zashto mi se krivi OS-ta ???

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

zashto mi se krivi OS-ta ???

Мнениеот w1zz4rd » Пет Ное 21, 2003 10:27 am

kaplite sa mi Remerx dvusteni podsileni .. mnogo sam dovolen ot tqh kvo li nesa prejivqli .. obache OS-ta na zadnoto dvijenie mi se krivi .. i stava mnogo losho po4vat da pukat lagerite vencite se vartqt leko na krivo i pada verigata .. kakvo da napravq 4e da spre toq problem .. edna os e 2 lv .. ne e koi znae kav problem ama si e zanimavka i drazni ..
w1zz4rd
 
Мнения: 54
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Ное 20, 2003 10:34 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот tuba » Пет Ное 21, 2003 10:37 am

ako lagerite na zadnoto dvijenie
sa nasipani daje i da smenish osta
a ako e tolkova kriva shte ti se
naloji pak shte se izkrivi.
Az sym baq tejyk i tova mi se
sluchva pochti postoqnno tazi mi
os e 4ta.
Pomaga ako si pristegnesh dobre
kontra-gaiikite.
Pri men imashe edin mnogo interesen
fenomen tiq ot velomaniq bqha slojili
vtulkite predi kontra-gaiikite
i prakticheski nishto ne zakontrqshe
konusite, te praveha luft postoqnno
i ot tova se kriveshe i osta,
kato im smenih mestata neshtata se
poopraviha no pak si se krivi
osobenoo pri skokcheta.
tuba
 
Мнения: 342
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юли 02, 2003 10:14 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот did » Пет Ное 21, 2003 10:40 am

[quote="w1zz4rd"]

kaplite sa mi Remerx dvusteni podsileni .. mnogo sam dovolen ot tqh kvo li nesa prejivqli .. obache OS-ta na zadnoto dvijenie mi se krivi .. i stava mnogo losho po4vat da pukat lagerite vencite se vartqt leko na krivo i pada verigata .. kakvo da napravq 4e da spre toq problem .. edna os e 2 lv .. ne e koi znae kav problem ama si e zanimavka i drazni ..
[/quote]


Не се разбира дали системно ти се криви оста (примерно, хвърляш осма крива като осморка ос за последните 8 месеца:8D:) или просто сега се е изкривила. И не разбрах какво общо имат каплите.

Ако просто сега се кривнала - отнема точно 20 - 30 мин. да си я смениш, ако имаш необходимите инструменти, така че коментара не си заслужава.


Безисходица е ситуацията, очевидният и логичен изход от която просто не ти харесва.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот w1zz4rd » Пет Ное 21, 2003 11:52 am

mi nqma to4en period na krivene .. no ve4e nqkolko osi smenih .. to se krivi ot ednata strana vinegi ot kam zab4atkata ... ii mene nai me drazni 4e taka se precakvat i skorostite nemoga da karam normalno .. az problema imam 4ustvoto 4e e v samoto dvijenie .. nqkav star model e lagerite sa mnogo blisko edin do drug .. i taka tejesta pada varho srednata 4ast na osta .. skoro shte smenqm koleloto .. shtoto tova e s amortisior ot zad .. az iskam s cqla ramka .. i togava shte gledam mnogo vnimatelno kvi sa mi dvijeniqta na kaplite ..
w1zz4rd
 
Мнения: 54
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Чет Ное 20, 2003 10:34 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот did » Пет Ное 21, 2003 12:55 pm

[quote="w1zz4rd"]

mi nqma to4en period na krivene .. no ve4e nqkolko osi smenih .. to se krivi ot ednata strana vinegi ot kam zab4atkata ... ii mene nai me drazni 4e taka se precakvat i skorostite nemoga da karam normalno .. az problema imam 4ustvoto 4e e v samoto dvijenie .. nqkav star model e lagerite sa mnogo blisko edin do drug .. i taka tejesta pada varho srednata 4ast na osta .. skoro shte smenqm koleloto .. shtoto tova e s amortisior ot zad .. az iskam s cqla ramka .. i togava shte gledam mnogo vnimatelno kvi sa mi dvijeniqta na kaplite ..
[/quote]


Ясно е, че не щеш да чуеш за смяна на цялата главина, например с капсулована. Значи тръгваме да разсъждаваме по-на дребно:

Оста може да се криви така системно нагло и дразнещо само при условие, че караш дълго време главината с луфт, и то не малък, защото при малък луфт по-скоро ще се "изядат" конусите. Такъв луфт се появява задължително, колкото и да го обираш, ако има някакъв проблем с леглата за лагерите на главината. Ако нещата са такива, обирането на луфта си е просто невъзможно (иначе главината спира да се върти), а като го оставиш, хвърляш оста и конусите за нула време.

