Преди броени дни си купих Suntour XC Pro NS – яката вилка със 130мм ход, маслено смекчаване и Cr-Mo стержен и подпори, струваща 184лв.
Както и повечето други собственици на този модел, и аз я почуствах доста твърда – при нормално каране достигаше около средата на хода си. И понеже това никак не ми допадна , реших да направя няколко различни проби, за да установя от какво идват проблемите.
Ето какво открих за устройството й: Вилката е с много простичко устройство и се разглобява съвсем лесно. Първото, което трябва да знаете за нея е, че скицата със съставните й части, която може да се изтегли от сайта на Sutour, е абсолютно невярна . На нея или е показана друга вилка (пружинно-еластомерна), или са забравили да отразят различните неща в двете подпори.
Ако се гледа от позиция, все едно карате колелото, в десния крак има масло и пружина, а в левия крак има пружина и еластомер. Системата на смекчаване е отворена, т.нар. “open bath oil”, а не е с капсула. Маслото не е никак много (около 100 милилитра) и се помещава в специален цилиндър в подпората, на дъното на който има бутало, покрай което минава маслото при движение на подпората. В същия този цилиндър е и пружината, която е по-къса и с по-малък диаметър от тази, която е в другия крак. Основната пружина е в левия крак и в нея е наврян и доста дълъг еластомер.
Направих следните опити: при каране в планината не можах да я сгъна повече от 9см, като първите 4-5 влизаха лесно, а следващите се втвърдяваха много бързо. Източих маслото от подпората, махнах пружините и еластомера. Единстрено в това състояние вилката може да се сгъне целите 13см, но, разбира се, не може да се кара! След това сложих пружините и еластомера, но без маслото. Действието стана много пружинено (с много силно и рязко връщане), но въпреки това не успях да я сгъна повече от 9см. После извадих еластомера, без да слагам маслото и, ЕВРИКА! – ходът стана 12см. Добавих маслото, ходът си остана 12см, само че чудесно смекчен от маслото. Оказа се, че не маслото е причината за ранното втвърдяване, а големия еластомер.
В момента, без еластомера, вилката няма нищо общо с първоначалната й работа. Използва повече ход и втвърдява постепенно, чак до 12-тия см. (а не до 9-тия!):). Тия дни ще я пробвам и в реални условия в планината. Също така възнамерявам да срежа еластомера и да сложа част от него (максимум 5см) обратно, за да избягна удрянето докрай “метал в метал”, както се казва, макар че маслото също върши чудесна работа в тази насока.
Така че смяна на маслото с по-тънко не е необходима. (тя само ще направи връщането по-бързо) Проблемът е в еластомера!
Ако искате пробвайте го, но ако нещо оплескате, не ме винете мен!:I Дори и аз още не съм я карал достатъчно, за да видя дали всичко ще е безпроблемно. Описаният “тунинг” си е изцяло моя “измислица”, още повече, че Suntour дори не са дали описание как точно да се разглоби и сглоби вилката. Така че е добре, ако предприемате нещо, да знаете какво правите.