Ендурото - колко трудно трябва да е?

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Admin » Вто Ное 06, 2018 4:07 pm

Изображение
Петрич Ендуро бе достоен завършек на сезон 2018 - страхотно място, трудни трасета, оспорвана надпревара и всичко това с хубави хора и при хубаво време. Сега обаче, след като всички състезания за тази година са зад гърба ни, и преди да е дошъл следващият сезон, искам да „зачекна“ една тема, която в никакъв случай не е нова, нито пък вълнува само мен. А темата е: колко трудни (технически и физически) трябва да бъдат етапите в ендуро състезанията в български условия? Бързам да успокоя надигащите се вероятно страсти - не се смятам за човека, който ще даде отговор на този въпрос. Отговорът, повече или по-малко, го даваме всички ние, участниците, чрез броя си в едно или друго събитие. Но дори и тогава той не е еднозначен!
Ето го моето мнение по темата:
http://www.mtb-bg.com/index.php/other/o ... ty-opinion
Очаквам с интерес и вашите! ;)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 14890
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот MacLeod » Вто Ное 06, 2018 4:47 pm

Моят скромен опит показва, че никак не е малкък приносът на самия велосипед към това как се минават препятствията - гуми, геометрия, окачване, спирачки - всичко това е от значение.
Аз имам и крос кънтри твърдак, с който идвам редовно на завойчетата в парка. Имам база за сравнение между различните типове велосипеди. Разликата при пускане на технични трасета е огромна между крос кънтри твърдака и ендуро мекицата. Понякога съм чувал твърдението : "Който си го може, си го може без значение от колелото". Бих казал че това изказване е пълна глупост. Най - малкото трябва да имаш подходящи гуми, спирачки, здрава рамка и някаква що горе работеща вилка за да пускаш, но това е абсолютния минимум.
Та по темата.. Колко трябва да са трудни ? Ами доста зависи как ще се развият още занапред ендуро байковете. В един момент ще се окаже, че хора с по - стари машини ( 5, 6 години + ) ще им е осезаемо по - трудно.
Последна промяна MacLeod на Вто Ное 06, 2018 4:54 pm, променена общо 1 път
Аватар
MacLeod
 
Мнения: 856
Рейтинг: 1765
Регистриран на: Съб Авг 02, 2008 3:22 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот stoyan.bike » Вто Ное 06, 2018 4:52 pm

"Промяна на категориите по възраст, така че да се доближат още малко до тези в Световните ендуро серии и в същото време да са съобразени с българските условия. Аз например за начало бих направил следните категории: жени, младежи до 18 г., мъже хоби (19-39 г.), мъже елит (19-39 г.) и мъже мастърс (40+ години). Ако някога се случи така, че в рамките на една година да има средно повече от десет жени в състезание, тяхната категория може също да се „раздроби“ по възраст, както е в EWS. Дотогава обаче по-скоро би било нелепо да имаме 2-3 категории с по 2-3 участнички."
.....Твърдо съм са за! При румънците е така и е яко!
НЕ МОЖЕ МЛАДИ МОМЧЕТА НА ПО 30-35 ГОДИНИ ДА КАРАТ В КАТЕГОРИЯ МАСТЪРС!!!Смешно е!!! :beer:
stoyan.bike
 
Мнения: 16
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Съб Ное 02, 2013 7:38 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Pulse » Вто Ное 06, 2018 4:58 pm

Пак пиша от името Pulse защото нямам личен профил, но съм Цуцо...
Любо, евала че повдигаш темата! Ще кажа какво аз мисля по въпроса: Тази година имах възможността да участвам на 4 от състезанията- в София, Банско, Благоевград и Петрич. Без да искам да обидя тези или онези организатори, защото на 4те състезания са различни ще кажа, че ако няма сериозна промяна в трасетата следващата година няма да участвам на състезанията в София и Петрич. Не, че не мога да мина по трасетата някакси... просто не ми е кеф. А аз карам единствено и само за кеф. Вярвам това правят 98-99% от ходещите по състезания.
Според мен първото нещо което трябва да направим в България е да съберем по-голяма група хора, които да идват на събитията, а след това да вдигаме трудността на трасетата (което води до отлив на участници)
Знам, че темата е за трасетата, но ще си позволя да добавя още един-два проблема в състезанията, по които не виждам никакъв напредък:
- Времеизмерването е такава трагедия, че направо е демотивиращо! Всичко състезателно приключва с опороченото времеизмерване. А не е като да караме като на разходка по време на състезание. Най-тъпото е, че разбираме че няма време на някой от етапите или че въобще няма време на края на състезанието. Всички организатори са ми приятели, но въпреки това ще кажа, че ако организирате състезание, то това състезание трябва да има безкомпромисно времеизмерване! И на висчки съм предлагал да не плащат на тези, които не си свършат работата като хората!
- Никаква публика, никаква инициатива към увеличаване на "фън" фактора. Няма събирания на които да си лафим и да ни е весело. (с малки изключения, разбира се) Много ме е яд, че преди и след карането всички се пръскат на някъде. Идеи за това как може да се промени това:
- Спонсор за хапване, пийване, парти.
- Уговорка с място за спане за преференциални цени за състезателите.
- Много, много, повече шум в социалните медии
- Допълнителни активности (състезания за деца, концерти, филми и т.н.)
Бих предложил дори да се намали броя на състезанията, но тези които ги има да са организирани с желание и педантичност! Та да нямаме търпение да дойде състезанието следващата година.
Pulse
 
Мнения: 148
Рейтинг: 1800
Регистриран на: Чет Апр 07, 2016 8:27 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Xares » Вто Ное 06, 2018 5:10 pm

При предложения така формат от Любо бих се включил да участвам. Аз съм любител не си давам зор, както казаха по горе мога да мина някак си по етапите ама не ми е кеф, но места където се карат по нормални пътеки бих участвал с удоволствие и подкрепям такъв формат. А и не само аз много от хората с които карам биха взели също участие.
Xares
 
Мнения: 71
Рейтинг: 1280
Регистриран на: Чет Сеп 22, 2016 11:34 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Lucky Loser » Вто Ное 06, 2018 5:33 pm

:offtopic:
stoyan.bike написа:НЕ МОЖЕ МЛАДИ МОМЧЕТА НА ПО 30-35 ГОДИНИ ДА КАРАТ В КАТЕГОРИЯ МАСТЪРС!!!Смешно е!!!

В момента така ли е ?
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 852
Рейтинг: 1589
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Admin » Вто Ное 06, 2018 6:09 pm

В момента категориите са: жени, юноши (до 18 г.), мъже (19-29), мастърс А (30+), мастърс Б (40+). Съответно тази година в повечето състезания Мастърс А е най-многобройна, и това е при положение, че двама-трима от най-бързите състезатели при мъжете всъщност са на възраст над 30 г., но се записват в долната категория, защото тя се води елит.
Сещам се и за още един вариант, но ми е трудно да преценя доколко би бил по-лесен и приемлив за организаторите, а именно:
1. Запазват се сегашните възрастови категории или пък се променят в съответствие с тези в EWS (където са жени и мъже до 21 г., жени и мъже, мастърс жени 35+ и мастърс мъже 40+)
2. Тези категории да важат само за хора, които участват в класирането за Българските ендуро серии. Респективно тези хора ще карат пълната програма с всички етапи във всяко състезание.
3. Отделно от това, по свое желание и усмотрение, организаторите могат да добавят и две общи (без значение на възрастта) хоби категории мъже и жени. За тези хоби категории програмата да включва само по-леките трасета от дадено състезание (например две, най-много три) и да има отделно класиране, но без то да е част от ендуро сериите. Това би могло да привлече любители, които искат да пробват какво е ендуро състезание, но в по-лек вариант и срещу съперници, които не са толкова опитни и подготвени. Също така там могат да карат хора, които не гонят резултати, ранглисти и т.н. А пък всички от хоби категорията и техните придружители са готова публика за по-трудните етапи на другите категории.
4. Подобен формат би позволил дори на редовни участници за някои от събитията да изберат хоби категорията. В такъв случай те ще карат по-малко, може би ще се забавляват повече и няма да получат точки за ранглистата, т.е. всеки ще може да си преценява за отделните събития кое му е по-важно - кефа и спокойствието или класирането и прогреса.

С това искам да повторя, че ако има желание за развитие в тази посока, има и начини/варианти. Както казах обаче, всичко опира най-вече до това какви цели си поставят организаторите с дадено събитие, пък и с ендуро сериите в цялост - ако целта по-голяма масовост е важна, обезателно трябва да се мисли в посока привличане на хоби участници, за които състезанието да е по-малко състезание, по-малко предизвикателство и повече забавление.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 14890
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот drago_ks » Вто Ное 06, 2018 8:52 pm

Аз лично мога да се съглася почти изцяло с написаното в статията. Също, казаното от Цуцо подкрепям с две ръце! Бил съм на XC маратон организиран от клуб по ориентиране, таксата беше 20лв, имаше безупречно времеизмерване, с безконтактен чип на колелото. Дори на фаворитите беше раздаден приемник и в реално време на екран се следеше местоположението им. Сори ама.. варианти очевидно има.
Нещата които смятам,че също трябва да се отбележат като сериозни проблеми са:
Има няколко състезания в календара, които страдат от раздвоение на личноста - от една страна вдигат трудноста с включването на все по-хард етапи, но в същото време се стреми към все по-малки трансфери, по възможност цял ден с лифта. Ако ще гоним EWS, то трудноста на трансферите ни е мнооого по-далеч, колкото самите етапи. Пичове, сори, колко и да не се иска на доста хора "въртенето" е градивна част на тази дисциплина и то не само в самия етап. То влиза в стратегията както за подготовка, така и в стратегията за всяко състезание. Няма да напомням откъде произлиза самата дума ендуро. Противен случай не говорим точно за ендуро, а нещо като DH състезание с няколко етапа. Да, нормално е да има един-два лифт или извозване, но.. дотам. И поради тази причина, на някои състезания, 20% от участниците са с DH колела. За мен лично, състезателния хъс се губи например на Витоша, когато се състезавам срещу DH колелета, и на някой DH трасета. Как да се случи това "открояване" като си се готвил примерно зимата за въпросния "endurance", a всъщност този елемент от състезанието бъде премахнат?
Другия проблем за мен е състоянието на трасетата на някой състезания. Според мен някои хора бъркат технични/трудни участъци със зле поддържани или направо кофти изградени такива. Тази година, на едно от състезанията имаше стърчащи срещу теб дъски, талпи и дърва, пропаднали и необезопасени скокове и тн.. Та, в този случай проблема не е че немога да мина на пълна газ, а просто не искам да поемам този безпочвен риск. За мен открояването трябва да бъде въпрос предимно на умения, а не колко безумен риск можеш да поемеш.
Все пак, за да не бъда разбран погрешно, уважавам и оценям труда на всички организатори, ходил съм и ще продължавам да ходя на почти всички организирани кръгове. Нека се забавляваме и си решим проблемите заедно :beer:
drago_ks
 
Мнения: 11
Рейтинг: 1205
Регистриран на: Съб Юли 20, 2013 7:31 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Pr3d4t0R » Вто Ное 06, 2018 10:22 pm

Първо искам да изкажи оргомното си уважение към организаторите на състеанията - 6 състезание с различни терени за нашата малка МТБ общност са нещо страхотно!

Няма какво да се лъжем като изключим няколко човека, които се броят на пръстите на едната ръка нивото ни е много много ниско:
- напълно подкрепям Драго за отсъствието на Ендуро елемента, но на колко човека ще им е кеф да катерят по трансфери повече от 1200 метра денивилация?
- техничност - за пример на MacLeod ще дам, че преди няколко години едно момче с твърдак начален клас издуха почти всички уикенд карачи на Благоевград - та колелото има много по-малко значение от колкото уменията на ездача. Тук за мен ключът е разнообразието, тъй като няма как да се угоди на всички. Също така мисля, че трябва да се натрупа по-голяма група от редовни карачи по състезанията, за да се вдига трудността, въпреки че на мен лично ми се иска тя да е доста по-висока.

Относно промени:
- напълно резонно е категориите да са както при EWS;
- разделение на мъже елит от останалите е добра идея, но колко човека биха карали в тази категория към момента - имат ли 5?
- трасетата трябва да са еднакви за всички - единствената разлика между елит и хоби да е във времето за трансфер;
- безкомпромисно време измерване струва най-вероятно повече пари - ако трябва таксата да е по-висока аз лично съм ОК;
- блокиращ елемент за повече участници със сигурност е, че старите кучета са организирани с транспорт и карат минимум два пъти етапите на тренировките, като почти не им се налага да катерят. Това е огромно предимство само по себе си. Докато един/двама дошли да видят това ендуро какво преставлява най-често на тренировъчният ден ще си изкатерят всичко сами, ще се запознаят само бегло с етапа и в състезателният ден ще имат повече умора сравнено с хората с транспорт. Така и така вече има маршали в началото на всеки етап по време на тренировките съвсем спокойно може да се ограничи до 1 спускане на етап - ако не се лъжа в EWS сега е така, като преди тренировките имат право да минат трасетата пеша.
Изображение Изображение
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 2988
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Джанджев » Вто Ное 06, 2018 11:22 pm

Здраве желаем! :beer: Въртят ми се разни и разнообразни мисли в главата по различни аспекти на ендуротата, та ще се опитам да ги разделя на няколко точки:

1. Времеизмерване - започвам с това, защото и аз като Цуцо смятам, че там има МНОГО да се работи. Това и най не ми харесва като се замисля. Най-приятно като участник за мен е когато не се налага по никакъв начин да си ангажирам мисленето с отчитането на времето. Това са състезанията, в които имаме часовник на старта и се ползват датчици за засичане на преминаването на състезателите. Уважавам безкрайно много всички за усилията, които полагат за всяко едно от състезанията и само мога да предполагам какви нерви и колко време изискват дори и малките детайли. Вероятно и осигуряването на техника е (скъп) проблем. Не мога да се съглася обаче, че понеже е "еднакво за всички", то начинът на измерване едва ли не не е толкова важен. Е да, ама веднага давам за пример последното състезание - в моята група четирима сме в рамките на 9,4 секунди. Бързам да уточня, че не сме на челните позиции, така че драми няма. НО, не се ли появява тук НЕсъстезателен елемент:
А) Колко бързо ще тръгнеш на старта, след като се "чекираш"
Б) Дали няма да си изгубиш чипа по трасето (личен пример - на миналогодишното Благо ми се отхлаби ластикът по средата на етап едно и до края го мислех него дали няма да падне, а не къде и как карам... После го вързах със свинска опашка за пръста си и не си свалях ръкавицата цял ден). Едно падане също е достатъчно, имахме такива примери и в неделя.
В) На всяко едно състезание "за време", независимо от спорта, всеки се раздава "за последно" на финала, т.нар. в някои спортове финален спринт ако щете. А тук какво правим? Както казва Миланката "на цЕлата газ", ама на финала вместо да прелетиш с 800, минимум, ти скачаш с двете ръце на спирачките, за да можеш да нацелиш малка дупка и да финишираш. Един ще почне да спира рано, друг късно, един ще се цъкне моментално, на друг ще му трепери ръката, Костанев примерно се изсипа на тревата на финала на етап 2, опитвайки се да спре и се чекира лежащ на земята и т.н.
Та, връщайки се на примера с тия 9,4 секунди от по-горе (и то в общото време за целия ден, не за отделен етап) смятате ли, че те отразяват на 100% разликата само в чистото време за каране?

2. Въртене - под моя публикация във ФБ имаше мнение на Оги Герджиков примерно, че това въртене по време на етапите разваляло кефа. Абе... и аз не го обичам, ама пък издръжливостта ('щото все пак Enduro идва от Endurance) и това изисква, да можеш да летиш надолу, ама и да въртиш бързо. Ако само ще се шускаме, то тогава наистина почва да бие на DH, за което обаче си има отделни състезания. Моето схващане за ендуро е, че трябва да покажеш комплексни умения и цялостна издръжливост. Та - трябва и това да го има в етапите, поне в някои, поне малко.

3. Трансфери - и тук има какво да се иска. И откъм трудност, и откъм продължителност, и като СТРИКТНОСТ! На места са трудни, на места са "разходка в парка". Няма да давам конкретни примери, за да не се обиди някой, но през годините съм виждал закъснения с малко, закъснения с много, "уж" наказания, които "уж" отговарят на реално загубеното време, "затваряне на очите" по един или друг повод и т.н.. Крайно време е да започнем да сме точни и в това нещо. Масово трансферните времена са такива, че и само с бутане на колелото пак да ти стигне времето. Къде е "endurance"-ът тук е спорно. И пак има закъснения, като каквато и да е причината (гума, дерайльор, падане, умора, друго) - тъжно, но факт. Закъснял си и толкова, трябва да е еднакво за всички. И не трябва да си правим "мечи услуги", защото не е честно спрямо другите.

