Един може би глупав въпрос

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

Един може би глупав въпрос

Мнениеот Climber » Сря Юли 13, 2005 11:39 pm

Защо на по-скъпите вилки производителите не слагат маншони. Аз до момента виждам само плюсове в това вилката да има маншони. Най-очевадния е да предпазва от прах, кал и др. "лайна", които може да се налепят за много кратко време и да ти оплескат вилката. Също така при падане вилка без маншон може да се надраска и изобщо само плюсове. Ако на някой му хрумне нещо по въпроса да пише, че аз не проумявам тази сурова истина:banghead:
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица

Мнениеот TOYAGA » Сря Юли 13, 2005 11:54 pm

Един може би умен отговор на един може би глупав въпрос...

Уплътненията на по-скъпите вилки са по-качествени от тези на по-евтините, през праховите семеринги на които свободно може да мине баба ти на четири крака и с точилка в уста.

Освен тва притежателите на по-скъпите вилки ги боли фара (и левия мигач) дали вилката се цапа с лайна, кал или се дере, щото цената за тях е с по-нисък приоритет от теглото примерно. Кофти е некви шибани маншони (нищо лично MAN6 ;)) да тежат повече от задния ти дерайльор, който струва колкото семейното возило на съседа...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот batman » Чет Юли 14, 2005 1:15 am

Маншоните, в зависимост от вида им, могат да създават и проблеми, от които всъщност би трябвало да предпазват. Например класическият дълъг гофриран маншон е пригоден за "вилици" със сравнително малък ход. Ако маншонът е напълно херметизиран, а тогава предпазва най-добре, той се пръска след време по ръбовете, в следствие на стареенето на гумата (напукване и намаляване на еластичността й ) и най-вече - поради голямото "ударно" налягане при работата й (въздухът няма накъде да излезе). За да се удължи живота на този тип маншони, обикновено се правят един или два отвора в основата им, за декомпресиране. В този случай обаче, при обратния ход се получава засмукване на пепеляка генериран от предното колело (прахосмучване ;) ), през същите тези отвори за декомпресия, и замърсяването е почти същото - без най-грубия чакъл. :) При ход 30-40мм е лесно да се херметизира вилката и рядко маншоните се "изхлузват" при нормална употреба. Късите, негофрирани маншони нямат този проблем, но поради сравнително голямата им площ в зоната на триенето (и калпавия им материал) се износват бързо и никаква не я вършат.
Едни качествени прахови семеринги се износват бавно, по-леки са и вършат 100 пъти по-добра работа.
batman
 
Мнения: 516
Рейтинг: 1840
Регистриран на: Вто Фев 03, 2004 2:08 am
Местоположение: Bangladesh

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 5:39 am

Добро утро.

Противно на уважаваните съфорумци :D преди мен, аз съм твърд привърженик на маншоните.

При нормални (не USD) вилки семерингите се намират на пътя на най-голямата гадост, особено в кално и мокро време, та колкото и да са хубави на качествените вилки, маншоните все пак им спестяват мръсотия.
Разбира се качествените семеринги нямат нужда от маншони, но наличието на маншони добавя все едно ново качество в семерингите. Аз не разглеждам маншоните като подобрение на семерингите, а като друго ниво на защита от прах и кал. По мои наблюдения качествените вилки (например Marzocchi) с маншони са с грубо два пъти по-малко замърсено масло при отваряне за профилактика.

Другия момент е, че отдавна се продават неопренови маншони, които имат редица преимущества пред гумените, например: полепват плътно по тръбите по почти цялата им дължина и елиминират на практика 90% от праха, липсата на обем въздух между тях и тръбите елиминира проблема, който batman описа, както и не на последно място е тяхното нищожно тегло, който факт анулира универсалността на аргумента на TOYAGA за теглото на маншоните (тука май ще има спор за грамове :lol:).
Още две преимущества са възможността им лесно да се махат за да се перат, което рязко улеснява поддръжката на вилките и това че се движат заедно с тръбите, който факт елиминира нуждата на специални "устни" на маншоните, които да отстраняват кални и прашни натрупвания по тръбите.
Недостатъците им са, че лесно се късат, лесно се мокрят и леко влошават работата на вилката в голям дъжд, също така поради порестата структура се набиват с прах, което прави наложително честото им пране.

При USD вилките всичко това важи, но в по-малка степен, защото тръбите не са на пътя на най-голямата мръсотия.

