Имам един МН тъп въпрос

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Имам един МН тъп въпрос

Мнениеот ZUM » Вто Сеп 13, 2005 6:56 pm

имам един мн тъп въпрос:може ли вилка (пружина и еластомери)да стане по мека (или да връща по бавно)
питам за това защото в момента имам една вилка на пружина и еластомери и се чуда дали мога да и подобря работата защото може би ще си взема по-хубава чак пролетта
ZUM
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:42 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Shady™ » Вто Сеп 13, 2005 7:04 pm

Ами предполагам че ако вложиш пари за подобрения - те ще ти костват не малко пари. Всеки както се уреди от 10-15лв до 30тина пък може и повече, а няма да спечелиш много. По добре събирай и инвестирай във нова вилка :)
Specialized Riders Club !!! SEX™ = Super EXtreme TEAM
Аватар
Shady™
 
Мнения: 5229
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Юли 14, 2004 7:22 pm
Местоположение: Shady Zone

Мнениеот bikerider » Вто Сеп 13, 2005 10:02 pm

[quote="ZUM"]

имам един мн тъп въпрос:може ли вилка (пружина и еластомери)да стане по мека (или да връща по бавно)
питам за това защото в момента имам една вилка на пружина и еластомери и се чуда дали мога да и подобря работата защото може би ще си взема по-хубава чак пролетта
[/quote]


без основни промени според мен не.

да забавиш/смекчиш връщането означава да има механизъм, който по протежение на целия рибаунд да противодейства на стремежа на пружината да се разгъне. това обикновено се реализира чрез хидравличен или пневматичен механизъм, който задава горната граница на скоростта на разгъване.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот bikerider » Сря Сеп 14, 2005 7:21 am

иначе, ако искаш да я направуш по-мека, зависи какво точно искаш да направиш. Ако искаш да е по-мека в началото на хода, трябва да смениш пружината(ите). Ако искаш да омекотиш края на хода, можеш да скъсиш малко еластомера, но ако прекалиш вилката ще bottom-ва лесно.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот ZUM » Сря Сеп 14, 2005 10:18 am

[quote="bikerider"]

иначе, ако искаш да я направуш по-мека, зависи какво точно искаш да направиш. Ако искаш да е по-мека в началото на хода, трябва да смениш пружината(ите). Ако искаш да омекотиш края на хода, можеш да скъсиш малко еластомера, но ако прекалиш вилката ще bottom-ва лесно.
[/quote]

да знаеш колко горе долу излиза всичко това и в кой магазин могат да ми го направят
ZUM
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:42 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Сеп 14, 2005 10:46 am

кое точно?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Brave » Сря Сеп 14, 2005 2:51 pm

Рязането на еластомерите е напълно безплатно, освен, ако не смяташ времето си като ресурс - нещо разумно като цяло. Виж, за пружините е малко по-трудно - вероятно вилката ти е такъв клас, че намирането на подходящи пружини по-скоро е задача за 1бр. ентусиаст и 1бр. шублер. Струва ми се трудно да убедиш някой майстор в магазин/сервиз, да се хване да търси подходящи за тебе пружини, да ги приспособява, ако се наложи и т.н. Тъй че за тунинг на вилката си според мен трябва да се заемеш сам, вероятно с много проби и грешки.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот ZUM » Сря Сеп 14, 2005 3:55 pm

[quote="bikerider"]

кое точно?
[/quote]

смяната на пружините и рязането на еластомерите
аз мойта вилка никога не сам я отварял и нз как затова предпочитам някой който разбира повече от мене да го направи това
ZUM
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:42 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Сеп 14, 2005 3:59 pm

ами Brave е доста изчерпателен, не виждам какво мога да добавя. и аз мисля, че смяната на пружини, т.е. търсене на подходящи е чоглава работа и няма гаранции за резултата, най-малко заради материала им, т.е. не се знае дали няма да омекнат след време.

