аз имам повече от 5-годишен опит по улиците на София (сити байкинг)
всички давате много полезни съвети, радвам се на темата (браво на аерофлот), защото тука "у Софийта" наистина сме доста застрашен вид.
ето и от мен:
- когато някой ми прави път да мина си вдигам високо ръката с този знак
- да се изкефи, че съм забелязал "добрата" му постъпка (в кавички, защото би трябвало това да ни правят път да е нещо съвсем нормално), и да повтори и следващия път.
- карам винаги най-вдясно, ако няма тротоар или алтернативен път през парка. инак да караш по асфалта при условие, че можеш да минеш през парка си е тъпа идея, макар че го правя редовно.
- преди всяко завиване наляво докато карам се ОГЛЕЖДАМ назад. ако има дупки или шахти ги прескачам, ако не съм се огледал, но в никакъв случай не ги заобикалям, ако не съм се огледал. навик, останал от времето, когато карах нон-стоп с дискмена. както каза ГОА понякога минават и на по-малко от педя, но с доста по-голяма скорост. изобщо колкото повече се оглевдам, по-добре.
- когато ме доближава бавно движеща се кошница с лайна, при това караща в средата на платното или още по-вляво, това е сигурна препоставка, че ако идва още някой с по-голяма скорост, то той ще мине между мен и бавната кола (изпреварване отдясно). задължително оглеждане назад и прибиране по-вдясно към банкета.
- колкото повече се оглеждате, толкова по-добре.
- колкото и да се пазите вас самите, на шосето има и други, които може да не го на правят. затова постоянно нащрек за конкретната ситуация.
- познаването на основните правила за движение, знаци и маркировка са огромен бонус, но все пак трябва да се има впредвид, че доста от шоферите или не ги знаят, или не ги спазват.
- не изпреварвайте коли с голяма скорост. ядосват се и може да не ви пуснат лесно.
- не спирайте твърде рязко когато има някой на малка дистанция зад вас.
- подавайте сигнали с ръка при завиване, дори и да няма нужда - повярвайте ми, върши огромна работа и създава положително отношение у шоферите към нас. ако ще продължавате напред когато пътят с предимство продължава наляво или надясно, вдигнете си ръката нагоре, във вашата посока (аз съм свикнал да вдигам лявата, че ако се наложи да стисна рязко спирачката да няма салта). върши безупречна работа и на кръстовище, когато за тях си последната дупка на кавала. а и те забелязват, инак си просто декор, както изглежда и всичко останало докато си седнал удобно зад стъклата ("екрана" ;-) ) на колата.
- светлините са задължителни още по здрачаване, както и при мрачно време. аз си слагам мигалка и отпред, насочвам им я право в очите. само те ли могат да заслепяват, хаха
много се ядосвам на колоездачи по тъмно без светлини.
- пазете се и от колеги-колоездачи - могат да бъдат не по-малко опасни. а като се има впревид, че докато ония в колите все пак са преминали все някакъв курс, това за "колегите" не е много вероятно.
- ползвайте максимално слуха си, но не му се предоверявайте. някои коли са твърде тихи, или твърде бързи. слушалки докато се кара по асфалта си е самоубийсвтвено начинание.
- не карайте след употреба на алкохол. колело на пияна глава се кара много по-трудно от кола в същото състояние, заради нарушеното равновесие и бавните реакции. от личен опит мога да заявя, че други субстанции не пречат толкова, а някои даже правят карането по-приятно.
но все пак карането в града е най-сигурно на трезва глава, понеже зависиш и от останалите участници в движението.
- давайте да се разбере, че са ви прецакали (било чрез отнемане на предимство, сечене на пътя или изпреварване отдясно). нека ви подгонят (досега не ми се е случвало), едва ли ще ви хванат (освен ако не са на мотор
). псуването е гаден метод, но се прилага доста успешно. виждал съм и ядосан карач да наплюва стъклото на кола, което е яко като идея, но пък далече от възпитанието. при голяма ярост изритайте му лайновоза и директно бегайте, ако не си вярвате на бойните способности.
- карайте колкото се може по-далече от автобуси, тролеи и други едрогабаритни ППС, шоферите им понякога са пияни и почти винаги прости и арогантни, освен това не винаги гледат в дясното странично огледало. а и да си плътно отзаде им е все едно да им налапаш ауспуха.
- не се ебавайте да се състезавате с коли. за съжаление, по-бързи са
:D. аз си позволявам това най-много при успореден старт или при успоредно спиране обожавам слисаните им физиономии просто
със сигурност има още много да се изпише, но аз спирам дотук.
дано съм ви полезен.
поздрав и очите на четири!