Нещо липсва информация за маслата, видам. За съжаление нямам време да потърся точните неща - но ще напиша каквото знам.
За моторните масла - означението преди буквата W не е пряко свързано с гъстотата - 5W не е два пъти по-рядко от 10W. Тези цифри показват нещо автомобилно, което няма точно обяснение за велосипедни цели. По-малките цифри са за по-ниска температура, но две масла с еднакъв индекс (цифра) от различни фирми или дори само различни имена на продукта са различно гъсти при еднакви други условия.
Синтетичните моторни масла имат преизмуществото да не си променят рязко гъстотата на студено (и не само) - това е плезно. Но те са много активни към пластмаси и гуми - ако пише да с епазите от тях - не експериментирайте.
Хидравличните масла имат свойството да не се разпенват, което може да е необходимо за вилките (знам ли?).
От тях най-ценно е хидравличното масло с противозадирни присадки и АТФ.
Първото се намира евтино наливно или в шишета по литър с име МХП 40 А или MHP. Буквата П или P e интересното - показва наличието на наистина 'мазни' неща и намалява износването. Почти няма разлика с АТФ, аз не се сещам за такава, приложима към велосипедите. Производителя.. хмм, аз казвам, че няма значение. наливното е супер, стига да се убедите в оригиналната упаковка (варел със сертификат - един залепен лист).
MHL МХЛ 32, 24 и т.н. са по-редки но нямат такива мазнотия като МХП. Може да се каже, че в някои случаи износването е повече с 50%.
Интересно масло е това, което е за скоростни кутии на форд тип MTX (това е на латиница - типа на кутията и специалното масло за нея). Особеното е, че е по-рядко, но не знам точно колко - като двигателно или гъсто хидравлично е, но е много добро против износване от триене. По 20 до 30 лв за литър е.
Гъстота
Маслата се означават с цифрите 0, 5, 10, 15... 60 за моторни, и пак кратни на 5 за останалите, както и буквата W - когато става дума за гъстотата и температурни свойства. Цифри с 'половинки' са някакви нестандартни хитрини - не ги знам. Например 7,5...?! Означението на темпратурни св/гъстота на трансмисионните и хидравличните не са еднакви - примерно 75W80 не е два пъти по-гъсто от 10W40... трябва да се прочете.
Ето пример за технически данни за масло - LHM Plus & CHF 7.1 are rated at
18 cSt@40C/6.0 cSt@100CОт удебеленото ви е интересно това 18 - при 40 градуса. Освен ако не пускате По 3-4000 м много яко друсане и маслото ви загрее до 100 градуса
. Това 18 няма никаква връзка с визкозитетния индекс - примерно 10W. Фактически ни интересува точно гъстотата, измерена в това чудо cSt (сентистрокс или сентистокес...
) при нужната ни температура.
Темп промяна на вискозитета - на студено маслата се сгъстяват. някои повече, други по-малко.
Стабилни са ATF, някои амортисьорни масла, маслата за хидравлика на ситроен, всесезонните трансмисионни и двигателни. Синтетичните са по-стабилни от някои минерални, но има изключения.
Хим активност - синтетиката разказва играта на много неща. Особено уплътненията и спирачни цилиндърчета.
Маслата DOT за спирачки пият яко вода - по много, и причиняват корозия в някои случаи.
НЕ вярвайте на монтьори! Само след като проверите всичко в технически инструкции на маслопроизводителите, и то с внимателно четене. От 500 един монтьор е наясно.