Гложене – Полатен

Районът на Гложене, Тетевен и Рибарица със сигурност крие доста интересни маршрути, при това за всеки вкус, физическа издръжливост и умения. Допълнителен бонус е, че този регион е на час и половина път от София, а със сигурност е лесно достъпен и за много хора, живеещи в Северна България. От известно време започнах да ровя там, но същинските находки тепърва ще изскачат, сигурен съм!

Противно на обичайния алгоритъм, този път първите маршрути, които пробвах и описах, са насочени към начинаещи и към хора, търсещи по-леки терени. В настоящата статия ще ви представя една кратка, но много полезна отсечка, която препоръчвам за разходка, лежерно или семейно каране на всеки, който се намира някъде наблизо.

Началото на GPS следата е в центъра на с. Гложене, а краят е на пътя за с. Черни Вит, точно при моста над р. Бели Вит, като преди това се минава през Полатен – село, което официално е квартал на гр. Тетевен. Всъщност файлът включва два трака – основен и допълнителен, които са еднакво лесни, но позволяват да разгледате по-обстойно вилната зона Рупци на с. Гложене и да разнообразите леко карането, ако използвате следата във вариант отиване и връщане. Аз лично препоръчвам да използвате допълнителния трак (Ruptsi-optional) в посоката Гложене-Полатен, защото при връщане (Полатен-Гложене) основният трак включва по-интересни моменти (кратка и приятна пътека с лек наклон).

Именно отиване-връщане е един от вариантите за каране по тази следа – тръгвате от Гложене, карате до пътя за с. Черни Вит и се връщате обратно. Може да размените началната и крайна точки, ако предпочитате. 14 км – предимно равни, през много приятни и спокойни места – вилна зона Рупци, ливади и градини, долината на р. Вит. В този вид карането е перфектно дори за деца, както и за съвсем начинаещи планински колоездачи.

Ако искате нещо по-дълго, тогава можете да използвате отсечката като начало, край или междинна част на по-голям маршрут. Скоро ще ви предложим едно такова каране, но още сега, докато сме на тема маршрути за начинаещи, мога да ви дам допълнителни идеи:
– Едната е в т.10 да продължите надясно по пътя към с. Черни Вит. То се намира на няколко километра нагоре по едноименната река, като пътят е много хубав, доста спокоен и с минимален наклон в по-голямата си част, така че изкачването е минимално и не се усеща. По този начин можете да удължите карането до около 25 км (отиване и връщане).
– Другата е да продължите към гр. Тетевен, за да поразгледате какво се случва там – недостатъкът е, че ще трябва да го направите по основното шосе, където се движат и някои джигити. По принцип има черен път, който продължава от южната страна на р. Бели Вит, но той минава през една кошара с животни и като цяло не е толкова хубав, колкото пътят до Полатен.

Физическото натоварване по маршрута (вариант отиване и връщане) е минимално – 14 км, общо 80 м изкачване, КФН=2. Техническата трудност е на същото ниво – асфалт (R1), лесни черни пътища (R2) и почти равна пътека (R1), която някога също е била черен път. Храна не ви е необходима, водата може да е в малки количества (0.5-1 л).

Отсечката е годна за каране от пролетта (месец май) до късна есен (месец ноември). Възможно е след дъжд да има и кални участъци, почвата на места не е от „най-сухите“, така че по-скоро подберете ден, който не е непосредствено след обилни валежи, особено напролет.

Снимки от карания по тази отсечка можете да разгледате тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/glojene-polaten.

Изтегли GPS следа

Описание на маршрута в PDF

01 (0.0 км) – От централния площад на с. Гложене поемаме на юг в посока гр. Тетевен, карайки по главната улица.

02 (0.5 км) – В края на селото улицата се включва в шосето за Тетевен, което минава по периферията на населеното място, точно до реката. В тази точка трябва да преминем по тесен мост с едно платно над р. Вит.

03 (0.6 км) – Веднага след моста завиваме наляво и продължаваме по асфалтиран тесен път през вилна зона Рупци. Първите къщи от нея са още тук. Следваме само асфалтовия път.

04 (2.7 км) – Достигаме разклон. Основният трак продължава направо (десния асфалтиран път) – след 50-100 м асфалтът свършва и преминава в черен път, а при последните къщи той преминава в гладка пътека с променлива широчина (според сезона) върху трасето на стар черен път, която минава покрай градини и други обработваеми площи.
Допълнителен вариант: Допълнителният трак продължава по левия асфалтов път. След 120 м (т.04-1) има разклон – продължаваме по асфалта надясно. След още 50 м пътят преминава в черен и напуска вилната зона. Движим се само по най-ясния и утъпкан път, успоредно на р. Вит. Пропускаме занемарени разклонения наляво и надясно. При т.04-2 пътят се раздвоява и пак се събира. В т.04-3 трябва да се отделим от реката надясно с кратко изкачване покрай дерето на нейния приток Казански дол, за да излезем отново на основния трак в т.05.

05 (3.7 км) – Достигаме дерето на р. Казански дол. Някога е имало мост, сега е разрушен. Може да се мине (с пренасяне на велосипеда) и без моста – дори напролет, когато в дерето има вода. През лятото и есента потокът пресъхва и може да се кара направо през коритото му. От другата страна продължаваме по основния черен път покрай дерето и след това покрай р. Вит. Минаваме покрай въжен мост над реката (води към кв. Полатен, който е от другата страна) и продължаваме напред.

06 (4.6 км) – Вдясно се отклонява занемарен черен път, пропускаме го и следваме основния покрай реката (тук тя е по-далече).

07 (5.3 км) – Излизаме на асфалтов път в края на кв. Полатен, който надясно и нагоре води към няколко други села. Продължаваме по него направо към близкия мост над р. Вит.

08 (5.4 км) – Точно преди моста продължаваме по асфалтирано пътче надясно към близката махала на кв. Полатен и продължаваме през нея, следвайки само пътя покрай реката, който ту е асфалтиран, ту е черен.

09 (5.8 км) – Следваме левия път – покрай реката.

10 (6.1 км) – Включваме се отново в асфалтов път, който после преминава в черен.

11 (6.7 км) – След преминаване по метален мост над р. Черни Вит, завиваме надясно.

12 (6.9 км) – Достигаме шосето за с. Черни Вит, точно след моста над р. Вит. Тук е моментът да обърнем посоката и да се върнем обратно, или да продължим по някой по-дълъг маршрут към с. Черни Вит или гр. Тетевен.