Здравейте на всички!
(01. Както може би знаете вече, откраднаха ни колелата края на миналия месец...)
(02. За незнаещите... ето:
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.p ... hichpage=5
скролирайте до края на страницата, там има инфо... а ето и снимка на бедните ни байкове:
)
Ние с моята приятелка от известно време сме много запалени по байкването (като казвам много, значи, караме почти всички дни в годината, независимо от времето)... :-)
сега, с две думи, за какво ще ни трябват колелата:
1. Основно за градско каране (което си е жив екстремизъм, взимайки под внимание състоянието на пътищата в София и глобалното отношение на 90% от шофьорите към колоездачите;-)
2. По някоя и друга разходка извън града - към Витоша, Бистрица-Железница, и т.н. - основно по асфалт, само от време на време по черни пътища и съвсем малко по трева/камъни и разни неравности, ама без да се бърза...
За какво няма да ползваме колелата:
Няма да скачаме с тях (максимум половин метър;-) и няма да се спускаме Downhill по камънаци и урви с огромна скорост:-)
Та, ами, това е... Така, както звучи, изглежда, че две колела от класата на най-евтиния Drag или Sprint ще свършат работа, но... ;-)
Първо, караме много, и то през цялата година - в слънце, дъжд, вятър, мъгла, сняг и лед. В цифри: около 3000 до 6000 km всяка година.
"Издръжливост" е ключова дума за бъдещите ни байкове и всички техни компоненти.
Второ, както писах по-горе, Downhill няма да практикуваме, нито Dirt Jumps, но пък Uphill - усилено:-) Т.е., ще катерим баири, и ще спускаме после (но по асфалт). Също и много каране по равно, и по улиците на София - а тук знаете, как е - дупка до дупка... А-ха си се отплеснал и аха си отнесъл хубавата си нова джанта барабар с гумата... :-(
Ориентирали сме се към колела от класата на
Drag Ontario, но планираме да сменим доста от техните части, преди да ги купим още (което всъщност си означава, че ги правим по поръчка за нас).
Ето рамката, над която мислим да "надграждаме":
http://dragbicycles.com/en/images/ontario_team_bike.jpg
Планираме да ги вземем от магазина на Веломания на Нина (този на пресечката с "Екзарх Йосиф"), но тя сега е получила нова партида части и не ни е казала дори ориентировъчни цени.
Тук е първият въпрос:
Някой от вас правил ли е подобна поръчка в магазина на Нина и какви са му впечатленията? Аз си взех второто колело там (синият "Drag", който ми откраднаха) и съм доволен от обслужването, като цяло :-))) Но това си е поръчка, нещо различно...
Вторият касае самите колела. Замислили сме ги да не са с най-скъпите части, но все пак, по-добри от тези, с които идват в момента "Ontario"-тата by default...
Ето в общи линии (взимайки под внимание как ще ги караме):
1. Рамка "Ontario"
Защо: алуминий, лека, здрава като за градско каране и леко XC
2. Вилка - Suntour XC-60 или Suntour XCP-75LO
Първата: приемливо евтина/ а ако съберем пари за втората: според отзиви от форума, добро съотношение качество/цена, подходяща за XC, и за градско каране; ход - около 100 mm, достатъчен за целта; не променя геометрията на една рамка Ontario, тъй като е може би само малко по-дълга от XC-60; възможност за заключване - подходящо при каране Uphill; маслено смекчаване на хода - удобство, сигурност
(някой с опит с XCP-75LO, отзиви, забележки, надеждност, поддръжка на вилката?)
3. Скорости 3x8, т.е., 24 / за 27 няма да ни стигнат парите, вероятно
Защо: по-голям диапазон, удачно за Uphill и за бързо спускане по асфалт [аз съм вдигал до 68 km/h с "Онтарио"-то;-)]
4. Спирачки - Shimano M420 или M430
Защо: М420 - много добри V-Brakes, моите изкараха повече от 10 000 километра с минимална поддръжка. Относително евтини накладки (6.50 лв. комплект), изключително добро спиране при сухо време, нелошо при мокро. Изискват единствено редовно регулиране. За М430 нищо не знам, освен че накладките им са друг модел, сменят се само вложките, а не цялата накладка (и са по-скъпи)
(някой, тествал и двата модела (420 и 430), разлики, препоръки?)
