Manitou Mattoc

Въпроси, коментари и дискусии за велосипеди с ход на окачването до 130-170 мм, компоненти и екипировка за тях.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Сря Май 04, 2016 2:38 pm

Изображение

Отдавна се каня да пусна тая тема, но все не остава време...
Кой кара такава вилка и какви са ви спечатленията? Кой планира да си купува, кой се чуди и т.н. Темата е за всички. На ендурото в Търново видях немалко хора с такива вилки, така че определено имаме community. Не знам защо досега нищо не е писано в тоя форум.

Вилката е пряк конкурент на RockShox Pike и Fоx 36. Цената е под 600 евро за най-скъпия Pro вариант. Тегло около 1900 грама в зависимост от годината. Варианти за ход са 140мм, 150мм, 160мм и 170мм (само при 26"). Вилката е универсална 26"/27.5" като се променя конфигуацията на спейсърите вътре. Настройките са rebound, бърза и бавна компресия и хидравличен ботъм аут (HBO). Липсва заключване и регулиране на хода, което за някои може би било минус.

Карам такава (Pro варианта) вече половин година като замених с нея RockShox Lyrik, който според мен работеше ужасно зле, въпреки че всички майстори ме убеждаваха че си е добре и те така си работели. Разликата е от земята до небето. Матока иска известна игра с настройките, след което започва да яде всичко по пътя. Чувствителността на малки неравности е точно такава каквато се очаква от една съвременна вилка (гледам към теб Lyrik :nono:) като в същото време стои високо в хода си при изправяне и педалиране. Ботъм-аут при скокове и дропове на практика не се усеща заради HBO системата. При агресивно спиране засега потъва малко повече от колкото ми се иска, но аз напоследък карам само с напълно отворена бавна компресия. Настройката, която на драматично променя работата й е rebound-а разбира се. Там е изключително важно да се уцели точната настройка и за съжаление тя се променя с налягането, така че няма златна формула. В началото карах само с два клика от напълно отворено. В момента настройките ми са следните:
  • Rebound: 4 клика
  • HSC: 0 клика
  • LSC: 0 клика
  • HBO: 2 клика

Интересно ми е да видя останалите с какви настройки карате, най-вече HSC/LSC и защо сте избрали точно такива. Също ми е интересно сами ли си сервизирате вилките, колко често и т.н.
Каквото се сетите за тази вилка, давайте в тази тема.
В момента съм си поръчал IRT, което представлява втора позитивна камера. Позволява да се кара с по-ниско налягане в основната камера за още по-добра отзивчивост на малки неравности + допълнителен mid-stroke support и по-добра прогресия на хода. Щом пристигне и го инсталирам ще споделя и впечатления.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Pr3d4t0R » Сря Май 04, 2016 3:37 pm

С нятагане на бавната комресия можеш да постигнеш lock-out. Иначе аз съм с Сomp, която е с MARS хидравлика и нерегулируемо HBO, и съм доста приятно изненадан от нея.

Относно сервизирането, с какво тулче за касети я отваряш? (това е единствения специфичен инструмент ако не се лъжа)
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Сря Май 04, 2016 3:47 pm

Pr3d4t0R написа:Относно сервизирането, с какво тулче за касети я отваряш? (това е единствения специфичен инструмент ако не се лъжа)


Със срязано достатъчно ;)

По-труден за изработка е този вляво. Реално и него можеш да си го направиш сам,но ще ти отнеме повече стъргане и търсене на точната тръбичка.
Изображение
Последна промяна gilb на Сря Май 04, 2016 4:27 pm, променена общо 1 път
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Сря Май 04, 2016 3:56 pm

Pr3d4t0R написа:С нятагане на бавната комресия можеш да постигнеш lock-out. Иначе аз съм с Сomp, която е с MARS хидравлика и нерегулируемо HBO, и съм доста приятно изненадан от нея.

Относно сервизирането, с какво тулче за касети я отваряш? (това е единствения специфичен инструмент ако не се лъжа)


С инструмент не съм я докосвал :) минаха дните в които имах време да се цапам часове наред. Сега предпочитам като се отвори време да карам и за това я оставям в сервиз за такива неща.

До локаут при мен не се стига. При пълно затваряне само на бавната компресия с напълно отворена бърза разликата е доста малка. Явно шим стака отваря доста лесно. При натягане и на бързата заедно с бавната разликата е осезаема, но е далече от заключване. Comp модела май е с доста по-различна компресия и от там предполагам идва тази разлика.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Сря Май 04, 2016 5:08 pm

Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Сря Май 04, 2016 5:57 pm

banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?


http://www.pinkbike.com/news/manitou-ma ... -2014.html

Чети,приятел ;) Като не знаеш/не се интересуваш къде попада точно защо си правиш труда да пишеш? :dontknow:
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот hitar_potar » Сря Май 04, 2016 6:31 pm

banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?

