от TOYAGA » Чет Ное 13, 2003 11:43 am
[quote="КапитанПланета"]
Що бе, голямата маса си ти и в случая си над колчето. Не си ли се прибирал след по-дълго каране по малки неравности с усещането че някой те е обработвал с хилти по задните части, болки в кръста и т.н. То истината си е в задното окачване, ама лаф да става дет викаш.
Four wheels move the body, Two wheels move the soul.
[/quote]
Според мен did има предвид т.нар. "неокачени маси" и е много прав. Става въпрос за масата на елементите, намиращи се МЕЖДУ терена и амортизиращия елемент. "Неокачените маси" са основно понятие в автомобилостроенето и при всички возила с някакво окачване, а теорията е прекалено дълга за обясняване, въпреки че принципните положения, на които се гради са прости. Ще се опитам да съкратя обясненията и се надявам да ви стане ясно за какво иде реч.
При велосипеда със задно окачване "неокачени маси" са гумата, колелото със спиците и цялата конструкция на задницата заедно с дерайльора, а окачената маса е цялата рамка на велосипеда заедно с ездача. Т.е. окачената маса е чувствително по-висока от неокачената, поради което инертността на окачената маса принуждава неокачената "да работи". При хардтейла с амортизиращо колче неокачена маса е практически целия велосипед (без предницата), а окачената е ездача със седалката и горната част на колчето – съотношението между масите е доста по-неизгодно от това в първия случай. Основен стремеж на конструкторите на окачване е да поддържат неокачените маси по-ниски, защото по този начин окачването реагира по-бързо и "чувствително" поради намалената инертност на въпросните. Ясно е, че от тази гледна точка амортизиращото колче трябва да се "бори" с далеч по-голяма и по-инертна (тромава) маса отколкото задния амортисьор на велосипед със задно окачване, поради което амортизиращото колче практически НЕ Е ОКАЧВАНЕ в истинския смисъл на понятието, а по-скоро комфортен детайл, вършещ работа само при удари с ниска амплитуда и висока честота (споменатият от Капитана паваж), при които инертността на неокачените маси е пренебрежима.
Друг проблем при телескопичните "меки колчета" от рода на споменатия Rock Shox Post или Sitting Bull е конструктивно предопределената им непригодност за поемане на ударите. Работата е в това, че посоката на удара, предизвикан от неравностите не е съосна с посоката, в която се свива телескопичният елемент. Вследствие на това въпросният работи в "неизгодни" условия и логично се износва. Има и меки колчета с паралелограмна конструкция (Cane Creek, Steinbach), при които износването е избегнато, но те пък страдат от досадния навик да принуждават ездача да отива назад при свиване и да го хвърлят от седлото при разгъване на елемента.
Поради всичко казано дотук аз лично не препоръчвам "меки колчета" за сериозни карачи – дори и качествени и доказани на пазара като това на Капитана. Сериозният карач става инстинктивно от седалката и "включва амортисьорите" на краката си, когато това е необходимо. Покупката на некачествено меко колче пък е пълна глупост – не е никак сигурно, че ще върши някаква работа, но пък е сигурно, че ще тежи и че ще струва пари...
Get mad, then get over it.
Дръж се земьо, шоп те гази!