изправяне на крив ротор?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

изправяне на крив ротор?

Мнениеот caviara » Пон Апр 25, 2005 2:08 pm

Вчера докато карах (неуспешни опити за летене:angel2:) ударих ротора (на ръб) и той се изкриви, немисля, че е чак толковва голям проблем (спирачката държи) но се получава леко биене (0,8-1мм), което ми износва неподвижната накладка. Спирачката е Shimano BR-M465 с ротор 160мм. Ако някой е имал подобен проблем моля да сподели идея за ремонт :banghead:
Защо трябва да е просто, като може да е сложно...
caviara
 
Мнения: 186
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пон Мар 14, 2005 10:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот brum » Пон Апр 25, 2005 2:27 pm

Хващаш една отверка дето е по здравичка ( да не се огъне ). Хващаш я като лост ( върка закрепен в центъра на ротора някаде, другия краи го натискаш с ръка ) и с леки натискания изправяш ротора.
One life is not enough
brum
 
Мнения: 198
Рейтинг: 1660
Регистриран на: Нед Май 23, 2004 8:13 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот caviara » Пон Апр 25, 2005 2:41 pm

няма ли опасност да се счупи ротора?
колко точно може да се изправи по този начин, защото както казах биенето е ~1мм?

p.s. диска е на шлици.
Защо трябва да е просто, като може да е сложно...
caviara
 
Мнения: 186
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пон Мар 14, 2005 10:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Cveti » Пон Апр 25, 2005 7:58 pm

При мен също се получи леко изкривяване на задния диск от удар с един камък.Тъй като беше съвсем леко,казаха ми,че диска ще се изправи от само себе си на следващото спускане.
May the force be with you.
Cveti
 
Мнения: 1027
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Съб Май 31, 2003 10:28 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Пон Апр 25, 2005 8:36 pm

[quote="caviara"]

няма ли опасност да се счупи ротора?
[/quote]


Не, естествено! Да не е кристален....

[quote] колко точно може да се изправи по този начин, защото както казах биенето е ~1мм?[/quote]


Горе-долу толкова. С други методи (след демонтаж на диска) - може би повече, а с подмяна - напълно.

[quote]p.s. диска е на шлици.[/quote]


Искаш да кажеш, ще главината и ротора са Center Lock?
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот caviara » Вто Апр 26, 2005 9:46 am

[quote]
Искаш да кажеш, ще главината и ротора са Center Lock?
[/quote]


не съм чувал за такова, но ако правилно съм те разбрал мисля, че системата се казваше ISIS (демк не се хваща на 6 болта а е на шлици).
системата изглежда така:

[b]Download Attachment:[/b] [url=http://www.mtb-bg.com/forum/data/caviara/200542624627_BR-M601.jpg][img]images/icon_paperclip.gif[/img] BR-M601.jpg[/url]
6.67 KB
Защо трябва да е просто, като може да е сложно...
caviara
 
Мнения: 186
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пон Мар 14, 2005 10:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Апр 26, 2005 10:13 am

[quote="caviara"]
не съм чувал за такова, но ако правилно съм те разбрал мисля, че системата се казваше ISIS (демк не се хваща на 6 болта а е на шлици).
системата изглежда така:

[b]Download Attachment:[/b] [url=http://www.mtb-bg.com/forum/data/caviara/200542624627_BR-M601.jpg][img]images/icon_paperclip.gif[/img] BR-M601.jpg[/url]
6.67 KB
[/quote]


Хм, начи тва с шестте болта се нарича IS (International Standart), а тва на снимката се нарича Center Lock и е с шлици.

ISIS пък е стандарт (с шлици, подобен на Shimano Octalink) за захващане на курбелите към средното движение.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот caviara » Вто Апр 26, 2005 11:11 am

[quote="TOYAGA"]


Хм, начи тва с шестте болта се нарича IS (International Standart), а тва на снимката се нарича Center Lock и е с шлици.

ISIS пък е стандарт (с шлици, подобен на Shimano Octalink) за захващане на курбелите към средното движение.
[/quote]


благодаря за пояснението, някои неща все още ми убягват :beer:
От написаното по-горе излиза, че съм с Center Lock
Защо трябва да е просто, като може да е сложно...
caviara
 
Мнения: 186
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пон Мар 14, 2005 10:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Вто Апр 26, 2005 12:04 pm

[quote="caviara"]
От написаното по-горе излиза, че съм с Center Lock
[/quote]


А от снимката излиза, че си с Hone и 203 мм ротор...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот caviara » Вто Апр 26, 2005 1:02 pm

[quote="TOYAGA"]

[quote="caviara"]
От написаното по-горе излиза, че съм с Center Lock
[/quote]


А от снимката излиза, че си с Hone и 203 мм ротор...
[/quote]

:rofl: Де да беше така...
Снимката е само за пример!
Защо трябва да е просто, като може да е сложно...
caviara
 
Мнения: 186
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Пон Мар 14, 2005 10:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот stan4o » Пет Ное 04, 2005 7:29 pm

мос ротор е 160 ХАЪСЕ и беше изкривен не много около 1,5 мм,но това е прекалено много ,как ( с какав метод) да го оправяр,с отверка или с нов диск направо
DJ Stan4o
Аватар
stan4o
 
Мнения: 27
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Сря Окт 12, 2005 2:57 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот marshall__ » Пет Ное 04, 2005 8:08 pm

[quote="stan4o"]

мос ротор е 160 ХАЪСЕ и беше изкривен не много около 1,5 мм,но това е прекалено много ,как ( с какав метод) да го оправяр,с отверка или с нов диск направо
[/quote]

Направо си купувай ново колело
AVATAR bowdown!!!
Аватар
marshall__
 
Мнения: 2346
Рейтинг: 1995
Регистриран на: Вто Яну 27, 2004 4:52 pm
Местоположение: VA, USA

Мнениеот Cocko » Пет Ное 04, 2005 8:28 pm

Станчо, не видя ли че пишеш 7 месеца по- късно?
Пиши на кирлица!
Pi6i na kirilica!
Cocko
 
Мнения: 511
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Чет Май 26, 2005 8:20 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Admin » Пет Ное 04, 2005 8:36 pm

[quote="stan4o"]

мос ротор е 160 ХАЪСЕ и беше изкривен не много около 1,5 мм,но това е прекалено много ,как ( с какав метод) да го оправяр,с отверка или с нов диск направо
[/quote]


то зависи не само колко, но и как е изкривен...
Ако е изкривен, хмм, "равномерно" (губи ми се думата), сигурно може да пробваш с отвертка. Но понякога след удар дисковете се изкривяват непоправимо :bawling:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Antares » Пет Юли 04, 2008 8:47 am

up
Изчетох няколко теми за изправяне на крив ротор, но уви - не мога да се преборя. Говоря за 160 милиметров заден ротор Hayes. Претърпя един сериозен удар, който го изкриви сериозно, при което се изкривиха и носещите хм... крака. С доста играчка и употребата на два френски ключа успях да възстановя изкривяванията по нормалата, но са се появили и тангенциални.
Добре, с по-тежките изкривявания се преборих, уверих се, че "краката" на ротора са прави. Но с финото изправяне на ротора ударих греда... с глава. Тамън изправя вътрешното биене и виждам, че се е появило биене навън (условно вътрешна избирам страната откъм каплата, а външна, откъм апарата).
Да спомена за методите, които съм пробвал. За изкривяванията навътре - там е по-лесно - просто заклинвам дръжката на френския ключ (гумирана е) между основата на чейнстея и ротора, и внимателно избутвам към спиците. Но навън - просто не виждам къде да опра лоста, който използвам (пробвал съм с френския ключ, отверка, шестогран), така че да прилага сила от основата на ротора.
Пробвал съм да "захапя" с френския ключ самия крак и още един френски ключ внимателно да приложа сила в определената посока. Захващал съм и самата триеща повърхност на ротора с френски ключ, леко закривявайки и нея.
Но... ясно е, че нещо не правя като хора. Защото изправянето на едно биене води до появата на други... Издивявам.
Та искам да ви питам някои неща. Къде е по-добре да прилагам сила за изправяне на ротора? В основата на самия "крак", защото обикновено центъра на зоната с биене е именно до края на някой от носещите "крака" (уф, не знам какъв по-точен термин да ползвам) или в самата зона на триене? Какво да направя, така че изправянето на една част от ротора да не води до изкривяването на околните?
Каквито и техники и тънкости да кажете ще са добре дошли.
Благодаря предварително!
Карикатурите ми . Крива Спица
He who sacrifices freedom for security deserves neither!
Ben Franklin
Аватар
Antares
 
Мнения: 7459
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 18, 2006 9:26 pm
Местоположение: София

Мнениеот zero » Пет Юли 04, 2008 9:47 am

Antares написа:up
...мъки ,яко мъки...


До колкото разбрах си стигнал вече до финото изправяне ,но все още има радиално и аксиално триене.За аксиалното най-добрия вариант е с отверка или шестограм да го изправиш (в темата е описано няколкократно как става номера).Казваш,че "краката" си изправил.Според мен след тези интервенций винаги ще има някакво биене особено радиално,защото е почти невъзможно да възтановиш първоначалната му форма.Стига да успееш,че изправиш аксиално,а радиално да бие около 1 мм може и да пробваш да го караш така.


И последния вариант,който си го знаеш си е в магазина и нов диск,тъй като този диск ,вече бил яко крив и изправян,няма да е напълно прав и ще изхаби накладките ти най-вероятно под някакъв ъгъл и ще земе да се получи ,че един нов диск ще ти излезне по-евтино.В крайна сметка ти си решаваш до колкото помня 160мм дисковете бяха най евтини :agree:
Аватар
zero
 
Мнения: 376
Рейтинг: 1563
Регистриран на: Нед Юли 04, 2004 11:51 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Nymphetamine » Пет Юли 04, 2008 9:58 am

Ако имаш и менгеме ще ти е още по-удобно.
Аз обаче имам една чуденка, относно целия този процес.
Дисковете за дискови спирачки вече не са никак скъпи, а един крив диск никога няма да спира като нов и прав такъв. Няма ли да е много по-лесно да отидеш до магазина и да отделиш 30-тина лева за нов и да си спестиш загубата на време, главоболието и изхабените нерви...?
Надявам се знаеш, че изправянето на толкова крив диске е временно решение.
Иначе, успех с излгаждането на нещата. :beer: ;)
Аватар
Nymphetamine
 
Мнения: 3197
Рейтинг: 1999
Регистриран на: Чет Фев 10, 2005 9:30 pm
Местоположение: Пловдив, България

Мнениеот Antares » Пет Юли 04, 2008 10:41 am

За новия ротор, принципно - да. Проблема е, че тази спирачка я считам по-скоро за временна. В бъдеще смятам да си взеама 185mm BB7, така че инвестирането по тази според мен е излишно.
Карикатурите ми . Крива Спица
He who sacrifices freedom for security deserves neither!
Ben Franklin
Аватар
Antares
 
Мнения: 7459
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 18, 2006 9:26 pm
Местоположение: София

Мнениеот BIk3r^ » Съб Юли 05, 2008 8:56 am

Ех тези дискове.. Минаваш през камъни отхвръкне камък и диска ти изкривен. :bawling: С отверка може да стане,но няма да е идеално прав. :V: Най добре си е нож диск :idea:
BIk3r^
 
Мнения: 41
Рейтинг: 1071
Регистриран на: Пон Мар 31, 2008 7:40 pm

Мнениеот taurus13 » Нед Юли 06, 2008 11:00 pm

Сменяй диска не се занимавай с глупости...това с изправянето е само за аварийни ремонти в планината. Не друго,ама и накладките ще ти износва, и ще ти пречи на движението и ще те дразни и времето си губиш.
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Мнениеот kotka12 » Пон Юли 07, 2008 8:36 am

ротро може да бъде изправен
и то доста прецизно /говоря за общия случай на не чак дотам брутално изкривен ротор :D /
Ники Костадинов има инструмент по въпроса
ще се постарая да го снимам днес или утре
остават минимални отклонения, разбира се
но не мисля, че може да се сменя ротор
при всяко малко изкривяване
най-малкото финансово е непосилно
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот bikerider » Пон Юли 07, 2008 12:43 pm

@kotka12: въпросния инструмент случайно да прилича на дръжка от дърво закрепена за тежка желязна част? :)

Щото при мен веднъж даде учудващо добри резултати... :D
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот kotka12 » Пон Юли 07, 2008 2:38 pm

инструментът, който ми описваш
в различните му разновидности е адски полезен :D
а този, за който аз говоря, е стоманена пластина
с два цепковидни разреза
служещи за захващане на ротоа
и действайки като лост
изправя доста прецизно и дозирано
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Мнениеот Antares » Пон Юли 07, 2008 2:40 pm

В края на крайщата, предпочетох да престана да злоупотребявам със здравината на ротора си, защото очевидно подръчните инструменти, с които издевателствах над ротора даваха по-скоро отрицателни резултати. И го занесох при Дани, който потвърди диагнозата - от удара в онази си част ротора е омекнал. И с инструмент за ротори (парковтул) го изправи, по негови думи "колкото мога", но според мен ефекта беше поразителен...
Дните на спирачката на колелото ми са преброени, въпроса е кога ще се стигне до новата :)

Редакция: Да, Дани използваше точно като описания от kotka12 инструмент.
Карикатурите ми . Крива Спица
He who sacrifices freedom for security deserves neither!
Ben Franklin
Аватар
Antares
 
Мнения: 7459
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Сеп 18, 2006 9:26 pm
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 53 госта