Трябва ли да се смазва НОВ амортисьор???

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Трябва ли да се смазва НОВ амортисьор???

Мнениеот Artexa » Чет Апр 08, 2004 2:00 pm

Здравейте,:^:
От два дни имам колело Sprint Appolo, което е с най-обикновения амортисьор за около 70 лв.
Дали трябва да му слагам грес, докато е съвсем нов? Чувала съм, че излизайки от завода, амортисьорите не са смазани, а и моя не поема добре...;) Но понеже не съм сигурна в това, искам съвет по-знаещите :}):.
Благодаря за инфото предварително. :D
Artexa
 
Мнения: 3
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Апр 05, 2004 2:59 pm

Мнениеот SPA » Чет Апр 08, 2004 2:04 pm

[quote="Artexa"]

Здравейте,:^:
От два дни имам колело Sprint Appolo, което е с най-обикновения амортисьор за около 70 лв.
Дали трябва да му слагам грес, докато е съвсем нов? Чувала съм, че излизайки от завода, амортисьорите не са смазани, а и моя не поема добре...;) Но понеже не съм сигурна в това, искам съвет по-знаещите :}):.
Благодаря за инфото предварително. :D
[/quote]

Ами не е ясно. Трябва да го погледне някой механик или поне който разбира повечеко. Освен това смазването на един амортисьор не е толкоз лесна задача, която се извършва само с подходящи инструменти (визирам предимно разглобяването). Ако си го купила от магазин който си държи на гаранцията, ще е най-удачно те да ти направя тази процедура.
:wavey:.......................................................................:tophat:
SPA
 
Мнения: 1349
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 04, 2002 11:23 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Чет Апр 08, 2004 2:16 pm

[quote="Artexa"]

Здравейте,:^:
От два дни имам колело Sprint Appolo, което е с най-обикновения амортисьор за около 70 лв.
Дали трябва да му слагам грес, докато е съвсем нов? Чувала съм, че излизайки от завода, амортисьорите не са смазани, а и моя не поема добре...;) Но понеже не съм сигурна в това, искам съвет по-знаещите :}):.
Благодаря за инфото предварително. :D
[/quote]


Я, девойка!:D:D:D

Какво пише (с големи букви) на вилката? Дай някакво по-пълно инфо и ще ти се отговори.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот SPA » Чет Апр 08, 2004 3:08 pm

[quote="TOYAGA"]
...Какво пише (с големи букви) на вилката? Дай някакво по-пълно инфо и ще ти се отговори...
[/quote]

Грешен въпрос TOYAGA това все пак е спринт. На вилките почти никога не пише с големи букви марката.:D:D:D
:wavey:.......................................................................:tophat:
SPA
 
Мнения: 1349
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 04, 2002 11:23 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот TOYAGA » Чет Апр 08, 2004 4:03 pm

[quote]Грешен въпрос TOYAGA това все пак е спринт. На вилките почти никога не пише с големи букви марката.[/quote]


Хубаво де, тогава какво пише с МАЛКИ букви... Все нещо би следвало да пише...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Чет Апр 08, 2004 5:37 pm

[quote="Artexa"]

Здравейте,:^:
От два дни имам колело Sprint Appolo, което е с най-обикновения амортисьор за около 70 лв.
Дали трябва да му слагам грес, докато е съвсем нов? Чувала съм, че излизайки от завода, амортисьорите не са смазани, а и моя не поема добре...;) Но понеже не съм сигурна в това, искам съвет по-знаещите :}):.
Благодаря за инфото предварително. :D
[/quote]


ами първо трябва да се ориентираш дали пружината е подходяща за теб, нещо трудно при амортисьори noname за 70лв.
второ ако запецва, трябва да му намажеш тръбите с рядка грес, за предпочитане синтетична/силиконова. ако не е рядка, в студовете ще се втвърдява. Има доста хора тук, които имат много опит със смазване на low-end вилки, те могат да ти дадат повече информация от първа ръка.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот rough » Чет Апр 08, 2004 6:57 pm

:?::?::?:az da si pitam:?::?::?:
abe ne triabva li vilkite da se smazvat vseki den ako iska chovek da gi zaduri v po dobro sustoianie!??
az moita ia smazvam pochti seki den predi karane i na kraia na denia vinagi niama i kapka greschitsa!!
ako ne go smazvam poveceh ot sedmitsa sigurno she pochne d avliza na tlasutsi:?::?::?:
ta kakto i da e.... ne triabva li da se smazvat vilkite vseki den.... :?:
Имам тарикатско колело...със дискови и централен ресор!
А ти?
rough
 
Мнения: 137
Рейтинг: 1199
Регистриран на: Пет Фев 21, 2003 3:49 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Artexa » Чет Апр 08, 2004 7:23 pm

Znachi, specialno za TOYAGA i vsichki ostanali :D
Amortisiorut si imal marka: "ZOOM"(brat mi kaza che tova e goliamo durvo), nishto drugo ne pishe osven seriinia nomer, koito nadali vi interesuva. Ako informatsiata shte pomogne za po-dobur suvet, shte se radvam da go polucha :D:D:D
Artexa
 
Мнения: 3
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Апр 05, 2004 2:59 pm

Мнениеот hlebarka » Чет Апр 08, 2004 7:55 pm

аз смазвам мойта с manitou prepm и така ми е по-лесно да си представям че работи. Може да се сложи и без разглобяване.На студено се вцепенява, по лошото е ,че е много лепкава и ако вилката е без маншони трябва да да се избърше заедно с много клечки и пясъци, а кат се избърше вече я няма.Но помага малко.
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот TOYAGA » Чет Апр 08, 2004 9:17 pm

[quote="Artexa"]

Znachi, specialno za TOYAGA i vsichki ostanali :D
Amortisiorut si imal marka: "ZOOM"(brat mi kaza che tova e goliamo durvo), nishto drugo ne pishe osven seriinia nomer, koito nadali vi interesuva. Ako informatsiata shte pomogne za po-dobur suvet, shte se radvam da go polucha :D:D:D
[/quote]


Мерси за СПЕЦИАЛНОТО отношение :D:D:D

Положението е тежко и добре описано от брат ти. С риск да вляза в противоречие със съвета на bikerider, който е спецЪТ по вилки и амортисьори в този форум, аз бих ти препоръчал първо да смажеш ОБИЛНО участъка/уплътненията, в който подпорите влизат в ботушите (т.е. там където горната част на вилката потъва в долната) с лека течна смазка (най-обикновено машинно/моторно масло ще свърши работа на първо време).

Надявам се, че след тази процедура ще усетиш някакво подобрение/отзивчивост на поемане на неравностите от страна на вилката. Ако не усетиш, това ще означава, че пружината е много твърда за теглото ти и ще трябва да търсиш нова, по-мека пружина за Zoom. И понеже аз поне не знам такива да се намират/правят/струват парите си, най-доброто решение ще бъде да се ориентираш към покупка на нова вилка с качество, което да запуши устата на брат ти :D:D:D
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот hlebarka » Чет Апр 08, 2004 9:38 pm

Чувал съм, че маслото помага, но май не при всички вилки -моятя с масло накъсваше много.
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот screamBoy » Чет Апр 08, 2004 9:54 pm

ако проблема е че хода на вилката е насечен и общо-взето ужасен преди смазването трябва от вътре да се махне всичко мазно, най-вече заводската смазка и чак тогава да се сипе машинно масло
моята вилка е също ZOOM и я смазвам веднъж на 1500км/3 месеца, а я отварям за почистване 2 пъти годишно, което е напълно достатъчно за да работи максимално добре за възможностите си
ако вилката е бяла, доста едра, с лъскави тръби - това е най-здравия еднокоронен ZOOM, заводски има много малко ход 6 или 8см и работи като комунист в обедна почивка, но пипната от внимателен човек би могла да стане съвсем поносимо бебче
друг е въпроса че пружините са малко твърди за 60кг карач
Пост свободен от семантични грешкиИзображение
Аватар
screamBoy
 
Мнения: 3261
Рейтинг: 1980
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:26 pm

Мнениеот Admin » Чет Апр 08, 2004 11:31 pm

[quote="TOYAGA"]
... аз бих ти препоръчал първо да смажеш ОБИЛНО участъка/уплътненията, в който подпорите влизат в ботушите (т.е. там където горната част на вилката потъва в долната) с лека течна смазка (най-обикновено машинно/моторно масло ще свърши работа на първо време)....

[/quote]


А какво мислите относно смазването на вилки с масло (особено такива, които не са high end, но са с по-хубави уплътнения, които не е хубаво да се съсипват, не е ли по-добре да се капва масло за автоматични скоростни кутии, вместо машинно/моторно масло? Доколкото съм чувал в тези скоростни кутии има бая гуми и пластмаси, т.е. това масло не би трябвало да ги съсипва. Брат ми в момента ползва такова, успешно. :) Ползвал е и моторно масло, пак без поражения, но ми е интересно кое според вес е по-добро. И дали машинното/моторното масло може да увреди уплътненията на хубавите вилки, както например може да го направят литиевите греси? Въпросите ми са към който може да отговори. ;)
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот bikezilla » Пет Апр 09, 2004 12:18 am

моят скромен опит се състои в борбата с един много лоуенд зуум монтиран на спринт аполон. след като закупих колелото, забелязах че вилката е почти твърда и УЖАСНО скърца ;о( след няколко безуспешни опита да я смажа с масло (някво на шел за колата на бащата) реших че е време за груобсти и я разглобих.
какво намерих вътре? освен пластмасови стружки от втулките, и съвсем малко смазка, подобна на олио от неизмита чиния, нищо друго, СУХА! :о)
почистих, Натъпках ЗДРАВО със грес (чак излезе отстрани като я сглобявах), сега работи адски меко и мазно, чак прекалено, редовно я сгъвам до долу, а съм само 60кила. трагедия, ама да има там нещо отпред.
Аватар
bikezilla
 
Мнения: 806
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Май 01, 2003 12:55 am

Мнениеот SPA » Пет Апр 09, 2004 8:58 am

[quote="Artexa"]

Znachi, specialno za TOYAGA i vsichki ostanali :D
Amortisiorut si imal marka: "ZOOM"(brat mi kaza che tova e goliamo durvo), nishto drugo ne pishe osven seriinia nomer, koito nadali vi interesuva. Ako informatsiata shte pomogne za po-dobur suvet, shte se radvam da go polucha :D:D:D
[/quote]

Ами понякога модела на вилката се пише като просто се издълбава в кожуха. Потарси от задната страна на вилката някой релефен надпис.
:wavey:.......................................................................:tophat:
SPA
 
Мнения: 1349
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 04, 2002 11:23 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот KiZZo » Пет Апр 09, 2004 9:18 am

[quote="Admin"]

[quote="TOYAGA"]
... аз бих ти препоръчал първо да смажеш ОБИЛНО участъка/уплътненията, в който подпорите влизат в ботушите (т.е. там където горната част на вилката потъва в долната) с лека течна смазка (най-обикновено машинно/моторно масло ще свърши работа на първо време)....

[/quote]


А какво мислите относно смазването на вилки с масло (особено такива, които не са high end, но са с по-хубави уплътнения, които не е хубаво да се съсипват, не е ли по-добре да се капва масло за автоматични скоростни кутии, вместо машинно/моторно масло? Доколкото съм чувал в тези скоростни кутии има бая гуми и пластмаси, т.е. това масло не би трябвало да ги съсипва. Брат ми в момента ползва такова, успешно. :) Ползвал е и моторно масло, пак без поражения, но ми е интересно кое според вес е по-добро. И дали машинното/моторното масло може да увреди уплътненията на хубавите вилки, както например може да го направят литиевите греси? Въпросите ми са към който може да отговори. ;)
[/quote]


Не знам от гледна точка на вреда за уплътненията, но заради работната температура може би е по-добре с масло за скоростна кутия. Иначе аз в момента моята я смазвам с хидравлично масло, а вътре в нея използвам същото хидравлично масло. Някой да знае нещо повече за това масло - дали е подходящо?
KiZZo
 
Мнения: 498
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Вто Окт 22, 2002 1:43 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пет Апр 09, 2004 10:16 am

[quote="TOYAGA"]
С риск да вляза в противоречие със съвета на bikerider, който е спецЪТ по вилки и амортисьори в този форум
[/quote]


не и low-end :D:8D:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Пет Апр 09, 2004 10:38 am

За да не се получават недоразумения...

Препоръчах девойката да смаже вилката НА ПЪРВО ВРЕМЕ с каквото масло намери (предполагам, че няма да й е лесно да търси специална рядка грес), за да се установи дали причината за "неотзивчивостта" на вилката се дължи на прекалено твърда пружина или на прекалено голямо триене между уплътненията и краката. Ако се установи, че причината е в триенето (в смисъл вилката стане по-отзивчива след смазването), тогава може да се потърси подходяща грес, с която вилката да се експлоатира дългосрочно.

Проблемът на "friction damping"-a, използван при евтините вилки, е че работи двупосочно (и като "compression", и като "rebound"), което на практика може да означава (и в повечето случаи означава), че вилката НЕ РАБОТИ докато уплътнението не се износи до определена степен. След това следва кратка фаза на нормална работа и накрая - фаза, в която луфтът е вече прекалено голям и уплътнението трябва да се смени. Въобще - мъка...

Още нещо неясно?
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот TOYAGA » Пет Апр 09, 2004 10:39 am

[quote="bikerider"]

[quote="TOYAGA"]
С риск да вляза в противоречие със съвета на bikerider, който е спецЪТ по вилки и амортисьори в този форум
[/quote]


не и low-end :D:8D:
[/quote]


Тю! Тъкмо си мислех, че съм успял да намеря повод да се подърлям...:D:D:D
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот TOYAGA » Пет Апр 09, 2004 10:49 am

@ Admin

Най-подходящо определено е масло, предназначено специално за хидравлични елементи (всички такива имат някакви уплътнения). Това ще рече - или масло за вилки от моторджийските магазини (Motul, Castrol и т.н.) или Motorex fork oil (препоръчано от Manitou), или Rock Shox Red Rum. За грес - или Prep M (Manitou) или Judy Butter (не знам дали още го правят). Аз лично ползвам две леки смазки за стеблата на вилката и задния шок - евтиният и лесен за намиране, но и лесен за отмиване WD-40 (върши идеална работа и за куп други неща) и доста по-плътният като консистениция Brunox Turbo Spray, който аз лично още не съм виждал в български магазин. И двете смазки не съдържат литий и вършат перфектна работа.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пет Апр 09, 2004 1:36 pm

[quote="TOYAGA"]
Тю! Тъкмо си мислех, че съм успял да намеря повод да се подърлям...:D:D:D
[/quote]


и ти ли като мен си станал днес с г*** нагоре? :D:D:D:8D::8D:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Пет Апр 09, 2004 6:06 pm

[quote="bikerider"]

[quote="TOYAGA"]
Тю! Тъкмо си мислех, че съм успял да намеря повод да се подърлям...:D:D:D
[/quote]


и ти ли като мен си станал днес с г*** нагоре? :D:D:D:8D::8D:
[/quote]


:D:D:D Ами както обикновено пробвах с противоположната на гъза част, но тази сутрин се оказа, че няма заинтересовани и може и с гъза нагоре да съм станал...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Zozka » Нед Апр 18, 2004 12:12 pm

А как стои въпросът със смазването на буталото на задния шок, нужно ли е въобще и дали хидравличните масла са отново най-подходящите????
Идат кат овци, бегат кат Офци
Аватар
Zozka
 
Мнения: 2167
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Юни 02, 2003 2:46 pm
Местоположение: Cuba

Мнениеот TOYAGA » Пон Апр 19, 2004 9:34 am

[quote="Zozka"]

А как стои въпросът със смазването на буталото на задния шок, нужно ли е въобще и дали хидравличните масла са отново най-подходящите????
[/quote]


Аз смазвам моя шок с тънък филм WD-40 след всяко каране. Спреят доказано не вреди на уплътненията, смазва колкото е нужно, намира се навсякъде, върши работа за куп други неща и почти нищо не струва - двайсетина лева (дали не беше и десетина?...) за флакон с 400 ml.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Ragneroth » Пон Апр 19, 2004 11:46 am

Samo sum 4uwal, 4e vuv awtomobilnite i motozikletnite amortisjori se slaga hidrawli4no maslo. I az polzwam takowa za moja smotan amortisjor (kato njama pari za drug:}):)
Passt nicht, gibt's nicht!
Ragneroth
 
Мнения: 19
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Апр 19, 2004 10:40 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот vladko » Вто Апр 27, 2004 12:19 pm

@TOYAGA

Dnes si kupuih flakonche WD-40 (200 ml) za 7 klinta. Iskam da si smazvam trabite na Judy-to s nego, no se opasiavam che mozhe gumenite uplatniteli da se raziadat, na opakovkata pishe che raztvaria gres, katran, GUMA, lepilo, nagari i nakipi. Niakoi probval li e i garantira li 100% che niama da si pretsakam vilkata s tozi lubrikant?

Inache napraskah verigata i vednaga spria da skributsa.

Mersi predvaritelno
vladko
 
Мнения: 33
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Апр 04, 2004 7:25 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Вто Апр 27, 2004 12:31 pm

да беше казал първо какъв е амортисьора, нямаше да е зле :)
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот vladko » Вто Апр 27, 2004 12:43 pm

@bikerider

Koito ne chete vnimatelno tselia post, ne vizhda che sam pisal Judy :) SL 2004 e ako triabva da sme tochni.

Inache sega poglezhdam na opakovkata (mahnah lepenkata na balgarski) i vizhdam che ne stava duma za rubber (nashte glupatsi sa go preveli greshno) ami za gum, koeto vaobshte ne e guma, ami davka, smola, lepilo... taka che predpolagam che WD-40-kata stava da si praskam krchetata na SL-a
vladko
 
Мнения: 33
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Нед Апр 04, 2004 7:25 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Сря Апр 28, 2004 9:12 am

[quote="vladko"]

@bikerider

Koito ne chete vnimatelno tselia post, ne vizhda che sam pisal Judy :) SL 2004 e ako triabva da sme tochni.

Inache sega poglezhdam na opakovkata (mahnah lepenkata na balgarski) i vizhdam che ne stava duma za rubber (nashte glupatsi sa go preveli greshno) ami za gum, koeto vaobshte ne e guma, ami davka, smola, lepilo... taka che predpolagam che WD-40-kata stava da si praskam krchetata na SL-a
[/quote]


не мога нищо да ти кажа, аз избягвам WD-40 по принцип...
другия вариант който многократно съм препоръчвал е Valvoline Silicone Spray
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот TOYAGA » Сря Апр 28, 2004 9:35 am

[quote]WD-40-kata stava da si praskam krchetata na SL-a[/quote]


Така наречената моя по-добра половина кара със същата вилка като твоята. Краката на въпросната вилка, на моя Black и стеблото на задния ми шок се пръскат редовно с WD-40 и досега нищо не се е разтворило, разкапало или стопило. Напротив - функционират ПЕРФЕКТНО.

Ако все пак имаш притеснения, не се доверяваш на моя опит и искаш да си 250% сигурен, купи си Rock Shox Red Rum и мажи с него... Флакона WD-40 така или иначе ще ти върши перфектна работа и за други неща - установил си вече че оправя скърцащи вериги...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Следваща

Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 52 госта