Относно damping системите...

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Относно damping системите...

Мнениеот biggfoot » Вто Окт 25, 2005 5:42 pm

HOLA. Напоследък съм се разчел из форума ни за freeride вилките и тъй като общо взето съм технически неграмотен в главата ми се наблъскаха един куп термини и съкращения, които не разбирам какво означават. Интересува ме най -вече:
Какво представляват и как работят системите SSV и HCSV и само на Marzocchi ли са запазена марка:?:
Какви са предимствата на едното и на другото:?:
Какво ще рече open bath:?:
Какво представлява spike-ването:?:

Сигурно няма много връзка между тези три неща, но ако някой се ангажира да ги обясни ще му бъда много благодарен. Във FAQ не намерих достатъчно информация на разбираем език. Ако въпреки това има такава моля ви дайте ми линк към нея. Ако не ви се пише но имате линк към нещо свързано дайте също (в сайта на Marzocchi нещо не намерих...)
Благодаря.
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот glavata » Вто Окт 25, 2005 6:35 pm

виж в новината за новите вилки на marzocchi от 2003 та там са обяснени :beer:
Колкото по-дълго чакате, толкова по-голяма е вероятността да чакате където не трябва.
glavata
 
Мнения: 125
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Ное 29, 2004 8:03 am
Местоположение: Pakistan

Мнениеот biggfoot » Вто Окт 25, 2005 7:02 pm

10x. Това не го бях чел. Сега когато вече знам какво представляват ми е интересно как работят и по - специално HSCV(най-общо). А отворената баня какво е?
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот PtD » Вто Окт 25, 2005 10:02 pm

[quote="biggfoot"]

10x. Това не го бях чел. Сега когато вече знам какво представляват ми е интересно как работят и по - специално HSCV(най-общо). А отворената баня какво е?
[/quote]


Когато оставиш вратата отворена... :emlaugh:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот biggfoot » Вто Окт 25, 2005 10:45 pm

:lol:разбира се...:dunce:

кажете поне къде да тръся информация, че ми е интересно да разбера как функционират гореспоменатите системи а в google-a ми изкарва разни простотии от рода на оферти за продажба и мнения във форуми...
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Gh0s7 » Вто Окт 25, 2005 11:03 pm

ето един пример

http://fr33m1nd.hit.bg/open%20bath.jpg
Аватар
Gh0s7
 
Мнения: 1011
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Апр 04, 2005 9:16 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот biggfoot » Вто Окт 25, 2005 11:20 pm

[quote="GhOsT"]

ето един пример

http://fr33m1nd.hit.bg/open%20bath.jpg
[/quote]
:emlaugh::xx(:
'зехте ме на мезе...
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Admin » Вто Окт 25, 2005 11:51 pm

Трудно е тези неща да бъдат обяснени на "разбираем език" в подробности. ;) Особено пък без подходящи детайлни картинки или скици.
Я по-добре кажи първо ти какво изобщо знаеш за масленото смекчаване (амортизация, ако трябва да използваме по-прецизния термин)? Имаш ли представа как най-общо работи то? Щото ако нямаш, да започваме оттам...
Отворената баня е такова смекчаване, при което маслото за хидравликата се плиска свободно в краката на вилката, като по този начин служи и за смазване между горните и долните тръби.
За разлика от отворената баня, вилките, които са с патрон, в който се осъществява амортизацията, се смазват отделно, а не чрез маслото на хидравликата.
Напоследък някои производители правят вилки, при които амортизацията е затворена в патрон, но в краката им има и друго масло, което се плиска и смазва горните и долните тръби. Не се наемам да класифицирам този вид вилки, на много места ги причисляват към системите с отворена баня, но това е спорно. Лично аз намирам това решение за доста удачно, но има и хора, които не го харесват особено.
spike-ването е своеобразно блокиране на вилката, породено от това, че капацитетът на някоя от клапите не е достатъчен, за да пропусне количеството масло, което се опитва да мине през нея при силно и бързо сгъване на вилката. Ако това не ти говори нищо, значи трябва отначало...;)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот thefatcat » Вто Окт 25, 2005 11:52 pm

Значи SSV-то работи по-зле от HCSV хидравликата и има склонност към така нареченото Spike-ване.