Е определено не е конкурент на Рок Шокс Яри-то (наследника на Домейн)! ;)
Точно на Пайка и 36-цата е конкурент. Дори в горепосоченото ревю са написали, ако не ме лъже паметта, че откъм чувствителност към малки неравности малко отстъпва на Пайк и 36, но като цяло е по-добър завършен продукт от другите 2 (защото за 1 вилка не е важна само чувствитеността към малките неравности).
Относно Комп-версията - с този MARS комповия Маток ми изглежда точно като Minute 2014 на стероиди, което си е една страхотна трейл/АМ-вилка (имах такава за кратък период от време и не мога да кажа лоша дума за нея!!!). :)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Сря Май 04, 2016 7:06 pm

Може би не съм се изразил ясно, съжалявам. Пайка и 36цата помежду си не са преки конкуренти според мен, именно защото въпроса не е само в чувствителност към малки неравности ;) Маток не съм карал, затова моя интерес с кой точно се конкурира?
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Сря Май 04, 2016 9:01 pm

banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?


Защо да е проблем? По принцип ми харесва повече усещането при бърза скорост и много неравности, когато компресията не се пречка. Пробвал съм да карам примерно с 2 клика бърза и 2 бавна, по-стабилна е при спиране, но започва леко да бие в ръцете при високи скорости. По принцип при Матока идеята е да си намериш подходяща бърза компресия и да не я пипаш повече а докато караш да навиваш бавната при катерене и да я развиваш при спускане - тя е с лостче за целта и има само 4 позиции. Аз обаче не съм от тия дето обичат да въртят докато карат и понеже нагоре така или иначе не съм особено бърз предпочитам да знам че за надолу винаги ми е правилна конфигурацията :)
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Сря Май 04, 2016 9:06 pm

Между другото намерих официален документ за MC2 компресията, който обяснява перфектно зависимостите между бързата и бавната, как се постига платформа. Също така се вижда на първата графика защо Comp-а има почти локаут (черната линия) - https://www.manitoumtb.com/wp-content/u ... -Guide.pdf
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот hitar_potar » Чет Май 05, 2016 8:34 am

banzai написа: Пайка и 36цата помежду си не са преки конкуренти според мен, именно защото въпроса не е само в чувствителност към малки неравности

Малко е объркващо наистина, но ги водят преки конкуренти. Фокс малко размиха границите с 34 и 36 - 36 го вдигнаха до 180мм ход, а 34 - до 160. После всички подкараха 36 160мм като идеалната ендуро-вилка и взеха да я сравняват с Пайк. Следващата стъпка бе на Рок Шокс - ъпдейтнаха Лирик до 180мм, но разликата с Пайк е прекалено малка, което прави ситуацията малко объркваща. Манитуот своя страна създадоха само Маток като дългоходова вилка и си я поддържат без объркващи ситуации. Ако трябваше да следват примера на другите, освен Маток трябваше да направят и нов Травис (който задължително да е с 20мм ос!!!). :)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Чет Май 05, 2016 8:53 am

gilb написа:
banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?


http://www.pinkbike.com/news/manitou-ma ... -2014.html

Чети,приятел ;) Като не знаеш/не се интересуваш къде попада точно защо си правиш труда да пишеш? :dontknow:


Оп, не съм го видял това снощи. Ами интересувам се, нали затова питам в кой клас точно попада Матока? Това е идеята на форума доколкото ми е известно, да се споделя опит?
Иначе чета, но и карам. Карал съм Пайк и 36ца по 6+ месеца на един и същи байк и смело твърдя че вилките са различни класове. Едното е трейл/ам, другото си е съвсем достойна фр вилка. Това съм го установил от личен опит, а не от четене на ревюта. На тема ревюта всъщност, може да се забележи как в последно време хората започват да сравняват Пайка с 34ка и Лирика с 36ца. Но дори и в ревюто което ти си посочил (от 2014-та!): "The Mattoc left test rider #1, the most hard charging of the bunch, asking for more. He consistently felt that the fork had a bit more torsional flex than the Pike, noting it most at the bottom of steep, hard corners that put quite a bit of stress into the chassis.", което я нарежда в битка с Пайка, клас ам/трейл. Но за мен лично е много по-ценно да разбера личен опит от някого, а не какво ми пишат в ревюта (много рядко може да немeриш лошо ревю за какъвто и да е продукт, nature of the beast). Това е причината да питам/пиша, надявам се става ясно вече. :beer:

PS @hitar_potar явно сме писали по едно и също време, но по-горе споделям личното ми мнение от двете вилки. Разликата в усукването е достатъчна за да ги разграничи в различни класове според мен ;)
Последна промяна banzai на Чет Май 05, 2016 9:03 am, променена общо 1 път
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Чет Май 05, 2016 8:57 am

Jacket написа:
banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?


Защо да е проблем? По принцип ми харесва повече усещането при бърза скорост и много неравности, когато компресията не се пречка. Пробвал съм да карам примерно с 2 клика бърза и 2 бавна, по-стабилна е при спиране, но започва леко да бие в ръцете при високи скорости. По принцип при Матока идеята е да си намериш подходяща бърза компресия и да не я пипаш повече а докато караш да навиваш бавната при катерене и да я развиваш при спускане - тя е с лостче за целта и има само 4 позиции. Аз обаче не съм от тия дето обичат да въртят докато карат и понеже нагоре така или иначе не съм особено бърз предпочитам да знам че за надолу винаги ми е правилна конфигурацията :)


Масово хората си караха на подобни сетинги първите 36ци от 2015-та, след което Фокс смениха шимстака именно поради тази причина. Затова ми е интересно дали Маниту са предприели подобни действия. Може би има разлика в 14/15/16 моделите? Въпроси които са ми любопитни като страничен наблюдател.
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Чет Май 05, 2016 9:19 am

По-скоро си е мое лично предпочитание и идва от това че карам най-много един път в седмицата и не ми остава време да се заиграя повече на някой участък където да си намеря подходящи настройки. В mtbr.com има подобна тема и там всички които са писали по въпроса карат с по няколко клика на бърза и бавна компресия.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Pr3d4t0R » Чет Май 05, 2016 11:05 am

Моделите 2016 идват серийно с IVA - възможност за добавяне на спейсъри с цел конфигурируем ramp-up според личните предпочитания. Също така изглежда много лесна за сервизиране (както беше Rock Shox преди Charger) и по-константна в работата си - не трупа налягане. А и е по-евтина - много добра работа на Маниту!
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Чет Май 05, 2016 12:19 pm

IVA-та може да се купи отделно и за 2014 и 2015 моделите и предимството й пред конкурентите е, че реално токените си остават вътре, просто се разместват. Т.е. не се налага да складирате излишните някъде и после да ги търсите.
Мен обаче много повече ми допада идеята за втора въздушна камера и за това си чакам IRT-то :nuts:
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Чет Май 05, 2016 12:31 pm

banzai написа:
gilb написа:
banzai написа:Пайка и 36цата не са преки конкуренти. Матока не знам къде попада точно, но с тия 0/0 клика да няма някакъв проблем?


http://www.pinkbike.com/news/manitou-ma ... -2014.html

Чети,приятел ;) Като не знаеш/не се интересуваш къде попада точно защо си правиш труда да пишеш? :dontknow:


Оп, не съм го видял това снощи. Ами интересувам се, нали затова питам в кой клас точно попада Матока? Това е идеята на форума доколкото ми е известно, да се споделя опит?

Mattoc е АМ вилка. Trail вилката е Minute.
banzai написа:Иначе чета, но и карам. Карал съм Пайк и 36ца по 6+ месеца на един и същи байк и смело твърдя че вилките са различни класове. Едното е трейл/ам, другото си е съвсем достойна фр вилка. Това съм го установил от личен опит, а не от четене на ревюта.

Карал съм 36 две години ,Mattoc от година съвпадат им класовете,независимо че едната е 36 а другата 34.Само много агресивен карач би усетил разлика във флекса на шасито . Вдигната на 170 (опцията е само за 26" вилките) наистина се появява усещане за усукване,но на 140,150 и 160 вилката си е корава и се усеща добре.
Различните версии на 36 определят къде попада вилката,има FR варианти има и АМ варианти. Всичките могат достойно да се карат като FR вилки,но просто едните са по-подходящи от другите.
Това аз съм установил от личен опит,подкрепен с прочетени коментари по темата от хора каращи на ниво на светлинни години от българското. :beer:
banzai написа:На тема ревюта всъщност, може да се забележи как в последно време хората започват да сравняват Пайка с 34ка и Лирика с 36ца. Но дори и в ревюто което ти си посочил (от 2014-та!): "The Mattoc left test rider #1, the most hard charging of the bunch, asking for more. He consistently felt that the fork had a bit more torsional flex than the Pike, noting it most at the bottom of steep, hard corners that put quite a bit of stress into the chassis.", което я нарежда в битка с Пайка, клас ам/трейл. Но за мен лично е много по-ценно да разбера личен опит от някого, а не какво ми пишат в ревюта (много рядко може да немeриш лошо ревю за какъвто и да е продукт, nature of the beast). Това е причината да питам/пиша, надявам се става ясно вече. :beer:

Моделите от 2014 до 2016 не се различават в нищо,освен че новите идват с IVA air cap и със по-различна ос изискваща инструмент. (и се водят Mattoc 2)
затова съм посочил ревю от 2014,понеже е най-пълното и смислено от всичките глупости,които се изливат в интернет пространството.



Та по темата мога да споделя няколко дреболийки с които да се сблъсках с Матока:
1 Cable routing - един от най-безумните които съм виждал :lol: ето това е едно от решенията
Изображение

2 Air setting - като повечето днешни въздушни вилки и Матока има около половин см. "мъртъв ход" ,който понякога се появява след помпане на вилката.
За да се отстрани трябва вилката да е във въздуха и със натиснати надолу ботуши (например някой да държи предницата вдигната и да натиска с ръка арката на вилката надолу) и да се настрои така въздуха в камерата. :) След тази интервенция проблема изчезва.
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Пет Май 06, 2016 10:12 am

Ще я пробвам ако се отвори възможност и ще пиша пак, но щом аз усещам разликата във флекса и след като Матока го водят по податлив на усукване и от Пайка, просто не виждам как това са един клас вилки (спрямо 36). А съм доста далече от всякаква класа :lol: За българското ниво и светлинните години - на такива приказки се наслушах в продължение на години на тема зимни спортове, но Радослав Янков им отвя каските тази година и доказа че камъните са еднакво големи в целия свят.
Със здраве :beer:
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Пет Май 06, 2016 10:45 am

Ще и се зарадваш със сигурност! :peace:

И аз съм доста далече от всякаква класа,но карам доста наведен над кормилото,което трябва да допринася за усукването и флекса го имаше само на 170. :) Може и да съм в грешка,разбира се просто така го усетих аз.

Инак за камъните съм напълно съгласен! :D

:beer:
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот nikoi » Съб Май 07, 2016 11:09 am

Здравейте,
Реших и аз да се включа в темата, като споделя и моят опит с тази вилка.
Купих я юни месец 2015г. Mattoc pro 27,5 160mm, на кутията бе маркирана дата на производство 08.2014г.
До този момент имам навъртяни 4500км и 320часа.

По чуждите форумите имаше много коментари за проблемите, с които идва фабрично (повече от 77mm масло в хидравличната част и повече от 30 ml в ботушите). По принцип аз си сервизирам всичко сам и се подготвих да отстраня проблемите.
Както и очаквах вилката дойде и с двата проблема.
Маслото в ботушите беше повече от 50ml, според изструкциите на Manitou, към този момент ( юни месец 2015г.) маслото трябва да е по 15ml във всеки ботуш. След месец или два тези инструкции се промениха и новите, актуали и до този момент са по 7ml във всеки ботуш. При повече от 15ml в ботушите, има опастност маслото от ботушите да навлезе в хидравличната камера, също така и не използване на пълният ход на вилката.
След няколко експеримента, аз реших да използвам по 10ml масло във всеки ботуш, вилката работи много добре и без нужда от често смазане на стеншените. Пробвах с по 7ml, но работата на вилката в горещи и сухи дни се влошава.

Вторият проблем бе нивото на маслото в хидравличната част, измерих 88mm (при препълване на камерата вилката не може на направи пълният си ход, но без промяна на височината на вилката, за вилка 160mm - 555mm ), със спринцовка коригирах нивото до 77mm. Това ниво смятам за актуално и ползвам до сега.

Вилки Mattoc произведени през 2014 и 2015 ( без значение от модела) могат да имат и още един проблем. Маслото ( трябва да е 3ml ) от позитивната камера, да се премести в негативната камера. Последствията от това са, че използваемият ход на вилката намалява с всяко каране, тази промяна става много бавно и незабележимо. Тази миграция на маслото в негативната камера намалява височината на вилката ( за вилка 160mm-555mm) и съответно променя челният ъгъл на колелото. При по-голямо количество маслото в позитивната камера, което в последствие да премине в негативната камера височината на вилката може да намалее с 5-7mm в зависимост от количеството масло.

