Няколко снимки и обяснения защо е наложително да се прави профилактика на вилката, а и на всичко останало по колелото.
Колелото ми беше откраднато преди три години и преди няколко месеца си го намерих. Състоянието беше плачевно откъм поддръжка, но най-тежко беше положението с вилката. Предполагам, че в някакъв момент се е счупила пружината на блокиращия механизъм и е заклинила в горната тръба (вилката беше неподвижна, а врътките на амортисьорната пружина и блокировката не мърдаха дори като опитах да ги завъртя с тръбен ключ). След заклинването цялото напрежение е отнасяла тази точка, а амортисьорната пружина изобщо не е действала. От напрежението, счупената пружина и липсата на поддръжка ръждата се е натрупала и е пробила тръбата, а после боклуците вътре са влошили още повече положението.
- SR_Suntour_XCM_all_components.JPG
- Това е общ преглед на компонентите в разпарчосаната вилка. Качвам снимките, за да се види нагледно какво има вътре.
- (241.29 KiB) 1203 пъти
Отворих я по следния начин:∙Развих единия шиш, а вторият шиш превъртя.
∙Налях първо Meglio, а после и газ покрай гумените маншони, защото не знаех какво се случва вътре и се надявах да поотпусне каквото и да е.
∙Намерих ключ за горните "тапи" - блокиращата и амортисьорната - и разпилях вътрешностите както и един куп боклук и ръжда на люспи.
∙Налях още газ, хванах здраво ботушите и започнах внимателно да избивам горните тръби като закрепих трупче дърво в свръзката на стержена и короната, за да намаля щетите и след като засилих ударите вилката поддаде и излезе. Вижда се на общата снимка, че смлях короната на няколко места.
∙Развиването на уплътнителите на шишовете се случи като ги издърпах колкото може напред, изчистих колкото можеше резбите, закрепих ги на менгеме и полека им развих гайките. Не искаха да се развиват лесно въпреки чистенето.
∙Свалих внимателно пластмасовите уплътнители от ботушите и ги изчистих.
∙Изчистих добре вътрешността на ботушите с парцал напоен с газ и с дълга шпилка, за да обърша отвсякъде.
∙Избърсах горните тръби и с водна шкурка, първо 800, а после 2000, изчистиха цялата сгур, ръжда и гняс, която се беше полепила докато станат хубаво гладки.
∙Изчистих и смазах уплътненията на шишовете.
∙Избърсах хубаво с газовия парцал почистените горни тръби и ги наклепах с графитна смазка. Сметнах, че за бракувана вилка не ми се дават 15 лв. за 20-30 гр. оригинална Suntour смазка и омазах хубаво с наличната руска графитна.
∙Намазах пластмасовите уплътнения отвътре, за да влезе по-лесно обратно вилката и с чист мазен парцал размазах смазка и по вътрешността на ботушите. Имах смазка - мазах.
∙Почистих хубаво гумените маншони и ги омазах с обикновена смазка.
∙Покрих носещата пружина с лек слой смазка, не съм сигурен, че е било нужно, но ми се стори правилно.
Обратно сглобяване:∙Навих гайките на шишовете с уплътненията докрай и ги мушнах обратно в горните тръби.
∙Наредих пъзела с пружините обратно, като внимавах да не объркам посоката на носещата пружина. Другите неща няма как да се объркат как са били, като се помисли малко кое за какво е.
∙Прецених, че съм сбъркал с пъзела - извадих пружините и напъхах горните тръби в ботушите почти до края.
∙Избягнах прословутия проблем с превъртането на шишовете като взех блокиращия механизъм и го използвах като "контра" докато затягах шишовете. Ако имах нови гайки и бях минал шишовете на метчик сигурно щях да си улесня живота, но не го направих.
- SR_Suntour_XCM_blockage.jpg
- Това е блокиращата система на вилката. Вижда се ясно строшената пружина и поредността на компонентите.
- (283.09 KiB) 985 пъти
∙Наредих всичко обратно и затегнах внимателно "тапите" като изчистих и смазах амортисьорната, за да се движи по-лесно. Беше малко пипкав моментът с придържането вътре в тръбата и затягането на тапата на амортисьорната пружина, но и сам човек се справя с малко ловкост (натиках тапата и я придържах с палец, докато направя един, два оборота с ключа).
∙Наместих внимателно обратно маншоните, раздвижих вилката (о, да, движеше се!) и обърсах излишната грес.
Тази операция ми отне време от около 11 ч. до 17 ч. като се вземе предвид, че обикалях по кварталните вело ателиета за ключ за тапите, за смазка, за бира и накрая направих един курс да покажа на хората какво се излюпи отвътре. И на двете места, където отидох, ми казаха, че такова чудо не са виждали. Аз също не бях, затова и го разказвам толкова подробно, за да спестя някому ужасния опит.
В момента съм извадил заключващия механизъм, защото пружината вече е 3-4 оборота по-къса и не достига тапата, а само трака. Ако някой има бракувана вилка и не му трябва тази пружина или поне амортисьорната - да направя вилката с две амортисьорни и да я облекча малко откъм натоварване - ще се радвам да драсне ред и ще се разберем.
Ето и техническата схема на вилката (взех линка от темата за разглобяване и профилактика).