Open bath по името си говори че системата е отворена, а не е в патрон.

Spike-ването е забиването на хидравликата от по рязък удар(сгъване).
:beer:
Nothing is imposible. You are only limited by fear and even that you can overcome.
Аватар
thefatcat
 
Мнения: 1733
Рейтинг: 1729
Регистриран на: Съб Май 17, 2003 2:53 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот thefatcat » Вто Окт 25, 2005 11:55 pm

@админ изпревари ми с една минута, понеже пиша с 1 ръка :D:beer:
Nothing is imposible. You are only limited by fear and even that you can overcome.
Аватар
thefatcat
 
Мнения: 1733
Рейтинг: 1729
Регистриран на: Съб Май 17, 2003 2:53 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Admin » Вто Окт 25, 2005 11:58 pm

[quote="thefatcat"]

@админ изпревари ми с една минута, понеже пиша с 1 ръка :D:beer:
[/quote]


Не стига, че три реда си написал, ами се и оправдаваш! ;):D:beer:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот thefatcat » Сря Окт 26, 2005 12:04 am

@admin
С лява ръка толкоз. :lol::drunk:

@bigfoot
Пич виш в ЧЗВ-то там има доста такива теми.
Nothing is imposible. You are only limited by fear and even that you can overcome.
Аватар
thefatcat
 
Мнения: 1733
Рейтинг: 1729
Регистриран на: Съб Май 17, 2003 2:53 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот biggfoot » Сря Окт 26, 2005 9:31 pm

[quote="Admin"]

Трудно е тези неща да бъдат обяснени на "разбираем език" в подробности. ;) Особено пък без подходящи детайлни картинки или скици.
Я по-добре кажи първо ти какво изобщо знаеш за масленото смекчаване (амортизация, ако трябва да използваме по-прецизния термин)? Имаш ли представа как най-общо работи то? Щото ако нямаш, да започваме оттам...
[/quote]
Благодаря ти, Admin.
Това, което аз си представям като маслено смекчаване е цилиндър пълен с течност с ви[i]с[/i]козитет по - висок от този на водата и буталце с отвори, което преминава през течноста(предполагам че тя винаги е масло), което създава налягане и така се забавя скороста, с която се връща вилката(rebound ако знам правилно). От друга страна има и пружини, които създават съпротивление. Доколкото знам от вида на пружината (въздушна или метална) зависи силата на съпротивлението и това как то нараства със свиването на вилката.
Трудно ми е да си представя петте кръга на маслото на SSV. (На този етап по-добре да оставим клапите на HSCV настрани:I.)Чрез SSV се избягва всъщност spike-ването и се създава по голяма отзивчивост за различните препятствия, така ли?
Това за open bath го разбрах. А когато е с въздух и масло вилката, те в един крак ли са?
P.S. Сега пак ще се поровя из архива и ще видя какво полезно може да съм изпуснал...:^:
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Сря Окт 26, 2005 9:36 pm

[quote="biggfoot"]

[quote="Admin"]

Трудно е тези неща да бъдат обяснени на "разбираем език" в подробности. ;) Особено пък без подходящи детайлни картинки или скици.
Я по-добре кажи първо ти какво изобщо знаеш за масленото смекчаване (амортизация, ако трябва да използваме по-прецизния термин)? Имаш ли представа как най-общо работи то? Щото ако нямаш, да започваме оттам...
[/quote]
Благодаря ти, Admin.
Това, което аз си представям като маслено смекчаване е цилиндър пълен с течност с ви[i]с[/i]козитет по - висок от този на водата и буталце с отвори, което преминава през течноста(предполагам че тя винаги е масло), което създава налягане и така се забавя скороста, с която се връща вилката(rebound ако знам правилно). От друга страна има и пружини, които създават съпротивление. Доколкото знам от вида на пружината (въздушна или метална) зависи силата на съпротивлението и това как то нараства със свиването на вилката.
Трудно ми е да си представя петте кръга на маслото на SSV. (На този етап по-добре да оставим клапите на HSCV настрани:I.)Чрез SSV се избягва всъщност spike-ването и се създава по голяма отзивчивост за различните препятствия, така ли?
Това за open bath го разбрах. А когато е с въздух и масло вилката, те в един крак ли са?
P.S. Сега пак ще се поровя из архива и ще видя какво полезно може да съм изпуснал...:^:
[/quote]


Порови, порови, това е полезно! :agree: Хубава е и инициативата ти отвреме-навреме да се отчиташ тук кво си научил... Току-виж и някой друг открил нещо ново т.е. нещо добре забравено старо... :beer:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот biggfoot » Сря Окт 26, 2005 10:06 pm

Май този чертеж отговаря на въпроса ми за въздуха и маслото. Тук става въпрос за азот и чертежа е на заден шок, но предполагам, че и при вилките е така.
[img]http://mtb-bg.com/album/biggfoot/HVShock[1].gif[/img]
на знам защо не излиза...ето:

[b]Download Attachment:[/b] [url=http://www.mtb-bg.com/forum/data/biggfoot/2005102615129_HVShock[1].gif][img]images/icon_paperclip.gif[/img] HVShock[1].gif[/url]
19.66 KB
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот biggfoot » Сря Окт 26, 2005 10:38 pm

Още малко светлина:
The damping in the Bombers are controlled by an aluminum cartridge that is bolted to the bottom of the slider and located partly in the stanchion. On the Z1, Super T and Mr T there are cartridges in both legs but the other Bombers have to settle for a cartridge in the right leg only. Inside the cartridge is a piston and from that a rod extends to the top of the fork. The piston has one way valves that allow oil to flow through it upwards. The dampign rod is hollow and oil can flow through it past the piston in both directions. Oil flow through the rod is controlled by the small adjuster(s) on top of the leg(s). (The Z3 and Jr T are not externally adjustable) Close to the bottom of the cartridge there is a small whole to allow oil to circulate between the cartridge and the rest ot the forkleg which is also filled with oil.
When the fork is compressed, the piston is forced down the cartridge and oil is forced through the valves in the piston. The higher the speed of compression the more the valves open up which means that the high speed compression damping gets comparatively lighter. This is what is called "Speed Sensitive Valving". Some of the flow also goes through the damping rod. Compressing the fork also means that a bigger length (and thus bigger volume) of the damper rod is pushed into the cartridge. This presses oil out of the cartridge through the hole in the bottom and also provides damping.
On rebound the damper rod is pulled up though the cartridge and the piston travels upwards. This means that oil is sucked back in though the bottom hole and that oil must flow downwards past the piston. This time all of the flow has to pass through the rod because of the one way valves in the piston.
Note that the damping adjuster on top of the stanchion affects both compression and rebound damping. However, the effect on compression is not very big and the adjuster should be used to control the rebound damping. The adjuster works by simply closing down the passage through the rod.
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот biggfoot » Чет Окт 27, 2005 10:35 pm

От ровенето в архива ми се разясниха някои неща. Сега искам да ви питам за нещо свързано с компресията и евнтуално с rebound-а. Какво влияние оказва въздуха в горната част на системата? Стана ми ясно че патрона с буталото е свързан с маслото "плискащо се" в ботуша чрез отвор в долната част на патрона. Въздуха се използва като средство за регулиране на налягането на маслото в ботуша ли?
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пет Окт 28, 2005 10:36 am

[quote="biggfoot"]

От ровенето в архива ми се разясниха някои неща. Сега искам да ви питам за нещо свързано с компресията и евнтуално с rebound-а. Какво влияние оказва въздуха в горната част на системата? Стана ми ясно че патрона с буталото е свързан с маслото "плискащо се" в ботуша чрез отвор в долната част на патрона. Въздуха се използва като средство за регулиране на налягането на маслото в ботуша ли?
[/quote]


Въздуха е всъщност там, за да може вилката да се сгъва. Говорим за вилка с отворена баня, което означава, че е херметически затворена, тоест ако нямаше въздух, а масло догоре, вилката няма да работи.

Самия въздух можеш да го разглеждаш като въздушна пружина, защото е херметизиран. Ако има стоманени пружини, въздуха обикновено се ползва за смекчаване в края на хода, тоест там се държи ниско налягане, за да реагира вилката добре, но се регулира обема, който пък регулира динамиката на налягането на въздуха. Колкото е по-малък обема, толкова по-прогресивно расте налягането в него при свиване. Забележи, че да се говори за налягане в маслото е неправилно, защото такова не може да се постигне - маслото е на практика несвиваемо, точно това е хидравличното му качество.

За да няма метални пружини обаче въздуха се използва и да неутрализира статичната сила приложена от теглото на ездача, тоест за регулиране на sag. Това означава, че началното налягане в обема въздух (в положение на sag) е относително високо. Това означава че началното смекчаване на сгъването (comp damping) е по-силно изразено и такива вилки могат да се ползват само за по-бавни скорости на сгъване, тоест XC и лек FR. Заради липсата на метални пружини съоветно са и по-леки.

Две думи относно рибаунда. Всяка пружина била въздушна или метална има съпротивление на сгъване. Колкото повече е напомпана/натегната статично (в положение sag), толкова е по-високо съпротивлението на още сгъване, т.е. compression damping; толкова по-висока е и потенциалната енергия на пружината, съответно толкова по-голяма е началната скорост на разгъване. Разграничавам това от rebound damping-а, защото той ограничава скоростта на разгъване до някакъв общ максимум за системата, точно както хидравличния реглаж на comp damping-a задава общия максимум на скоростта на сгъване.

Тъй като обаче (както аз ги виждам нещата) никой смислен обем въздух/странно навита пружина не може да покрие изискванията да осигури максимална отзивчивост и едновременно с това да предпазва от издънване при голям дроп (особено ако основните пружини са метални с линейна намотка), както и да не се оскъпява продукта, се използва хидравлична система (SSV,HSCV) която реагира на динамиката на сгъване и ограничава скоростта динамично, което обикновено оставя на въздуха по-голяма роля за краен буфер, отколкото за определяне на някаква динамика. Той не е и подходящ за това - нещо което може да потвърди всеки спускащ се на скорост с въздушна вилка.

Самите хидравлични смекчавания на сгъването са няколко вида, има чувствителни към реализиран ход, има чувствителни към скорост на сгъване, има чувствителни към ускорения на сгъване, има чувствителни към инерциални сили...
Има смекчавания на разгъването което се регулира за бавни и бързи скорости на разгъване отделно.

Тоест крайната идея е ясна - да може да се регулират фино кривите на сгъването и разгъването спрямо време, така че да поемат максимално разнообразен терен максимално добре в максимално много обстоятелства. И тук вече опираме до инженерните решения на тази задачка, които засега в масовите си варианти са малко ограничени поради инженерни, финансови и други съображения.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Nymphetamine » Пет Окт 28, 2005 2:33 pm

Така както сте развили темата, искам да попитам какви са разликите в дампинга на вилките J3 и J2, съответно НС2 и TurnKey Lockout? Какво е качеството на работата им грубо казано, ако никой няма наблюдения конкретно върху двете вилки?
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот biggfoot » Пет Окт 28, 2005 11:21 pm

[quote="bikerider"]


Въздуха е всъщност там, за да може вилката да се сгъва. Говорим за вилка с отворена баня, което означава, че е херметически затворена, тоест ако нямаше въздух, а масло догоре, вилката няма да работи.

Самия въздух можеш да го разглеждаш като въздушна пружина, защото е херметизиран. Ако има стоманени пружини, въздуха обикновено се ползва за смекчаване в края на хода, тоест там се държи ниско налягане, за да реагира вилката добре, но се регулира обема, който пък регулира динамиката на налягането на въздуха. Колкото е по-малък обема, толкова по-прогресивно расте налягането в него при свиване. Забележи, че да се говори за налягане в маслото е неправилно, защото такова не може да се постигне - маслото е на практика несвиваемо, точно това е хидравличното му качество.

