от bikerider » Пет Фев 18, 2005 2:54 pm
Има основна разлика между металните и въздушните пружини.
Металните дават по-линеен ход, тоест при тях усилието необходимо да се сгънат на единица дължина е еднакво по протежение на целия им "ход". Разбира се има и прогресивно навити пружини, но те са изключения.
Въздушните пружини са прогресивни, заради физическите свойства на газовете в затворен обем. Силата необходима за да се свие затворен обем газ расте прогресивно, а не линейно със свиването на обема. Това е основната разлика.
А защо няма много качествени въздушни вилки (говоря за истински въздушни вилки с въздушни негативни и позитивни камери) мисля е лесно да се сетиш - защото трябва адски прецизна и скъпа изработка, за да няма проблеми със динамичните налягания. Сътоветно уплътненията трябва да са по-добри и още ред причини. Ползата е драстично намалено тегло в сравнение с металните пружини.
Съответно, металните пружини се използват в дисциплини където качеството на хода е по-важно от теглото, например FR и DH.
Въздушните се използват в "по-леки" дисциплини като XC/XC race и подобни.
А обяснението, че въздушните пружини са "по-добри" е една широкоразпространена заблуда идваща от хора с автомонтьорска култура, но не и физическа такава. Първо, всичко е относително, за едни неща наистина въздуха е по-добре, за други не.
За автомобилите въздушните (газови) амортисьори, наистина са по-подходящи заради голямото им окачено тегло (на автомобилите), защото в по-малка степен позволяват "продънвания" в дупки (заради прогресивните им свойства).
Което далеч, ама далеч нищо не означава за велосипедите, особено тези за DH.
Но на практика почти всички вилки с метални пружини използват нарочна въздушна камера или обема въздух над маслото за да се регулира фино прогресивността на вилката (без да се губи използваем ход), тоест имат нещо като спомагателни въздушни пружини за прогресивност, без да се губи от чувствителността на металните пружини.
Edit: още един момент е, че за да издържи един обем въздух на някакво усилие за свиване (препятствие под колелото което сгъва вилката) е нужно доста високо начално налягане в камерата, което прави вилката нечувствителна към малките неравности, съответно я прави неподходяща за високи скорости. Металните пружини са обратния случай - чувствителни, но предимно линейни.
Do or do not. There is no try...