Редина

Когато става дума за по-дъждовните сезони, като есен и пролет, южните склонове на Стара планина и някои части от Искърския пролом са се доказали като едни от най-подходящите и най-малко задържащи влага в почвата. Наскоро реших да проуча едно ново място в близост до Своге – околностите на с. Редина. Оказа се, че тамошният терен изсъхва доста бързо и предлага доста възможности за каране.

Селото дори не е на главния път – към него има отбивка, а точно срещу отбивката има паркинг, който все още може да се ползва, макар че някой май се е опитал да го затвори. Отбивката е малко преди пътя за с. Лесков дол, т.е. на 2-3 км преди Своге. Именно там е началото на маршрута.

Редина се състои от няколко махали, разпръснати по склоновете на Балкана, като пътят, по който се изкачвате, в общи линии свързва повечето от тях. Поради това той е добре поддържан, с приятен наклон и здрава конструкция, която в комбинация с южното изложение и подходящата почва го предпазва от образуване на големи локви. След това се кара по едно открито било, където също не се задържа кал. При един извънредно приятен заслон с изглед във всички посоки маршрутът продължава по пътека, след това по черен път се връщате на друма, по който се изкачихте, спускате се до една скрита и малко занемарена пътека и по нея излизате почти при изходната точка на маршрута.

Като цяло карането не е трудно нито във физическо, нито в техническо отношение, но пътеките са слабо използвани, особено последната. Ако не обичате пущинаците, може да използвате допълнителните черни пътища в следата, които са нанесени чрез Google Earth, но със сигурност ги има и се използват, така че може да се разчита на тях. По този начин маршрутът става съвсем лесен в техническо отношение и е подходящ дори за съвсем начинаещи колоездачи. Повече за възможните ще научите от подробното описание.

Пътуването до началната точка отнема около час и нещо от центъра на София. Можете да си вземете малко храна, както и вода, тъй като не видях чешми край пътя. Част от спускането е по открити склонове, така че е добре да имате и ветроупорни дрехи, ако е студено. Не ви препоръчвам да пробвате маршрута при наличие на силен вятър, тъй като по билото може направо да ви отвее.

Имайте предвид, че в някои дворове има не едно, не две, а цели глутници кучета, които джафкат на поразия. Като цяло не изглеждаха опасни, а и стопаните в повечето случаи бяха на място. Все пак имайте едно наум и ако сте плашливи от тези животни, по-добре не минавайте по маршрута сами.

Изходна точка: Отбивката за с. Редина от пътя София – Своге
Дължина: 17,6 км
Денивелация (изкачване): 650 м
Продължителност: 2-3 ч (с почивки и средно темпо).
Вода: 1,5 – 2 л
Храна: достатъчен е един сандвич или енергийна вафла
– асфалт – 1,5 км
– черни пътища – 14,5 км
– пътеки – 1,6 км
GPS следа във формат gpx

Картата е базирана върху ОФРМ Геотрейд
Натиснете върху картата и профила, за да ги отворите в по-голям размер.

Описание на маршрута

Разстоянията са измерени с велокомпютър, така че може да има разлики между описанието и показанията на GPS-апарата.

01 (0,00 км) – Тръгнете по асфалтирания път към с. Редина. Минавате през първата група къщи. Пътят се вие на серпентини по стръмния склон и скоро преминава в широк и добре утъпкан черен път със скални основи.

02 (2,00 км) – При поредната серпентина се открива страхотна гледка към Своге и дефилето, има и интересни пътища и пътеки надолу, но ги оставихме за следващия път.

03 (3,30 км) – Отляво се спуска хубав черен път и се съединява с вашия. Вие карайте направо и нагоре. Има лек завой наляво в една гънка на склона, после надясно и пак наляво. При втория ляв завой (3,40 км, т. 14_trail) спрете и огледайте внимателно вдясно, за да намерите едва забележима пътека, тръгваща надолу в гората. Запомнете това място, ще ви трябва после при спускането! Сега обаче продължавате нагоре по черния път.

04 (3,80 км) – Надясно и надолу се отклонява хубав черен път. Пропуснете го и продължете направо и наляво по основния път.

05 (4,20 км) – Отново сте сред къщи, поредната махала. Един черен път се отклонява вдясно и надолу, друг поема в обратна посока наляво и нагоре. Вие продължете направо.

06 (4,30 км) – Само 100 м по-нататък наляво и нагоре се отклонява още един черен път. Запомнете го, защото по него ще се спуснете по-късно. Сега обаче продължете направо и след малко, в дъното на дерето, надясно.

07_trail (4,80 км) – Както показва и името на тази точка, тук в обратна посока и надолу се отклонява апетитно изглеждаща пътека, която оставихме за проучване някой следващ път. Да си знаете!

08 (5,55 км) – Наляво и нагоре се отклонява хубав черен път с плавен наклон – запомнете го, това е един от алтернативните варианти за спускане след това, т.е. може да излезете на това място. Сега обаче пътят ви продължава направо и в дъното на дерето надясно. Оттук започва дълго каране без отклонения – навсякъде, където видите по-лош черен път или пътека, пропускайте ги. Пътят плавно се изкачва, подсичайки склона от всички страни.

09 (10,25) – Достигате отдалечена махала и от първата къща вдясно е твърде вероятно да ви залаят няколко кучета. Точно след нея има кръстопът – надясно пътят е към следващата махала, направо и надолу е към с. Лесков дол, което оттук вече се вижда. Вие трябва да поемете наляво и нагоре по черен път към билото. Следват 2-3 по-стръмни изкачвания, където може да се наложи дори да бутате. Но като цяло наклонът остава приятен, а гледките все по-широки.След около километър ще достигнете връхната точка на пътя и ще започнете приятно спускане по гол склон. Пътят е ясен, на места има плитки коловози, но като цяло е доста бърз и забавен.

10 (12,65 км) – Пътят се раздвоява. Маршрутът продължава надясно и надолу покрай един фургон. Тук се кара с много висока скорост.
При т.10 наляво е първият алтернативен път, който може да направи маршрута максимално лесен като терен. Ако продължите по него, ще излезете на черния път, по който се изкачихте, при т.08 и оттам трябва да се спуснете обратно надолу.

11 (13,20 км) – Достигате изключително приятно място със заслон и ретранслатор на връхчето зад него. Тук трябва да потърсите широка пътека (някога е била черен път), която тръгва в обратна посока (югоизток), подсичайки склона в рехава горичка.
Тук е вторият алтернативен вариант – продължете по черния път покрай заслона – той на практика заобикаля върха с ретранслатора. Карайте все наляво (има един черен път вдясно, който трябва да пропуснете) и по хубав черен път ще се спуснете то т.03, където трябва да се спуснете надясно по основния път от сутринта, за да се върнете до началната точка.

12 (13,55 км) – Пътеката се разделя, като направо е по-широката, а надясно по-изкусителната. Въпреки това продължете направо.

13 (14,10 км) – Достигате селскостопанска постройка. Завивате наляво под нея – има широка поляна, в чиито далечен десен край трябва да се прицелите. Там има ограда, под която се промушвате и излизате на черен път, по който продължавате да се спускате. По него ще излезете на познато място – т.06. Продължете надясно, спускайки се по пътя, който по-рано изкачихте. Търсете мястото, където започва скритата пътека.

14 (15,80 км) – Това е завоят (пада се десен), от който вляво се отклонява пътеката в гората, по която трябва да се спуснете. В късна есен или ранна пролет, когато дърветата и храстите още са без листа, е по-лесно да я видите. През лятото може би ще е невъзможно. Пътеката тръгва наляво, прави една серпентина вдясно, една вляво, подсича склона и излиза при друга, по-широка и ясна пътека, идваща отляво и отгоре.

15 (16,00 км) – Продължете надясно по пътеката, за която стана дума. Като цяло е бърза и с умерен наклон, няма сериозни препятствия, освен един капинак, където трудно ще се отървете без драскотини. Малко след него (около 16,5 км) излизате на основния път за Редина и трябва да продължите по него надолу.

16 (17,50 км) – Ако желаете да завършите карането с кратка технична секция, внимавайте при най-долната махала. Точно при последните й къщи (в посока надолу), при един десен завой трябва да се отклоните по черен път между къщите вляво и след 10-20 м да завиете надясно по пътека, която след 30-40 м свършва точно при отбивката от пътя София-Своге, т.е. началната и крайна точка на маршрута.

Ето и няколко снимки, онагледяващи карането по маршрута: