изчисляване и чертежи за кобилици

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

изчисляване и чертежи за кобилици

Мнениеот barbarossa » Вто Авг 30, 2005 1:49 pm

момчета помагайте, от къде да си намеря формули за изчисляване на кобилици и чертежи за тях :) искам да си направя кобилици за F5 и шок 190мм X-fusion RL :beer:
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Авг 31, 2005 11:30 pm

Ако няма да променяш хода на задницата няма нужда на пипаш задната част на кобилицата (ако гледаме на лагера в седалковата тръба като среда).
За да сложиш по-голям шок е нужно само да промениш предната част, така че да поема коректно по-голям шок (малко игра с линия и пергел). Обаче за да направиш отзивчива и прогресивна задница изисква доста по-сложни анализи къде точно по окръжността на шока (около долната му точка и в разгънато състояние) да се намира лагеруването в кобилицата.
Имай предвид обаче, че ако увеличиш радиуса само на предната половина на кобилицата ще намалиш коефициента на окачването и ще ти трябва по-мекичка пружина.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот VeniVTT » Сря Авг 31, 2005 11:43 pm

Abe , hora, daite molq vi nqkakvi formuli i cherteji , kakvito i da sa ( za MB estestveno , de ) :D? ? ?
VeniVTT
 
Мнения: 33
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 6:59 pm
Местоположение: France

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 01, 2005 7:47 am

Както казах няма формула - всичко е геометрия ;)
Намери чертеж на F5-ца тук (tailor беше пускал такъв преди време) и работи върху него. По същество кобилицата представлява две мислени линии застопорени под ъгъл, въртящи се около лагер на седалковата тръба. Намериш ли точка на пресичане на окръжността на предното рамо на кобилицата с окръжността на шока в разгънато състояние, където се осигурява прогресивност (rising rate) на окачването, значи си готов. А кинематиката при въртене... там вече играе задницата и нищо не може да се направи, освен да се сложи платформен шок.
Най-добре си намери Linkage2 (имаше една друга тема) въведи прецизно рамката и си направи груб чертеж и го разпечатай, така поне ще имаш визуална представа къде да търсиш точките на пресичане (интересува те единствено предницата). Внимавай обаче с рамката в крайните положения на шока - не трябва да удря никъде (което е възможно с достатъчно дълго предно рамо на кобилицата, т.е. нисък коефициент на окачването, като на Kona Stab Primo/Supreme).

Оттам нататък дизайна на самата кобилица е елементарен - спазваш определена дебелина на материала около гнездата на лагерите, премахваш от другаде така, че да спестиш тегло. Можеш да я направиш като тригълник с отнет материал, можеш да я направиш и като чайка - зависи изцяло от теб, материала и обработката която ще му правиш какъв дизайн да избереш.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Чет Сеп 01, 2005 4:18 pm

златен си :) сега остава да намеря някой дето чатка от геометрия и математика и да смята :) а иначе чертежа на Ф5 го имам и си играх с фотошопа да го режа и да получа нещо ама то беше аматьорско изпълнение :spin:
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот mcrae » Чет Сеп 01, 2005 4:41 pm

[quote="barbarossa"]

някой дето чатка от геометрия и математика и да смята :)
[/quote]


даи да вдиме какво има за смятане...
mcrae
 
Мнения: 28
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 15, 2005 8:31 pm
Местоположение: Sweden

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 01, 2005 6:11 pm

:popcorn:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Чет Сеп 01, 2005 9:31 pm

когато всичко стане готово ще постна резултатите та да сме от полза и за бъдеще:beer:, а програмката я изтеглих (Linkage2) и като цъкна New си отварям чертежа на Ф5 и после ми е малко объркано щото незнам всички точки дето ме пита къде са... малко помощ? например коя е тая Main pivot и т.н
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 01, 2005 10:08 pm

[quote="barbarossa"]

когато всичко стане готово ще постна резултатите та да сме от полза и за бъдеще:beer:, а програмката я изтеглих (Linkage2) и като цъкна New си отварям чертежа на Ф5 и после ми е малко объркано щото незнам всички точки дето ме пита къде са... малко помощ? например коя е тая Main pivot и т.н
[/quote]


main pivot - главната става при средното
rear link lower pivot - задната става при оста на колелото
rear link upper pivot - ставата в задната част на кобилицата
upper link fix pivot - ставата в седалковата тръба
upper link/shock pivot - ставата в предната част на кобилицата
shock fix pivot - долната точка на шока

след което рисуваш скелета на рамката и готово
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот mcrae » Пет Сеп 02, 2005 9:41 am

barbarosa
точките дето bikerider ти ги е обяснил можеш добре да ги видиш ако отвориш някои от техните фаилове и поцъкаш малко по рамката, то си изписва кое какво е

bikerider
като отваряш нов филе те пита първо за типа на рамката; за съжаление не съм много запознат с тая материя и засега заложих на отваряне на техните темплатеа докато уцеля същия тип рамка...
mcrae
 
Мнения: 28
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 15, 2005 8:31 pm
Местоположение: Sweden

Мнениеот marshall__ » Пет Сеп 02, 2005 3:58 pm

Типа рамка е "Horst-link 4-bar"

Успех! :thumbu:
AVATAR bowdown!!!
Аватар
marshall__
 
Мнения: 2346
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Вто Яну 27, 2004 4:52 pm
Местоположение: VA, USA

Мнениеот mcrae » Пет Сеп 02, 2005 4:13 pm

даа,много благодаря :beer:
mcrae
 
Мнения: 28
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Май 15, 2005 8:31 pm
Местоположение: Sweden

Мнениеот bikerider » Пет Сеп 02, 2005 8:39 pm

[quote="marshall__"]

Типа рамка е "Horst-link 4-bar"

Успех! :thumbu:
[/quote]


а според мен е Drag F5 e
Seatstay 4-Bar Linkage ;)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот bodo » Пет Сеп 02, 2005 9:17 pm

[quote="marshall__"]

Типа рамка е "Horst-link 4-bar"

Успех! :thumbu:
[/quote]
Категорично!!:clap::^::angel2:
А пък Dragomir Diesel е Monolink!
Аватар
bodo
 
Мнения: 311
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Чет Яну 20, 2005 1:49 pm

Мнениеот barbarossa » Съб Сеп 03, 2005 1:34 pm

направих всичко и сега графиките дето ми излизат (geometry curves, chain extension, force curves, magnified axle path) нищо не ми говорят... към какво да се стремя?
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Съб Сеп 03, 2005 2:32 pm

[quote="barbarossa"]

направих всичко и сега графиките дето ми излизат (geometry curves, chain extension, force curves, magnified axle path) нищо не ми говорят... към какво да се стремя?
[/quote]


Ами ето един възможен подход:

Избери си коефициент на лоста на кобилицата с оглед пружината, която ще ползваш и динамичните налягания в шока, които ще се развиват. Мяркал съм някакви цифри за препоръчителни коефициенти от 2.0 до 3.0. Това разбира се е само отправна точка.
Като си измислиш коефициента, раздели с него дължината на задната част на кобилицата и ще получиш дължината на предната част на кобилицата. Чертаеш окръжност с радиус тази дължина и център в ставата в седалковата тръба. Чертаеш втора окръжност с център долната точка на шока и горната точка на шока в разгънато състояние (може и сгънат докрай за да видиш как ще се мести спрямо рамката или сгънат в sag за някакви анализи). Там където се пресичат окръжностите е предната ставата на кобилицата.
За да изчислиш ъгъла между рамената на кобилицата, ще ти трябват координатите на трите стави на кобилицата и малко елементарна тригонометрия. Координатите на предната става можеш да намериш като решиш уравненията за пресечна точка на окръжности, ако нямаш проблеми с математиката :)

Като си избереш нещо, което ти харесва можеш да преминеш към анализа, а именно да пипаш коефициента за да местиш предната става на кобилицата с оглед прогресивност или други неща.
Интересуват те графиките Travel/Compression и Travel/Force.
Chain growth и axle path не зависят от предната става на кобилицата, така че можеш да ги игнорираш.

Като гледаш T/C графиката, можеш да си извадиш заключение за това колко е сгънат шока в дадено положение на задницата. Червената линия е производната и показва колко бързо расте сгъването на шока, тоест относителната скорост на шиша. Тя не бива да е прекалено голяма никъде в хода за да не изгърми шока, тоест червената линия не бива да расте стръмно нагоре никъде по протежението на графиката.

Като гледаш T/F графиката можеш да си извадиш заключения за прогресивността на рамката, тоест колко бързо ще се втвърдява. Аз лично бих си нагласил за DH линейна задница с малко прогресия (да речем в последните 5-10% от хода), а за FR линейна в началото, лека (FR/DH) до умерена (FR) прогресия в средата и силна прогресия в последните 10-15%. Отново червената графика ще те ориентира за скоростта с която силата за сгъване расте спрямо реализирания ход, така можеш да си разделиш хода на каквито искаш интервали и да гониш някакви критерии за хода във всеки интервал.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Съб Сеп 03, 2005 2:51 pm

... и да не забравиш да си набавиш дъски, пирони, тел и тесла за накрая... :beer:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Съб Сеп 03, 2005 3:37 pm

и нивелир :D:beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот MAN6 » Нед Сеп 04, 2005 11:02 am

без чук не става... ;)
xund
Аватар
MAN6
 
Мнения: 4227
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Сеп 19, 2003 10:03 pm
Местоположение: 4-ти километър

Мнениеот mih » Нед Сеп 04, 2005 11:06 am

и казанчето да не забравите!
:thumb:
Революция в главата!
Аватар
mih
 
Мнения: 2759
Рейтинг: 1897
Регистриран на: Чет Юни 26, 2003 11:08 am
Местоположение: MontReality, Canada

Мнениеот barbarossa » Сря Сеп 07, 2005 11:14 pm

играх си доста с linkage2 и ако някой иска ще му пратя файла да го разгледа и да каже къде бъркам :) че незнам къде да го кача....
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 08, 2005 9:59 am

тук не можеш ли да го attach-неш?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот I need money » Чет Сеп 08, 2005 10:27 am

:popcorn:
I need money
 
Мнения: 1107
Рейтинг: 1741
Регистриран на: Вто Авг 30, 2005 6:52 pm
Местоположение: 5то весело

Мнениеот did » Чет Сеп 08, 2005 1:31 pm

[quote="I need money"]

:popcorn:
[/quote]

рупай, рупай...
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот barbarossa » Чет Сеп 08, 2005 3:49 pm

Attaching Files
For security reasons, you may not attach files to any posts. However, you may cut and paste text into your post.:banghead:
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Сеп 08, 2005 5:39 pm

къде го пише това?????

логни се във форума и ще имаш един кламер с надпис Insert a File точно над бутона Post a New Reply.

иначе можеш да го сложиш на някой фрий-сървър за данни.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот hlebarka » Чет Сеп 08, 2005 9:19 pm

[quote="elfa"]

Здравеите,
Виждам че тази тема е започната около година и се извинявам че я повдигам отново,извинявам се за това че въпросът ми воабще не е свързан а темата!

@barbarossa или някой които може да прецени,още на 1 страница, абе направо http://info.datacom.bg/barbarossa/stuff/bike/ или още по точно http://info.datacom.bg/barbarossa/stuff/bike/bike4.jpg,
http://info.datacom.bg/barbarossa/stuff/bike/bike5.jpg този шок на F4-ката 190мм???И ако е каква е разликата да я караш F4-ката с 165мм шок???
Ще съм сташно много благодарен а най-вече barbarossa!!!
[/quote]
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот barbarossa » Пет Сеп 09, 2005 9:17 pm

значи направих си чертеж, фрезовах си тестови кобилици от стъклотекстолит, монтирах ги да видя как ще стоят и мисля че съм уцелил пропорцията... а в датаком вече не ме пускат да си качвам разни неща :banghead: .... досега си играх да закачвам разни картинки по 200кб с тоя кламер ама нещо се прецаква към края и неще и неще.....:banghead:
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот barbarossa » Съб Сеп 10, 2005 2:08 pm

Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот did » Съб Сеп 10, 2005 2:56 pm

Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: kbuchvarov и 59 госта