от bikerider » Сря Ное 05, 2003 12:25 pm
[quote="bikerider"]
[quote="AgentOrange"]
[quote="fill25"]
Moje da bede ot izkrivyavane na uhoto ili ot krivi spici ili ako ne e postaven balona kakto tryabav....
[/quote]
Извинявай, но това са глупости. Главината и касетата не ги бърка нито шината, нито спиците, нито ухото, поне що се отнася до конкретния проблем. Иначе си прав - проблема е масов. Само че не видях никой да уточни, че това е така единствено при евтините главини, на които касетата се навива на резба, а не се слага на шлици. Поне аз не съм виждал главина със шлици да "клати" зъбчатките.
Moo, moo, I'm voodoo cursing you!
[/quote]
виждал съм клатене дори при качествени главини като DT Swiss Onyx. клатенето идва от това че лагерите (ролковия лагер между шлиците и тялото на главината и лагера между шлиците и оста на главината) обикновено имат фабричен луфт (loose bearings), за да позволяват лесно движение на венците назад, тоест да не увисва веригата при големи скорости и педалиране назад.
при много качествени главини (например Chris King), този "feature" го няма, защото се използват съвсем прецизни лагери, но те от своя страна пък са супер капризни по отношение на греста - ако се сложи дори малко по-гъста грес от фабричната, веригата започва да увисва при обратно въртене на педалите.
така че, според мен при евтините главини това е фабрично решение и е нещо нормално при свободен ход венците малко да се клатят. виж ако се клатят много (повече от 1-2мм), тогава вече нещо не е в ред.
Do, or do not - there's no try...
[/quote]
значи, вчера се сетих че не съм прав за луфта - той не идва от самите лагери. ето защо:
главината трябва да може да се разглобява лесно (да се махат шлиците) за да се смазват задвижващия механизъм и лагерите. шлиците обикновено лагеруват на ролков лагер в тялото на главината и на друг лагер в оста. така че, за да може шлиците да се махат с ръка (когато се развият гайките на оста), трябва втория лагер (между оста и шлиците) да не е набит върху оста.
щом не е набит значи има конструктивен допуск от 0.2-0.4мм между него и оста, тоест на това място шлиците имат конструктивен луфт между тях и оста. а ролковия лагер при тялото на главината няма такъв луфт и така съответно се получава това клатене и кривене на шлиците, защото вътрешния лагер на шлиците няма луфт, а външния има. лесното въртене назад, за което говорех вчера всъщност е желан страничен ефект от този луфт.
но както казах това кривене е минимално при нормални ситуации. освен това се получава единствено при въртене на шлиците спрямо тялото на главината, тоест при свободен ход и въртене назад, така че не предизвиква допълнително триене между венците и веригата.
с две думи: KiZZo, не се притеснявай, това е нормално и е предвидено от конструкторите на главините.
Do, or do not - there's no try...
Do or do not. There is no try...