Разлика между хидравлична и машинна ?

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

Разлика между хидравлична и машинна ?

Мнениеот Zax » Нед Яну 16, 2005 7:17 pm

Първо искам да изразя щастието си от товар, че наи-накрая намерих един прекрасен саит за колоезденето в България. Та тека на въпроса. Бихте ли ми обяснили по пордобно моляви каква е разликата между хидравлична, и мащинна дискова спирачка и какви бихте ми препоръчали от ниския клас.
Блгодаря предварително.
Zax
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Яну 14, 2005 8:48 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Admin » Нед Яну 16, 2005 7:43 pm

Не е машинна, а механична. :)
Разликата е, че при механичната спирачното усилие се предава от лостчето към спирачния апарат чрез жило, а при хидравличната чрез някаква течност - спирачна течност или т.нар. минерално масло.
По принцип хидравличните спират по-силно, но има и изключения (например най-добрата механична - Avid BB7 спира по-добре от някои хидравлични спирачки).
Относно препоръките - в ниския клас не бих ти препоръчал никоя. Струва си да вземеш нещо поне от среден клас - аз лично бих избрал новата Avid BB5.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Zax » Нед Яну 16, 2005 7:47 pm

а мерси много :^:
Zax
 
Мнения: 15
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Яну 14, 2005 8:48 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот PtD » Нед Яну 16, 2005 10:27 pm

[quote="Admin"]


По принцип хидравличните спират по-силно, но има и изключения
[/quote]


Не може да се обобщи така лесно. Спирачната сила зависи от материала и формата на диска, от материала на феродото, от различни конструктивни особености (вкл. и способността да се охлажда спирачната повърхност) и от натиска на феродото върху диска. Последното пък зависи
а) при механичните спирачки - от рамото на апарата и от рамото на спирачното лостче
б) при хидравличните - от съотношението повърхност на буталото в лостчето/повърхност на буталата в спирачния апарат

Следователно не може да се каже "по-силно", защото всяка механична спирачка с удължаване на рамото може да се направи *многократно* по-силна.

Главните недостатъци, сочени при механичните са:
а) Разтягането на жилото
б) (следствие от А) нелинейна характеристика на спирачното усилие
в) триенето между жилото и бронята, поглъщащо част от енергията, приложена към лостчето
г) възможност за замърсяване на жилото, водещо до рязко влошаване поведението на спирачката

Тези недостатъци могат в известна (доста голяма) степен да бъдат компенсирани от използване на подходящи жила и брони. Даже имаше един юнак от форума, който сподели, че използва мотоциклетно жило и няма никакви проблеми.

За сметка на това пък механичните спирачки са много по-непретенциозни, по-лесни за поддръжка, податливи са на ремонт в "полеви" условия и като цяло ;) са по-леки от хидравличните.

Карам Avid BBDB и Hayes Mag от доста време и не може да се каже, че едната спира повече от другата, просто имат различно поведение при спиране, като лично според мен Avid има по-добра модулация (да уточним терминологията - по-голям контрол върху спирачното усилие :D).

В крайна сметка при еднакви дискове, накладки, способност за охлаждане, коефициент усилие към лостчето/усилие феродо->диск, единствената разлика между двете спирачки би била линейността на единия и нелинейността на другия тип :thumb:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот jivkonik » Пон Яну 17, 2005 11:39 am

Евала на PtD! Ето на това му казвам Изчерпателен отговор!
:^::thumb:
Да се огради в златна рамка и да се закачи в нашия FAQ ама най-оторе! :8D:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот PtD » Пон Яну 17, 2005 12:35 pm

[quote="jivkonik"]


Да се огради в златна рамка и да се закачи в нашия FAQ ама най-оторе! :8D:
[/quote]


Мерси, мерси, остава и написаното да е вярно и всичко ще е наред :P:uhh::thumb:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот axelmax » Пон Яну 17, 2005 1:30 pm

[quote="PtD"]

[quote="jivkonik"]


Да се огради в златна рамка и да се закачи в нашия FAQ ама най-оторе! :8D:
[/quote]