а еластомера се реже и толкова. за предпочитане на малки порции, да не омекотиш прекалено вилката.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот milestone » Сря Сеп 14, 2005 4:29 pm

За да си спестиш малко проби и грешки можеш да сметнеш характеристиката на пружините си и да избереш такива с подходящи характеристики. Отвори някой справочник по въпроса и ще намериш необходимите формули.
Аз лично подобрих моята SUNTUR М5000 като добавих две пружини към съществуващите - по този начин увеличих хода с около 20 mm., защото същинския и ход е около 35 mm. и често ми се случваше да удрям долния еластомер. Също така характеристиката и стана малко по-полегата (пружината стана по-мека), защото тя зависи от броя на навивките, както ще видиш във формулите.
За разглобяването - аз моята вилка я разглобих на третия ден след като си купих байка, но ако толкова се притесняваш е добре наистина да потърсиш по-компетентна помощ.
Аватар
milestone
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1771
Регистриран на: Пет Сеп 02, 2005 4:37 pm

Мнениеот ZUM » Сря Сеп 14, 2005 4:46 pm

мерси за инфото
:beer:
ZUM
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:42 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Сеп 14, 2005 6:28 pm

[quote="milestone"]
Аз лично подобрих моята SUNTUR М5000 като добавих две пружини към съществуващите - по този начин увеличих хода с около 20 mm., защото същинския и ход е около 35 mm. и често ми се случваше да удрям долния еластомер.
[/quote]


Хмм, лъжа ли се или така както си го направил нямаш негативен ход, тоест sag? Искам да кажа, така си увеличил позитивния ход в положение на sag за сметка на негативния.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот milestone » Чет Сеп 15, 2005 8:40 am

Естествено, че освен пружините удължих и болта, който държи ботушите към горните тръби. То иначе щеше да си стане не вилка без sag, а направо почти твърда вилка. А sag-а може да се регулира със слагане или махане на подложки под горния еластомер (ако въпросния болт е достатъчно дълъг), където оригинално имаше една шайба.
Аватар
milestone
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1771
Регистриран на: Пет Сеп 02, 2005 4:37 pm

Мнениеот axelmax » Чет Сеп 15, 2005 11:36 am

абе пи4

като си направил по далъг болт следователно си извадил и горните тръби
тва прави вилката нестабилна и по крехка


по принцип се прави така;

тъй като тези вилки са за по тесни гуми и по малко настарчащи от шината,при движението си гумата при махимално сгаване- гумата има много растоqние между нея и короната на вилката

като се измери се вижда, че има 20мм които са махимума за да не ма проблеми и гумата да задере в долната цхаст на короната


та опрециqта е проста?

махаш пружините и слагаш пружини със същата дължина ама с 20мм повече ход

ако искаш да използжаш реалния ход режеш еластомера ама тва се прави като разбереш след неколко адекватни на твоq стил каранq дали е нужно
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 15, 2005 11:50 am

@axelmax: :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот milestone » Чет Сеп 15, 2005 5:11 pm

Това, че вилката ще стане по-нестабилна и мен ме плашеше. За сега разчитам на малкото си килограми, но и това не е гаранция, че няма да си счупя някъде главата. Надявам се да сменя вилката/байка преди да ми се е случило това.
А пружини със същата дължина и с 20 mm. повече ход означава по-малко навивки, следователно по-тънка тел (за да се запази твърдостта и) - въобще сложна работа, особено за вилка с външни пружини. А оригиналните си опират навивките (което все пак не трябва да се случва при работа) при свиване около 55 mm., така че с рязане на еластомера не може да се постигне кой знае колко.
Всъщност може би основния проблем при моето решение е, че се променя геометрията на байка.
Аватар
milestone
 
Мнения: 244
Рейтинг: 1771
Регистриран на: Пет Сеп 02, 2005 4:37 pm

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 15, 2005 5:17 pm

[quote="milestone"]
Всъщност може би основния проблем при моето решение е, че се променя геометрията на байка.
[/quote]


определено :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот axelmax » Чет Сеп 15, 2005 7:23 pm

@bikerider-:agree:

да геометриqта се променq,което не само скапва работата на вилката, а и q натоварва о[е повече и като събереш и тва натоварване, което се полу`ава, kato извадил тръбите
става опасно за вилката респективно и за теб

върни вилката в парвона`ално сътоqние,и q разгледаи за всеки слу`еи,и като q продава[ спомени за не]ата които си правил с неq

ами за телта от ,ко`то се правqт пружините,не съм съгласен

има по твърда тел и по мека при една и са]та дебелина
например пружините на задните амортесиори,пружините с еднаква дебелина на телта, но са с различна твъдост
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 67 госта