Пример:
Вилка с ход 160mm при напълно разгънато състояние, измерваме максималното разстоянието от ръба на семерингата до началото на короната 175mm. След няколко карания ( натоварващо каране в планината с използване на поне 80% от хода на вилката, не каране в града) измерваме това разстояние отново, ако разстоянието е отново 175mm всичко е наред. При положение, че разтоянието намалява 170mm и по-малко имате проблем (стъпката с която разстоянието се променя 1-2mm на каране при наскоро сервизирана вилка или 4-5mm при не сервизирана от дълго време вилка).
Има няколко решения на този проблем:
- смяна на въздушното бутало с ново;
- въздушното бутало да се намаже обилно с Prep M в горният край на буталото, за да може маслото да се смеси с греста с цел увеличаване на вискозитетът му. Друг вариант е предварителното смесване на 3ml FS-X 5W-40 с 2-3g Prep M до получаване на хомогенна смес и да се налее в камерата;
- да не се ползва масло в позитивната въздушна камера, само Prep M.

Изображение
В ляво е новото подобрено бутало, в дясно старият вариант.
За вилки с новото подобрено бутало не се ползва масло в позитивната камера ( препоръка ма Manitou) буталото се намазва обилно с Prep M и ръчно се предвижва няколко пъти по целия си ход за да се разнесе греста по стените.

Без значение кой модел е вашето въздушно бутало, всеки път когато го вкарвате в камерата трябва да е намазано добре с Prep M!

Пълното сервизиране на вилката е изключително лесно и бързо, може да изгледате видеото ТУК.
Аз сменям маслото в ботушите и въздушната камера на всеки 60-70 часа, маслото в хидравличната камера на 100 часа.
За пълното сервизиране на вилката ще са ви необходими следните (малко нестандартни) инструменти и масла:

Маслена баня ботуши Motorex FS-X 5W-40:
Изображение
Според последните инструкции на Manitou по 7 ml във всеки ботуш. И 3ml за позитивната въздушна камера, само ако е от старият модел ( с един водещ тефлонов пръстен)

Масло хидравлика Motorex 5W:
Изображение
Според последните инструкции на Manitou нивото на маслото за Mattoc Pro 77mm, за Mattoc Expert 80mm.
Зимата си направих експеримент, като смених маслото с Motorex 2,5W с цел по-добра работа при минусови температури.
За съжаление реално карах един единствен ден (след това времето се стопли), експеримента ми се стори обещаващ и догодина отново ще пробвам още в началото на студовете. :D Сега отново съм с масло 5W.

Грес Prep M:
Изображение
За смазване на стеншените и въздушното бутало.

Необходими нструменти:
Ключ за касета:
Изображение
Ключ за развиване на касета на шлици. Срязах я с флекса и 1mm диск, после дооформих стените с пила.
В ключа трябва да има проходен отвор минимално 12mm. Дори и след тази интервенция ключа сава за развиване на касета. Ключа се използва за развиване на долната капачка на въздушната камера и горна/долна капачка на хидравличната камера.

Ключ (вложка) шестостен 8mm:
Изображение
Аз използвам два ключа 8mm. Левият използвам за разхлабване или стягане, а десният само за развиване или навиване.
В началото ползвах само един, но след няколко стягания ключа се пропука надлъжно и не можеше да се ползва повече.
Ляв ключ освободен: ф10,2х1mm + 0,5mm фаска; десен ключ освободен ф10,2х18mm

Ключ (вложка) шестостен 24mm и 13mm:
Изображение
Ключ 24mm за развиване на капачката на въздушната камера освободен: ф31х5mm, ключ 13mm за развиване на гайката под врътката за бавната конпресия. И на двата ключа е премахната фаската.

Не използвайте ключ (вложка) дванадесетостен!
Изображение

Бъдете изключително вниматални при стягането на капачките, допустимият момент на стягане варира в диапазона 4-9Nm. Това усилие е много малко, лесно може да спукате някоя капачка при презатягане.

Друг много важен изтрумент е помпата. Споменатвам го защото много потребители се оплакват от проблеми с вилката произтичащи от типа/вида на използваната помпа и как тя се използва. Помпенето на позитивната и негативната камери се извършва от един вентил. Помпа, която не може да натисне достатачно пина отварящ клапънът към двете камери, може да вкарва въздух само в едната камера. Друг проблем може да се появи при развиването на помпата от вентила.

Важно: проверка на "сага" на вилката се извършва само при откачена помпа (клапанът между двете камери трябва да е затворен).

Как да познаем, че помпата помпи само една от двете камери? Напомпваме вилката на 100psi (не надвишавайте 120psi), махаме помпата и пробваме твърдостта на вилката. Ако вилката е станала твърда ( "като чук" :D ) всичко е наред и двете камери са напомпени правилно. Ако вилката е все още мека, можем да и направим 110-130mm ход, помпата е напомпила само едната камера.

Важно: вилката трябва да е в напълно разгънато състояние в момента, е които разкачаме помпата!!!

При помпане на вилката, налягането в двете камери е еднакво и въздуха безпроблемно може да се премести от едната в другата камера. Съвсем малко усилие е нужно за да потъне малко вилката, при мен се получава само от тежестта на колелото. Вилката потъва 3-4mm ако разкача помпата при потънала вилка, ще се получи "мъртъв" ход. Също така скоростта с която развиваме помпата може да доведе до различно налягане в двете камери и влошаване на работата на вилката. Идеалният вариант е да се ползва помпа с допълнителен пин, които натиска вентила. Разкачането на помпата трябва да е максимално бързо!

Този Dorado ефект е недостатък но и доста обещаващо предимство! На един колега от немският МТБ форум му е хрумнала гениална идея. Направил е капачка с бутон, която се завива на въздушният клапан. При натискане на бутона се отваря клапанът между двете камери съответно въздуха може безпроблемно да преминава между тях. При натиснат бутон смачкваме вилката до някаква желана височина, след това бутона се освобождава и вилката отава на така зададената височина. И така може вилка 160mm да се направи на вика с 80mm ход, много подходящо при изкачване. За да се върне отново първоначалната височина е достатачно да се натисне бутона и да разпънем вилката. При тази промяна няма загуба на налягане (капачката и бутона са хермерически затворени) и съответно няма промяна в работата на вилката. Тази идея много ми хареса и възнамерявам съсвем скоро и аз да имам такава капачка за да пробвам дали е така перфектно. Ако това се превърне във фабрично допълнение ще е супер, ще имаме безстепенна промяна на височината (хода) на вилката при запазване качеството на работа.

Сега се сетих и за "заключването" на вилката. При Mattoc pro напълно затворени бърза и бавна компресия заключват вилката ( става "абсолютен чук" :D ).

И така с какви настройки карам аз и как стигнах до тях.
С "пълно бойно снаражение" тежа 81кг, челният ъгъл на рамката ми е 66 градуса ( с вилка 555mm ).

Първоначално започнах с 60psi, като постепенно намалявах налягането. Притеснителното при ниско налягане, е че вилката може да се "смачка" на място до почти пълният си ход. Затова в началото карах с толкова високо налягане, практиката показа че "смачкването" на вилката на място няма нищо общо с работата и на пътеката. Ниско налягане + бърза компресия + HBO правят вилката изключително отзивчива на малки неравности и твърда при големи дропове.
Вилката има много възможности за настройка и ми отне известно време да постигна перфектната комбинация за моя вкус. Безкрайно много спускания по една и съща пътека с различни настройки. Най-много ме впечатли хидравличният ботам аут, благодарение на него, колкото и брутално да я натоварвах, вилката реагираше с плавно забавяне в карая на хода. Чувството е все едно хода на вилката няма край (не мога да го опиша по-добре).
Вилката успява да се справи с малките неравности и с големите камъни без проблеми (карането нагоре по каменист път е вече удоволствие ). Направи ми впечатление по-доброто сцепление на предната гума на места, на които преди съм се чувствал несигурен или съм поднасял (вилката осигурява невероятно сцепление на предната гума).

За моето каране перфектните настройки са:
-налягане 45psi, с "пълно бойно снаражение" правя "саг" от 35mm;
-бърза компресия 2 клика (от напълно отворена);
-HBO 1 клик (от напълно отворен);
-ребунд 2 клика (от напълно отворен).
-бавна компресия в зависимост от пътеката 2 клика (от напълно отворена) или напълно отворена.
С тези настройки правя 150-157mm ход на вилката и никога не съм правил bottom out.

Едно доуточнение аз използвам помпа с манометър ( а не дигитална с точност 0,1psi) и наягането не може да се постигне абсолютно същото весеки път. Забелязах, че минимална разлика в налягането променя в голяма степен работата на вилката. Какво имам в предвид?
Например напомпвам вилката до 45psi стрелката е точно в средата на отметката, но ако стрелката е в началото на отметката или в края на отметката (рералната разлика е 0,1mm) това са три различни налягания и различно представяне на вилката. За това аз съм приел, че идеалното за мен е стрелката да е в началото на отметката. Правилното положение на стрелката, ще трябва всеки сам, за себе си да открие или да си купи дигитална помпа. :D

И така за накрая оставих най-новият тунинг за нашите вилки а именно това:
Изображение
Отне ми близо два месеца да се докопам до IRT (infinite rate tuning) или друго яче казано втора позитивна камера. Няма да се впускам в подробности как и защо работи. Най-общо казано с нейна помощ може да промените прогресивността на вилката, за увеличаване на твърдостта в средата и края на хода.
Има и друга опция за увеличаване на прогресията само в края на вилката IVA (Incremental Volume Adjust) реално тази система намаля обема на позитивната камера, но за мен тази опция не представляваше интерес.

Впечатленията ми от IRT първото е, че все едно имам нова вилка, работа и се промени забележително. Фрапираща разлика в поведението на вилката почувствах в бързи завои с камъни и при използване на предната спирачка. Вилката се държи много стабилно и не потъва при спиране. Това са впечатленията ми от 3 карания, със сигурност не съм постигнал съсвършенство в избора на правилните налягания и настройките на вилката. В момента, в който ми се изяснят нещата ще споделя повече информация.
Преди да се хвърлите (като мен), към този тунинг помислете дали реално имате нужда от него (все пак е 60 евро). Според мен това е за "агресивни" карачи а аз не съм такъв.

Отговорът ми в темата стана "малко" дълъг, за което се извинявам на всички, които успяха да го прочетът до края!

Важното е да намерите перфектните настройки за Вас лично а не да ползвате настройките на някой друг с колело като Вашето и с Вашите килограми !

Вилката е страхотна и ако я "глезите" тя ще ви отговори с много хубави изживявания!!!
:D :D :D
Изображение Изображение Изображение
Аватар
nikoi
 
Мнения: 86
Рейтинг: 1510
Регистриран на: Нед Фев 23, 2003 8:23 am
Местоположение: Габрово

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Съб Май 07, 2016 11:35 am

nikoi написа:...


:bowdown: Страхотна информация!!!

Хиляди благодарности!
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Съб Май 07, 2016 12:50 pm

Жестоко! Честно казано тайно се надявах с тая тема да се включиш, защото част от тия неща сме си ги писали на лични, но е много по-полезно да са тук, достъпни за всички.
Определено това с миграцията на масло от позитивната в негативната камера е едно от нещата, което най-много ме притеснява, защото е почти неизбежно, макар че с 3cc масло и Prep M казват че силно намалява. Не знаех че при 2016 са решили проблема. Ако може да се поръча отделно бутало направо се замислям... При мен съм почти сигурен че се получава, защото веднага след профилактика вилката има много лек начален ход, а сега няколко месеца по-късно се усеща доста твърда в началото при натискане на място. Въпреки това на пътеката пак си работи прекрасно, но съм сигурен че може и по-добре. Понеже карам много рядко изобщо не ми е направило впечатление кога се е втвърдила и дали е станало рязко или постепенно. Доколкото съм чел не трябва да се помпи когато колелото е с гумите нагоре, защото тая миграция се получава много лесно тогава. А помпането при нормално състояние е доста кофти за сам човек ако няма стенд. Даже вече съм се замислил да си взема стенд само заради това, понеже трета ръка няма как да ми се появи :)
Тук има също много добро описание на профилактиката и тези малки детайли като как да се предпазим максимално от тая миграция - https://reachcontrol.wordpress.com/2015 ... r-removal/
Аз също съм от тези, които карат с по-ниско налягане, но явно ще трябва да сложа няколко клика на компресията и пак да пробвам. Единствено забелязах че има нужда от повече налягане по тежки DH трасета като сопотското, особено при серпентините долу, където осезаемо потъва повече отколкото ми се иска. Там я припомпвах с поне 10 PSI отгоре. Толкова че като отида след това на Локорско и ми е страшно твърда.
Моята помпа е точно от тези с допълнителния пин и много помага да не изпускаш прекално налягане, но пък е по принцип за много високо налягане и 50 PSI са малко след началото на скалата, та май ще се оглеждам за дигитална в някакъв момент.
Тези 45 PSI които ги даваш преди или след IRT са? Звучат ми много малко, особено щом си на 160mm, където трябват по-високи налягания от 170mm.
Това, което си усетил от IRT, е точно това, което очаквам и аз. Надявам се и моето скоро да пристигне. Ще се радвам да кажеш още впечатления като понатрупаш.
Два клика rebound отначало и на мен ми бяха добре, но след първата профилактика вече ми трябват 4-5 в зависимост от налягането.