[/quote]
Предполагам, че написаното се отнася за същинските open bath вилки, при които липсва патрон с масло. А как работи въздуха във вилките с патрон, който има отвор свързващ го с ботуша? От онова текстче на англииски разбрах, че буталото има еднопосочна клапа, която пропуска маслото при свиване на вилката. Как тогава можа да се създаде съпротивление в маслото и съответно налягане на въздуха?

Всъщност устроиството на истинските open bath вилки не ми е много ясно. Там какво изпълнява ролята на rebound-damping? (p.s. предствям си системата на окачването на citroen DS ако случайно се сещаш, но тя е обърната с главата надолу:D.)
edit:

[b]Download Attachment:[/b] [url=http://www.mtb-bg.com/forum/data/biggfoot/2005102816290_citroen DS.jpg][img]images/icon_paperclip.gif[/img] citroen DS.jpg[/url]
4.13 KB
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Съб Окт 29, 2005 9:53 am

[quote="biggfoot"]
Предполагам, че написаното се отнася за същинските open bath вилки, при които липсва патрон с масло. А как работи въздуха във вилките с патрон, който има отвор свързващ го с ботуша? От онова текстче на англииски разбрах, че буталото има еднопосочна клапа, която пропуска маслото при свиване на вилката. Как тогава можа да се създаде съпротивление в маслото и съответно налягане на въздуха?
[/quote]


За простота и да елиминираме разните варианти, можеш да разглеждаш крак на вилка с отворена баня като един голям патрон, тоест няма разлика в постановката. А откъде идва налягането - ами абстрахирай се от хидравликата - когато вилката се сгъва, обема вътре намалява, обаче обема масло остава същия, защото е маслото е несвиваемо на практика. Което означава, че намаляването на общия обем се реализира чрез намаляване на обема на въздуха над маслото, което и създава налягането в него.

[quote="biggfoot"]
Всъщност устроиството на истинските open bath вилки не ми е много ясно.
[/quote]

Ами това е система, където смазването, охлаждането и хидравличните функции се изпълняват от едно и също масло, което циркулира навън и навътре в хидравликата, смазва триещите лагери на тръбите и поема топлината отделена при работа на вилката.

[quote="biggfoot"]
Там какво изпълнява ролята на rebound-damping?
[/quote]

Каквото и във всички други системи вилки - ограничава максималната скорост на разгъване, точно защото клапата е еднопосочна, тоест при сгъване пропуска максимума, а при разгъване ограничава превръщането на потенциалната енергия на пружините в кинетична заради ограничения процеп за маслото (който се регулира). Всъщност в основата на идеята е несвиваемостта на маслото, която осигурява константен максимален дебит на маслото през процепа независимо от външната приложена сила (пружините), тоест лимитира скоростта на разгъване.


Ако си представиш работата на един амортисьор като графика време/реализиран ход, то rebound damping-a служи за "заобляне" на пиковете в графиката, а compression damping-a служи за "заобляне" на падовете в графиката.

Идеалния амортисьор би имал графика еднаква с терена, нещо което очевидно никога няма да е реализируемо с тези технологии, но целта така или иначе е максимално бързо и лесно да се елиминират резките различия между терена и работата на шока, тоест да се минимизират вариациите на силите действащи върху гумите и сцеплението и ездача.

Казвам, че никога няма да е реализируемо с тези технологии, в смисъл, че "терен" е общо понятие и може да има един милион видове терени, които искат настройка на амортисьора според тях и засега няма амортисьор който да покрива всички видове терени без допълнителна настройка. Което не е проблем, но го казвам за пълнота.

Edit: бих ти препоръчал когато правиш аналогии с амортисьори на автомобили/мотори и велосипеди да отчиташ разликите в окачената маса (купе/ каросерия/шаси/рама; рамка/ездач) и неокачената маса (колела и окачване). Велосипедистите са леки и държат кормилото/вилката с ръце, така че всякаква скорост на разгъване над поносимата е проблем, защото окачената маса не е много по-голяма от неокачената, съответно при рязък удар окачената маса (ездача) е изложен на по-големи вибрации отколкото може да понесе. Докато при купето/шасито на един автомобил ситуацията е доста по-различна, защото там съотношението между окачена маса и неокачена маса е драстично по-голямо отколкото при един велосипед и окачената маса трудно се вдига нагоре, съответно колелата (неокачената маса) могат да се удрят на скорост в земята без да създават особено големи вибрации в окачената маса. Естествено далеч съм от мисълта, че автомобилните шокове нямат rebound damping, но той обикновено е процеп който не се регулира и е сметнат спрямо теглото на окачената маса, неокачената маса и терена за максимален комфорт. Така са реализирани и евтините вилки без реглаж на rebound-damping-a.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот biggfoot » Нед Окт 30, 2005 1:25 pm

@bikerider
Много благодарности за времето и усилията да ми обяснисш тези неща, от които не разбирах много, да не кажа нищо.:beer: Ще бъде от полза в бъдещия избор на вилка. Надявам се, че написаното ще бъде от полза не само за мен, но и за други.:spin:
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пон Окт 31, 2005 8:14 am

[quote="biggfoot"]

@bikerider
Много благодарности за времето и усилията да ми обяснисш тези неща, от които не разбирах много, да не кажа нищо.:beer:
[/quote]


наздраве :beer::)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот axelmax » Пет Ное 11, 2005 1:05 am

то и аз неразбрах де;)

е добре така и неразбрах

как амортесиора може да разбере каво ше е следвашото препятсвие за да се подготви и да напраи промените за част от секундата без датчици и нужната електроника за да напраи изчисленията и даде команда на клапаните и там кактото си требе???
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот bikerider » Пет Ное 11, 2005 11:51 am

[quote="axelmax"]

то и аз неразбрах де;)

е добре така и неразбрах

как амортесиора може да разбере каво ше е следвашото препятсвие за да се подготви и да напраи промените за част от секундата без датчици и нужната електроника за да напраи изчисленията и даде команда на клапаните и там кактото си требе???


[/quote]


Нещо бъркаш постановката - амортисьорите за които говорим не следят активно терена и да го предвиждат (както едни изпълнения, които съм виждал с датчик на бронята на кола, който дава информация за идващото препятствие).
Амортисьорите, за които говорим реагират пасивно на терена, тоест реагират на силите, които се създават от терена, когато натиска гумата нагоре, деформира я и като резултат от пружиниращото и действие плюс остатъка от силата породена от терена сгъва амортисьора. Можеш да разглеждаш колелото като тяло стремящо се да остане в покой, като е ограничено отдолу от еластичността на гумата, а отгоре от амортисьора. Това което казвах по-горе, е че идеалния амортисьор би следвало да минимизира пружинирането на гумата, като поема препятствията максимално бързо и не губи височина, нито пък рита през китките при разгъване.

Нека засега (понеже гумите обикновено се помпят доста, щото се карат с вътрешни) да пренебрегнем гумите и да кажем, че амортисьора реагира пасивно на терена. Ако предвиждаше какво идва, нямаше никога да има вибрации в китките, нямаше да има и bobbing, щото амортисьора може да стои заключен докато не види че идва препятствие. Ти обаче сам знаеш това каква технология е и колко ще струва ако изобщо се появи за масова употреба при велосипедите.

Има обаче едно решение на тия проблеми, което е пак пасивно - инерциалния патрон на Стратос. Той не предвижда терена, затова и дава малка загуба на отчивчивост - щото разчита на препятствието да го отключи с груба сила поради липсата на предварителна информация за препятствието.
Много, много интелигентно решение, което елиминира поне два от основните проблеми на традиоционните вилки - можеш да държиш вилката мека, без да жертваш височина на предницата и можеш да почти да забравиш за преобръшане напред, например когато слизаш от много стръмен склон и имаш пропадане или излизаш на равно - обикновените вилки рязко се сгъват, щото са държани меки за да са отзивчиви, съответно са и ниски, което увеличава драстично шанса за човка ако не се внимава. Традиоционното решение за човките с втвърдяването на вилката носи повечко вибрации, щото е де факто отказване от поемането на малките препятствия заради особеностите на склона. Затова хора които се спускат по много стръмни склонове обикновено си втвърдяват вилката за да не губят височина, а си спадат гумите на много ниски налягания, за да има отзивчивост към дребните препятствия - нещо, което повишава риска за каплите.

Stratos патрона обратно не реагира на сили идващи отгоре (когато ездача "легне" върху вилката заради края на склона), само на сили идващи отдолу, за да реагира на терена. Така гумата може да стои напомпана нормално, preload-а да е малък, но вилката не губи височина (при правилно настроен рибаунд), точно защото патрона не реагира на сили отгоре.

Малко се отплеснах от въпроса ти, та дано да съм бил полезен :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот axelmax » Пет Ное 11, 2005 12:49 pm

:agree:dam мерси

За Стратоса го знам-клапана против педалиране.Ама не мога да ги го представя.Вилката се сгъва по един съш начин дали от горе или отдолу ,ше я натиснеш.
Как се задейства клапана(какво го кара да отключи вилката)?
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот bikerider » Пет Ное 11, 2005 1:07 pm

[quote="axelmax"]
Вилката се сгъва по един съш начин дали от горе или отдолу ,ше я натиснеш.
[/quote]


Е да... ама не. Има една бронзова тежест, която е нанизана на шиша на хидравликата и лежи върху пружинка. В нормално състояние тя лежи точно върху дупките за маслото и ги запушва, т.е. хидравликата е затворена и вилката е почти или напълно твърда, т.е почти или напълно се елиминира сгъването при спиране (brake-dive), както и човките за които споменах, когато предницата рязко пропадне и се сгъне.

[img]http://www.gearreview.com/images/stratos_idvalve.jpg[/img]

Обаче като натисне нещо отдолу краката, шиша заедно с дупките за маслото в него успява да "избяга" на бронзовата маса за момент (пружината се сгъва заради инерционния момент на тежестта) и хидравликата се отваря, след което (тука е интересното и разликата с TerraLogic на Fox) се включва вторичен кръг, който задържа тежестта и й пречи да запуши дупките преди вилката да се е успокоила. Разбира се клапата се отваря при някакво усилие, тоест има платформа. Кокретното усилие което я отваря обаче е предмет на настройка според стила на каране и/или хода на вилката.

Можеш да гледаш на клапата като алчен собственик на хода на вилката, който само гледа как да даде минимално ход да се сгъне вилката колкото да мине през препятствието и като се успокои колелото (тоест силите на сгъване паднат под прага на отваряне) моментално заключва отново, защото вече вторичния кръг не може да задържи тежестта и тя се връща върху дупките на маслото под въздействие на сгънатата пружина.

Резултата е повече използваем ход, тоест по-трудно bottom-ване, което позволява вилката да се държи по-мека без да има остър праг на компромис между DH ефективност и FR устойчивост на bottom-out.

В общи линии това е принципа, сигурно има още ред подробности, но предпочитам да изчакам да го имам този патрон и тогава ще ги коментирам.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот biggfoot » Съб Ное 12, 2005 5:06 pm

Много хитро, наистина, но тази система униерсално решение ли е? Пружинката, която връща бронзовата тежест по еднакъв начин ли реагира на low и high speed компресията. Как се се създава и sag?
Take the long road and ride it
Аватар
biggfoot
 
Мнения: 225
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Окт 13, 2004 12:24 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Съб Ное 12, 2005 8:24 pm

[quote="biggfoot"]

Много хитро, наистина, но тази система униерсално решение ли е? Пружинката, която връща бронзовата тежест по еднакъв начин ли реагира на low и high speed компресията. Как се се създава и sag?
[/quote]


Патрона заменя rebound хидравликата.
Например при Марзочи 66RC, патрона с реглажите на компресията си остава.

Иначе можеш да гледаш на прага при който ID клапата се отваря като фабрична настройка на low-speed.

Ако искаш хвърли един поглед на [url=http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=51397]този thread[/url], пост 43 е писан от човека дал лиценза на Стратос и по разбираеми причини подробности липсват.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 22 госта