Детски „боен“ твърдак
Публикувано на: Пон Май 13, 2019 9:53 am
Дойде време да сменя 24-цоловото колело на сина ми (Scott Voltage JR disc) и чудейки се още дали да е тази година или да го оставя за догодина все пак, ми попадна случайно в един магазин една добра оферта за гола рамка Dartmoor Primal 27,5 2017-та година модел, S размер. След кратка справка на място в интернет за точната геометрия на рамката, реших да стрелям и да сглобя с нея детски „боен“ твърдак. Всъщност още от едно време ненавиждам този израз, но в същото време толкова ми се е запечатал в съзнанието, че не знам какъв друг да ползвам.
И така, речено-сторено. След покупката моментално ми се събудиха някои позабравени weight weenie инстинкти и си припомних колко е яко всъщност да почнеш събирането на едно колело от нулата. Целта на занятието е велосипед, който „става за всичко“, достатъчно леко и с някои детски специфики, които ще спомена по-надолу.
Сравнявайки геометриите в интернет, се радвам, че ми попадна точно Primal 2017-та, а не актуалния модел, защото новия е с доста агресивна геометрия, която ми идва малко твърде бойна. Същевременно стария ми хареса с доста балансираните си характеристики и челен ъгъл (67° със 140мм вилка) като единственият му кусур е вече поостарялата концепция на задното колело със 135/10 мм задна главина и quick release. Реших, че за дете 40 кг е така или иначе все тая и не се трогнах особено от този факт.
Целта пред „проекта“ е колело, което става за „всичко“, от ХС до байк-парково каране, с лек превес на възможностите за спускане. Имайки опит вече от събирането на 6Point-а ми, седнах и си направих таблица с всички компоненти и започнах да бистря какво да „закача“ на рамката, която вече имам. Започнах с вилката. Dartmoor са посочили, че Primal-а е подходящ за вилки от 130мм до 160мм като аз се спрях на вилка със 140мм и задължително с въздушна пружина, която позволява лесно напасване към ниско тегло на колоездача. Като клас се бях насочил към нисък до среден клас, т.е. нещо от сорта на RockShox Reba RL Motion Control, Suntour Epicon/Epixon и т.н. След известно търсене ми попадна обаче много добра оферта за нов Pike RC Solo Air boost 150мм (т.е. с Charger 1 патрон), свалена от ново колело и не го мислих много. Карам същата вилка (само че във варианта и със 160мм ход и 15х100 ос) на Reign-а ми и съм съвсем доволен от нея. Първоначално мислех да и взема 140мм-ва пружина, но после реших, че е безсмислено и просто ще я настроя с повече sag ако трябва.
Следващото нещо са колелата. Тях на ги мислех кой знае колко (може би само шините) и се спрях на следната комбинация – моят стар фаворит Hope Pro 4 главини, шини Stan NoTubes Arch MK3, спици DT SuperComp и DT ProLock нипли. Както казах, шините ги мислех малко повече. Исках да са достатъчно леки, имайки предвид теглото на карача, но все пак не типични ХС капли. Не намерих нищо подходящо в каталога на DT и се спрях на NoTubes Arch, които с профила си и теглото си от приблизително 430гр., отговарят перфектно на целта.
При скоростната система признавам, че от основните компоненти тук се лашках най-много наляво-надясно между различните концепции. В крайна сметка се спрях на Sram Eagle GX 1x12. Признавам, че аз самият все още не съм пробвал 1х12 скоростна система, но отдавна се каня да сменя сегашната ми Шимано 2х10 на Рейн-а именно със Срам 1х12. Прибавяйки и никак нелошата цена на GX серията, останаха много малко аргументи за нещо друго.
Спирачките бяха ясни, защото те просто бяха налични от по-рано – Deore-тата от Рейн-а ми. В момента са му монтирани на Скота, който изглежда много смешно с 24-цоловите си колела и 203 диск отпред, но детето не си ги дава вече за нищо на света. За пръв път в живота си има спирачки, които просто спират без да ги мисли и без да се „набира“ на тях. За децата това е много важно, защото ръцете и пръстите са им слаби и за тях е според мен дори по-важно да имат спиращи без усилие спирачки, отколкото за възрастните. Пък и винаги съм бил на мнение, че няма такова нещо като твърде спираща спирачка, има такава с лоша модулация.
