[quote="Windstream"]
Тояга, Goa е прав, в учебниците по физика наистина пише че силата на триене не зависи от площта на контакните повърхости. Нито един учител (не преподавател в университет) по физика обаче не е могъл да ми обясни защо примерно на шосейните велосипеди гумите им са толкова тънки и с високо налягане, а не да кажем 26х3.0 с ниско [:p]
[b][color=red]Live to ride... and ride to feel alive![/color][/b]
[/quote]
Хайде сега, нова физика! Тоягата (както почти винаги;)) е прав, а аз само ще уточня:
КОЕФИЦИЕНТЪТ НА ТРИЕНЕ не зависи от контактната площ, а е специфична мярка за начина на взаимодействие мажду контактуващите материали. СИЛАТА НА ТРИЕНЕ, обаче, е пропорционална както на КОЕФИЦИЕНТА НА ТРИЕНЕ, така и на контактната площ.
И един цитат от GOA, с коментар:
...silata na triene ... zavisi ot silata na vzaimodeistvie mejdu tqh (т.е. повърхностите).
Не помня кой беше казал, че 90% от парадоксите в науката ще изчезнат в момента, в който се дадат коректни определения на използваните понятия.
И да продължа чисто теоретично:
Ако спирачките скърцат, то се дължи на кофти взаимодействие между контактуващите повърхности (капла и накладка) при съответната сила на притискане. Ако сложиш двойно по-големи накладки, но от същия материал и при същата регулировка на спирачката, спирачната сила ще нарастне, но ще нарастне и скърцането. Значи трабва или
1. да се промени вида на контактуващите материали (друг вид накладки, номера с тебешира и т.н.)
или
2. да се увеличи силата на притискане на накладките към каплата (неккъв ремонт или ъпгрейд на спирачките)
И накрая, една уговорка - това са си чисто теоретични постановки. Да не забравяме стария лаф, че според теорията, тя била еквивалентна на практиката, а според практиката, двете нямали нищо общо!
Q. b. f. f. f. s.