Кресна – Горна Брезница 3

В началото на февруари 2017 г. абстиненцията за каране взе превес над всичко и заедно с един приятел се изстреляхме към Кресна още с първата прогноза за температури над нулата.

Макар и след цяла седмица без сняг, зимата не си бе отишла дори и там, където рядко се вясва. Надявах се да намерим обичайните сухи склонове и пътеки, но се оказа, че всичко, което не е чист юг, все още е бяло на цвят и хлъзгаво на каране – не че няма забава и в това, но все пак бяхме отишли с по-различни очаквания и намерения. Спасение все пак имаше – в южните склонове! Първия ден го изкарахме айляшки в района на североизток от града, а за втория се отправихме към с. Горна Брезница и нагоре.

Единствената пътека, която бе почти изцяло безснежна, бе също така и нова за мен. Представлява разклонение от пътеката към стадиона, която е описана в маршрута „Кресна – Горна Брезница 1“ (първата). Знаех за това разклонение от други хора, които го бяха карали, но едва сега успях да го пробвам. Оказа се великолепна пътека – технична, с хлъзгави чакълести серпентини, но в същото време не прекалено трудна (аз лично я спуснах с ХС твърдак) и не много опасна. А, да, и суха, дори в зима с много сняг! Завършва почти отвесно в Горна Брезница.

За да не слизаме обратно до Кресна по асфалта, поразпитахме две-три услужливи баби в селото и научихме, че има вариант за черни пътища покрай реката. Затова изследователската мисия продължи в тази посока и наистина намерихме приятно спускане между ливади и градини. Когато дойде време да излезем на шосето обаче, решихме да добавим още едно изкачване към металния кръст, който се издига над Кресна при входа към дефилето, защото от него надолу Краси Великов започна да превръща една обрасла и занемарена пътека в кратко трасе със скокове и други забавни елементи, така че и тази екстра е включена в настоящия маршрут.

Като цяло основното изкачване (до над Горна Брезница) е леко и приятно, но все пак не е от най-малките – преодоляват се едни 550 м. Не е обаче такова, дето да ви извади душата, пък и маршрутът позволява сериозно размотаване, ако сте планирали само него за деня.

Любителите на по-дълги карания могат да го комбинират и с други маршрути в района, а пък любителите на съвсем кратки могат да го съкратят, като започнат и завършат в Горна Брезница. Изобщо, варианти да искате по тези места!

Началото е на обичайното място при заведенията за хранене в началото на Кресна (идвайки откъм София). Както казва един приятел, „На карането най му обичам яденето!“, а в случая изборът е между големи порции пържоли, суджуци и други позиции в раздел скара.

Изходна точка: гр. Кресна, заведенията за хранене в началото (идвайки откъм София)

Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т4)

Физическо натоварване: средно (КФН=5.5)

Продължителност: 1-2 часа с по-бързо темпо, 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки

Вода: 1 – 1.5 л, в Горна Брезница има вода

Храна: Не е необходима, в Горна Брезница и Кресна има кръчми и магазини

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – При заведенията се намира и отбивката за с. Горна Брезница (или само Брезница). Поемаме по нея, следва изкачване.

02 (3.4 км) – Достигаме центъра на с. Горна Брезница. Продължаваме по основната улица надясно и нагоре. Напускаме по нея селото, при стадиона улицата преминава в черен път и навлиза в долината.

03 (5.0 км) – При една кошара (вляво) се отбиваме надясно по друг черен път и следваме само него нагоре. С няколко серпентини се изкачваме високо над Горна Брезница.

04 (8.3 км) – Надясно се отделя пътека и тук е мястото да сложим защитната екипировка. Първото и основно спускане ни очаква, пътеката е технична и с нестабилна чакълеста настилка.

05 (8.6 км) – Пътеката се разделя, следваме левия ръкав. Като цяло и двете пътеки запазват една и съща посока и след малко почти се събират. Затова след 200 м (т.06) отново държим лявата пътека, защото тук вече наистина се разделят. (Дясната слиза към стадиона.)

07 (9.1 км) – На една поляна пътеката свърва вдясно и започва да слиза на серпентини по склона към селото. На места има по няколко ръкава (например в т.08, 9.3 км) – като цяло държим винаги най-високата/най-ясната пътека.

09 (9.9 км) – Пътеката свършва в покрайнините на Горна Брезница. Пресичаме реката по близкия мост и продължаваме от другата ѝ страна по черен път наляво и надолу, между оградите и реката.

10 (10.1 км) – Продължаваме по улицата наляво и надолу. (Ако желаете да приключите карането в Горна Брезница, продължете по улицата направо/леко вдясно.)

11 (10.3 км) – Пресичаме отново реката по мост, от другата му страна има чешма. При нея продължаваме надясно и надолу от лявата страна на реката.

12 (10.9 км) – След последните къщи пътят завива леко вляво и веднага се разделя на две. Караме по десния път, който е по-невзрачен и следва долината на реката, криволичейки между плетове и огради на градини и ливади.

13 (12.0 км) – Излизаме на по-голям черен път. Продължаваме по него наляво и започваме второто изкачване (в източна посока).
Ако искате да си го спестите и да се приберете към Кресна, в т. 13 тръгнете надясно по link1 и след малко ще излезете на шосето.

14 (13.1 км) – Вдясно се отклонява занемарен черен път. Следваме основния наляво, за да отидем към кръста.
Ако не желаете да ходите до кръста, а предпочитате направо да излезете към краткото второ спускане, в т. 14 се отбийте по десния път и се спуснете по link2 до т.17, където сте надясно.

15 (13.4 км) – При един широк завой наляво изоставяме основния черен път и поемаме надясно по занемарено пътче, което подсича и заобикаля близкото връхче от изток.

След кратко изкачване достигаме кръста в т. 16 (13.9 км). Мястото е чудесно за една последна почивка. След това продължаваме надолу по занемарения черен път.

17 (14.4 км) – На една поляна поемаме по още по-занемарен черен път вляво. Следваме обраслото трасе на пътя, като от него на практика е останала една тясна и приятна пътека, покрай която в момента на публикуване на маршрута се изграждат скокчета, виражи и други подобни елементи.

18 (15.0 км) – Излизаме на асфалта в близост до Кресна. Спускаме се до началната точка и поръчваме бирите и пържолите.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.