5. Заден derailleur - Shimano Acera или Shimano Alivio (за Deore дори от нисък клас парите няма да стигнат)
Защо: Приемливо съотношение качество/цена :-)
6. Преден derailleur - Shimano обикновен или може би Shimano Alivio
Защо: Приемливо съотношение качество/цена :-)
(тук някакви препоръки? важното е да превключва лесно и да не се износва бързо)
7. Главини - Shimano (не сме си избрали модел)
Защо: Приемливо съотношение качество/цена :-)
(някой да ни препоръча нещо? модел? единсвеното условие към главините е да са издръжливи на износване!)
6. Движение, курбели - Shimano, зъбци 48-38-28 (големи колела)
Защо: може да се вдигат по-високи скорости по нанадолнище:-)
7. Педали - VP550
Защо: Евтини и здрави, 10000+ км издържат с лекота:-)
8. Кормило, лапа, стойка на седалка - Zoom
Защо: Приемливо съотношение качество/цена, здрави, леки :-)
9. Седалка - Selle Royal, може би някой модел с гел и проветрива средна част
Защо: амииии, тук не сме много ориентирани, винаги сме карали с евтини неудобни седалки, но сега мислим поне 30 лв. да инвестираме в удобството ни :-)
(някой с по-голям опит в избора на седалки? важното е да са удобни за ДЪЛГО КАРАНЕ в градски условия и за катерене на баири)
10. Спици - неръждаеми :-)
Защо: (виж по-горе за карането ни през зимата;-)
11. Капли - тук не сме се ориентирали също...
Ако е възможно да не са много скъпи, но да са усилени (V-profile, двойностенни), защото ще караме много, и като паднеш в някоя голяма дупка, и край... Аз съм карал с Remerx 719 и НЕ СЪМ ДОВОЛЕН - почнаха да се изкривявят, още колелото като беше на 3-4000 км, а е добре да издържат много повече. Иначе Remerx имат може би по-хубави модели?..
(някой да препоръча нещо не много скъпо, здраво, за гуми max. 26 x 2.0?)
12. Гуми - вече сме си избрали - Schwalbe Land Cruiser 26x1.9/2.0, puncture protection, All-Season :-) А за вътрешни гуми ще си вземем може би Continental или нещо такова...
Защо: Schwalbe Land Cruiser са относително евтини, изглеждат здрави, с подходяща шарка за асфалт и черни пътища едновремменно, и... Schwalbe ;-)
(някой да знае нещо за вътрешните гуми повече? някакви непробиваеми модели, примерно? то Land Cruiser се твърди че не се пробиват лесно, ама...;-)
13. Заключване - ориентираме се към нещо като U-lock, но не знаем, какво точно. Желателно да е много дебела стомана, и с кръгъл ключ... А иначе че най-важното е да си пазим колелата и да не ги оставяме без надзор - това вече го знаем... ;-)
14. Задни зъбчатки - Shimano, хромирани, 8
защо: За да не ръждясват зимата лесно :-)
15. В общи линии, това е... : - ))))))))
Ако някой се сети нещо по горните точки - неща пише в този пост... за което ви благодарим предварително :-)))
За други неща не се се сещам, примерно, дреболии като - има ли значение какви жила за спирачките и скоростите ще си вземем? Каква ще е веригата (има ли различни видове? по-качествени или некачествени?)? Има ли различни видове задни зъбчатки (с по 8 колела) - т.е., как е свързано това с предното задвижване (отпред ще са 48-38-28)? Има ли различни видове предни derailleurs, в зависимост от броя зъби на задвижването, дори да са от един модел (примерно, Shimano Alivio)?
Аз разбирам от колела дотолкова, че умея да си поддържам спирачките, да сменям гуми на път, но нямам голям опит с различни части и компоненти... Вероятно байковете ще поръчаме на изплащане, че не сме много добре с парите в "кеш" и сигурно бая цифра ще е, като за нас, затова е важно да са отсега с приемливо добри части да са, за да не плащаме по два пъти...
Кой каквото се сети - нека пише в този пост, ние обещаваме да четем и до попиваме ;-)))
Искаме да си направим хубави колела за градско каране и леко XC от време на време, които да са издръжливи, удобни за дълъг път (да може да се карат комфортно повече от 100 км на ден, ако се наложи), и да не ги плаши това, че ще виждат честичко вода, сняг и лед!
: - )))))))))))))))
Поздрави на всички!
Мишел & Ани