@Climber: Не съм виждал до момента маншон, който да те предпази от повреди по тръбите. От козметични протривания може би, но от удар не. Има пластмасови предпазители за обикновени вилки , както на обърнатите, но тях не ги считам за маншони.

@batman: Всеки уважаващ себе си и вилката си колоездач според мен би трябвало да обръща гумените си "херметични" маншони с дупчиците напред към короната, а не назад към калта, така че аргумента ти за "всмукването" е доста преувеличен поради субективността на постановката ти.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Чет Юли 14, 2005 8:23 am

Мдаа...

1. Подкрепям напълно казаното от batman за проблематиката с маншоните, подкрепям и допълнението на bikerider по въпроса с "декомпресионните" отвори

2. НЕ съм съгласен с bikerider по въпроса за приоритета, който той дава на маншоните при една модерна и висококачествена вилка. Съгласен съм, че те наистина осигуряват допълнителна защита, но:
1. Грамовете са важни - когато вилката ти тежи 1493 грама и струва 1493 евро, вършещите НЯКАКВА, но определено НЕ първостепенна работа маншони с тегло 50 грама ДРАЗНЯТ.
2. Неопреновите маншони елиминират някои недостатъци на класическите гумени, но си имат свои - попиват вода и фина кал като сюнгер, започват да тежат десеторно и жулят ли, жулят...
3. Ако положението с калта по време на преход стане ЧАК ТОЛКОВА тежко, всеки може да изиграе ръчно ролята на маншон и да зъбърсва/мие тръбите отвреме-навреме. Колко често обаче се случва ЧАК ТОЛКОВА тежко положение? И дали в ЧАК ТОЛКОВА тежко положение гумените маншони ще играят (и докога) положителна или отрицателна роля? СИГУРНО е едно - в такива условия неопреновите маншони почти СИГУРНО ще е*ат мамата на покритието на тръбите...

Гледана от моята камбанария, употребата на маншони не е оправдана - не ми трябва нещо, което БЕЗСПОРНО да ТЕЖИ ПРЕЗ ЦЯЛОТО ВРЕМЕ и да ТЕЖИ ДЕСЕТОРНО на моменти, за да ми върши НЯКАКВА работа с цената на ДРУГИ недостатъци, ДОБАВЯЩИ се към теглото.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Alien » Чет Юли 14, 2005 9:58 am

Добре де, семерингите на топ-клас вилките на фирми като Марцоки (взмете едни 66 или 888) не би ли следвало да не пропускат НИЩО? Ама наистина НИЩО? И ако не е вярно това... има ли все пак реален смисъл от маншони?
I feel terrified, which is... you know, sickest feeling ever.
Brandon Fairclough
Аватар
Alien
 
Мнения: 3577
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Окт 30, 2003 8:06 pm
Местоположение: София

Мнениеот TOYAGA » Чет Юли 14, 2005 10:09 am

[quote="Alien"]

... не би ли следвало да не пропускат НИЩО? Ама наистина НИЩО?...
[/quote]


Такива уплътнения няма и в NASA.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот velco » Чет Юли 14, 2005 10:38 am

[quote="TOYAGA"]
Такива уплътнения няма и в NASA.
[/quote]

:rofl::rofl::rofl:

То да се направят такива си е challenge ...
:paperba: Proud member of the "Brown Paper Bag Team(tm)"
velco
 
Мнения: 1807
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Мар 17, 2004 6:12 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 10:50 am

Мисля, че отново направихме грешката да дискутираме без да уточним контекста предварително.

За мен казаното от TOYAGA е напълно вярно, но само при свръхлеко оборудване и дълги кални преходи, а това все пак е доста ограничен сегмент от всички възможни употреби.
Да, неопреновите маншони си имат недостатъците, ние ги изброихме, те са известни. Но имат едно основно преимущество, което за мен елиминира недостатъците им при качествени вилки - могат лесно да се махат. При положение, че лесно се махат и се слагат при карания където замърсяването и влагата им надхвърлят капацитета, не мисля, че лесната им зацапваемост е недостатък. Аз лично мисля, че докато спестяват мръсотия без риск за покритието на краката, тези маншони са най-добрия вариант относно предпазване на семерингите. От момента обаче, в който започнат да правят проблеми, директно се свалят и толкова.
А ако мръсотията в рамките на едно каране не надхвърля капацитета на маншоните, мисля че все още са разумен щит срещу излишно замърсяване.
Така че изобщо не съм съгласен с тезата на TOYAGA, че маншоните тежат през ЦЯЛОТО време, след като позволяват бързо и лесно махане при нужда (тук бих приел аргументи, че ще тежат в раницата вместо вилката :D)

За теглото при ТАКИВА приложения като 1.5кг вилка също съм съгласен. Притежател на такава вилка може да си позволи по-честа профилактика и няма нужда от маншони. Искам обаче да напомня на почитаемия TOYAGA, че има и други тежки дисциплини, където аргумента с теглото изобщо не важи, а маншони трябват повече, заради по-високите скорости на тръбите и по-големия дебит на мръсотия през семерингите за единица време. Аз лично карам DH с неопренови маншони с една единствена цел - да спестя на семерингите си прах и козметични надрасквания и мога да кажа, че го правят отлично за разлика от гумени маншони. Което не им пречи да попиват прах като сюнгери и да се налага през седмица-две да ги пера.

@Alien: ако можеше да се направят такива семеринги, за които говориш триенето щеше да е безкрайно голямо. За мен лично най-добрия вариант са тези aftermarket семеринги:

http://www.enduroforkseals.com/id11.html
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот gladstone » Чет Юли 14, 2005 12:01 pm

@Бикеридер: Много интересни решениq предлагат тези пи4ове(не само семерингите). Заслyжава си да се пробват. Ти опитвал ли си не6то тqхно? да даде6 нqкжо review :)
gladstone
 
Мнения: 831
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Юли 07, 2004 11:08 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 12:04 pm

[quote="gladstone"]

@Бикеридер: Много интересни решениq предлагат тези пи4ове(не само семерингите). Заслъжава си да се пробват. Ти опитвал ли си не6то тqхно? да даде6 нqкжо reviwe :)
[/quote]


Все още не, защото моите семеринги има бая каране да видят, преди да са за смяна (маншоните имат пряка заслуга за това), освен това имам и резервни. Та щом изхабя тия два чифта, ще си взема полиуретанови да ги видим. Тогава мисля, че наистина няма да имам нужда от маншони, точно защото тези семеринги са по-твърди.

Но виж смазката им за вилки силно ме интересува и възнамерявам да я пробвам при първа възможност/необходимост :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот gladstone » Чет Юли 14, 2005 12:09 pm

q, ти отговори преди да сум си едитнал гре6ките от преди6ниq пост :D Абе скоро 6те инсталирам кирилица.

Ами ок, когато/ако 6те пору4жа6 не6то - пи6и ме и мен, аз като гледам до БГ за нqкакжи лубес 6те ни е кум 10$ пратката с приоритъ маил-а на УСПС, което си е поже4е от прили4но :beer:
gladstone
 
Мнения: 831
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Юли 07, 2004 11:08 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 12:12 pm

[quote="gladstone"]

q, ти отговори преди да сум си едитнал гре6ките от преди6ниq пост :D Абе скоро 6те инсталирам кирилица.

Ами ок, когато/ако 6те пору4жа6 не6то - пи6и ме и мен, аз като гледам до БГ за нqкакжи лубес 6те ни е кум 10$ пратката с приоритъ маил-а на УСПС, което си е поже4е от прили4но :beer:
[/quote]


Да, не е скъпо, но специално за смазка аз в момента ползвам новата версия на PrepM на Answer, която е просто чудесна.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот gladstone » Чет Юли 14, 2005 12:18 pm

Възможно е, не съм опитвал.
Така де, като q свършиш ми е идеqта :)
А иначе този POLYURETHANE CHAINSTAY PROTECTOR
като че ли не е лош.
gladstone
 
Мнения: 831
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Юли 07, 2004 11:08 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 12:20 pm

[quote="gladstone"]

Възможно е, не съм опитвал.
Така де, като q свършиш ми е идеqта :)
А иначе този POLYURETHANE CHAINSTAY PROTECTOR
като че ли не е лош.
[/quote]


Да - би било шарено и хубаво решение, но лично на мен вътрешна гума ми върши перфектна работа. Не съм съвсем убеден, че този полиуретан е толкова "тихо" решение колко гумата, но това е достатъчно маловажно, за да е от значение :)
Ще ти се обадя щом ще внасям нещо такова.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Чет Юли 14, 2005 12:20 pm

@ velco

Напрао смъртоносен challenge си е... еле па като скове оня флоридски студ... :D:D:D

@ bikerider

Са па и да ги слагам/махам - още един дерт! :D:D:D Както вече казах, допълнителната защита на маншоните е неоспорима, а както ти каза, важни са рамковите условия - за мен при висококачествена вилка за XC/Marathon подобно нещо е ненужно, но приемам аргументите ти за ползата от него при DH/FR-вилки...

