Владо, аз карам с XM 317 в момента. По-слаби са от EN 321 Disc и от EN 521 Disc, както са и по-леки, разбира се.
С моето каране на EN 321 не успях да причиня нищо, на EN 521 отзад имам 2-3 съвсееем леки подбивания (почти незабележими с просто око), получени при сгъване на гумата до капла, а при XM 317 вече имам две ясно видими подбивания, получени по същия начин.
Не бих казал, че XM 317 е слаба капла, но просто не е предвидена да издържа толкова, колкото тези в серията EN. Затова пък се печели тегло.
Не знам ти доколко си тормозиш каплите и колко често прекълцваш външни гуми - ако е рядко, пробвай XM 317.
Относно широчината им... като е по-широка каплата, гумите с по-голям размер стоят по-стабилно и кораво върху нея - можеш и сам да си представиш как се променя ъгълът на стените им спрямо борда и т.н. Като цяло по-широката капла "отваря" повече гумата, получава се по-широка и стабилна основа един вид. Разбира се, това са си мои лаишки обяснения за неща, които съм чел тук-там, т.е. не мога да го кажа съвсем прецизно, но сигурно ще успееш да разбереш какво имам предвид.