от Brave » Пет Мар 24, 2017 9:31 pm
Много обширна тема е това и разбира се има специфика при различните окомплектовки, но набързо написано, аз бих огледал за доста неща - не всяко от тях би ме отказало от покупка, но би било основание за намаляване на цената.
1. Рамка - внимателно огледай за кривини, подбивания пукнатини или поправки, особено около челото, седалковата тръба и дропаутите. В този смисъл - по-добре очукана рамка с оригинална боя, отколкото новобоядисана с незнайно какви поправки под боята. Това е най-критично за алуминиеви рамки (за спукан карбон не говорим - и той се поправя де, ама по-добре не). При стоманените, заварките не са проблем и не отслабват сериозно конструцията. Ако рамката е по-стара или рядка е добре, човек да се информира как може да се снабди и колко струва резервно ухо за дерайльора.
2. Окачване - тук има огромно количество варианти, но ако не говорим за някоя бангия за 100 лв, трябва да липсва луфт между краката и ботушите на вилката, ако е маслена и особено с отворена баня - да няма дълбоки драскотини или неравности от корозия по краката, най-вече в областта, която влиза в ботушите при сгъване. Семерингите е добре да не са напукани, отпуснати или увредени по друг начин. Настройкте е добре да се проверят дали работят, но така или иначе се изисква повече инфо за конкретен модел. Задните амортесьори са подобна работа - по шиша не бива да има драскотини, да не тече масло и ако е въздушен, да държи налягане.
3. Задвижване - венците се оглеждат за износване, плочите на курбела също. Дерайльорите трябва да са със стегнати пружини, разбира се да сменят леко и гладко и без забавяне. Командите генерално са безпроблемни, но все пак трябва да се огледат за някакви неизправности
4. Спирачки - трябва да спират и да не задържат. Ако не са наред, обяснението на продавача "само трябва да е обезвъздушат, не е голям проблем" се посреща с "ами щом не е проблем, обезвъздуши ги и ще се видим пак да приключим сделката, ще ти дам отгоре колкото ти струва обезвъздушаването". Казвам това, защото спирачките не са особено сложни, но различните марки имат различен подход към резервните части и някои дребни на глед проблеми като прекълцано уплътнение, могат да нямат друг вариант за отстраняване освен ново лостче/апарат или дори цяла нова спирачка. Описанията от рода "накладки на хх%" са си лакърдии - почти никой няма как да измери на колко процента са му накладките. Може наистина да са почти нови, но човек трябва да си прави сметката, че вероятно ще трябва да инвестира в нови, а на някои марки, това са доста пари.
5. Кокпит - да няма нищо изкривено или счупено, лапата да не е със изтръгнати резби или подобни безумия.
6. Лагери - Всички основни движещи се части - колела, курбели, стержен на вилка трябва да се въртят плавно, без задържания и без луфт. Разбира се, ако има луфтове или проблеми, обикновено има решение, просто човек трябва да си направи сметката.
7. Колела - да не са подбити или изкривени каплите, гумите да не са от миналия век, спиците да са хубави или поне цената да е ниска. Както споменах и в 7 - осите да се въртят гладко, без луфт и без задържане.
Това се сещам набързо, но както вече казах - много зависи от конкретната окомплектовка.