[quote]A i nedei da kazva6 4e XC e karane po prese4en teren 6tot 6e izleze 4e da krivne6 ot aleqta v parka e XC sa6to kakto i FR i DH za6toto saglasi se vsi4ki teq sa po prese4en teren(v parka znam baq prese4eni u4astatzi[/quote]
Коко, ти мислиш ли, че аз не знам какво съм писал?! Изрично уточних, че НЯМАМ ПРЕДВИД ПРЕСЕЧЕН ТЕРЕН КАТО НАСТИЛКА, А КАТО РЕЛЕФ!!! Не сме политици в предизборна кампания, та да изопачаваш думите ми!
Ето два примера:
Разходи се до сайта на Norco, отиди на категорията All-mountain и виж какво пише при модела Fluid 1: “Back country, enduro, all mountain, free ride bike”. Примерът е съвсем случаен, бях отишъл на сайта на Norco със съвсем друга цел, но открих това. Както виждаш, един и същи е байка за ендуро и all-mountain.
Обаче много по-ценен за мен е този цитат::D
“[size=134][b]2002 CROSS-COUNTRY GEAR[/b][/size]
March, 2002
by Mountain Bike Staff
It used to be sexy. It used to be exciting and new. Apparently, cross-country riding is no longer any of those. However, despite being flicked by Madison Avenue types in favor of the new, more exciting "freeride" group, this category still represents the greatest number of off-road cyclists. [size=134][i][b]It's about going uphill and down.[/b][/i][/size] It's about fireroads, singletrack and stream crossings. Hell, it's even about occasionally getting air, and dare we say, getting extreme! While sharing tenets of the XC racing world and the lighterweight strands of the freeride scene, [size=134][i][b]cross-country, adventure, all-mountain, enduro or whatever you want to call it[/b][/i][/size] is still enjoying some of the best product development in the mountain bike world.”
Той е от сп. “Mountain Bike”, което беше най-голямото списание за планинско колоездене в света (среден тираж 150 000) преди издателите му да решат да направят най-тъпото – да го закрият и да го прикачат към сп. “Bicycling”. Хората, които са писали това, имат повече от 20 годишен опит в планинското колоездене. И, ако не ме лъжат очите, са сложили продуктите за XC, enduro и all-mountain в категорията “ХС екипировка”. Ама може и да са се объркали хората.... [:p]
Тъй като смятам наистина да не пиша повече по темата “ендуро – all-mountain”, просто няма смисъл, ще се опитам да обобщя всичко, което исках да кажа:
Хич не ми пука какво е написал в сайта си този или онзи производител!:}): Те пишат това, което им е удобно. Например всички производители на байкове с единично люлеещо се рамо изтъкват, че тази система била по-твърда в странично отношение от другите, ама TOYAGA достатъчно нагледно обясни защо това не е вярно, нали? Производителите на велосипеди са едни от главните “виновници” за многото термини с еднакво значение, както и за измислянето на някакви “нови стилове”, защото, като искат новият им чудесен байк да получи възможно най-добрата оценка, те го предназначават за някаква супер-тясна категория и й лепват едно звучно име. Тези мисли също не са нови, подобен коментар съм чел в цитираното вече сп. Mountain Bike.
Ако не се лъжа, моделът Specialized Enduro се появи в каталога на фирмата през 1999г. (TOYAGA, поправи ме ако греша;)). Тогава този тип колела далеч не бяха толкова много, колкото са сега (самият той бе с по-малко ход от сега, но с повече от тогавашните “нормални” ХС байкове). По онова време, първият термин за този вид колела, който срещнах, беше ендуро байк и той се срещаше по-често, отколкото днес, вероятно и под влияние на това колело. Скоро след това се появи и терминът all-mountain и той измести ендуро, според мен по две основни причини: 1.Той е по-ясен, веднага става видно, че това е колело, с което можеш да караш всичко (в определени граници, разбира се) 2.Почти всички производители използват термина all-mountain, и съм сигурен, че се пазят от термина ендуро байк, за да не предизвиква излишни асоциации с един от най-хубавите байкове в тази група – Specialized Enduro. (Каквито асоциации винаги предизвиква в мен:))
Моята “грешка” в статията е, че съм сложил първо термина ендуро байк и съм дал обяснението към него.
Направих го, защото (може би) това е по-ранният термин (поне за мен), но наистина понастоящем all-mountain се използва много по-широко. Двата термина обаче са за един и същи вид колела.
За десети път казвам: all-mountain не е стил. Това е вид колело. Името му показва, че с него еднакво добре и еднакво зле може да се кара и ХС (ако не бързаш нагоре), и фрийрайд (но не и екстремния му вариант), и спускане (но не състезателно и доста условно). Единствено от колоездача зависи кой ден за какво ще го използва. Като цяло обаче, поради значително по-голямата си способност да се катери нагоре в сравнение с фрийрайд байковете, този тип колело се отнася към категорията на ХС в широк смисъл. А ХС е една много широка категория, защото много хора го карат и е глупаво да го ограничаваме само до състезателните байкове.
Не съм го казал аз – виж цитата горе и се разправяй с редакторите на Mountain Bike например.
Напълно съм съгласен с TOYAGA, че понятието trailbike се използва в много широк смисъл и бих добавил още няколко понятия, отразяващи все сходни видове байкове, които влизат в него: EXC, enduro, marathon (дотук са неговите), all-mountain, all-purpose bike, all-conditions bike (само че някои отнасят това до фрийрайд байковете), all-(a)round bike.
Според мен терминът trailbike не е най-точният, защото е свързан с пътеките, а те са само едно от местата, където този вид колела са в стихията си. Според мен най-точен е терминът all-around байк (ха-ха, той дори може сравнително лесно да се преведе на БГ), но това няма значение, защото широко наложилият се е trailbike.
А за all-mountain и freeride е друга тема, която мисля да не започвам. Като се видим, ще си поговорим на нея, та да може всичко да приключи за половин час, а не да пиша по една статия във всеки пост.
Но ти мисли каквото искаш, всеки има това право и слава Богу, че е така! За останалите: Простете за фермана!
Животът е кратък, карай бързо!