[quote="Persenk"]
[quote]Алуминият си е алуминий,независимо от марката!!!Разликата м/у 6-тата и 7-мата серия на алуминия се дължи на довършителната термична обработка,която е много деликатен процес и варира по параметри,но химическия състав и на двете марки остава идентичен
,различават се по физическите си параметри(което означава-по механичните
1-ал. старее много бързо-2 години му е гаранцията,след това механичните му качества рязко се влошават(дори и при SCOTT [quote]
Нещо не съм съгласен с това Al си е Al.От алуминий до алуминий има от тука до луната разлика.За термичната обработка съм съгласен, но първо двете серии се различават по химичен състав.6-тата серия е система Al+Mg+Si, докато 7-мата-Al+Mg+Si+Zn.Точно поради разликата в хим. състав алуминият от серия 6000 е по-мек, пластичен и по-корозионно устойчив от алум. 7000.Има и други примеси, но те са в много малки количества.А вече след подходяща ТО,която наистина е деликатна и много внимателно трябва да се подберат параметрите на режима, се постигат необходимите якостни характеристики.
Относно стареенето,мисля че 2 год. е твърде кратък срок.При активна експлоатация -максимум 10год, но не и по-малко от 5год.
Не можах да разбера за корозията при допир на AL и Fe.Съгласен съм че желязото е най-големия враг на алуминия,ама монтажът ти е от алуминиеви компоненти от къде се взе това желязо.
Ако някъде греша моля да ме поправиш.
[/quote]
...2-те години гаранция,които споменах,се дават стандартно от производителя.Какъв е подтекста:в рамките на този срок,при нормална експлоатация,настъпват пренебрежимо малки промени в структурата(кристалната решетка на ал.),но от там нататък прогресията на стареене става геометрична,т.е. осезаема(ако байка се натоварваше само статично,а не динамично,прогресията щеше да е алгебрична)...микропукнатините(ал. е генетично предразположен към тях),които са в следствие на механичната обработка и са локализирани главно по повърхността,започват да се развиват радиално(от вън на вътре),с течение на времето наноразмерите,нарастват на няколко десети,милиметър и т.н.Конструкторите боравят с набор от тръби с различни дебелини на стените,които се ползват диференцирано(например,за класическа ал. рама:top tube-1,8Т;down tube-2,0Т;seat tube-2,2T;seat stays-1,6T;head tube-3,5T...размерите са в mm!при DH се умножават по 2 ...и 3!!!),с други думи-дебелината зависи от степента на натоваване при което работи съответната тръба.От механиката и съпромата е известно, че по-тънкостенните тръби са по-изгодни от дебелостенните като съотношение:маса-якост,но при ал. това е неприложимо,тъй като трябва да се компенсира стареенето чрез презапасяване с материал по стените(за срвнение:при Cr-Mo рамките,дебелината може да падне до 0,8Т-0,4Т).Следователно една ал, рамка носи излишни 30-40% в повече материал(и маса естествено),за да може да докара до 5-6год.при сравнително умерена употреба:))).Моята препоръка за особено екстремалните байкъри е да сменят на 2,макс 3 години рамите(помнете за геометричната прогресия- при натоварвания с големи амплитуди !!!),иначе в парка може да се докарат годинките и до 12:)))Виждал съм много спукани head tube на почти нови байкове(вярно кучи марки),но също така съм чувал от приятел за случай на пълно откъсване на главата от останалите тръби при 5 год. маркова рамка,той държал кормилото+предницата и мигал няколко минути докато се опомни(добре че се случило на равен терен),а рамата е докарана от Франция