Обиколка над Балша и Доброславци

Не видях в маршрутите да е разработвано това трасе, затова ще го представя с няколко снимки. На практика маршрутът представлява обиколка на хълма зад манастира „Св. Теодор Стратилат“ над селата Балша и Доброславци, които са съвсем близо до северозападния край на София (изключително удобно за хората от тези райони – кварталите Обеля, Връбница, Надежда и т.н.). Не е голям като разстояние – същинската му част е около 5-6 километра. Това е част от Стара планина, известна като Мала планина.

Пътят до манастира минава през селата Мрамор и Доброславци, като преди с. Балша от асфалтовия път нагоре се отклонява чакълест път (с. Балша се пада вляво). Продължаваме по този път, така че манастирът да се падне непосредствено вдясно от нас:

0,00 км – начална точка при разклона за чешмата край манастира
(снимка 1)

Тук моят съвет е да слезете надясно по пътеката и да се заредите с вода (според мен това е най-хубавата вода от всички извори около София, така де…). Макар че за пътя ще ви стигне и бутилка от половин литър, все пак е добре да не тръгвате жадни още оттук, защото нагоре не знам да има извори (ако пък се загубите, ще ви трябва поне още една бутилка от половин литър ).

Пътят продължава наляво и нагоре, непосредствено вляво от гората. И така докато се стигне до това място. (0,96км, снимка 2) Тук е първото разклонение, като има път и надясно. Ние обаче сме наляво (оттук нататък завоите ще са десни).

Пътят се изкачва нагоре и тук-там има камъни, но по-голямата част от него представлява съвсем приятно изкачване, при това на сянка.

1,52 км – първото разклонение със завой надясно. (снимка 3)

1,59 км – Пак разклонение (снимка 4), познайте накъде се завива.

1,81 км – надвисналият червен камък (снимка 5) , само като ориентир, пътят продължава покрай него нагоре);

ВНИМАНИЕ, скоро пътят запозва да изглежда така (2,37 км, снимка 6 ), но няма страшно, не след дълго отново се разширява.

3,10 км – Най-големият разклон по пътя (снимка 7 ), това е и повратната точка, защото оттук започва спускането. Ако на някого му се занимава да проучва накъде водят другите два пътя, нека го направи, обаче специално за това трасе тук се тръгва в най-дясното разклонение (защото има едно ляво и две десни).

Внимавайте при спускането, защото в началото се редуват участъци с дребен чакъл и тук-там пясък. Например, след дълго засушаване, някои места може да са си с пясък, аз последния път случих да карам след скорошно преваляване. Минава се и през младо залесена горичка (май с черен бор, но не погледнах) – около 3,90 км от началото (снимка 8 ).

4,91 км – Пак разклон и пак сме надясно и надолу… (снимка 9 ). Не се лъжете да проверявате накъде води левият разклон, аз вече го направих и съжалявам – това е задънен път, който продължава около километър и е създаден с цел да съпровожда смъртта на голяма част от гората, а на около 50 метра по-долу също има такъв разклон със същата цел – не се хабете.

Точно преди края има камънак, който е разхвърлян по пътя без абсолютно никакво чувство за естетика, така че внимавайте. Ето ни в крайната точка (5,90 км, снимка 10 ). Манастирът се пада отново вдясно, но вече се спускаме.

Оттук имаме два избора:
1) Да се върнем през манастира и изворчето в изходната точка;
2) Да се спускаме скоростно през ливади 1-2 километра (снимка 11), след което да излезем на асфалтовия път непосредствено преди с. Доброславци.

Аз си избрах второто 😉

Приятно каране за тези, които са решили да го пробват, но да им напомня да внимават за пясъците тук-там (камъните се виждат по-лесно).

Ето и няколко снимки на по-важни разклони и ориентири: