[quote="axelmax"]
то и аз неразбрах де;)
е добре така и неразбрах
как амортесиора може да разбере каво ше е следвашото препятсвие за да се подготви и да напраи промените за част от секундата без датчици и нужната електроника за да напраи изчисленията и даде команда на клапаните и там кактото си требе???
[/quote]
Нещо бъркаш постановката - амортисьорите за които говорим не следят активно терена и да го предвиждат (както едни изпълнения, които съм виждал с датчик на бронята на кола, който дава информация за идващото препятствие).
Амортисьорите, за които говорим реагират пасивно на терена, тоест реагират на силите, които се създават от терена, когато натиска гумата нагоре, деформира я и като резултат от пружиниращото и действие плюс остатъка от силата породена от терена сгъва амортисьора. Можеш да разглеждаш колелото като тяло стремящо се да остане в покой, като е ограничено отдолу от еластичността на гумата, а отгоре от амортисьора. Това което казвах по-горе, е че идеалния амортисьор би следвало да минимизира пружинирането на гумата, като поема препятствията максимално бързо и не губи височина, нито пък рита през китките при разгъване.
Нека засега (понеже гумите обикновено се помпят доста, щото се карат с вътрешни) да пренебрегнем гумите и да кажем, че амортисьора реагира пасивно на терена. Ако предвиждаше какво идва, нямаше никога да има вибрации в китките, нямаше да има и bobbing, щото амортисьора може да стои заключен докато не види че идва препятствие. Ти обаче сам знаеш това каква технология е и колко ще струва ако изобщо се появи за масова употреба при велосипедите.
Има обаче едно решение на тия проблеми, което е пак пасивно - инерциалния патрон на Стратос. Той не предвижда терена, затова и дава малка загуба на отчивчивост - щото разчита на препятствието да го отключи с груба сила поради липсата на предварителна информация за препятствието.
Много, много интелигентно решение, което елиминира поне два от основните проблеми на традиоционните вилки - можеш да държиш вилката мека, без да жертваш височина на предницата и можеш да почти да забравиш за преобръшане напред, например когато слизаш от много стръмен склон и имаш пропадане или излизаш на равно - обикновените вилки рязко се сгъват, щото са държани меки за да са отзивчиви, съответно са и ниски, което увеличава драстично шанса за човка ако не се внимава. Традиоционното решение за човките с втвърдяването на вилката носи повечко вибрации, щото е де факто отказване от поемането на малките препятствия заради особеностите на склона. Затова хора които се спускат по много стръмни склонове обикновено си втвърдяват вилката за да не губят височина, а си спадат гумите на много ниски налягания, за да има отзивчивост към дребните препятствия - нещо, което повишава риска за каплите.
Stratos патрона обратно не реагира на сили идващи отгоре (когато ездача "легне" върху вилката заради края на склона), само на сили идващи отдолу, за да реагира на терена. Така гумата може да стои напомпана нормално, preload-а да е малък, но вилката не губи височина (при правилно настроен рибаунд), точно защото патрона не реагира на сили отгоре.
Малко се отплеснах от въпроса ти, та дано да съм бил полезен