Няма да изброявам всеки един компонент поотделно, поствам направо цялата си конфигурация заедно с теглата, които не са окончателни, защото все още не съм събрал всички компоненти, но все пак са реални и крайният резултат няма да е много по-далеч. Единствената дупка е кормилото, което колкото и да е странно ми създава най-много грижи с избора и все още не съм го измислил. Искам да е задължително low riser с докъм 10мм издигане, максимум 8° backsweep и дължина около 680-700мм. Без рязане трудно ще се мине, то е ясно, но засега не съм открил нещо подходящо. Като материал си го представям по-скоро алуминиево.
Това е засега, по-късно ще постна и някоя и друга снимка от процеса по събиране. Засега имам вилка и рамка. Поръчал съм задния quick release, скобата за седалка, средното движение и чашките. Скоростната система ще я поръчам след около 2 седмици, защото никъде още няма 165мм Sram GX курбели, а държа на тях.
Компонент Тегло
Рамка – Dartmoor Primal 2207
Чашки Cane Creek 40 IS42 - IS52 95
Вилка – Rock Shox Pike RC 150mm 1880
Колела:
Предна главина –Hope Pro 4 15x110mm 192
Задна главина – Hope Pro 4 135x10mm 305
Шини – NoTubes Arch MK3 856
Спици – DT Supercomp 346
Нипли – DT ProLock AL 20
Гуми:
Предна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Задна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Вътрешни – Tubolito 158
Лапа – Thomson Elite X4 40mm 141
Кол седалка – Thomson Elite 30.9 250
Седалка – Giant Contact 250
Скоба седалка – Hope 49
Заден Quick release - Hope 63
Педали – CB Stamp 1 300
Спейсър чашки – Carbon 1
Пеперудка – No Name 9
Кормило –
Грипове – Sram XX1 104
Команда – Sram GX Eagle Gripshift 104
Дерайльор заден – Sram GX Eagle 292
Касета – Sram GX Eagle 10-50 448
Верига – Sram GX Eagle 272
Курбели – Sram GX Eagle 165mm 624
Средно Sram Dub BSA 73mm 81
Водач - 77Designz FREESOLO™ ISCG05+BSA - V2 16
Башгард - 77Designz CRASH PLATE™ ISCG 05 32
Кабели – Alligator I-Links 50
Предна спирачка – Shimano Deore 500
Задна спирачка – Shimano Deore 486
Предпазител chainstay 17
Бандажи 15
Скоби брони 5
Total: 11608
Както виждате теглото при всички положения трябва да дойде под 12кг, което за твърдак не е нещо грандиозно, но пък и не става дума за изпилена хай енд конфигурация...
И така, речено-сторено. След покупката моментално ми се събудиха някои позабравени weight weenie инстинкти и си припомних колко е яко всъщност да почнеш събирането на едно колело от нулата. Целта на занятието е велосипед, който „става за всичко“, достатъчно леко и с някои детски специфики, които ще спомена по-надолу.
Сравнявайки геометриите в интернет, се радвам, че ми попадна точно Primal 2017-та, а не актуалния модел, защото новия е с доста агресивна геометрия, която ми идва малко твърде бойна. Същевременно стария ми хареса с доста балансираните си характеристики и челен ъгъл (67° със 140мм вилка) като единственият му кусур е вече поостарялата концепция на задното колело със 135/10 мм задна главина и quick release. Реших, че за дете 40 кг е така или иначе все тая и не се трогнах особено от този факт.
Целта пред „проекта“ е колело, което става за „всичко“, от ХС до байк-парково каране, с лек превес на възможностите за спускане. Имайки опит вече от събирането на 6Point-а ми, седнах и си направих таблица с всички компоненти и започнах да бистря какво да „закача“ на рамката, която вече имам. Започнах с вилката. Dartmoor са посочили, че Primal-а е подходящ за вилки от 130мм до 160мм като аз се спрях на вилка със 140мм и задължително с въздушна пружина, която позволява лесно напасване към ниско тегло на колоездача. Като клас се бях насочил към нисък до среден клас, т.е. нещо от сорта на RockShox Reba RL Motion Control, Suntour Epicon/Epixon и т.н. След известно търсене ми попадна обаче много добра оферта за нов Pike RC Solo Air boost 150мм (т.е. с Charger 1 патрон), свалена от ново колело и не го мислих много. Карам същата вилка (само че във варианта и със 160мм ход и 15х100 ос) на Reign-а ми и съм съвсем доволен от нея. Първоначално мислех да и взема 140мм-ва пружина, но после реших, че е безсмислено и просто ще я настроя с повече sag ако трябва.
Следващото нещо са колелата. Тях на ги мислех кой знае колко (може би само шините) и се спрях на следната комбинация – моят стар фаворит Hope Pro 4 главини, шини Stan NoTubes Arch MK3, спици DT SuperComp и DT ProLock нипли. Както казах, шините ги мислех малко повече. Исках да са достатъчно леки, имайки предвид теглото на карача, но все пак не типични ХС капли. Не намерих нищо подходящо в каталога на DT и се спрях на NoTubes Arch, които с профила си и теглото си от приблизително 430гр., отговарят перфектно на целта.
При скоростната система признавам, че от основните компоненти тук се лашках най-много наляво-надясно между различните концепции. В крайна сметка се спрях на Sram Eagle GX 1x12. Признавам, че аз самият все още не съм пробвал 1х12 скоростна система, но отдавна се каня да сменя сегашната ми Шимано 2х10 на Рейн-а именно със Срам 1х12. Прибавяйки и никак нелошата цена на GX серията, останаха много малко аргументи за нещо друго.
Спирачките бяха ясни, защото те просто бяха налични от по-рано – Deore-тата от Рейн-а ми. В момента са му монтирани на Скота, който изглежда много смешно с 24-цоловите си колела и 203 диск отпред, но детето не си ги дава вече за нищо на света. За пръв път в живота си има спирачки, които просто спират без да ги мисли и без да се „набира“ на тях. За децата това е много важно, защото ръцете и пръстите са им слаби и за тях е според мен дори по-важно да имат спиращи без усилие спирачки, отколкото за възрастните. Пък и винаги съм бил на мнение, че няма такова нещо като твърде спираща спирачка, има такава с лоша модулация.
Няма да изброявам всеки един компонент поотделно, поствам направо цялата си конфигурация заедно с теглата, които не са окончателни, защото все още не съм събрал всички компоненти, но все пак са реални и крайният резултат няма да е много по-далеч. Единствената дупка е кормилото, което колкото и да е странно ми създава най-много грижи с избора и все още не съм го измислил. Искам да е задължително low riser с докъм 10мм издигане, максимум 8° backsweep и дължина около 680-700мм. Без рязане трудно ще се мине, то е ясно, но засега не съм открил нещо подходящо. Като материал си го представям по-скоро алуминиево.
Това е засега, по-късно ще постна и някоя и друга снимка от процеса по събиране. Засега имам вилка и рамка. Поръчал съм задния quick release, скобата за седалка, средното движение и чашките. Скоростната система ще я поръчам след около 2 седмици, защото никъде още няма 165мм Sram GX курбели, а държа на тях.
Компонент Тегло
Рамка – Dartmoor Primal 2207
Чашки Cane Creek 40 IS42 - IS52 95
Вилка – Rock Shox Pike RC 150mm 1880
Колела:
Предна главина –Hope Pro 4 15x110mm 192
Задна главина – Hope Pro 4 135x10mm 305
Шини – NoTubes Arch MK3 856
Спици – DT Supercomp 346
Нипли – DT ProLock AL 20
Гуми:
Предна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Задна – Schwalbe Nobby Nic 2.35 720
Вътрешни – Tubolito 158
Лапа – Thomson Elite X4 40mm 141
Кол седалка – Thomson Elite 30.9 250
Седалка – Giant Contact 250
Скоба седалка – Hope 49
Заден Quick release - Hope 63
Педали – CB Stamp 1 300
Спейсър чашки – Carbon 1
Пеперудка – No Name 9
Кормило –
Грипове – Sram XX1 104
Команда – Sram GX Eagle Gripshift 104
Дерайльор заден – Sram GX Eagle 292
Касета – Sram GX Eagle 10-50 448
Верига – Sram GX Eagle 272
Курбели – Sram GX Eagle 165mm 624
Средно Sram Dub BSA 73mm 81
Водач - 77Designz FREESOLO™ ISCG05+BSA - V2 16
Башгард - 77Designz CRASH PLATE™ ISCG 05 32
Кабели – Alligator I-Links 50
Предна спирачка – Shimano Deore 500
Задна спирачка – Shimano Deore 486
Предпазител chainstay 17
Бандажи 15
Скоби брони 5
Total: 11608
Както виждате теглото при всички положения трябва да дойде под 12кг, което за твърдак не е нещо грандиозно, но пък и не става дума за изпилена хай енд конфигурация...