4. Трудност - това си го оставих за последно, че най-малко ме притеснява мен лично. Факт е, че са ни много "шарени" състезанията и етапите в тях. Има изгладени, прави и "равни" пътеки, има и такива с моменти на оцеляване. Ама на мен лично всичко ми харесва, там му е чарът. Тази година изпуснах само Осогово, защото бях "на трупчета", но пък после го карах несъстезателно. ВСЯКО едно си има плюсове и минуси, а както баба ми казваше "Човек на вкус другарче си няма". И ние сме така - тъпото за един е супер за друг и обратното.

Важното в крайна сметка е наистина да се прецени какво ще се търси от тези състезания занапред - масовост или вдигане на нивото. И двете едновременно би било най-добре, но по-трудно ще стане или поне няма да е за една или две години, преди и двете да се постигнат. Размислите на гос'ин Admin са много точни в този ред на мисли. И с Върбанката съм съгласен за 30 годишните младежи, защото съм точно от тях (или поне така се чувствам) и честно казано аз се писах Мастерс А тази година... просто защото може. :) Вероятно ще е доста по-интересно да сме всички заедно и подкрепям идеята с две ръце!

Та така, де, може адски много да се говори по темата. Важното е като теглим чертата да сме си изкарали добре. (Не)доволни винаги ще има. Благодарности към всички, които се занимавате с организиране на състезания за нас, за да можем после да се оплаваме от вас, в краен случай И да Ви похвалим! :bowdown: :clap: Догодина пак, с 800, надявам се - навсякъде! :) Очаквам да видя как ще изглежда календарът за 2019! :wavey:
Shturkur Bike Team
Аватар
Джанджев
 
Мнения: 369
Рейтинг: 1265
Регистриран на: Вто Сеп 08, 2009 6:21 pm
Местоположение: София

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот banzai » Сря Ное 07, 2018 8:59 am

Категориите като в EWS е добра идея. Разделянето на хоби и елит също е добра идея. Различни етапи за категориите, както и различни времена за трансферите според мен не е ОК. Отделно ще е логистичен кошмар.
Как се привличат карачи в елит? Като се направи добър награден фонд за призьорите в генералното класиране, пример - 2К евро за първо, 1К за второ, 500е за трето. Туко виж се появили редовни карачи и от съседни държави. Награден фонд се прави с тичане при спонсори зимата, но на първо място трябва някаква организационна шапка. Засега състезанията са малко парче на парче с някаква крехка централна организация, която като гледам търканията всяка година, не знам още как оцелява. От точкуването в генералното в края на годината може да отпада най-слабото състезание, но през останалото време да се спазват стриктно наказания и тн, както Джанджи е описал.
За хобитата и по една шапка като награда става, но по-добре бира :D
Времеизмерването трябва най-малко да е еднакво на всички състезания, но това пак ни връща на централизираната организация. Гърците тази година имаха безупречно времеизмерване. Знаете, че преди няколко години се изпокараха, но тази година шампионата им вече приличаше на завършен продукт. Нещо като ендуро асоциация с членски внос, да се закупи хубаво времеизмерване най-малко. Все пак да не забравяме, че организаторите хвърлят усилия и време за всяко състезание, а понякога и едвам теглят чертата финансово.
Аватар
banzai
 
Мнения: 117
Рейтинг: 1639
Регистриран на: Сря Мар 26, 2014 10:32 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот seith » Сря Ное 07, 2018 9:23 am

Оставям коментара си от фейсбук и тук.

Аз като човек, който се запали по този спорт тази година и възрастта ми е 30 години, нямам амбиция да ходя на ews или нещо подобно.
Идеята на Любо е много добра и мисля, че някои хора изпускат есенцията - не е въпроса да има едното или другото, а елит и хоби да съществуват заедно. Това може само единствено да развие спорта и да даде възможност да има български участници в чужбина.
Хоби сегмента ще позволи на повече хора да участват, което ще даде възможност на организаторите да разполагат с повече ресурс. Повече хора означава и по-голям интерес за спонсори. Повече нови хора също означава и по-голям шанс за намиране на нови таланти.
Идеята на Любо да се събират пари от хоби за подкрепа на елита е супер - има талантливи състезатели, които трвбва да се подкрепят.
Като цяло за себе съм решил, че следващата година ще участвам в колкото мога повече кръгове, ако има хоби сегмент - супер, ако няма - вероятно ще пропусна някой от кръговете.
seith
 
Мнения: 2
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Сря Мар 07, 2018 9:07 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот sroomes » Сря Ное 07, 2018 9:48 am

Здравейте, първо искам да кажа че участвам в състезанията за кеф,среща с готини хора и забавление.Относно трудността на трасета смятам че има за всекго по нещо и това е хубавото разнообразието на терена, но по-важното е да не се превъща в състезание по спускане от няколко етапа, и за целта трябват по стегнати трансфери (предимно с въртене) за да се развива дисциплината ендуро.Друг е въпроса че със сегашните трасферни етапи се постига повече масовост точно заради възможността за спокойно достигане (бутане ,включително и с DH велосипед) до старта на следващия етап.И тук е следващия момент умората , ами отговорът много прост - повече тренировки , все пак който е по-подготвен ще е по-малко уморен и съответно ще се изкефи повече.И все пак щом се посещават от толкова много хора ендуро състезанията значи им харесва и нека бъде и занапред така.
Аз си поддържам колелото във http://www.velo09.com/
Аватар
sroomes
 
Мнения: 206
Рейтинг: 1222
Регистриран на: Пон Юли 12, 2010 6:53 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот DungeonHunter » Сря Ное 07, 2018 10:10 am

sroomes написа:И все пак щом се посещават от толкова много хора ендуро състезанията значи им харесва и нека бъде и занапред така.

Колко коментара по-горе мислят какви ли не планове и изказват предложения само и само да дойдат повече хора, защото явно положението не е толкова цветущо, ти.. "щом се посещават от толкова много хора".

Смисъл ?! :rofl:
Последна промяна DungeonHunter на Сря Ное 07, 2018 10:14 am, променена общо 1 път
DungeonHunter
 
Мнения: 37
Рейтинг: 1118
Регистриран на: Чет Май 03, 2018 3:18 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Pr3d4t0R » Сря Ное 07, 2018 10:13 am

Анкета от организаторите на сериите - https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... ODkjTmhOZk
Изображение Изображение
Аватар
Pr3d4t0R
 
Мнения: 2988
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 10:07 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот batpeci10f » Сря Ное 07, 2018 11:10 am

Повече хора няма как да дойдат на ендуро състезанията защото всичките чичковци с пари са вече там, трябва да се мисли за младежите,погледнете само категория Юноши то тва е трагедия с по 5-6 учаснтика !!!
Как си представяте един тинейджър който е супер запален и иска да се състезава да отиде на състезание по ендуро. Таксите постояно се вдигат, а условията си стоят същите та даже и по-зле стават (липса на маршали,липса на ленти, трагедия с времеизмерването - което винаги е проблем на всяко състезание). През 2014 първото състезание на което ходих таксата беше 30 лв. Следващата година станаха по 35-40лв. Миналата година нямаше състезание под 50 лв, а тази вече смело говорим за такси над 50-60 лв и то с предварителна резервация и плащане по банков път. Разбирам таксата за участие на Пампорово и Банско да е 50 лв заради лифта но извините Осогово,Благо, Петрич места където буташ като идиот или си трошиш колата да се искат 50-60 лв е направо смях при положение че накрая ти казват ами тука стана объркване с чиповете или нещо от тоя сорт!!!
Предлагате вдигане на таксите ако има подобрения по огранизацията ок, съгласен съм да дам повече пари ако наистина има нещо което изисква повече средства.
Давам точен пример със единственото състезание на което съм ходил в чужбина и то е в Гърция - Ореокастро Ендуро 2016 до Солун. Таксата за участие беше 20 евро с включена застраховка + тениска на мероприятието + дървен медал сувенир за спомен + безплатна храна (сандвич с пуешко месо,айсберг и маслини) + 1 биричка. Да не говорим за организацията и времеизмерването - всичко беше перфектно, имаше ленти на всеки завой и маршали през 50 м. по цялото трасе. Всичко беше супер, нямаше нищо което да се подобри, перфектно състезание със над 150 участника !!!
Гърците го правят някакси пък ние не можем ?
Вярно е ние няма как да огранизираме такова състезание защото никой не ни помага, всичко се прави от 2-3 човека, няма федерация няма държава !!!
Трябва да се мисли за младите не за Мастърс Б кадето са 40 човека и според тях да се нагаждат трасетата, щото им били трудни или опасни или имало много въртене.
Тенденцията с по-високи такси може да се запази но трябва много много неща да се променят, а аз не го виждам това в близко бъдеще. През 2019 не мисля да участвам никаде освен на Пампорово или Банско !
batpeci10f
 
Мнения: 143
Рейтинг: 1305
Регистриран на: Сря Ное 01, 2006 10:22 am
Местоположение: Bulgaria

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот maddrum » Сря Ное 07, 2018 11:18 am

Ами има едни "организатори", дето си правят и DH и ендуро състезанията по едни и същи пътеки :) Не искам да конкретизирам и няма да споменавам състезанията в София, Пампорово, Петрич....
Има ли там DHсъстезание, то обезателно DH трасето или част от него, че са етап от Ендурото, което е безумие. Мене като организатор би ме било срам - значи или DH ми не е DH, или еднурото ми не е ендуро....

Като цяло в света, ендурото става новото даунхил, защото ендурото продава. Хората, дето имат пари за скъпи компоненти са обикновено 30+ и няма да идат да си купят DH колело. Те си купуват ендуро. Съответно Ендурото става по-сложно, за да се продават повече компоненти.
Затова, аз лично си карам по трасетата за удоволствие и стоя надалеч от тия мероприятия :) Особено от ония организирани от Concept Creative.

P.S. Това като идея за FUN и PRO еднуро серия не е никак зле.
maddrum
 
Мнения: 23
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Чет Фев 24, 2011 12:29 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот bdog » Сря Ное 07, 2018 11:28 am

maddrum написа:Ами има едни "организатори", дето си правят и DH и ендуро състезанията по едни и същи пътеки :) Не искам да конкретизирам и няма да споменавам състезанията в София, Пампорово, Петрич....


Извинявай, но или аз бъркам, или ти... И затова моля за уточнение:

Къде точно DH и Enduro състезанията в София се случват на едно Трасе? Питам, защото точно в деня на Ендуро състезанието си въртях кръгчета на DH трасето на Драгалевци и не забелязах да има състезание.
Аватар
bdog
 
Мнения: 187
Рейтинг: 1745
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот 4getcredo » Сря Ное 07, 2018 12:01 pm

Личната ми позиция (и усещане) съвпада с много от твърденията, направени досега (Админа, Pr3d4t0R, drago_ks, Джанджев и други...). Въпреки че като цяло коментарите малко се изместват от темата за структурата и формата на ендуро състезанията, която зададе Любо Ботушаров, към трасета, въртене, трансфери и други субективни впечатления.

