя една начална обработка на GPS данните, така че да са готови за такъв тип статия, поне. Защото в момента след каране си знам, че нямам цял ден за превръщане на следата в завършена статия за публикуване и често не я обработвам изобщо, поради което имам залежали следи от 2-3 години назад за места, които меко казано си струва човек да посети и кара. :banghead:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот taurus13 » Вто Май 22, 2012 10:56 pm

Добре е така. Този нов подход носи повече информация за района. Иначе ти описваш един маршрут, но извън него остават много пътеки и пътища. Друг е въпросът, че много начинаещи биха се затруднили да си сглобят маршрут, но за тях си има много готови маршрути.
Аз по подобен начин отдавна си сглобявам една схема с пътеките около моята къща в околията на Сопот. Има множество пътеки и други такива, които ги съединяват. Всеки път като мина по някоя нова, я добавям на картата и мрежата расте, докато накрая ще заприлича на карта на байк парк. :D
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот subritual » Вто Май 22, 2012 11:39 pm

Мда,определено е напред в бъдещето този подход.Не предполагах,че толкова детайлно описание ще направиш.Поздравления!
taurus13 написа:докато накрая ще заприлича на карта на байк парк.
:agree:
Аватар
subritual
 
Мнения: 1362
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 01, 2008 2:02 pm
Местоположение: Джебел

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот xargs » Сря Май 23, 2012 12:48 am

Tя статията си е като карта на района. Тези тракове ако се включат към съществуваща планинска карта като bgmountains, би било чудесно, защото информацията ще бъде събрана и систематизирана в един продукт, създаден за целта.
Аватар
xargs
 
Мнения: 454
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Фев 19, 2012 12:01 am
Местоположение: София

Re: Нова система за класификация на маршрутите?

Мнениеот Admin » Сря Май 23, 2012 10:08 am

xargs написа:Tя статията си е като карта на района. Тези тракове ако се включат към съществуваща планинска карта като bgmountains, би било чудесно, защото информацията ще бъде събрана и систематизирана в един продукт, създаден за целта.


В миналото съм пращал мои тракове на BG Mountains и съм ги пращал точно в подобен формат. Само че тогава за моя сайт използвах само класически тип маршрути и не ми оставаше достатъчно време хем да работя по тях, хем да събирам всичко в подобни общи файлове. (Е, и организацията на времето ми явно е куцала повече. :D )
Важното е, че сега ще ми е много по-лесно да подпомагам с мои следи и проекти като BG Mountains, тъй като работата вече става една и съща.

В тази връзка може би не е излишно да кажа, че всеки, който желае, може да ми изпраща нови отсечки за даден район, с които да бъдат допълвани тези статии. Името на човека ще бъде добавяно като автор и т.н., а относно споделянето на следите с други проекти (като BG Mountains например) всеки сътрудник на МТБ-БГ ще си избере дали иска да помага и за тях, или не. Т.е. аз лично поемам ангажимента споделената информация да се ползва само от МТБ-БГ (т.е. да не я предоставям на никой друг), ако такова е желанието на автора й.

Всички тези неща ще си дойдат на мястото с времето, а пък аз се надявам до довечера да е готова и втората подобна статия - за Беласица. А също се надявам скоро след публикуването й тя да бъде допълнена. :eyebrow:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

ПредишнаСледваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 72 госта