Suntour NS 130

В този форум съхраняваме темите, за които сме преценили, че съдържат повече интересна или полезна информация и не заслужават да бъдат изтрити, въпреки че са поостарели. На който му е интересно, може да ги прегледа - ще намери интересни неща.

Мнениеот AgentOrange » Пет Яну 09, 2004 6:11 pm

[quote="bikerider"]

[quote="screamBoy"]

еее най-после :)
а ся имам пък друг въпрос
тези пружинно-маслените вилки примерно малъкТ като им сипеш повече масло и нали почват да не удрят до долу, това обаче значи ли че им са намалява хода ? или маслото се избутва нанякъде и хода си се ползва целия ??

[url=http://moszimo.hit.bg/][img]http://free.techno-link.com/screamBoy/Graphics/KnockedOut.gif[/img][/url] &lt;.. [url=http://free.techno-link.com/screamBoy/]<s>Let it</s> [b][color=blue]B[/color][color=red]e[/color][/b][/url] ..&gt;
[/quote]


Ами те по принцип не удрят до долу, това е идеята на compression damping-a.
Когато има повече масло се увеличава съпротивлението на вилката при сгъване и разгъване; когато е малко повече, главния ефект е, че вилката става по-нечувствителна на малки неравности или клатения (например по-подходяща за trial изпълнения). Когато има много повече масло, хода става по-прогресивен, тоест вилката много по-лесно/рано се втвърдява и по-бавно връща. Реално хода си остава същия, но не можеш да го реализираш защото клапите се затварят по-рано и маслото не може да мине през тях. А когато има ама много, много повече масло, хидравликата се чупи :D:8D:


[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
[/quote]


Ъ? Марто, учудваш ме. Нещо май или не се изразяваш правилно, или... не искам да си го помисля по твой адрес :). Нивото на маслото няма НИКАКЪВ ефект върху съпротивлението, което оказва системата за смекчаване. Разликата в прогресивността се дължи на въздуха, който остава между маслото и горната капачка. При сгъване този въздух служи като допълнителна пружина, и при повишаване на маслото максималното налягане, което достига въздуха в ГМТ е по-голямо, съответно вилката по-трудно се сгъва докрай. Т.е. с промяна на нивото на маслото се променя прогресивността на допълнителната въздушна пружина, а НЕ прогресивността на системата за смекчаване. При прекалено високо ниво на маслото не се чупи хидравликата, а изпушват уплътненията, заради прекаленото налягане във вилката при сгъване докрай (хидравликата би могла да се счупи при прекалено гъсто масло, не при промяна на нивото...). При промяна на нивото на маслото вилката си остава СЪЩО толкова чувствителна на малки неравности и със СЪЩО толкова бърз rebound (евентуално една идея по-бърз/бавен заради повишеното/пониженото налягане на въздушната пружина при сгъване, но според мен това не се усеща при каране).

Moo, moo, I'm voodoo cursing you!
Аватар
AgentOrange
 
Мнения: 552
Рейтинг: 1965
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 8:52 pm

Мнениеот bikerider » Пон Яну 12, 2004 12:11 pm

[quote="AgentOrange"]

[quote="bikerider"]

[quote="screamBoy"]

еее най-после :)
а ся имам пък друг въпрос
тези пружинно-маслените вилки примерно малъкТ като им сипеш повече масло и нали почват да не удрят до долу, това обаче значи ли че им са намалява хода ? или маслото се избутва нанякъде и хода си се ползва целия ??

[url=http://moszimo.hit.bg/][img]http://free.techno-link.com/screamBoy/Graphics/KnockedOut.gif[/img][/url] &lt;.. [url=http://free.techno-link.com/screamBoy/]<s>Let it</s> [b][color=blue]B[/color][color=red]e[/color][/b][/url] ..&gt;
[/quote]


Ами те по принцип не удрят до долу, това е идеята на compression damping-a.
Когато има повече масло се увеличава съпротивлението на вилката при сгъване и разгъване; когато е малко повече, главния ефект е, че вилката става по-нечувствителна на малки неравности или клатения (например по-подходяща за trial изпълнения). Когато има много повече масло, хода става по-прогресивен, тоест вилката много по-лесно/рано се втвърдява и по-бавно връща. Реално хода си остава същия, но не можеш да го реализираш защото клапите се затварят по-рано и маслото не може да мине през тях. А когато има ама много, много повече масло, хидравликата се чупи :D:8D:


[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
[/quote]


Ъ? Марто, учудваш ме. Нещо май или не се изразяваш правилно, или... не искам да си го помисля по твой адрес :). Нивото на маслото няма НИКАКЪВ ефект върху съпротивлението, което оказва системата за смекчаване. Разликата в прогресивността се дължи на въздуха, който остава между маслото и горната капачка. При сгъване този въздух служи като допълнителна пружина, и при повишаване на маслото максималното налягане, което достига въздуха в ГМТ е по-голямо, съответно вилката по-трудно се сгъва докрай. Т.е. с промяна на нивото на маслото се променя прогресивността на допълнителната въздушна пружина, а НЕ прогресивността на системата за смекчаване. При прекалено високо ниво на маслото не се чупи хидравликата, а изпушват уплътненията, заради прекаленото налягане във вилката при сгъване докрай (хидравликата би могла да се счупи при прекалено гъсто масло, не при промяна на нивото...). При промяна на нивото на маслото вилката си остава СЪЩО толкова чувствителна на малки неравности и със СЪЩО толкова бърз rebound (евентуално една идея по-бърз/бавен заради повишеното/пониженото налягане на въздушната пружина при сгъване, но според мен това не се усеща при каране).

Moo, moo, I'm voodoo cursing you!
[/quote]


Не, не - не си го мисли, моля те :D:8D::8D::8D:

Първо, Въздуха над маслото не е пружина и изобщо никой не го е предвиждал за пружина. Да не говорим че на големите вилки (като моята) има bleed screw точно за отстраняване на излишния въздух над маслото - тоест там нормално не трябва да има налягане - дори съм чел за хора които заместват този въдух с азот, точно за да не се развива налягане при жеги.

Второ, нивото на маслото наистина влияе върху damping-a. Говоря, защото съм го правил неколкократно. Ако ти го тълкуваш като ефект от въздуха над маслото, ок, ама аз не го тълкувам така. Разликата идва от повишеното противоналягане на маслото извън хидравликата. Тоест като има повече масло, то противодейства на маслото което излиза от клапите, а повярвай ми от опит знам колко малка промяна в нивото на маслото е нужна за да се усети разлика. Толкова малка, че просто не може да се обясни само с въздуха над маслото. Не отричам че въздуха наистина играе някаква роля, но тя е пренебрежима, освен когато се самонапомпа и трябва да се bleed-не. Тоест освен дебита на маслото през клапите, роля играе и противоналягането на маслото извън камерата.

Трето, когато есента сложих рядко масло (2.5-5wt) на моя shiver (фабрично ниво на маслото), вилката почна да се удря до долу при flat дроп над 1 метър. След което аз добавих по 5мл масло в крак (5 милилитра, а не 5 милиметра) и вилката не само че спря да се удря, но и се появи още малко начално съпротивление. Е това ако можеш да ми го обясниш с въздуха над маслото, давай :D:8D:. Искам да кажа сметни каква разлика в нивото на маслото дават 5 милилитра отгоре при тия широки тръби и сметни каква разлика ще даде този минимално намален обем на въздуха над маслото, щото в нормални условия и разгъната вилка там налягането е НУЛА.

Четвърто, трябва ли да ти напомням, че разсъжденията ти са правилни, но само за вилки с патрон под налягане (DNM например)? Щото Marzocchi не случайно се води вилка с &gt;&gt;ниско&lt;&lt; налягане. Налягането на въздуха вътре е нежелано. А щом няма налягане в нормални условия, този въздух изобщо не може да служи като damping елемент. Тоест сметни каква разлика в прогресивността ще даде например горния пример с моя Shiver, ако налягането на въздуха над маслото е НУЛА. И в кой момент от хода ще се нагнети такова налягане, че да окаже влияние. Във всеки случай не и в началото на хода :)

Пето, това за чупенето беше майтап. Съгласен съм с всичко, което казваш за този случай (много повече масло) и се извинявам, ако някой ме е взел насериозно. :D
[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот AgentOrange » Пон Яну 12, 2004 5:04 pm

[quote="bikerider"]
Не, не - не си го мисли, моля те :D:8D::8D::8D:

Първо, Въздуха над маслото не е пружина и изобщо никой не го е предвиждал за пружина. Да не говорим че на големите вилки (като моята) има bleed screw точно за отстраняване на излишния въздух над маслото - тоест там нормално не трябва да има налягане - дори съм чел за хора които заместват този въдух с азот, точно за да не се развива налягане при жеги.

Второ, нивото на маслото наистина влияе върху damping-a. Говоря, защото съм го правил неколкократно. Ако ти го тълкуваш като ефект от въздуха над маслото, ок, ама аз не го тълкувам така. Разликата идва от повишеното противоналягане на маслото извън хидравликата. Тоест като има повече масло, то противодейства на маслото което излиза от клапите, а повярвай ми от опит знам колко малка промяна в нивото на маслото е нужна за да се усети разлика. Толкова малка, че просто не може да се обясни само с въздуха над маслото. Не отричам че въздуха наистина играе някаква роля, но тя е пренебрежима, освен когато се самонапомпа и трябва да се bleed-не. Тоест освен дебита на маслото през клапите, роля играе и противоналягането на маслото извън камерата.

Трето, когато есента сложих рядко масло (2.5-5wt) на моя shiver (фабрично ниво на маслото), вилката почна да се удря до долу при flat дроп над 1 метър. След което аз добавих по 5мл масло в крак (5 милилитра, а не 5 милиметра) и вилката не само че спря да се удря, но и се появи още малко начално съпротивление. Е това ако можеш да ми го обясниш с въздуха над маслото, давай :D:8D:. Искам да кажа сметни каква разлика в нивото на маслото дават 5 милилитра отгоре при тия широки тръби и сметни каква разлика ще даде този минимално намален обем на въздуха над маслото, щото в нормални условия и разгъната вилка там налягането е НУЛА.

Четвърто, трябва ли да ти напомням, че разсъжденията ти са правилни, но само за вилки с патрон под налягане (DNM например)? Щото Marzocchi не случайно се води вилка с &gt;&gt;ниско&lt;&lt; налягане. Налягането на въздуха вътре е нежелано. А щом няма налягане в нормални условия, този въздух изобщо не може да служи като damping елемент. Тоест сметни каква разлика в прогресивността ще даде например горния пример с моя Shiver, ако налягането на въздуха над маслото е НУЛА. И в кой момент от хода ще се нагнети такова налягане, че да окаже влияние. Във всеки случай не и в началото на хода :)

Пето, това за чупенето беше майтап. Съгласен съм с всичко, което казваш за този случай (много повече масло) и се извинявам, ако някой ме е взел насериозно. :D
[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
[/quote]


Чакай бе човек, аз нещо съвсем просто ти обяснявам, ти какъв ферман написа, леле майко...
Положението е следното - във вилката има масло и въздух, едно над друго, в такава последователност. За това си съгласен, нали така? Вилката е затворена и нито една от тези двете съставки не е в състояние да преминава свободно във външния свят (и да цапоти дрехи, лица и тем подобни, в случая на маслото). За това също, нали? Ок. Така. Когато вилката се сгъва, поради факта, че вилката е добре уплътнена, едно от тези две неща трябва да се сгъсти. И понеже едното (маслото) е течност, т.е. не може да се сгъстява - сгъстява се другото, въздухът. При сгъстяване на въздуха какво се получава? Налягане (както казах, нещата са прости - базират се на основни физически принципи). Сещаш се, че по този начин въздухът действа като пружина, осигурявайки прогресивен ход при нулево начално налягане и coil spring вилки, или изцяло замествайки металната пружина, при въздушните вилки. Всичко това е доказуемо чрез прост експеримент, базиращ се изваждане на основните метални пружини от коя и да е open-bath вилка, но подробностите по провеждането му предполагам ще успееш да измислиш и сам. Аз вече съм го правил :). И него, и процедурата с промяната на нивото на маслото, при това както казваш - неколкократно :))). Резултатът? Осезаем ефект от промяна на нивото 5мм и надолу НЯМА, въздушна пружина при нулево начално налягане и извадени основни пружини ИМА. За това заеби тия пласебо-простотии с 5-те милилитра (сигурен ли си, че просто не си дропнал малко по-елегантно втория път?:)), и прочети малко литература за тунинг на вилки :) Дори tech manual-а на Marzocchi обяснява нещата горе-долу достатъчно ясно и правдоподобно, без да се споменава и дума за твоите теории с противоналягането (това btw е същото, като да твърдиш, че като духнеш с уста в голяма стая ще изпиташ повече зор, от колкото ако духнеш с уста в малка стая... нелепо е просто, ще ме прощаваш за израза).

Moo, moo, I'm voodoo cursing you!
Аватар
AgentOrange
 
Мнения: 552
Рейтинг: 1965
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 8:52 pm

Мнениеот bikerider » Вто Яну 13, 2004 12:27 pm

[quote="AgentOrange"]

[quote="bikerider"]
Не, не - не си го мисли, моля те :D:8D::8D::8D:

Първо, Въздуха над маслото не е пружина и изобщо никой не го е предвиждал за пружина. Да не говорим че на големите вилки (като моята) има bleed screw точно за отстраняване на излишния въздух над маслото - тоест там нормално не трябва да има налягане - дори съм чел за хора които заместват този въдух с азот, точно за да не се развива налягане при жеги.

Второ, нивото на маслото наистина влияе върху damping-a. Говоря, защото съм го правил неколкократно. Ако ти го тълкуваш като ефект от въздуха над маслото, ок, ама аз не го тълкувам така. Разликата идва от повишеното противоналягане на маслото извън хидравликата. Тоест като има повече масло, то противодейства на маслото което излиза от клапите, а повярвай ми от опит знам колко малка промяна в нивото на маслото е нужна за да се усети разлика. Толкова малка, че просто не може да се обясни само с въздуха над маслото. Не отричам че въздуха наистина играе някаква роля, но тя е пренебрежима, освен когато се самонапомпа и трябва да се bleed-не. Тоест освен дебита на маслото през клапите, роля играе и противоналягането на маслото извън камерата.

Трето, когато есента сложих рядко масло (2.5-5wt) на моя shiver (фабрично ниво на маслото), вилката почна да се удря до долу при flat дроп над 1 метър. След което аз добавих по 5мл масло в крак (5 милилитра, а не 5 милиметра) и вилката не само че спря да се удря, но и се появи още малко начално съпротивление. Е това ако можеш да ми го обясниш с въздуха над маслото, давай :D:8D:. Искам да кажа сметни каква разлика в нивото на маслото дават 5 милилитра отгоре при тия широки тръби и сметни каква разлика ще даде този минимално намален обем на въздуха над маслото, щото в нормални условия и разгъната вилка там налягането е НУЛА.

Четвърто, трябва ли да ти напомням, че разсъжденията ти са правилни, но само за вилки с патрон под налягане (DNM например)? Щото Marzocchi не случайно се води вилка с &gt;&gt;ниско&lt;&lt; налягане. Налягането на въздуха вътре е нежелано. А щом няма налягане в нормални условия, този въздух изобщо не може да служи като damping елемент. Тоест сметни каква разлика в прогресивността ще даде например горния пример с моя Shiver, ако налягането на въздуха над маслото е НУЛА. И в кой момент от хода ще се нагнети такова налягане, че да окаже влияние. Във всеки случай не и в началото на хода :)

Пето, това за чупенето беше майтап. Съгласен съм с всичко, което казваш за този случай (много повече масло) и се извинявам, ако някой ме е взел насериозно. :D
[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
[/quote]


Чакай бе човек, аз нещо съвсем просто ти обяснявам, ти какъв ферман написа, леле майко...
Положението е следното - във вилката има масло и въздух, едно над друго, в такава последователност. За това си съгласен, нали така? Вилката е затворена и нито една от тези двете съставки не е в състояние да преминава свободно във външния свят (и да цапоти дрехи, лица и тем подобни, в случая на маслото). За това също, нали? Ок. Така. Когато вилката се сгъва, поради факта, че вилката е добре уплътнена, едно от тези две неща трябва да се сгъсти. И понеже едното (маслото) е течност, т.е. не може да се сгъстява - сгъстява се другото, въздухът. При сгъстяване на въздуха какво се получава? Налягане (както казах, нещата са прости - базират се на основни физически принципи). Сещаш се, че по този начин въздухът действа като пружина, осигурявайки прогресивен ход при нулево начално налягане и coil spring вилки, или изцяло замествайки металната пружина, при въздушните вилки. Всичко това е доказуемо чрез прост експеримент, базиращ се изваждане на основните метални пружини от коя и да е open-bath вилка, но подробностите по провеждането му предполагам ще успееш да измислиш и сам. Аз вече съм го правил :). И него, и процедурата с промяната на нивото на маслото, при това както казваш - неколкократно :))). Резултатът? Осезаем ефект от промяна на нивото 5мм и надолу НЯМА, въздушна пружина при нулево начално налягане и извадени основни пружини ИМА. За това заеби тия пласебо-простотии с 5-те милилитра (сигурен ли си, че просто не си дропнал малко по-елегантно втория път?:)), и прочети малко литература за тунинг на вилки :) Дори tech manual-а на Marzocchi обяснява нещата горе-долу достатъчно ясно и правдоподобно, без да се споменава и дума за твоите теории с противоналягането (това btw е същото, като да твърдиш, че като духнеш с уста в голяма стая ще изпиташ повече зор, от колкото ако духнеш с уста в малка стая... нелепо е просто, ще ме прощаваш за израза).

Moo, moo, I'm voodoo cursing you!
[/quote]


Айдеее, уйде коня у реката :D:D:D:8D::8D::8D:
Сега трябва някакси да предприема контролирано отстъпление :D:8D:

За мен нещата опират до тълкуване, щото и двамата говорим за едно и също.
Аз твърдях, че маслото развива противоналягане, което е вярно само по себе си, но истината е, че противоналягането на маслото идва от налягането на въздуха над него.
Тоест тук си прав, mea culpa [:p], по-коректно е да се говори за въздуха, а не за маслото.
Демек - мерси за hint-a :D, взет е под внимание :D

За 5-те милилитра - няма как да съм дропнал по-различно, щото (ако си забелязъл какво написах ;)) дроповете съвсем умишлено бяха _НА_РАВНО_. И освен това още не мога да си обясня ефекта само с въздуха над маслото. Щото наистина беше внимателно проведен експеримент, тоест резултатите му за мен са валидни. И не мога да си обясня, защо се появи малко начално съпротивление при каране (+5ml), когато нормално началното налягане на въздуха над маслото е нулево. Ти можеш ли да ми обясниш? Не мога някакси да го отдам само на увеличената прогресивност заради намаления обем на въздуха... може и да бъркам де...

А ето и нещо което искам да те питам, в тоя ред на мисли: защо според тебе това налягане на въздуха над маслото се увеличава с карането? В смисъл защо вилката (Shiver) трябва да се обезвъздушава периодично, откъде идва този въздух. Да не говорим че правих скоро профилактика на малък Shiver, който се беше одървил като цепеница само заради събран въздух над маслото. Чел съм че се отделят газове от маслото но ми звучи несериозно - any idea?

[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот bikerider » Вто Яну 13, 2004 3:26 pm

Такаа, понеже явно аз не съм дочел ръководствата, Агенте, признавам, ти си напълно прав.
Marzocchi говорят точно това което ти казваш. Тоест не бях прав, но вече ще използвам коректната терминология, обещавам [:p]

Освен това се порових и за проблема с SSV/JrT: освен "официални източници", намерих и разни моторджийски сайтове. Та навсякъде хвалеха яко хидравликите на Marzocchi за моторджийски вилки.

И тоест, тъй като SSV е опростена версия на моторджийските им хидравлики с пластинки и клапи, излиза че още не е tune-нато като хората за лек setup (велосипед + човек).

Освен това, открих и подробно описание на проблема с Jr.T. Двата проблема за които говорим (във "Boxxer Race vs. SuperT") и проблема за който говореше Jacket са всъщност един и същ проблем, а именно блокиране на вилката в сгънато положение (и китките дават фира), и после прекалено бавно разгъване. Демек хем се разгъва по-бавно и не поема добре вдлъбнатините, хем е твърда и не поема добре препятствията - това ли са и твоите впечатления?

Та, с две думи: мерси за забележките и прочие :D:8D:


[b]Do, or do not - there's no try...[/b]
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Предишна

Назад към Архив

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 97 госта