Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот Sasho_snegorina » Пон Апр 20, 2009 7:58 pm

Здравейте, колеги, в тази тема ще опиша как се сменява маслото на вилка Marzocchi Super T Pro 03. Някои хора предпочитат просто да излеят старото масло през тапите на подпорите и да налеят ново от там, но аз предпочетох да изчистя напълно вилката. Вилката задължитено трябва да е свалена от велосипеда. За по-безопасна работа, свалете и машинката на дисковата спирачка. Започваме със същинската, и най-забавната част.

1. Сваляме настройките за Preload, нужен ни е шестогран 1.5мм http://media.snimka.bg/2728/011711679.jpg , http://media.snimka.bg/2728/011711682.jpg
2. С тънка отверка изваждаме малката зегерка, която стои на лявата тапа и държи ребаунд-а. http://media.snimka.bg/2728/011711689.jpg
3. За да излеем старото масло от вилката е трябва да се отвият тапите, които са на горните тръби. За целта ни е нужен гаечен ключ 21, но тъй като аз нямах в нас, използвах ключ за свещ на мотоциклет. http://media.snimka.bg/2728/011711670.jpg
4. Сваляме дясната тапа, и изливаме маслото от нея. http://media.snimka.bg/2728/011711684.jpg
5. Сваляме лявата тапа, и изливаме маслото, лично аз останах очуден колко е мръсно маслото от левия ботуш, където е ребаунд-а. http://media.snimka.bg/2728/011711697.jpg , http://media.snimka.bg/2728/011711686.jpg
6. Отвиваме "гайката", която служи за Preload настройка, на лявата тръба (с обратна резба е), след като я отвием, изваждаме и двете пружини + двете шайби.
7. След като сме изляли маслото, идва ред на изваждането на горните тръби от ботушите, за целта е нужно да отвием двете глухи гайки, които са от долу на ботушите (почти скрити). Нужен ни е по-специфичен инструмент, но тъй като сме изобретателни и ще се снабдим с него без много средства и труд. Аз използвах камъче (накрайник) 12мм за гедоре (1лв. от пазара). Препилваме го малко в края, за да заприлича на конус, и да може да влезе в ботуша. Понеже не е достатъчно дълбоко камъчето се наложи да го пробия на дълбочина с 5мм. Ето снимка за нагледна представа: http://media.snimka.bg/2728/011711647.jpg , http://media.snimka.bg/2728/011711654.jpg
8. Отвиваме двете гайки с вече готовия инструмент. http://media.snimka.bg/2728/011711707.jpg
9. Леко с клещи се издърпват двете гайки, като сме готови да потече масло. http://media.snimka.bg/2728/011711733.jpg
10. Отделяме короната с горните тръби от ботушите. Ботушите са готови за почистване и от останалата по тях смазка. http://media.snimka.bg/2728/011711740.jpg
11. В долната част на дясната подпора има шиш, който се изважда с премахването на зегерка. Най-добре е ако имаме под къка клещи, но аз нямах и за това използвах малка плоска отверка, за да я премахна. http://media.snimka.bg/2728/011711712.jpg
12. Изваждаме шиша и го подсушаваме http://media.snimka.bg/2728/011711714.jpg
13. Вилката е вече разглобена и готова за обща снимка http://media.snimka.bg/2728/011711660.jpg
14. Преди да я сглобя и подготвя за наливане на новото масло, предпочетох да сложа едно О-пръстенче на дясната подпора, за да знам колко ход е правила вилката. http://media.snimka.bg/2728/011711727.jpg
15. Намазваме с грес между праховия и маслен семеринг, за да влиза по-мазно вилката. Трябва да се внимава каква грес се използва, аз лично ползвах немска грес за намазване около гумени уплътнения. http://media.snimka.bg/2728/011711663.jpg
16. Сглобяваме вилката по обратен ред. Преди да дойде ред за слагане на пружините, наливаме маслото. Аз използвах полусинтетика на Motul fork oil 5w (23лв. литър). Според сайта на Марзочи, във всеки ботуш трябва да се налее по : 240мл, ако човека е 55-80кг. и по 245мл, ако човека е над 80кг. Аз лично предпочетох да налея по 245, въпреки че 72кг. След като сме наляли маслото оравим няколкото хода на вилката, за да излезе въздуха, и маслото да влезе навсякъде. След като сме се уверили, че вече няма въздух в системата, поставяме пружините и сглобяваме по обратен ред.
Надявам се да съм бил полезен :agree:
Ето линк към всички снимки (в по-голям размер са) http://www.snimka.bg/album.php?album_id ... 727&view=2
Последна промяна Sasho_snegorina на Пон Апр 20, 2009 8:45 pm, променена общо 1 път
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот Admin » Пон Апр 20, 2009 8:42 pm

Евала, че си се потрудил да споделиш всичко това. Сигурен съм, че ще е полезно на доста хора. :agree: :beer:
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот kotka12 » Вто Апр 21, 2009 9:27 am

много добре
но трябваше /за лесно разглеждане/
да направиш снимките да се отварят директно
а не да се клик-а на всяка една поотделно
иначе темата е отлична :agree:
The best-laid schemes o' mice an' men gang aft a-gley

http://s2.bg.gladiatus.com/game/c.php?uid=54478
Аватар
kotka12
 
Мнения: 3462
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Юни 27, 2005 8:02 am
Местоположение: Стара Загора

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот V8 » Вто Апр 21, 2009 10:29 am

Сашо, :clap: :clap: :clap: за това че си отделил време не само снимки да щракаш, ами и даже tech article да пуснеш тук! :agree:

Между впрочем тези от вас коити притежават SSV вилки също можете да ползвате тези инструкции, просто някой точки се прескачат и в крайна сметка по-малко части има разпиляни наоколо. Необходимо е едно уточнение обаче, относно тази снимка:

Изображение

Тази система със зегерките в долния край на подпорите е само за вилките с алуминиеви подпори, ако не бъркам 2003 е последната година за тях. 2004 и нагоре нямат зегерки, а самите подпори са свити след като тези алуминиеви втулки са инсталирани вътре - с други думи изваждане тия втулки нямат, и за изваждане на шишовете е необходимо да разглобите самите шишове. Разгледайте следната снимка:

Изображение

В дясната страна на снимката е главата на шиша, както може да сте се досетили т'ва животно е обработено с преса и разглобяване няма! Но в левата страна на снимката точно където свършва резбата на шиша има една голяма леко-конусовидна втулка - на пръв поглед изглежда че резбата е част от тази втулка, но това не е така, всъщност резбованата част е една къса дебела шпилка която е навита директно в тръбата на шиша, и конусовидната втулка се навива върху шпилката и допълнително стяга долния край на тръбата на шиша около шпилката. Намирате подходяща по диаметър кръстата отвертка и я прекарвате през две от тия странични дупки в тръбата на шиша и я държите като контра, после с клещи хващате конусовидната втулка и внимателно я развивате от шпилката. Сега вече можете да извадите шишовете, само че те ще излязат през горната страна на подпорите, а не като тези на Сашо през долната. Сглобяването става по обратен ред - вкарвате шишовете през короната, и след като се покажат през долния край на подпорите навивате им конусовидните втулки обратно. Внимавайте с напъването на инструментие обаче, все пак резбите са алуминиеви.
Sometimes it's entirely appropriate
Изображение
to kill a fly with a sledge-hammer!
Аватар
V8
 
Мнения: 355
Рейтинг: 1800
Регистриран на: Сря Мар 14, 2007 9:29 am
Местоположение: USMC

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот Sasho_snegorina » Вто Апр 21, 2009 12:32 pm

@V8
Благодаря ти за допълнението към темата. Нямах идея, че моделите на Super T след 03 година, нямат зегерка в долната част на дясната подпора. Може би това доуточнение от твоя страна ще помогне на потребители, които използват от по-новите вилки Super T.
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот ddevil » Вто Апр 21, 2009 4:05 pm

В интерес на истината модела от снимките не е ли 2004? Тъй като имам наблюдения върху 2003 модела - при него долната корона е фиксирана, отделно e изцяло с HSCV в 2-та крака. При теб долната корона е плаваща и отделно имаш SSV в единия и HSCV в другият. Накратко откъм хидравлика го резнаха наполовина Super T-то през 2004-та тъй като точно тогава пуснаха първите 888-ци и ... все нещо трябваше да се продава с 2 HSCV-та(като изключим shiver-а). Възможно е и да бъркам де, но чак сега обърнах внимание.

Иначе определено ще е полезно, браво за усилията! :beer:
If the milk turns out to be sour, i ain't the kind of pussy to drink it
Продавам: Рамка Giant Faith + Fox DHX5.0 + още доста части или цяло колело
Аватар
ddevil
 
Мнения: 1176
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Яну 30, 2006 10:42 pm
Местоположение: Entropy

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот Sasho_snegorina » Вто Апр 21, 2009 8:18 pm

@ddevil
На ботушите има обозначена годината на производство, на моите пише "03", мисля че всичко си е фабрично в нея и няма "тунинг".
Практическият ефект от адреналина е приток от хормони в резултат на възбуда на организма, което води до ускоряване на ритъма на жизнените функции.
Аватар
Sasho_snegorina
 
Мнения: 942
Рейтинг: 1998
Регистриран на: Нед Мар 11, 2007 9:29 pm

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот ddevil » Вто Апр 21, 2009 8:39 pm

Стана малко офтопик, но ето линкове -> 2003 и 2004 :)
If the milk turns out to be sour, i ain't the kind of pussy to drink it
Продавам: Рамка Giant Faith + Fox DHX5.0 + още доста части или цяло колело
Аватар
ddevil
 
Мнения: 1176
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Яну 30, 2006 10:42 pm
Местоположение: Entropy

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот Cipokrila Zizibaga » Вто Апр 21, 2009 11:37 pm

Добра статия :thumb: точно обмислях в скоро време профилактика на мойта Супер Т 2004, която е почти същата...спести ми много време из архивите :) :beer:
Аватар
Cipokrila Zizibaga
 
Мнения: 463
Рейтинг: 1334
Регистриран на: Съб Юни 25, 2005 11:40 pm
Местоположение: с.Горно Нанадолнище

Re: Смяна на масло на Marzocchi Super T Pro 03 (tutorial)

Мнениеот V8 » Сря Апр 22, 2009 12:39 am

Sasho_snegorina написа:@V8
Благодаря ти за допълнението към темата. Нямах идея, че моделите на Super T след 03 година, нямат зегерка в долната част на дясната подпора. Може би това доуточнение от твоя страна ще помогне на потребители, които използват от по-новите вилки Super T.

Сашо, разликата всъщност не е зависи толкова от моделната година, колкото от материала на подпорите - алуминиевите подпори като твоите имат зегерките, стоманените подпори нямат заегерки. При еднокоронните вилки 2004 е първата година за която се предлагат стоманени подпори (на DJ серията), обаче алуминиевите подпори също се използват (при Z1 и Z150 сериите) - двукоронните вилки през 2004 всички са с алуминиеви подпори. Ситуацията е същата при 2005, вече за 2006 шаситата са изцяло други и единствените стоманени подпори са на Dirt Jam и D-Street вилките за 24" колела.

ddevil написа:В интерес на истината модела от снимките не е ли 2004? Тъй като имам наблюдения върху 2003 модела - при него долната корона е фиксирана, отделно e изцяло с HSCV в 2-та крака. При теб долната корона е плаваща и отделно имаш SSV в единия и HSCV в другият. Накратко откъм хидравлика го резнаха наполовина Super T-то през 2004-та тъй като точно тогава пуснаха първите 888-ци и ... все нещо трябваше да се продава с 2 HSCV-та(като изключим shiver-а). Възможно е и да бъркам де, но чак сега обърнах внимание.

Абсолютно си прав, вилката на Сашо определно е 2004 модел - и короната пасва, и подпорите, и хидравликата вътре.

Sasho_snegorina написа:@ddevil
На ботушите има обозначена годината на производство, на моите пише "03", мисля че всичко си е фабрично в нея и няма "тунинг".

Това е годината на производство на вилката, която не е задължително да е съвпада с моделната година. Мисля че около месец-два по-рано започваше производството на новите модели, т.е. а напълно нормално да имаш 2004 модел който е произведен в края на 2003.
Sometimes it's entirely appropriate
Изображение
to kill a fly with a sledge-hammer!
Аватар
V8
 
Мнения: 355
Рейтинг: 1800
Регистриран на: Сря Мар 14, 2007 9:29 am
Местоположение: USMC


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 60 госта