Мда, тея от http://www.enduroforkseals.com/id11.html верно кефят...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Чет Юли 14, 2005 12:31 pm

[quote="TOYAGA"]

@ velco
Напрао смъртоносен challenge си е... еле па като скове оня флоридски студ... :D:D:D
[/quote]


:rofl::rofl:


[quote="TOYAGA"]
Са па и да ги слагам/махам - още един дерт! :D:D:D
[/quote]

Ей тва старостта лошава работа... :D:D:D

[quote="TOYAGA"]
Както вече казах, допълнителната защита на маншоните е неоспорима, а както ти каза, важни са рамковите условия - за мен при висококачествена вилка за XC/Marathon подобно нещо е ненужно
[/quote]


Съгласен. :agree:

[quote="TOYAGA"]
но приемам аргументите ти за ползата от него при DH/FR-вилки...
[/quote]

... макар, че твоя аргумент за надирането на покритието изобщо не е за подценяване. Имам предвид, че ако се ползват мърляво и пънкарски и не се перат, определено от добро стават на зло като се наблъскат с лайна. Което важи за всякакво оборудване.

[quote="TOYAGA"]
Мда, тея от http://www.enduroforkseals.com/id11.html верно кефят...
[/quote]

Силно подозирам, че това е едно от най-добрите решения на пазара до момента. Вярно, че бавно ще се разработят, но пък след това ни маншони ни нищо. Смятам да започна да предлагам такива на хора, които искат да си сменят семерингите - оригиналните семеринги на Mаrzоcchi са дори по-скъпи. Освен това такива семеринги ще дадат голяма разлика при RockShox вилки - нагледал съм се на найлонови RockShox семеринги които пропускат мръсотия заради разхлабени пружинки.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Climber » Чет Юли 14, 2005 12:59 pm

Ммммм дааа. Отговорите ми изясниха някой работи.
[quote]@Climber: Не съм виждал до момента маншон, който да те предпази от повреди по тръбите. От козметични протривания може би, но от удар не. Има пластмасови предпазители за обикновени вилки , както на обърнатите, но тях не ги считам за маншони.
[/quote]

:thumb:- и аз съм съгласен.Имах в предвид козметични драскотини.
Таз година Climber лек!
До година Orange мек!
Аватар
Climber
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1478
Регистриран на: Чет Дек 30, 2004 8:30 pm
Местоположение: Златица

Мнениеот TOYAGA » Чет Юли 14, 2005 1:18 pm

@ bikerider

Съгласен. :beer:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот gladstone » Чет Юли 14, 2005 4:29 pm

[quote="TOYAGA"]

@ bikerider

Съгласен. :beer:
[/quote]


И настана мир на земqта и всички бидеха щастливи :D
gladstone
 
Мнения: 831
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Юли 07, 2004 11:08 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот tuba » Чет Юли 14, 2005 4:52 pm

Само едно уточнение от личен опит.
В началото добре работещия и добре поставения гумен маншон също върши добра работа.
Но с времето понеже се маха трудно и трудно се чисти точно около праховите сегменти се образува смес от смазка и много фин прах която може спокойно да се ползва като лепило и определено влошава работат на вилката
и е ужасно трудна за почистване.
Така че, с всичките си недостстъци в дългосрочен план неопреновите маншони са единственото решение
ако не ви се сваля вилката секи месец.
tuba
 
Мнения: 342
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юли 02, 2003 10:14 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот gladstone » Чет Юли 14, 2005 8:12 pm

[quote="bikerider"]
нагледал съм се на найлонови RockShox семеринги които пропускат мръсотия заради разхлабени пружинки.
[/quote]


mhm, abe gledam gi semeringite na WC 05 i naistina ne mi vduhvat doverie..zqlata vilka izglejda mnogo..evtina..ne znam 6to taka, dali e ot dadeniq model ("stock" vilkata na sprint fx) ama e edna s lesno pada6ta boq i nqkvi 2 lepenki i pi6e made in taiwan i nz...ne6to prosto ne mi izglejda kakto trqbva. (Drugo si e made in Italy ;) )

:offtopic:
Kakvo misli6 za Z1FR III 05' deto e sus 150mm Dual SSV i vuzduh? To4no kato moq Z1/DJ v momenta samo 4e sus 20mm v pove4e.. Dali si struva? 300 i ne6to dolara be6e.
:offtopic:
gladstone
 
Мнения: 831
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Юли 07, 2004 11:08 pm
Местоположение: Bulgaria


Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта