Интересен въпрос за шоковете...

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

Интересен въпрос за шоковете...

Мнениеот Merchant » Вто Юни 07, 2005 6:02 pm

Искам да попитам едно доста странно въпросче.
1. Защо на шоковете им се казва задни амортисьори а не задни ресьори ? Според теорията това което е с пружина е ресьор.(Изключение правят О2)
2. Имам луфт в шока и се интересувах какъв ще е ефектът ако направя поправката като за "шок" на кола в сервиз а именно разкапсуловане=>смяна на оплътненията=>пълнене с хидравлично масло=>капсуловане ?
3. Колкото повече либри е една прружина , толкова по-мека ли е или по-твърда...
Благодаря!
Merchant
 
Мнения: 77
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Юни 04, 2005 11:24 pm

Мнениеот giro » Вто Юни 07, 2005 6:07 pm

Според мен ресйор са едни като пластини наслоени които се слагат на москви4ите и камионите:dunno:ма може и да греша...
Аватар
giro
 
Мнения: 429
Рейтинг: 1199
Регистриран на: Съб Ное 27, 2004 3:58 pm
Местоположение: София

Мнениеот Merchant » Вто Юни 07, 2005 6:16 pm

Извинявай , но грешиш... Всички коли имат ресьори и амортисьори. Ако са само с амортисьори ще се движат много твърдо и обратното за само с ресьори...
Merchant
 
Мнения: 77
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Юни 04, 2005 11:24 pm

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 7:07 pm

@ Merchant

Въпросчето не е никак странно.

Всъщност най-неправилно е шоковете да се наричат "задни амортисьори", защото те (почти) никога не са (само) такива. Въпросният елемент от окачването на велосипеда може да бъде:

[b]А.[/b] Пружина (метална спираловиднa, метална пластинчата или затворена пневматична камера). Терминът "ресьор" е охлюварска чуждица, която замества българската дума "пружина" и най-често се използва за обозначаване на пластинчата/листова пружина. "Шокът" в окачването на евтините велосипеди най-често е проста пружина.
[b]
В.[/b] Амортизатор или "амортисьор" на охлюварски. Хидравлично устройство, предназначено да "гаси" нежелани трептения с определена честота/амплитуда в системата на окачването. Именно това е "амортизацията" или "смекчаването". По правило хидравличното устройство се състои от пълен с течност съд/цилиндър и движещо се в него бутало със система за регулиране (променливо или фиксирано) на дебита на преминаващия през главата на последното поток. В миналото имаше извънредно малко на брой велосипеди, при които пружината (пластинчата) и амортисьора бяха разделени и последния се използваше като отделен елемент в чист вид. На мен поне не ми е известно в момента на пазара да се предлагат подобни системи.

[b]С.[/b] Комбиниран елемент от (метална или пневматична) пружина и хидравличен амортисьор. При елементите с метална пружина се използва коаксиалната конструкция (a la McPherson), при която пружината е "нанизана" върху амортисьора, докато при елементите с пневматични пружини има няколко различни конструкции. Именно тези комбинирани елементи са най-широко разпространени при качествените MTB с активно задно окачване и поради това е еднакво неправилно да се наричат както "ресьори", така и "амортисьори". По принцип и "шок" е неправилно, защото идва от английското "shock absorber", което е еквивалент на "амортисьор".

Луфтът в шока ти трябва да бъде видян от специалист, който много бързо ще ти каже какво и как може да се направи.

[b]EDIT[/b] Единицата, популярна у нас като "либри" (архаичен еквивалент на "паунд") всъщност е "паунда на инч" - мерна единица, описваща характеристиката на дадена пружина и обозначаваща усилието в паунди, което трябва да се приложи, за да се сгъне последната с един инч. Колкото повече "либри" - толкова по-твърда пружина...

@ giro

[quote]като пластини наслоени които се слагат на москви4ите и камионите...[/quote]


... и на разни други смотани возила като последния (и не само) модел Corvette например...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот hlebarka » Вто Юни 07, 2005 7:17 pm

[quote="TOYAGA"]
@ giro

[quote]като пластини наслоени които се слагат на москви4ите и камионите...[/quote]


... и на разни други смотани возила като последния (и не само) модел Corvette например...
[/quote]


ЗИЛ-овете и москвичите са почти като рентгенови снимки на автомобили.
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 7:29 pm

[quote="hlebarka"]
ЗИЛ-овете и москвичите са почти като рентгенови снимки на автомобили.
[/quote]


По-скоро като некролози...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Enduroman » Вто Юни 07, 2005 7:52 pm

Мерси за разбирането. Имам само още два въпроса...
Какъв ще е ефектът от този тунинг с хидравличното масло който съм споменал по-горе.

Колко най-малко либри пружина съществува за "шок" 165 мм.
Enduroman
 
Мнения: 35
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Май 20, 2005 9:57 am
Местоположение: Antigua and Barbuda

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 8:03 pm

[quote="Enduroman"]

Мерси за разбирането. Имам само още два въпроса...
Какъв ще е ефектът от този тунинг с хидравличното масло който съм споменал по-горе.

Колко най-малко либри пружина съществува за "шок" 165 мм.
[/quote]


Не забелязвам да си споменавал каквото и да било...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Merchant » Вто Юни 07, 2005 8:14 pm

@Enduroman

Абе глупак като осра другите топици и моя ли искаш да осереш ?
Ходи да си организираш тъпите клубове и не се бъркай на другите повече...
Merchant
 
Мнения: 77
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Юни 04, 2005 11:24 pm

Мнениеот bikerider » Вто Юни 07, 2005 8:40 pm

@TOYAGA: баси колко писане :D:8D:
@Admin: FAQ? :lol:

@Enduroman: батенце, Оди се прегледай...
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот marshall__ » Вто Юни 07, 2005 8:48 pm

[quote="bikerider"]

@Enduroman: батенце, Оди се прегледай...
[/quote]


:laugh::thumb:
AVATAR bowdown!!!
Аватар
marshall__
 
Мнения: 2346
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Вто Яну 27, 2004 4:52 pm
Местоположение: VA, USA

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 8:52 pm

[quote="bikerider"]

@TOYAGA: баси колко писане :D:8D:
[/quote]


Да, ама нема да повтарАм... Са показвам, после ше наказвам... :beer:

Беееегом! От мене до другото дърво! :rofl::rofl::rofl:
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот julybong » Вто Юни 07, 2005 9:36 pm

@ TOYAGA
quote: "Именно тези комбинирани елементи са най-широко разпространени при качествените MTB с активно задно окачване... "

Едно възражение! окачването на МТБ не е активно, не мисля че и скоро ще се появи такова.
Активно е окачването когато в процеса на работа автоматично се променя коефициента на демпфериране(затихването) на колебателния процес, какъвто е при мекото окачване.
http://www.hydrotech.bg - hydraulic of the future
Аватар
julybong
 
Мнения: 87
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Дек 07, 2004 5:00 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот velco » Вто Юни 07, 2005 9:43 pm

[quote="julybong"]
Едно възражение!
[/quote]

Терминът "активно окачване" се използва и за MTB, но с различен смисъл.
:paperba: Proud member of the "Brown Paper Bag Team(tm)"
velco
 
Мнения: 1807
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Мар 17, 2004 6:12 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 10:01 pm

[quote="julybong"]

@ TOYAGA
quote: "Именно тези комбинирани елементи са най-широко разпространени при качествените MTB с активно задно окачване... "

Едно възражение! окачването на МТБ не е активно, не мисля че и скоро ще се появи такова.
Активно е окачването когато в процеса на работа автоматично се променя коефициента на демпфериране(затихването) на колебателния процес, какъвто е при мекото окачване.

[/quote]


Чудесно! Възражението се приема, тъй като по принцип е напълно основателно (защо не е основателно с оглед на терминологията в MTВ-oбластта поясни velco, за което му благодаря) - тъй като в тази област не се налага разграничаването на проактивно и реактивно окачване например, терминологията се ограничава до "активно" (FS) и липсващо (хардтейл).

Що се отнася до активното окачване въобще, към пояснението ти има какво да се добави. Пример за напълно активно окачване е система от рода на Airmatic DC на Mercedes, при която в реално време могат да се променят както характеристиките на пневматичните елементи (федерацията), така и тези на амортисьорите (демпферирането/амортизацията).

Има и развитие по отношение на (истински)активното окачване при MTB, но това е друга тема...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот julybong » Вто Юни 07, 2005 10:15 pm

[quote="TOYAGA"]

[quote="julybong"]

@ TOYAGA
quote: "Именно тези комбинирани елементи са най-широко разпространени при качествените MTB с активно задно окачване... "

Едно възражение! окачването на МТБ не е активно, не мисля че и скоро ще се появи такова.
Активно е окачването когато в процеса на работа автоматично се променя коефициента на демпфериране(затихването) на колебателния процес, какъвто е при мекото окачване.

[/quote]


Чудесно! Възражението се приема, тъй като по принцип е напълно основателно (защо не е основателно с оглед на терминологията в MTВ-oбластта поясни velco, за което му благодаря) - тъй като в тази област не се налага разграничаването на проактивно и реактивно окачване например, терминологията се ограничава до "активно" (FS) и липсващо (хардтейл).

Що се отнася до активното окачване въобще, към пояснението ти има какво да се добави. Пример за напълно активно окачване е система от рода на Airmatic DC на Mercedes, при която в реално време могат да се променят както характеристиките на пневматичните елементи (федерацията), така и тези на амортисьорите (демпферирането/амортизацията).

Има и развитие по отношение на (истински)активното окачване при MTB, но това е друга тема...
[/quote]

:offtopic:При активното окачване може да се постигне и промяна на характеристиките на работния флуид(вискозитета например).:offtopic:
http://www.hydrotech.bg - hydraulic of the future
Аватар
julybong
 
Мнения: 87
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Дек 07, 2004 5:00 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 10:28 pm

@ julybong

[quote]При активното окачване може да се постигне и промяна на характеристиките на работния флуид(вискозитета например).[/quote]


Може да се постигне. Разработките на базата на електрореологични флуиди напредват доста сериозно, но ако искаш можем да задълбаем темата на PM, за да не досаждаме на останалите...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот shotlandetsa » Вто Юни 07, 2005 10:28 pm

е тука се комплексирах ;)
тия термини ще ги зубкам 3 години за да ги запомня :banghead::bouncy::rofl:
Cannondale addicted.
Аватар
shotlandetsa
 
Мнения: 337
Рейтинг: 1720
Регистриран на: Пон Май 23, 2005 2:34 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 10:40 pm

[quote="shotlandetsa"]

е тука се комплексирах ;)
тия термини ще ги зубкам 3 години за да ги запомня :banghead::bouncy::rofl:
[/quote]


Нема да се пУашиш. Първо тия термини нема да ти трЕбват, за да се суркаш по нанадолното и второ - ти си седнал да правиш цел технологичен портал за телефони-мелефони, а аз примерно все още се чудя за кво му е на телефона камера... :D:D:D
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот shotlandetsa » Вто Юни 07, 2005 10:46 pm

[quote="TOYAGA"]

[quote="shotlandetsa"]

е тука се комплексирах ;)
тия термини ще ги зубкам 3 години за да ги запомня :banghead::bouncy::rofl:
[/quote]


Нема да се пУашиш. Първо тия термини нема да ти трЕбват, за да се суркаш по нанадолното и второ - ти си седнал да правиш цел технологичен портал за телефони-мелефони, а аз примерно все още се чудя за кво му е на телефона камера... :D:D:D
[/quote]


много си прав :beer:
обаче нали съм си диване, все искам нови и нови неща да научавам :)
а за камерата в телефона - не ти трябва. аз имам моторола mpx200 и як дигитален малък апарат за иделани снимки и видео. това е правилната комбинация ;)
Cannondale addicted.
Аватар
shotlandetsa
 
Мнения: 337
Рейтинг: 1720
Регистриран на: Пон Май 23, 2005 2:34 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Юни 07, 2005 11:12 pm

ЯКО:offtopic:

@ shotlandetsa

Абе по въпроса за снимките аз като дърт дървенякoтрадиционалист залагам на комбинацията Canon EOS 5/Minolta DiMAGE ScanDual IV и определено считам, че повече от 14 мегапиксела нито ще ми потрябват някога, нито ще доживея да ми потрябват... Освен тва ФИЗИЧЕСКИЯТ негатив/диапозитив си е ФИЗИЧЕСКИ негатив/диапозитив...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот nikitzo » Сря Юни 08, 2005 11:11 am

Alooou injener4eto ... ae malko po poleka s tiq luji we. E tuka ve4e ne moga da si zamul4a. Tolkova pot mi e kostvalo da go izu4a tova ...
[quote="TOYAGA"]

@ Merchant


В.[/b] Амортизатор или "амортисьор" на охлюварски. Хидравлично устройство, предназначено да "гаси" нежелани трептения с определена честота/амплитуда в системата на окачването. Именно това е "амортизацията" или "смекчаването".

[/quote]

Ti izobshto pravish li razlika mejdu amortizator i amortesior we.
Ako tova sa ti injenernite poznaniq ... zae*i
Vzemi da pro4etesh nqkoq i druga knijka ako nqmash moga da ti dam.
Аватар
nikitzo
 
Мнения: 1602
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Чет Мар 13, 2003 9:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Юни 08, 2005 11:23 am

Яяяя.. знаеш ли и на мен не ми е ясна разликата, ама ме мързи да чета.

Би ли посрамил TOYAGA още малко и да ми разясниш разликата?
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот velco » Сря Юни 08, 2005 11:56 am

"амортисьор" == "амортизатор" + "ресьор" би заподозрял всеки armchair лингвист :D
:paperba: Proud member of the "Brown Paper Bag Team(tm)"
velco
 
Мнения: 1807
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Мар 17, 2004 6:12 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Сря Юни 08, 2005 12:32 pm

[quote="nikitzo"]

Alooou injener4eto ... ae malko po poleka s tiq luji we. E tuka ve4e ne moga da si zamul4a. Tolkova pot mi e kostvalo da go izu4a tova ...
[quote="TOYAGA"]

@ Merchant


В.[/b] Амортизатор или "амортисьор" на охлюварски. Хидравлично устройство, предназначено да "гаси" нежелани трептения с определена честота/амплитуда в системата на окачването. Именно това е "амортизацията" или "смекчаването".

[/quote]

Ti izobshto pravish li razlika mejdu amortizator i amortesior we.
Ako tova sa ti injenernite poznaniq ... zae*i
Vzemi da pro4etesh nqkoq i druga knijka ako nqmash moga da ti dam.
[/quote]


Ще ми бъде крайно интересно да науча разликата между "amortizator i amortesior" именно от теб... :D:D:D Несъмнено ще бъде интересно не само за мен, тъй като в качеството си на инженер от МГУ неведнъж си показвал забележителни познания в редица инженерни области...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Сря Юни 08, 2005 12:58 pm

[quote="velco"]

"амортисьор" == "амортизатор" + "ресьор" би заподозрял всеки armchair лингвист :D
[/quote]


Печелиш единица в бележника и черна точка в стенвестника!!!! :angfire::roll2::roll2::rofl::rofl:

Oстави професор Никитзозе Изодзадзе да ни просветли... :emlaugh::emlaugh::emlaugh:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот did » Сря Юни 08, 2005 1:06 pm

бах маа му.. как се рои това МТБ... вече и минен велосипедизъм има
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот 4getcredo » Сря Юни 08, 2005 1:19 pm

Ох, искрените ми съчувствия, nikitzo! На зле отиват нещата!
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Мнениеот nikitzo » Сря Юни 08, 2005 1:30 pm

Da da te trugnaha na zle oshte kogato vsi4ki zapo4naha da se klanqt na DRISNYAGA samo zashtoto toi si brushtolevi pulni gluposti no izpisani s malko po slojni dumi4ki
Vajnoto e 4e otbelqzah porednata mu luja
Koito ne mi vqrva
"Minni mashini" I i II 4ast - prof K. Sheiretov
Аватар
nikitzo
 
Мнения: 1602
Рейтинг: 1180
Регистриран на: Чет Мар 13, 2003 9:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bbt » Сря Юни 08, 2005 1:35 pm

:offtopic::offtopic::offtopic::offtopic::offtopic::offtopic::offtopic::offtopic:
resiora e sastaven ot razli4ni po daljina lenti,kato se podrejdat ot gore na dolu,gore e nai dalgata a nai dolo nai kasata,toi varshi sashtata rabota kato projinata ama v niakoi slu4ai e daje i po dobar,naprimer za tejki tovari i drugi,kato go niama vuv vsi4ki koli,a nai ve4e v tovarnite:offtopic::offtopic::offtopic::offtopic:
bbt
 
Мнения: 292
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Сря Юли 28, 2004 2:29 pm

Следваща

Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 30 госта