Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот ivcho3 » Чет Мар 05, 2015 9:28 am

Здравейте, от няколно месеца имам странен проблем със задната спирачка, центровам спирачния механизъм така че накладките да не опират в диска, карам около 100 км, или няколко дена, след което диска започва да стърже в накладките. След реглаж и проверка за свободно въртене това се повтаря. Проверявам за разхлабени болтове, но причината не е в тях, не се саморазхлабват. От едно падане ротора леко се изкриви, дотолкова, доколкото да не опира в накладките, според мен в границите на допустимото, като проблемът го имах още преди това. Спирачките са хидравлични на шимано и не са обслужвани от 6000 км, колкото е пробегът на велосипеда, разбира се сменям накладките редовно. Ако има значение след обръщане на велосипеда с колелата нагоре, дори без да натискам спирачния лост и да разглобявам каплата или да свалям спирачния апарат, след връщането му в нормална позиция, спирачката "омеква", ходът се увеличава и трябва да напомпя с лоста десетина пъти, до като се "втвърди" до нормална позиция. Преди това до около 2000 км. пробег имаше омекване само след смяна на накладките и избутване на буталата максимално навътре в корпуса. Данните за спирачките са: Shimano 395, Hydr. Disc Brake (160/160), center (centre) lock. Велосипедът е пълен "твърдак" ако е от значение. Благодаря.
ivcho3
 
Мнения: 71
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Чет Сеп 12, 2013 2:48 pm

Re: Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот spirov92 » Чет Мар 05, 2015 9:51 am

Омекването е причинено от някакво малко количество въздух в системата, което при нормална работа си стои в резервоарчето. Бих те посъветвал да ги закараш на кадърен механик да ги обезвъздуши. Ако имаш подходящи инструменти, може и сам да пробваш, доста е писано по въпроса. Ако има прекалено много масло в системата, може накладките да не могат да се приберат и да трие.
spirov92
 
Мнения: 1334
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 07, 2009 4:05 pm
Местоположение: София

Re: Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот ivcho3 » Чет Мар 05, 2015 10:11 am

Така предполагам и аз, в началото омекнаха само след смяна на накладките, след това при всяко вадене и поставяне на колелото, а сега само от едно обръщане. Иначе спирачките работят перфектно, при каране няма потъване на лоста. Предполагам нивото на маслото в резервоарчето е под минимално допустимото и влиза малко въздух в системата. При отпускане на лостчето маслото не може напълно да отдели накладките от едната страна и започва да стърже. Консултирах се с професионален майстор, закарах и велосипеда, направи реглаж и след няколкостотин километра отново се появи този проблем. Според него е нормално да има потъване на лоста след обръщане на велосипеда. Иначе колелото се кара почти само в града. Колкото до невъзможност на накладките да се приберат, няма проблем, буталата се прибират до край. Преди 1100 км. смених накладките и нямаше никакво стържене, появи се след изтъняване на феродото. По принцип долива ли се масло след определен пробег? Има много теми относно обслужване на хидравлични спирачки, като се коментира смяна на маслото при обезцветяване, но не става въпрос дали се долива, без видимо да има омасляване, или теч.
ivcho3
 
Мнения: 71
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Чет Сеп 12, 2013 2:48 pm

Re: Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот zafirovp » Чет Мар 05, 2015 12:16 pm

Как центрираш калипера към ротора? Със стискане на лостчето и затягане на болтовете или монтиране на калипера централно спрямо ротора? И аз имах много проблеми докато центровах спирачки със стискане на лостчето, докато не видях едно видео на механика на CRC където обяснява как се прави правилно. Идеята е, че ако центрираш ротора спрямо накладките, не е правилно понеже едното бутало може да е навътре спрямо другото. От там всички проблеми като неравномерна твърдост на лостчето, неравномернонизносване на накладките, търкане и др.

Центрирай калипера спрямо ротора първо. За ориентир използваш центъра на калипера (там където се докосват двете части). Слагаш накладките и ако едната се търка, леко натискаш ротора от другата страна и стискаш лостчето. Отнема доста време във началото, но после всичко е както трябва.
Търся Marzocchi Roco на части.
Аватар
zafirovp
 
Мнения: 1086
Рейтинг: 1297
Регистриран на: Съб Май 16, 2009 10:00 pm
Местоположение: София

Re: Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот ivcho3 » Чет Мар 05, 2015 12:45 pm

zafirovp написа:За ориентир използваш центъра на калипера (там където се докосват двете части)

Благодаря за съвета, правя го по неправилния начин, вероятно поради тази причина на чисто нови накладки се напасва добре, защото няма нужда от центриране, когато буталата са напълно прибрани, но не ми стана ясно как да центрирам калипера без накладки, по какво точно да се ориентирам? Останалото го разбирам.
ПП: Всъщност разбрах, за ориентир се ползва разделителната линия на двете части, тя трябва да съвпада с положението на ротора :)
ivcho3
 
Мнения: 71
Рейтинг: 1260
Регистриран на: Чет Сеп 12, 2013 2:48 pm

Re: Крив ротор, неизправна спирачка или нещо друго?

Мнениеот zafirovp » Чет Мар 05, 2015 1:02 pm

https://www.youtube.com/watch?v=wcqLdtk4-xk
Ето и видеото. Работи бавно и търпеливо. Със бързане няма да стане, от личен опит ти го казвам.
Търся Marzocchi Roco на части.
Аватар
zafirovp
 
Мнения: 1086
Рейтинг: 1297
Регистриран на: Съб Май 16, 2009 10:00 pm
Местоположение: София


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 59 госта