Всъщност, проблемът за съотношението между брой, трудност (техническа и физическа) на етапите, дължина и трудност на трансферите не може да получи еднозначен отговор, ако не се вземе предвид посоката, в която трябва да се развива дисциплината ендуро. Форматът, който предлага Админа, е компромисен и предполага широка и отворена база за развитие - хем да се вдига спортното ниво, хем да се отвори повече към масовия карач и публиката. Това е важно. Моментът е важен. Зачатъчният стадий, в който се намира нашата общност и спорт, предполага да сме по-отворени и компромисни към спецификите на всяко едно от наличните състезания и към изискванията на все още несегментираната публика и състезатели. Така ще оставяме отворени врати и възможности за учене. В този смисъл не разбирам много добре твърдения от рода на: "това състезание не ми харесва и другия път няма да участвам." Не го разбирам не като личен избор (напълно допустимо е и обяснимо), а в смисъл на публична позиция, която може да повлияе на други, които даже не са пробвали. Така се формират очаквания, които много често могат да изкривят нагласите и да създадат, според мен превратни представи. Ще дам един микро-пример с последния етап от Петричкото състезание и прословутия финален участък, за който чух какви ли не неща (не го бях карал преди състезателния ден). Това ми създаде очаквания - пресилени според мен. Т.е. докато човек не го пробва със собствените си сетива и умения, не може да има точна преценка. За мен Петричкото състезание се показа със собствено лице и ми хареса. Да го сравнявам и поставям в някаква скала спрямо другите е безмислено за мен. Това важи за всички останали. Човек трябва да пробва различни работи, за да се учи от тях, и трябва да стимулира другите да правят същото. Това ми се струва важно. Затова и аз харесвам разнообразието на трасетата по нашите ендуро дестинации, а в това отношение може и още. Едни карачи одобряват повече флоу усещането, други не искат въртене, трети си искат нанадолото, ама ако може да не е спънато..., да има повече скокове... :) Трябва някъде да има общ знаменател и моето усещане, че досега по принципа на проба-грешка и отвореност за различни решения нещата се напасват (и заради ограничените ресурси сме принудени да използваме всичко, което имаме - дх трасета, обикновени пътечки, туристически алеи и пр). Отиваме към по-добре. Предимството на тази доброжелателен хоас и различие между отделните състезания е, че превилича различни хора, от различни дисциплини.

В този контекст, една препоръка към отделните организатори. Учете се един от друг, а не си търсете кусурите. Едни се справят по-добре с едно, други с друго. Някъде там занапред ще се "срещнете" и ще заговорите на един език и постигнете по-висок стандарт.

Едно принципно съображение (не толкова възражение) относно броя на категориите... Разбирам добре аргументите на Админ за сливането на елитна мъжка категория от 19 до 39 години, вътрешното ѝ сегментиране на елит и хоби. Това може да важи за общата/официалната ранглиста. Но ми хрумва и един контра-аргумент (спекулативен по-скоро). Така ще се получи една мега категория с много участници, което приглушава игровия/конкурентния момент при съревнованията. На всеки е приятно да се изяви, да бъде отличен, а колкото повече са категориите, толкова по-вероятно е това да стане. Т.е. всеки да си намери мястото. В една такава масова група ще бъде трудно, а от това ще спадне и мотивацията за участие. Байкърите сме суетни ;) Разбира се, това може да се разреши с малко повече въображение от страна на организаторите. Хоби, куриозни награди за куриозни случаи и пр. За всяко състезание да има custom категории, които да не бъдат вземани в официалните ранглисти... и които да не изискват отделни ресурси.

Хрумнаха ми и други работи, ама вече ги забравих. :wavey: :beer:

Ще добавя само нещо относно коментарите за цената и достъпността. Този плач не трябва да е насочен към организаторите на състезания. Не е тяхна работа да подбират и да стимулират младите надежди (макар и да го правят в известна степен по приятелска линия или поради съвпадение на спортния клуб с организатора...). За това си има спортни клубове. Под тяхната шапка трябва да се случва спонсорирането и участието на младите хора, а не да ей така по принцип с ниски такси и всеобща мизерия. Но тук се намесват по-дълбоки въпроси... за федерацията, субсидиите и пр.
Последна промяна 4getcredo на Сря Ное 07, 2018 12:15 pm, променена общо 2 пъти
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3163
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Lucky Loser » Сря Ное 07, 2018 12:12 pm

До този момент не съм участвал в състезания, карам за удоволствие с приятели или сам. За затова не бих се изказал за трудност, техничност, как да се извършват трансферите между етапите и т.н.

Но пък бих хвърлил своите 5 стинки по темата относно рекламата, която както каза 4getcredo по-горе, измествам се малко от темата за трудността, но пък е свързана с привличането на хора/набирането на средства.. надявам се :)
През годините съм участвал в не малко спортни събития, отделно работата ми е донякъде свързана с това. Дали ще бъдат флаери, плакати(които също струват пари, ясно ми е), отделно социални мрежи.. поне във fakebook-а всичко може да се помества и споделя от сума хора, Instagram-и и разни такива.. все е начало. Имаш ли добре изградена реклама, хората ще дойдат, спонсорите ще дойдат. Все пак искат да се чува за техния продукт.
Според мен трябва да се обърне сериозно внимание върху това. Може и да не стане от първия път или от второто състезание, но хем хората ще дойдат(и тук не говоря за състезатели, а за хора, които биха дошли просто да гледат поне на по-достъпните места), хем рекламодателите ще се включат.
Живеем във време, когато трудно става мълвата да се разпространява само от уста на уста.
Боря се за мнения - всекоя бройка е изключително важна !
Аватар
Lucky Loser
 
Мнения: 852
Рейтинг: 1589
Регистриран на: Чет Фев 21, 2013 8:35 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Джанджев » Сря Ное 07, 2018 12:27 pm

4getcredo написа:... куриозни награди за куриозни случаи и пр. За всяко състезание да има custom категории, които да не бъдат вземани в официалните ранглисти...

