Малко инфо от първа ръка, което няма да намерите (токова рано) никъде другаде... Както обикновено
:D:D
Както обикновено през последните 2-3 години, и тази пролет Manitou започват суперпредсрочно с представянето на новите си модели за 2005 година. На първи март 2004 г. (т.е. днес), избрани "специалисти" са били поканени в Темпи (в пустинята близо до Финикс, Аризона), за да им бъдат демонстрирани на теория и на практика два от най-важните продукти за следващата моделна година – новата "ендуро"-вилка "Nixon" и основно преработения въздушен "Swinger 4-Way".
"Nixon" е изцяло нова разработка на фирмата, която външно напомня страшно много на "Sherman". По вътрешното си устройство обаче, показаният от Manitou "Nixon Platinum" (топмодела на гамата) e коренно различен от FR-модела и работи с пневматични пружини. През следващата година гамата от версии на "Nixon" ще включва още две вилки със стоманени пружини и две с пневматични, които обаче ще се различават от "Platinum" по системата за амортизация (Damping-a). Единствено "Platinum" ще разполага и със системата "IT" за дистанционна промяна на хода с лостче на кормилото.
С натискането на въпросното лостче надолу, ходът може да се скъсява безстепенно от максималните 145 милиметра до минималните 15 мм. Този "номер" се осъществява посредством фиксираното към лостчето жило, което отваря клапан в левия крак на вилката и свързва негативната и позитивната камера на пневметичната пружина. Тъй като след това действие за пружина служи целия наличен обем в левия крак, Manitou обещават еднакво "мазна" характеристика на работа на пружината независимо от дължината на хода - променя се единствено прогресията, което е желан ефект.
В десния крак на "Nixon" е разположена модифицирана SPV-система за амортизация, която според Manitou ще спомогне за постигането на по-добра чувствителност към малките неравности – основен пункт, по който са критикувани сегашните SPV-вилки. Истинската сензация обаче е теглото на "Nixon" – Manitou твърдят, че "Nixon Platinum" няма да тежи повече от 2 килограма! В момента вилка с ход 145 мм и подобно тегло на пазара няма, а версията на Platinum с 20-милиметрова ос ще тежи с около 200 грама повече (т.е. около 2,2 кг, което също е рекорд). Според Manitou ниското тегло е станало възможно благодарение на конифицираните тръби на краката, кухата корона, пневматичната пружина, малкото количество масло в системата и конструкцията Reverse-Arch, позволяваща висока устойчивост при ниско тегло.
Ето така изглежда Nixon Platinum
Tова е лостчето на IT-системата...
... а това е горната част на короната
Новият "Swinger" се различава от досегашния предимно по увеличения обем на пневматичната пружина. Въпросното увеличение е само от полза – благодарение на по-ниското налягане в камерата надеждността на работа се повишава, характеристиката става по-линейна, а това води до по-голям ефективен ход на амортисьора. Системата за амортизация SPV също е претърпяла модернизация, като наред с новите тефлонови уплътнения шокът вече разполага с нещо като "пред-SP"-клапан, подобряващ чувствителността на окачването при поемане на малки неравности.
Ето го Swinger 4-way 2005
"Спецовете", поканени от Manitou са имали възможност да тестват новите продукти и на практика, като за целта организаторите на презентацията са им предоставили няколко Elan Able One, оборудвани с "Nixon Platinum" и новия "Swinger" – според Manitou въпросните велосипеди променят коренно смисъла на понятието "Long Travel Enduro".
Elan Able One с новата екипировка
Излишно е да споменавам всички суперлативи на поканените по повод "новото усещане", което "Nixon" и "Swinger" създават, затова ето само няколко от тях – "велосипедът е учудващо лек за возило с такъв ход", "вилката и амортисьора работят "мазно" като със стоманени пружини", "този SPV няма нищо общо с първата версия", "IT"-системата е суперудобна" и т.н. и т.н.
Тестовете са се провели по доста тежките "National Trail" и "Mormon Trail", а демонстрации на новите чудеса е направил лично Джон Томак. Накратко – Manitou си дават зверски зор...
Старото куче JT в действие...