Мерси, мерси, остава и написаното да е вярно и всичко ще е наред :P:uhh::thumb:
[/quote]


ndneska ti e stastliviq den az ne sam go chel hehehehehe;):rofl::rofl::rofl:
napisanoto e vqrno,:naughty:
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот NovemberCharlie » Пон Яну 17, 2005 1:34 pm

Между другото параболичната характеристика на спирачката не е ли по-подходаща от линейната? Имам предвид, че при края на хода на спирачното лостче силата на спиране се регулира основно със силата на стискане на пръстите при минимално преместване на лостчето.
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот PtD » Пон Яну 17, 2005 2:46 pm

[quote="NovemberCharlie"]

Между другото параболичната характеристика на спирачката не е ли по-подходаща от линейната?
[/quote]


Въпрос на предпочитание.:thumbu:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот NovemberCharlie » Пон Яну 17, 2005 3:02 pm

Мисля си, че прецизно дозиране на спирането се налага при ОТНОСИТЕЛНО слабо спирачно усилие, а когато трябва ама наистина екстремно да спреш тогава големия ход на лостчето само губи време:idea:. Като имам представа при автомобилите как стоят нещата нищо чудно при колелета самото стискане на лостчето да удължава спирачния път при по-висока скорост с 1-2 метра. Разбира се това е само хипотеза. Не съм мери времето за стискане на лостчето:D
Конституция на Република България
Чл. 36. (1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани
Аватар
NovemberCharlie
 
Мнения: 5367
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Дек 11, 2004 3:07 pm
Местоположение: Sofia Bulgaria

Мнениеот jivkonik » Пон Яну 17, 2005 6:04 pm

[quote="NovemberCharlie"]

Мисля си, че прецизно дозиране на спирането се налага при ОТНОСИТЕЛНО слабо спирачно усилие, а когато трябва ама наистина екстремно да спреш тогава големия ход на лостчето само губи време:idea:. Като имам представа при автомобилите как стоят нещата нищо чудно при колелета самото стискане на лостчето да удължава спирачния път при по-висока скорост с 1-2 метра. Разбира се това е само хипотеза. Не съм мери времето за стискане на лостчето:D
[/quote]

Не съм много съгласен с теб!
Под "наистина екстремно спиране" ти какво разбираш - да наковеш до дупка лостчето и да ти се блокира колелото? Нямаш файда от блокирали локела, провлачването на гумата намалява доста спирачния ефект (за справка ABS системите при автомобилите за какво са измислени?)
Дългия ход на лостчето позволява по-прецизно регулиране на спирачната сила, при екстремно спускане съчетано с порядъчно друскане и вибрации според мен късия ход на лоста ще води до нежелани резки спирания и прескачания на колелото:I.
Всеки си има предпочитания за дължината на хода на лостчето и модулацията, аз моите лостчета ги настройвам така, че да мога да блокирам колелото (ако се наложи), но това става към края на хода им (но преди лостчето да ми е опряло в другите пръсти, с които стискам кормилото). Строго индивидуално за всеки е оптималния ход на лостчето - зависи от дължината на пръстите на карача, положението на лостчето върху кормилото и т.н. Има едни нови лостчета на АВИД http://www.sram.com/en/avid/levers/ultimate/ на които може да се регулира всичко! Е и цената е прилично висока де.;) Предполагам, че си заслужава...
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Пон Яну 17, 2005 6:29 pm

@ jivkonik

Не забравяй, че PtD кара малко по-странен стил, изискващ и малко по-странен маниер на работа на спирачките;)
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот jivkonik » Пон Яну 17, 2005 6:39 pm

[quote="TOYAGA"]

@ jivkonik

Не забравяй, че PtD кара малко по-странен стил, изискващ и малко по-странен маниер на работа на спирачките;)
[/quote]

Опааа аз тука се изказах малко неподготвен и от гледна точка на моето си ХС каране :I.... е при PtD спирачката е само On или OFF друго положение няма, но и човека на който отговарям не визираше trail опреределено!
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот TOYAGA » Пон Яну 17, 2005 7:01 pm

:offtopic:

И още едно уточнение...

[quote]ABS системите при автомобилите за какво са измислени?[/quote]


Системата е измислена с цел да позволи на автомобила да запази управляемост в режим на спиране - нещо, което е невъзможно при трайно блокиране на колелата. В разрез с едно доста разпространеното схващане, всъщност ABS НЕ води НЕПРЕМЕННО до скъсяване на спирачния път, пък и това не е целта на тази система. Има i редица случаи, в които действието на ABS удължава спирачния път.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Вто Яну 18, 2005 11:48 am

Говорите за двете страни на едно и също нещо. А кое е по-важно - контрола/сцеплението или спирачния път (яйцето или кокошката), си е чист religious talk.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот hlebarka » Вто Яну 18, 2005 12:27 pm

кокошката е първа
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот Dani » Вто Яну 18, 2005 3:59 pm

Тук, искам да добавя и една друга гледна точка!
При едно спускане с висока скорост е крайно нежелателно да ти блокира някое от двете колела (тук изключвам колелата с три колелета и "инвалидните колички")!
Та гледната точка която предлагам е - гледане на асфалта(калта, паветата и т.н.) от близо!
Или по-точно избягването на горната!
Затова не очаквайте дисковите спирачки да "коват на място", не им е това работата!
Те имат други качества, като например - спират при всякакви климатични условия, и продължават да спират независимо колко дълго ги стискаш и т.н.!
Сигурен съм че това е насоката в която трябва да се сравняват дисковите спирачки, примерно с челюстните........
I'd like mornings better if they started later!
Dani
 
Мнения: 192
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Вто Май 18, 2004 11:33 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот PtD » Вто Яну 18, 2005 4:17 pm

[quote="Dani"]


Сигурен съм че това е насоката в която трябва да се сравняват дисковите спирачки, примерно с челюстните........
[/quote]


Но, мило дете, кой в тази тема сравнява дискови с челюстни спирачки? :bigeyes:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот bikerider » Вто Яну 18, 2005 4:19 pm

[quote="Dani"]

Тук, искам да добавя и една друга гледна точка!
При едно спускане с висока скорост е крайно нежелателно да ти блокира някое от двете колела
[/quote]


Сигурен ли си? Завой с поднасяне??

Освен това, всяка дискова спирачка може да блокира (без ABS де :D). Въпрос на "задкормилно устройство" както казва Симо.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот Dani » Сря Яну 19, 2005 8:58 am

[quote="bikerider"]

[quote="Dani"]

Тук, искам да добавя и една друга гледна точка!
При едно спускане с висока скорост е крайно нежелателно да ти блокира някое от двете колела
[/quote]


Сигурен ли си? Завой с поднасяне??

Освен това, всяка дискова спирачка може да блокира (без ABS де :D). Въпрос на "задкормилно устройство" както казва Симо.

[/quote]

Тъй,тъй...в идеалния случай с едно и също "задкормилно устройство"!

А колкото до "завой с поднасяне"... на мен ми е донесло само белези! ( Е и натрупах ценен опит:D)


[quote="PtD"]

[quote="Dani"]


Сигурен съм че това е насоката в която трябва да се сравняват дисковите спирачки, примерно с челюстните........
[/quote]


Но, мило дете, кой в тази тема сравнява дискови с челюстни спирачки? :bigeyes:
[/quote]


Като четох поста на Закс, останах с впечатлението, че не е много наясно, какво точно иска и затова реших да започна от нещо което той вече познава......
Просто за отправна точка!
Нали така се прави? Когато имаш някаква задача, за да я решиш я свеждаш до вече позната такава!

Всъшност това е малко извън темата!

Ама до сега толкова се е говорило за дискови спирачки, че просто трябва да се порови и ще намери отговор на всичките си терзания!

Аре със здраве!
I'd like mornings better if they started later!
Dani
 
Мнения: 192
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Вто Май 18, 2004 11:33 am
Местоположение: Bulgaria


Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 12 госта