:offtopic: Познай при кой ще отиде "Златната малинка" за гуми. :D
Shturkur Bike Team
Аватар
Джанджев
 
Мнения: 369
Рейтинг: 1265
Регистриран на: Вто Сеп 08, 2009 6:21 pm
Местоположение: София

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот maddrum » Сря Ное 07, 2018 12:45 pm

bdog написа:
maddrum написа:Ами има едни "организатори", дето си правят и DH и ендуро състезанията по едни и същи пътеки :) Не искам да конкретизирам и няма да споменавам състезанията в София, Пампорово, Петрич....


Извинявай, но или аз бъркам, или ти... И затова моля за уточнение:

Къде точно DH и Enduro състезанията в София се случват на едно Трасе? Питам, защото точно в деня на Ендуро състезанието си въртях кръгчета на DH трасето на Драгалевци и не забелязах да има състезание.


Преди време етап 2 беше трасето за спускане от Голи Връх до Бай-Кръстьо 1 към 1. Тази година не съм се интересувал дали е това.
maddrum
 
Мнения: 23
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Чет Фев 24, 2011 12:29 am

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот bdog » Сря Ное 07, 2018 12:58 pm

maddrum написа:Преди време етап 2 беше трасето за спускане от Голи Връх до Бай-Кръстьо 1 към 1. Тази година не съм се интересувал дали е това.


DH състезанието на Витоша се прави в Долната част (Драгалевци-Бай Кръстьо) и започва от бетонната кула. От Голи връх до Бай Кръстьо не знам да е имало състезание и трасето трудно може да бъде определено като такова за DH.

Лошо няма да се хранят организаторите, но нека да е обективно и с факти.
Аватар
bdog
 
Мнения: 187
Рейтинг: 1745
Регистриран на: Чет Окт 20, 2011 12:09 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот OGYWRC » Сря Ное 07, 2018 4:50 pm

Хубава тема и смислени мнения, браво. Винаги е добре открито да се споделят гледни точки и така в дискусията да се раждат нови идеи. E, понякога е добре и да се огледаме и да не се опитваме да „откриваме топлата вода“ … че да не се окаже „топла бира“ ;-)

Аз (Огнян Герджиков) отскоро карам колело, има-няма 2 години, и то основно в Ендуро сериите, които ме привлякоха със своя позитивизъм, приятелска атмосфера и не на последно място със своята предизвикателност. Да, някои трасета са трудни, но точно в провокацията и разнообразието се крие чарът на тази дисциплина и това дава възможност на различните участници да проявят силните си страни и да осъзнаят слабите. Е, на „бруталните“ пасажи не винаги е приятно, но е достатъчно организаторът да осигурява добра алтернативна линия, което би решило част от тревогите и безсънието преди старта ;-).

За ендюрЪнса – въртене трябва да има, това си е част от предизвикателството. Тънкият момент е, че при прекалено голяма част изкачване вътре в етапа, много лесно се натрупват разлики, които понякога обезсмислят останалата по-технична част от състезанието, където борбата е за по няколко секунди на етап. Та трябва да се премислят тези работи и да има добър баланс ;-) Дано сте ме разбрали сега.

Групи: Логично е да се следва EWS, но споделям и мнението на 4getcredo по въпроса за изявата и суетата ;-) Това което ме учудва е, че няма Генерално клсаиране (по пример от Рали състезанията) в което да бъдат обявени най-бързите трима, независимо от категорията. Да обикновено това са мъже Елит, но би било стимул за бързите младежи или Мастърс А да натиснат педалите.

Напълно съм съгласен и с коментарите на Цуцо особено в частта за хапване, пийване, забавления и мисля, че няма две мнения … а в крайна сметка това никак не е маловажно за духа и сплотеността на Ендуро общността.

Времеизмерване: Не бива да има компромиси … варианти и технологии има, натрупан опит също. Може би е редно времеизмерването да се организира на ниво шампионат и фирмата, която сключи договор да си носи отговорност.

Публика: Състезанията са атрактивни, колелата са впечатляващи, каски, брони …, та е жалко, всичко това да не бъде показано пред публика и спонсори на състезанията. Просто трябва всеки организатор, а и всички ние да помислим в тази посока – 1-2 атрактивни места с лесен достъп, на които да се обособят зони за публика. (След Ендуро състезанието в Търново, си казах, че това си е голяма забава и трябва да бъде показана на хората, представих си етап от Света Гора, който да финишира на Стамболовия мост, с подобаващо награждаване – изключителна атракция и … точно тогава разбрах че състезание няма да има )

Реклама: Наистина има страхотни снимки, кадри, клипове от състезания, но е хубаво е да се работи в тази насока малко по-организирано.

Безопасност: Важна тема, нали? Добро впечатление ми направи присъствието на хора от ПСС по трасетата в Петрич и в двата дни. Редно е да има винаги и реанимационна линейка на всеки етап. Освен това, предлагам всички участници да бъдат задължени преди започване на сезона да преминат през основен (еднодневен) курс за Първа помощ (може и специализиран за MTB). Ние сме хората, които бихме могли да си помогнем първи и някои елементарни познания са решаващи! Дори в момента да ви звучи досадно и излишно, това усилие няма да е безсмислено.

Обозначаване: Планината е за всички и е редно да се съобразим с това, като уведомим туристите и местните хора за времето и маршрута на състезанието, най-вече с видни информационни табели. Случаи, като този на Витоша, където в някои етапи караме между хора и кучета не бива да се повтаря … най-малкото може да преценим, кога по пътеките има неудържим наплив от хора и да съобразим графика на състезанието с това.

И най-важното, нека запазим непринудената атмосфера, ентусиазмът и забавлението, нещо толкова характерно за "романтичните години" на всеки нов спорт :-)
OGYWRC
 
Мнения: 1
Рейтинг: 1220
Регистриран на: Вто Ное 06, 2018 5:52 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот moz » Чет Ное 08, 2018 10:36 am

Основната разлика с Даунхила би трябвало да е каране по нови, незаучени пътеки. Хората полагат маскимални усилия да правят нови етапи всяка година, да ги крият дори от местните, да се ограничава броя на тренировъчните спускания и т.н. В последните година у нас се наблюдава малко развитие в тази насока, досега повечето от етапите се повтаряха всяка година. Според мен трябва да се поощри и наблегне на новите пътеки, от това ще спечелят всички - на редовните участници няма да им е скучно, за новите ще е по-справдливо и примамливо- сега се състезават с хора, които са пускали етапите стотици пъти, печели и спортът като цяло - правят се и се популяризират нови пътеки. Знам че това е най-трудно, но на там е пътят.
moz
 
Мнения: 438
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 7:15 pm

Re: Ендурото - колко трудно трябва да е?

Мнениеот Zozka » Пет Ное 09, 2018 12:19 pm

На първо място искам да благодаря на всички организатори, копачи, помагачи и т.н. люде, обичам ви! Не искам да ви пука от писаниците на интернет професори, които не са стъпвали на ваши мероприятия, бъдете както и до сега, над нещата.

Може да сме назад от някои западни и Алпийски държави, ама не приемам да си самоопределяме нивото като ниско, просто защото не е такова. Съгласен съм с коментарите на Цуцо, Щуров и Оги.
За мен този спорт се е превърнал в начин на живот, без тези емоции главата ми изпушва и неусетно ставам поредния забързан и нервен човечец, работещ 40 часа в седмицата. Какви са всъщност тези емоции - планина, въздух, вода, приятели, адреналин и техните производни. Именно на Ендуро състезанията има най-много от тях (преди ги имаше и в DH-а, но дойде момента в който конкуренцията между хората ги уби и водещи станаха "резултатите"). Ендурото е велико, именно заради разнообразието и комплексните умения, които изгражда.

Относно вида на състезанията:
1.) Напълно съм съгласен с Любо Админа и предложенията в статията му. Аз лично не се чувствам като особен победител в тазгодишните серии, въпреки че съм начело на класацията в категория МАСТЪРС А, просто защото има много по-бързи карачи, на моята възраст, в "по-престижната" категория МЪЖЕ.
2.) Основната причина да няма повече състезатели на родните състезания не са "трудните" трасета, ами мързела и нежеланието на повечето народ да си излезе от комфортната зона. Това не е задължително нещо лошо, посещаемост от средно 80-90 състезатели си е ОК. Държа да отбележа, че трасетата на Ендуро състезанията стават все по-безопасни, година след година - имам и примери за това, но да не изпадаме в детайли.
Определено съм за елит и хоби категории с различен старт и класиране - така ще има мотивация за по-голям кръг от хора. Трасетата обаче могат спокойно да са си същите, навсякъде си има chicken line и няма нищо срамно той да се ползва. Аз лично обмислях да ползвам такъв в последната част на Петрич етап 4...
3.) Твърдо съм против късите интервали за трансферите между етапите - това убива кефа и резултатите от етапите. Който иска да върти състезателно - XCO / XCM състезанията са на ниво. Против съм и изкуствените трансфери, като този след "Малката Стена" в Пампорово - вярвам не само аз.
4.) Твърдо съм против дългите катерения вътре в етапите, пример етап "Малката Стена" в Пампорово - 2/3-ти беше в посока нагоре...3-ти етап в Петрич също. Отбелязвам - трябва да има технични и експлозивни изкачвания, но да не са повече от 10/20% от целия етап.
5.) Аз бих се въздържал от дестинации (байк паркове), които са традиционно несериозни към спорта, става въпрос за поредното, непровело се, състезание в Боровец. На негово място можеше да караме на култовите пътеки във Велико Търново!
6.) Нормално е да има етапи, които не се харесват на всички. За мен етап 2 в Банско е пълен ужас - адски спънат, без никакъв ритъм, но това единствено ме мотивира да си променя подхода към него и да го мина правилно догодина - даже като се замисля за Банско, имам най-емоционални спомени именно от него, а това е яко! Аналогично, 4-ти етап в Петрич е единственото място, където усетих страх при тазгодишното състезание, а това...пак е яко :) Развитието в спорта и живота започва от мисленето, великият Боян Петров никога не се е оплаквал от пречки по пътя към най-тежките върхове в света, напротив - те са го мотивирали допълнително!

$$$ Едит: добавена точка 5.

Здраве и на цялата газ,
//Андрей Цолев
Идат кат овци, бегат кат Офци
Аватар
Zozka
 
Мнения: 2166
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юни 02, 2003 2:46 pm
Местоположение: Cuba


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: LiveByTheCode и 12 госта