А за "насипните" лагери - СПОРЕД МЕН лошо няма да са такива, аз даже нарочно си махнах сепараторите и си наредих само съчмички. Така се побират с няколко съчми повече и контакта е по-стабилен.


Безисходица е ситуацията, очевидният и логичен изход от която просто не ти харесва.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот tuba » Пет Ное 21, 2003 3:34 pm

priznavam, si che ne sym
mashinen injener no ne vijdam
golqm smisyl da razkarsh separatora
kontakta taka ili inache ne e s osta
a s cherupkata v slucheq konusa
a celiq lager e bil smetnatat
za opredeleni natovarvaniq
a lagera e cqlata sistema
chashkata, sachmite, separatora,i konusa,
a povecheto sachmi oznachava poveche triene
i moje i da ne e toluz polezno
kolkoto smqtash
priznavam che ima i hubavi nasipni lageri
no na evtinite glavini ne slagat takiva
a poskoro sa myrlqvi izrabotki ot koito
samo qdove
tuba
 
Мнения: 342
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юли 02, 2003 10:14 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот did » Пет Ное 21, 2003 4:14 pm

[quote="tuba"]

priznavam, si che ne sym
mashinen injener no ne vijdam
golqm smisyl da razkarsh separatora
kontakta taka ili inache ne e s osta
a s cherupkata v slucheq konusa
a celiq lager e bil smetnatat
za opredeleni natovarvaniq
a lagera e cqlata sistema
chashkata, sachmite, separatora,i konusa,
a povecheto sachmi oznachava poveche triene
i moje i da ne e toluz polezno
kolkoto smqtash
priznavam che ima i hubavi nasipni lageri
no na evtinite glavini ne slagat takiva
a poskoro sa myrlqvi izrabotki ot koito
samo qdove
[/quote]


Теорията в случая не ме интересува (пък и не съм се замислял толкова). Аз от много време почти мазохистично се мъча само с некачествени евтини боклуци и от моя си емпиричен опит съм стигнал до идеята, че само съчми без сепаратор просто правят лагера ма-а-а-алко по-стабилен и по-малко рисков. И разни "майстори" са ми го казвали, ама на представителите на това племе не трябва да им се вярва по принцип! Друг довод (почиващ на отрицателен собствен опит) да предпочета само съчми е, че ако не си поддържаш главината перфектно регулирана, от луфтовете понякога сепаратора се ЧУПИ :B): (пък като знам какви лагери продават:}):...), парченца тенекия хубаво издират главината, цялото задно колело се накривява, следва екшън криволичене, и т.н и т.н. Имам си съсипана по тоя начин главина в къщи, да ми напомня да си притягам редовно луфтовете. А ако реглажа е перфектен, конусите са в добро състояние, оста е права и т.н., аз поне не бих могъл да забележа някаква разлика.


Безисходица е ситуацията, очевидният и логичен изход от която просто не ти харесва.
Q. b. f. f. f. s.
Аватар
did
 
Мнения: 16523
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 14, 2003 3:00 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Admin » Нед Ное 23, 2003 2:37 pm

[quote="tuba"]

Pri men imashe edin mnogo interesen
fenomen tiq ot velomaniq bqha slojili
vtulkite predi kontra-gaiikite
i prakticheski nishto ne zakontrqshe
konusite, te praveha luft postoqnno
i ot tova se kriveshe i osta,
kato im smenih mestata neshtata se
poopraviha no pak si se krivi
osobenoo pri skokcheta.
[/quote]


Tuba, аз на всички главини, които съм виждал досега, втулките стоят между конуса и контрагайката, а не контрагайката да контактува директно с конуса. Така че не знам това, дето си го направил, дали е много добре... (ако съм разбрал правилно какво си направил, де...);)

Животът е кратък, карай бързо!
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Мнениеот Windstream » Пон Ное 24, 2003 12:45 am

Втулките се слагат между гайките и конусите по две причини:
1) Площта на челата на гайките (особено на тези за ключ 17) е много по-голяма от тази на втулките => като стягаш колелото към рамката не рискуваш изкривяване или вдлъбване на ушите й. Освен това някой гайки имат едно "назъбване" на тази повърхност което също спомага за подобреното фиксиране към рамката.
2) Ако втулката е алуминиева коефициента на триене между нея и конуса/гайката е по-висок от този между директно контактуващите гайка и конус => вероятността да се разхлаби съединението е по-малка. Повечето втулки обаче не са алуминиеви.

