Преди година си купих рамка в доста лош външен вид, което е нормално, като се има предвид каква е "заводската" боя на рамовете. Не посмях да я дам на прахово, защото все още няма окончателен отговор на въпроса омеква ли алуминия от печенето или не и си я боядисах сам - не е трудно и стига да не сте вързани в ръцете резултата е много добър. Не съм бояджия
всичко описано съм го правил вечер в хола или мазето, според колко мръсна или миризлива е работата...
1,Та значи разглобява се рамката на съставни части - аз оставих само чашките(няма нужда да се избиват) и лагерите(мека рамка, за твърдите това го няма)
2. Сваля се цялата боя и основата - до чист метал. Специално за рамчетата свалянето става много лесно с шкурка. Първо с номер 300 се сваля грубо - точно 2 тръквания и се подава алуминия отдолу, след това я подкарах с водна 600 и 800 до премахване на всички остатъци от боя, които са останали след минаването с грубата шкурка и леко излъскване на алуминия. За рамки с корава боя(прахово боядисани) може да се ползва някоя химия за сваляне на боята - примерно "терминатор" и после пак с водните...
3. Ако има някакви забележки по рамката - дълбоки драскотини в метала, подбивания и т.н. се поправят с кит(има си кит за алуминий/метал - попитайте продавачите, ще ви дадат каквото ви трябва). Обезмаслявате добре въпросните дефекти, запълвате с кита и изчаквате да изсъхне - на опаковката пише колко време и пак с шкурките докато се заглади хубаво.
4. Взимате си филер - продава се и на спрей. Един спрей е достатъчен. Обезмаслявате хубаво цялата рамка, запушвате всички резби за разните монтирания на спирачки, бидони, чашки, дупката на седалковата тръба, централното и т.н., изобщо навсякъде, където трябва да остане небоядисано и пръскате 1 ръка филер. След изсъхването го минавате с водна шкурка 800-1000. На този етап е добре да ползвате някакво право трупче за подложка на шкурката, а не да я държите с ръка...Повтаряте тази процедура 1-2-3 пъти, докато ви хареса гладкоста на рамката. Не прекалявайте с филера - колкото по-тънък е слоя, толкова по-добре.
5. След като приключите с филера отново почиствате и обезмаслявате рамката добре. Полага се основа за боята - аз използвах евтино спрейче с боя(просто имах едно останало, което не ползвах). Пръска се 1 ръка, колкото да покрия филера. Оставяте го да изсъхне хубаво и го минавате много леко с водна 800.
6. Изберете си боя. Препоръчвам да се ползва автомобилна, с обикновен спрей(дупли, мупли, космоси и т.н.) резултата не е добър. Отивате някъде, където пълнят боя в спрей. Избирате си цвета от каталозите, пълнят ви го в спрей, или ви забъркват по рецепта докато ви хареса и ви напълват едно спрейче. ЗАПИШЕТЕ СИ ТОЧНАТА РЕЦЕПТА НА БОЯТА - не се знае кога ще ви потрябва и е хубаво да можете да си набавите същия свят...От същото място си вземете и един спрей безцветен лак от големите.
7. Подготвяне на рамката за боядисване - Облепвате добре местата, които не трябва да са боядисани с хартиено тиксо или каквото имате под ръка. На дупките с резби може да завиете стари болчета. Обезмаслявате я отново и я закачате да виси там, където ще я боядисвате. Аз я вързах с тел през централното и я закачих на една тръба, дето минаваше по тавана на мазето. При мен рамката беше на 3 части, като всяка беше закачена на отделен тел, за твърда рамка ще е само 1 парче.
8. Почвате да боядисвате. Раздрусвате спрея много добре - джуркайте го поне минута. Пръскате от разстояние - 30-ина сантиметра(педя и половина), като натискате дюзата за започне да пръска още извън рамката, с равномерно движение на ръката минавате по някоя от тръбите на рамката и пускате дюзичката чак след края на тръбата, която пръскате. По този начин минавате цялата рамка отвсякъде - ако някъде минете по-бързо и не покрие добре, остане някое място ненапръскано и т.н. не се мъчете да го пръскате, шанса да олеете и да се получи капка е голяма - имате време да го оправите при следващите ръце. Преди следващата ръка боя изчаквате да позасъхне боята - някъде, където няма да се вижда после допрете боята с плоското на нокътя - трябва леко да лепне но без да цапа. Общо взето времето е от 30 мин до час, според температурата. Пръскате 2-ра ръка, после 3-та и така докато боята покрия добре навсякъде(при мен спрея стигна за точно 3 ръце, което е достатъчно). Ичаквате пак да позасъхне последната ръка боя и пръскате лака по същия начин като боята - пак 2-3 ръце, като пак изчаквате да позасъхне между пръсканията. Като приключите и с лака, ако сте пръскали като мен в мазето вече ще ви се вия свят от изпаренията ако не сте си сложили някаква маска на носа и устата(и навлажнен парцал върши работа), заключвате мазето и забравяте за рамката поне 2-3 седмици - автомобилната боя съхне бавно. Не бързайте да сглобявате колелото, оставете боята да засъхне добре и да добие твърдост.
9. После сглобявате колелото, металната емблема на челото монтирах с двойнолепящо, което взех от магазина, където бъркат боите - ползва се за монтиране емблемите на колите...Стикерите си ги направих на компютъра и ги дадох на рекламна агенция да ги изпринтят на режещ плотер върху самозалепващо фолио за външна употреба - ув устойчиво и не се влияе от външни условия и си ги лепнах.
10. Накрая почвате да карате, карате, карате и да се кефите на готината боичка...
Малка равносметка при цени от миналта година:
Боя на спрей - 20 лева
филер на спрей - 7 лева
лак на спрей - 7 лева
шкурки - общо 5 лева
двойнозалепваща за емблеми - 1 лев
печат стикери - 6 лева
Крайния резултат