Ниските температути и смазките

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Ниските температути и смазките

Мнениеот Alpina » Пон Ное 21, 2005 10:15 pm

Гледах тук-там в FAQ, но не намерих отговор... Значи вчера вечерта се появи едно много дразнещо скърцане, направо от всякъде - сутринта преди да излезна понацвъках колелото където се сетих с WD-40 и проблема изчезна, но след 10-тина минути каране пак се появи и откачих, направо си ме е срам, колите не са толкова шумни, колкото съм аз с него :bigmout: та дали не е от ниските температури и тази смазка да си замръзва, де да я знам, но на флакона българската лепенка е върху оригиналната и не мога да прочета при какви температури да се използва, ако е това проблема, препоръчайте ми моля някаква смазка за през зимата, че не мисля да "деградирам" с адския транспорт и мисля да си бродя с колелото.:beer:
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот Sp0nG » Пон Ное 21, 2005 10:39 pm

Като за начало разбери и ни кажи от къде точно скърца, понеже 'отвсякъде' е бая общо понятие. За различните места се използват различни смазки:D
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот Alpina » Пон Ное 21, 2005 10:57 pm

понеже не съм много запознат с наименования - ше се опитам да обясня....
и като въртя и като не въртя педалите си скърца - значи не е от тази част, която се намира между курбелите и те са хванати за нея
Предполагам е от местата, за които е захванат задния амортисьор и мястото, където са съединени тази част от рамката на която е задната гума и самата рамка.....
Знам само че преди се е появявало такова скърцане и като му пръсна на тези места малко изчезва за месец два, ако не го карам много в дъжд..... попринцип смазката съм я взел за веригата, но ми казаха че вършила работа и за тези места
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот TOYAGA » Вто Ное 22, 2005 12:33 pm

Alpina, кАжи поне кво ти е коУеУото де...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Brave » Вто Ное 22, 2005 1:01 pm

WD40 в най-добрия случай има смазващите свойства на рядко масло. Всъщност основното му предназначение е развиването на заяли резби, защото съдържа проникващо масло и някакъва много летлива съставка, която допълнително втечнва смазката. Не мисля, въпреки рекламата, че е подходящ за вериги, защото отмива маслото,което фабрично е сложено вътре между осичките на верижните звена. Няма да навлизам в подробности, само ще отбележа, че многократно, съм пръсвал WD40 по пода в коридора, настлан с обикновенна мозайка и до сега не съм успявал да направя мазно петно, което само може да ме радва, но говори и за количеството смазочен материал в него. Доколкото разбирам, колелото ти скърца от ставата на задното окачване и/или от захващането на шока(задния амортесьор) При по-качествените модели велосипеди, ставата е с капсуловани лагери, които, трудно се разскърцват, ако стане подобно нещо, просто се сменят. Факта, че пръсването на WD40 е довеждало до подобрение, ме навежда на мисълтта, че твоето окачване е на втулки (малко вероятно е капсулован лагер да се повлияе от пръсната смазка). За втулки, по-добър резултат се получава при използване на грес, защото е гъста и остава по-дълго там, където си я сложил - а именно между триещите се повърхности. Подобни сглобки при автомобилите обикновенно имат гресьорки за да се смазват лесно и често. Точния вид, не смея да ти препоръчам, защото не съм специалист в това, но за вероятно ниско разположен детайл, е очевидно, че е добра идея да е някоя хидрофобна, за да се намали въздействието на водата, калта и т.н. Относносно звуците предизвикани от захващането на шока, отново има поне две групи причини в зависимост от вида на компонентите - ако колелото ти е снабдено със някакъв приличен заден амортесьор, то той би следвало да има тефлонови втулки в които да лагерува с осите. Ако те са се претрили, обиновенно, се появява луфт, но за стъргане, вероятно, трябва да се стигне до пълното им унищожаване, което ми се струва доста съмнително. Възможно е, да се появи, подобен на скърцане шум, от самата хидравлика на шока, но според мен, той е достъчно лесно раличим за да се объркаш. Втория вариант, е да говорим за евтиното подобие на шок, който всъщност си е най-обикновенна пружина, при който поради използваните некачествени материали, скърцането, може да е причинено от твърде много причини, за да мога да ги анализирам дистанционно. Само ще те посъветвам, да го демонтираш, освобождавайки предварително пружината и да почистиш и смажеш всички достъпни движещи се детайли. Това е доста общо обяснение, но личното ми впечатление от тези устройства е, че не можеш да достигнеш до дълготрайна тиха работа на колелото без често смазване или някакъв чист късмет (шока на първия ми Спринт, не е издавал никакъв шум, а не съм го смазвал повече от 2 пъти за 2,5 г.)
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот Sp0nG » Вто Ное 22, 2005 1:30 pm

Brave, и аз вчера по кю-то го посъветвах да направи в общи линии същото. Става въпрос за Драг Дъ Бомб 2004, демек именно за втулки:^:
Аватар
Sp0nG
 
Мнения: 896
Рейтинг: 1912
Регистриран на: Пон Фев 23, 2004 6:40 pm
Местоположение: София, България

Мнениеот TOYAGA » Вто Ное 22, 2005 1:32 pm

@ Brave

[quote]Всъщност основното му предназначение (на WD40) е развиването на заяли резби...[/quote]

Невярно.
[quote]При по-качествените модели велосипеди, ставата е с капсуловани лагери[/quote]

Неточно/невярно.
[quote]малко вероятно е капсулован лагер да се повлияе от пръсната смазка[/quote]

Невярно. Виж [i]"съдържа проникващо масло"[/i]
[quote]За втулки, по-добър резултат се получава при използване на грес, защото е гъста и остава по-дълго там, където си я сложил - а именно между триещите се повърхности[/quote]

Невярно и потенциално вредно/опасно.

Като цяло - безсмислено и базирано на произволни предположения...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Brave » Вто Ное 22, 2005 4:10 pm

@ТОЯГА
За лагерите - сигурно си прав, нямам и 1/1000 от твоите познания, но това не пречи, поне да признаеш, че при повечето качествени велосипеди, които са масови на БГ пазара, нещата стоят така.

За WD-то, основното му приложение е за борба с влагата и ръждата. Било за съединения, било за друго. Определно според производителя, смазването е в последните предназначения и то не за лагери. Не мисля, че ще постигнеш много в смазването на капсулован лагер, подпръсквайки го с това спрейче. Без значение, че има проникващо масло.

За греста - дали е вредно или не, не съм специалист, както отбелязах в поста си. Факт е, че на всички 5-6 евтини велосипеди, със става на втулки, които съм поддържал, съм слагал литиева грес (такава имам в най-голямо количество, не съм я подбирал), не са скърцали и окачването им е работило по начин повече от задоволителен за модела им. Теорията не я знам - факт е, че работят. Вероятно има опасност от влизането на прах и пясък в такава съединение, което с присъствието на греста ще направи шлайф-паста, но маслото просто не издържа достъчно и обикновенно се стига до търкане на метал в метал. Разбира се, ще се радвам, да ме осветлиш с какво е правилно да се смаже съединение състоящо се от стоманени втулки, триещи в стоманена рамка. (това не е заяждане, наистина ще се радвам на инфо)
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот TOYAGA » Вто Ное 22, 2005 5:29 pm

[quote="Brave"]

@ТОЯГА
...при повечето качествени велосипеди, които са масови на БГ пазара, нещата стоят така.[/quote]


"При повечето" не значи при всички. Съветвам те да не раздаваш "съвети" без да знаеш за какъв велосипед става въпрос, защото рискуваш да извадиш очи, вместо да изпишеш вежди...

[quote]Не мисля, че ще постигнеш много в смазването на капсулован лагер, подпръсквайки го с това спрейче. Без значение, че има проникващо масло.[/quote]


Драги, били посочил къде точно препоръчвам смазване на лагер с "подпръскване" с WD-40? Единственото, което правя, е да обърна внимание върху факта, че твърдението [i]"малко вероятно е капсулован лагер да се повлияе от пръсната смазка"[/i] е невярно. МНОГО вероятно е скърцащ/блокирал капсулован лагер/гнездо на капсулован лагер ОСЕЗАЕМО да се ПОВЛИЯЕ (например да спре да скърца временно) след напръскване с проникваща смазка. Което не означава, че по този начин той ще бъде смазан.

[quote]За греста - дали е вредно или не, не съм специалист, както отбелязах в поста си.[/quote]


Отбеляза, но продължи бодро да ръсиш мъдрост...

[quote]Факт е, че на всички 5-6 евтини велосипеди, със става на втулки, които съм поддържал, съм слагал литиева грес [/quote]


Факт е, че според инструкциите на поне един велосипеден производител (примерно на най-големия в света), употребата на литиева грес за смазване на плъзгащите лагери на произвежданите от него велосипеди е АБСОЛЮТНО ЗАБРАНЕНО и води до отпадане на гаранцията. Ти какво мислиш по този въпрос?

[quote]Разбира се, ще се радвам, да ме осветлиш с какво е правилно да се смаже съединение състоящо се от стоманени втулки, триещи в стоманена рамка. (това не е заяждане, наистина ще се радвам на инфо)[/quote]


Че се радвам да съм ти от полза, но ще ми е необходима малко допълнителна уточняваща информация...
[list][*] Как е натоварено и как е уплътнено съединението? [*] От какъв сорт стомана са триещите се елементи, каква е заключителната машинна обработка и има ли термо/термохимично третиране на триещите се повърхнини? [*] Ново ли е съединението или е работило? [*] Каква е степента на износване? [*] Има ли индикации за излагане на корозивни, химическии абразивни процеси? [*] Има ли индикации за термично натоварване при работа на съединението? [/list]
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Brave » Вто Ное 22, 2005 6:51 pm

Бахти как ме засра. До голяма степен заслужено, макр че всъщност май познах за какъв тип колело става дума. Ще внимавам в бъдеще да не ръся мъдрост, без да съм съвем сигурен в думите си. Така или иначе, не е добра идея да пръска с WD-40 защото освен защита от корозия и д.р. то добре служи за отмиване на гъсти смазки и употребата му може да влоши нещата.



Сега за ставата - имам предвид евтините (под 250лв) велосипеди с двойно окачване - рамка от Hi-Ten, обработка на материалите - неизвестна, разбира се няма от къде да се намери техническа документация, едва ли някой, ще му хрумне да прави анализ на частите на рамка за 20-30 лв. Триенето мога да разделя на две части - напреженията идващи от усукването на задната част в ляво и дясно се поема от челата на предната и задната част на рамката, докато тренето предизвикано от вертикалните усилия е между две втулки лагеруващи директно в предната част на рамката. Тези две втулки имат някаква повърхностна циментация - каква е загадка.
Ето груба схема на ставата. Уплътнения - никакви. Възможност за проникване на вода и абразиви - прецени сам, струва ми се голяма.
Тефлонови, полиамидни втулки или каквито и да е други полимерни материали, няма
[img]http://the-warrior.hit.bg/Pictures/stava.jpg[/img]
:beer:
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот TOYAGA » Вто Ное 22, 2005 8:26 pm

Не съм имал за цел да те "засирам". Просто съобразявай повече, преди да съветваш някого - очевидно е, че имаш и желание, и немалко багаж...

На въпроса. За смазване на това...

[img]http://the-warrior.hit.bg/Pictures/stava.jpg[/img]

...с техническо описание това - [i]"Уплътнения - никакви. Възможност за проникване на вода и абразиви... струва ми се голяма. Тефлонови, полиамидни втулки или каквито и да е други полимерни материали, няма"[/i]...

... препоръчвам грес - качеството й е практически без значение. По-важно е съединението често да се разглобява, почиства и гресира наново. Звучи досадно, но за сметка на това няма да продължи дълго... Който иска да удължи агонията, може да ползва подходящ предпазител от неопрен или друг подобен материал.
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Alpina » Вто Ное 22, 2005 10:25 pm

Мерси на всички за отговорите, доста полезни и образователни бяха, понаучих това онова :clap:
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот Brave » Сря Ное 23, 2005 11:28 am

@Тояга - Благодаря! За съжаление, нищо което не съм правил до сега, но така или иначе нямах много надежда за нещо революционно. Радвам се, че поне моя велосипед вече е на капсуловани лагери. Пък за другите с които се занимавам, ще продължа по старо му - както казах, смазвам ги с литиева грес, защото тя ми е в най-голямо количество. А изработката и въобще конструкцията на тази става е очевидно лоша, дори за лаик като мен. Дразни ме, че със съвсем малко повече работа можеха да постигнат значително подобрение - едни полимерни втулки, сложени където трябва, биха подобрили съществено работата. Сега, докато пиша поста, се сетих, че из нас имам голямо количество пластмасови втулки от шенкелните болтове на Шкодата (представляват месингови тръбички, с набита отвътре втора пластмасова тръбичка, която има множество дупки - вероятно за да задържа грестта)и се зачудих, дали не мога да ги приспосбя, за да лагеруват металните втулки в тях, а не директно в материала. А те със сигурност са достъчно здрави, защото са направени да издържат на доста по големи усилия от тези, на които може да ги подложи велосипеда. Направо се запалих от идеята и ме сърбят пръстите да хвана шублера и меря. Ако стане, ще е готино.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот TOYAGA » Сря Ное 23, 2005 1:31 pm

[quote="Brave"]

Дразни ме, че със съвсем малко повече работа можеха да постигнат значително подобрение - едни полимерни втулки, сложени където трябва, биха подобрили съществено работата. [/quote]


Така е, но твърде често вижданията на потребителя за "малко повече работа" и материали съществено се различават... Същото важи и за "малко по-висока цена", разбира се.

[quote]...имам голямо количество ... месингови тръбички, с набита отвътре втора пластмасова тръбичка... да ги приспособя...[/quote]


Нищо не пречи да опиташ, но аз лично не бих хвърлил подобни усилия в реконструкции на нещо по начало евтино. Може би щото съм вече стар и уморен...
Дръж се земьо, шоп те гази!
Аватар
TOYAGA
 
Мнения: 7138
Рейтинг: 1634
Регистриран на: Пон Сеп 29, 2003 5:28 pm
Местоположение: София

Мнениеот Brave » Сря Ное 23, 2005 2:20 pm

То и аз съм уморен/мързелив, за това се опитвам, да си улесня живота - не мога да купя на приятелите/братовчедите ми колела от по-висок клас, а ако не им помагам в ремонтите, няма да има с кой да карам.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Мнениеот Admin » Сря Ное 23, 2005 2:25 pm

[quote="Brave"]

То и аз съм уморен/мързелив, за това се опитвам, да си улесня живота - не мога да купя на приятелите/братовчедите ми колела от по-висок клас, а ако не им помагам в ремонтите, няма да има с кой да карам.
[/quote]


Леле, не е лесна твоята явно! ;):D
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Alpina » Сря Ное 23, 2005 4:34 pm

Снощи свалих само задния амортисьор и го позачистих и после като монтирах сложих грес там, където се хваща с рамката, както и на коляното, но без да го разглобявам, че нямах време и днес цял ден не е имало никакво скърцане, но мисля и там да сложа тези дни...
Използвах:
http://www.mafra.com/minisite.php?page= ... t=catenoil
и да питам, ако някой го е ползвал или го познава като качества - с това може ли да се маца по веригата, защото дават да може и по кои части изобщо, че ми се струва доста лепкаво но все пак достатачно мазно, все пак не е лятото да има прах и да се лепи
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997

Мнениеот did » Сря Ное 23, 2005 4:47 pm

[quote="Alpina"]

Използвах:
http://www.mafra.com/minisite.php?page= ... t=catenoil
и да питам, ако някой го е ползвал или го познава като качества - с това може ли да се маца по веригата, защото дават да може и по кои части изобщо, че ми се струва доста лепкаво но все пак достатачно мазно, все пак не е лятото да има прах и да се лепи
[/quote]

Просто пробвай. Щом пише че може, значи може. Друг е въпросът колко е добро - това не знам.

Фактът, че е лепкаво, не означава непременно нещо лошо. Спрейовете с тефлон или друг полимер често са леко лепкави. Затова и трябва след напръскване да почистиш добре всичко, което не е проникнало вътре в звенцата на веригата или в съответното съединение. Така няма да се събира прах и други боклуци. Обаче точно това лепкавото, след като поникне навътре и изсъхне, си остава трайно там, където си го впръскал, не се отмива лесно и това прави такива смазки подходящи за мокрите сезони.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Alpina » Съб Ное 26, 2005 8:26 pm

Тука тези два дни добре се представя греста върху веригата, колко кал, вода и какво ли не отнесе и пак не съм чул никакъв звук от нея :) и така меко се сменят предавките...
Много доволен съм...
C'est la vie
Аватар
Alpina
 
Мнения: 9083
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юли 03, 2005 12:26 pm
Местоположение: +3596997


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 45 госта