[b][color=red]Live to ride... and ride to feel alive! [/color][/b] :^:
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот tuba » Пон Ное 24, 2003 4:29 pm

Znachi ideqta na smqnata mi beshe e
slednata kogato zaradi triene konusa
se razhlabva se zatqga v kontrq gaiikata
tq za tva e kontrq gaiika i taka zaklinva.
Ako vtulkata e nazybena i aluminieva
neznam.
V moq sluchei ne beshe i opredeleno imashe
polza ot operciqta(luft do sega ne se e poqvil).
Kontra-gaiikite po princip sa edni tynki
a ne golemite koito se slagat ot drugata
starana na vtulkata.Ta ideqta e da se skysi malko
vtulkata da se sloji kontra gaiika i da se ostavi
debelaat gaiika otvin.
Az si svalih kontra-gaiiki ot stara kitaiiska glavina
tuba
 
Мнения: 342
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Сря Юли 02, 2003 10:14 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот Windstream » Вто Ное 25, 2003 5:18 am

Еее, загрях най-накрая за какво става дума. Обаче не виждам много смисъл в цялата работа, самозатягането ще работи само за лявата част на оста, от триенето десния конус ще се опитва да се върти напред и съответно саморазвива. Решението е в доста зверското затягане на дясната част на оста - аз така си направих с касетата преди почти две години и оттогава не ми се е налагало да я регулирам, а не е като да не съм карал ;).

[b][color=red]Live to ride... and ride to feel alive! [/color][/b] :^:
Officially recognized show-off post whore - Yee-haw! :cowboy:
Аватар
Windstream
 
Мнения: 2068
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Мар 30, 2003 7:57 pm
Местоположение: Detroit, USA

Мнениеот Bi-King » Съб Фев 04, 2006 1:31 am

причината да се кривят/чупят осите на главините на винт(масовите) е,както вече казахте,небалансираното разположение на леглата/конустите спрямо дължината на оста.Работата е там,че самата "касета" на винт не позволява другояче.Аз слично имам доста опит с такива главини,трябва да се карат БЕЗ АБСОЛЮТНО НИКАКЪВ ЛУФТ и максимално разхлабени,така че ходът на оста да е равномерен(да не запира).Някои хора махат по една съчма от по-старите главини,когато махат сепаратора и напълнят със съчми,идеята е да се намали вътр.триене+още място.Ако главината запира независимо от натегнатостта при нова ос,това значи че леглата са наранени сериозно и главината е за коша.Ако пък са подходящи и нямаш луфт,но караш пренатегнати конуси,това че върви трудно е най-малкото.Напрежението върху леглата на блока на главината става много голямо и при по-силно натоварване просто се откъсват,имам 3 такива из къщи.Случва се предимно на стоманените от по 4-5 лева.Ако се съмняваш в главината ,по-добре я смени,защото ако задере рискуваш доста гадно падане:splat:
Всички проблеми с оста в доста по-голяма степен са решени в съвременните главини с куха ос,на шлици.Там лагерите са доста по-далеч от центъра на оста.Ако ти се дават пари по каплата,направи го!Ще заспи:spin:
Аватар
Bi-King
 
Мнения: 352
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Съб Май 07, 2005 1:50 pm
Местоположение: Azerbaijan

Мнениеот pesho » Съб Фев 04, 2006 9:54 am

[quote]Всички проблеми с оста в доста по-голяма степен са решени в съвременните главини с куха ос,на шлици.Там лагерите са доста по-далеч от центъра на оста.Ако ти се дават пари по каплата,направи го!Ще заспи[/quote]

Напълно съм съгласен!! На старата ми задна главина оста ми се кривеше още в същия ден в който са сложени, но сега нямам никакви проблеми. Според мен инвестицията определено си струва, но ти решаваш дали искаш да се мъчиш или не ;)
pesho
 
Мнения: 156
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пет Юли 09, 2004 11:30 am
Местоположение: Sofia


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта