Обиколка на яз. Доспат

През 2014 г. с Ram Bikes направихме приказно каране в района на три от най-известните и хубави родопски язовира – Широка поляна, Доспат и Беглика. Общото между тези карания е, че като цяло те са напълно подходящи дори за начинаещи колоездачи, но в зависимост от дължината си могат да осигурят каране от 2 часа до цял ден. Първият маршрут, обиколката на Широка поляна, който публикувах още тогава, е най-кратък и лек като натоварване, докато обиколката на яз. Доспат, която ще опиша тук, е най-дълга – цели 40 км. Това не я прави задължително тежка – колоездачи в добра форма могат да я завъртят без проблеми за 2-3 часа, но ако предпочитате ваканционното настроение, дългите почивки, посещението на някоя кръчма в Сърница, брането на горски плодове, лежането по сенчести или слънчеви поляни, съзерцаването на панорами и други подобни занимания, лесно можете да превърнете това каране в целодневно – 6, та дори и 8 часа.

Обиколката на Доспат е може би и най-разнообразния от тези три маршрута. Първата половина е почти скучна, кара се по асфалт и по равен макадам, гледките към язовира са приятни, но не толкова впечатляващи, колкото от другата страна. Затова пък тези 20 км са добра загрявка, особено за тези, които биха предпочели да минат маршрута с по-спортно темпо. С приближаването към Сърница панорамите започват да стават все по-красиви, а в родопското градче могат да се намерят кръчми със „скандално“ ниски цени, така че внимавайте с преяждането. Втората половина на маршрута, т.е. връщането към Доспат от северната страна на язовира, е изключително живописно, а освен това, след няколко приятни километра по асфалт се отклоняваме и по разнообразни горски пътища над водоема, които предлагат и известни предизвикателства за прохождащи планински колоездачи, но само толкова, че да не ги откажат да опитат пак.

Тъй като през цялото време се кара на височина над 1000 м и в близост до язовира, дори и в най-големия пек този маршрут е поносим, но не забравяйте да се намажете със слънцезащитен крем, тъй като излетът може да отнеме часове.

Каквото и да напиша повече, то няма да ви даде по-добра представа от пътеписа и галерията, затова ви насочвам директно към тях:

Пътепис от карането през 2014 г.: http://www.mtb-bg.com/index.php/trails/travel/3170-travel085-ram-bikes-3-rodopski-qzovira

Снимки от карането можете да разгледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/dospat-tour

Изходна точка: гр. Доспат, автогарата в центъра
Физическо натоварване: средно, КФН=6
Продължителност: 3-4 часа с по-бързо темпо, 5-8 часа с по-бавно темпо и/или почивки.
Вода: 3 л
Храна: за половин ден или за цял ден в зависимост от темпото, в Сърница има къде да се хапне.

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): route-2015_dospat-tour.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: route-2015_dospat-tour.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.00 км) – Тръгваме от автогарата до хотел „Диамант“ – надолу по главната улица. До стената на язовира стигаме или по GPS следата (на първия главен разклон вдясно, след това пак вдясно по стръмна улица надолу, в края ѝ на Т-образно кръстовище пак вдясно и на следващото Т-образно кръстовище вляво), или с питане.

02 (1.4 км) – След преминаването на стената продължаваме по асфалтовия път от другата ѝ страна надясно, с което започваме същинската обиколка на яз. Доспат. Следваме само асфалтовия път.

03 (7.3 км) – Асфалтът преминава в черен път, но той е трамбован и равен, така че на практика не е по-труден от асфалта, освен че малко повече подрусва.

04 (7.8 км) – Наляво и нагоре тръгва друг черен път, ние следваме само основния покрай язовира – няма как да го сбъркаме.

05 (15.2 км) – Отляво идва голям черен път – продължаваме направо към Сърница.

06 (16.0 км) – Черният път преминава отново в асфалт.

07 (19.0 км) – След преминаването по мост над малка река, продължаваме по черния път вляво, влизайки покрай една мандра в източния край на града. Оттам е малко по-интересно, но ако предпочитате по-лесно, може да продължите по асфалта и ще излезете в центъра на Сърница.

08 (19.6 км) – Надясно по главната улица на Сърница. Минаваме през града и продължаваме по асфалтовия път към Доспат. Следваме само шосето, което пък следва брега на язовира. По едно време започва изкачване, което малко ни отдалечава от водоема.

09 (31.5 км) – Отклоняваме се надясно и надолу по черен път, за да минем по-близо над язовира и да избегнем спускането по асфалт към Доспат. Черният път е малко занемарен и изровен на места, но не е много труден. Откриват се страхотни панорами към язовира, а и самата местност е изключително тиха, приятна и спокойна.

10 (33.0 км) – Следваме черния път наляво.

11 (33.2 км) – Отново сме наляво.

12 (33.7 км) – Наляво по основния черен път.

13 (34.3 км) – Пак наляво по основния черен път.

14 (34.6 км) – Излизаме на по-широк и заравнен черен път, който води до стопанските сгради вляво. Продължаваме по този път – следваме само него.

15 (36.3 км) – Пропускаме стръмен пряк път вляво. След тази точка започваме да се изкачваме.

16 (36.6 км) – Продължаваме изкачването наляво, пропускаме черен път вдясно към брега на язовира.

17 (37.7 км) – Излизаме на основния асфалтов път за Доспат, идващ откъм Батак. По него надясно се спускаме в града.