Отново благодаря за времето, което си отделил да напишеш това. :beer:
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот hitar_potar » Нед Май 08, 2016 3:26 pm

Темата взе да става много интересна, момчета - благодаря за споделената инфо. Аз съм от хората, за които ендуро байк е в списъка им със следващи покупки, а Маток ще е единствения вариант за предницата. :)
Какво бихте препоръчали на човек, ако смята тепърва да си купи модела: към коя версия да се насочи - 160мм 27.5 или 170мм 26? Понеже чувам, че на която и да е може да се сложи кой да е от 2-та стандарта капли. Как би била комбинация 170мм 26 с 27.5 капла?
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Нед Май 08, 2016 3:43 pm

Универсални са. Разликата е в подредбата на вътрешните спейсъри. Гледаш тук на 10 и 11 страница - https://www.manitoumtb.com/wp-content/u ... -Guide.pdf
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот psixopat » Нед Май 08, 2016 3:53 pm

Аз пък си мислех, че хич не са универсални. На 27,5 може да е максимум 160мм хода , а на 26 може 170. Ако на 170мм сложиш 27,5 гумата ще опре някъде. (мисля че в короната при bottom out ) Това е заради разликата от 0,75 или 1,90см в радиус на шината и гумата. На 160 и на 170мм реално вилката е разпъната еднакво и а2с е еднакъв. Дължината на стеншъните от ръба на семерината до короната е 175mm (както е измерил Пешо - nikoi ) :agree:
taurus13 написа:в планината също има 4 посоки, но те са различни от световните. Тук те са: Нагоре, Надоле, Насам и Натам.
:)
Аватар
psixopat
 
Мнения: 1211
Рейтинг: 1867
Регистриран на: Сря Май 16, 2007 8:11 pm
Местоположение: Габрово

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Jacket » Нед Май 08, 2016 4:52 pm

Под универсална имах предвид че шасито за двата размера е еднакво. Иначе за ограничението от 160mm при 27.5" се знае и е неизбежно.
Аватар
Jacket
 
Мнения: 1409
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 06, 2003 8:44 pm

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот gilb » Нед Май 08, 2016 5:56 pm

hitar_potar написа:Темата взе да става много интересна, момчета - благодаря за споделената инфо. Аз съм от хората, за които ендуро байк е в списъка им със следващи покупки, а Маток ще е единствения вариант за предницата. :)
Какво бихте препоръчали на човек, ако смята тепърва да си купи модела: към коя версия да се насочи - 160мм 27.5 или 170мм 26? Понеже чувам, че на която и да е може да се сложи кой да е от 2-та стандарта капли. Как би била комбинация 170мм 26 с 27.5 капла?


Ами аз си взех 26" заради по-малкия офсет,после си смених вътрешната приставка (те си вървят в комплекта с вилката) и си я направих 27.5" :agree:

Изображение

Сивичката (късата) е за 26" (33мм = 170мм) а черната за 27.5" (43мм = 160мм) . :)

26" е със 41мм офсет на короната, а 27.5" е със 44мм,което на мен ми е някак множко (поне така го усетих).

:beer:
:turtle:
Аватар
gilb
 
Мнения: 1041
Рейтинг: 1841
Регистриран на: Пон Мар 29, 2010 8:10 pm
Местоположение: София / Стара Загора

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот banzai » Пон Май 09, 2016 8:48 am

Супер интересна тема се заформи :clap:

Добавям едно инфо, което се засегна в последния пост: http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ent-45343/
"Chris Porter has experimented with a huge range of fork offsets on his bikes, and he has found that shorter offsets give a calmer handling bike, which tends to go faster when the stopwatch is brought to bear. Following this, Chris has landed on a 30mm offset for his own bike."
Може би си е за отделна тема, но го оставям тук. Имаше един БОС с нова корона на родна почва, човека ако е между нас да споделя впечатления :D
Аватар
banzai
 
Мнения: 135
Рейтинг: 1799
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот Pr3d4t0R » Пон Май 09, 2016 9:13 am

@nikoi - благодаря за изчерпателната информация!
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 3970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Manitou Mattoc

Мнениеот hitar_potar » Пон Май 09, 2016 7:29 pm

Да разбирам ли, че за човек, все още нерешил дали иска да кара 26 или 27,5, бихте препоръчали 26-версията? :)
Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.
Аватар
hitar_potar
 
Мнения: 3701
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Фев 14, 2007 7:04 pm
Местоположение: Русе

Следваща

Назад към All Mountain/Ендуро продукти

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 20 госта