втулки за заден амортисьор

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

втулки за заден амортисьор

Мнениеот barbarossa » Чет Яну 06, 2005 12:33 am

въпросът ми е следния: от какъв материал да си изработя втулките за амортисьора? ако е алуминий ще е много мек, а ако е стомана няма ли да е проблем защото рамката ми е алуминиева и доколкото знам стоманата не е препоръчителна да се допира до алуминия??? :banghead: чакам предложения а за изработката ще ги поръчам на стругар да ми ги врътне за нула време:I
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот C_Mo » Чет Яну 06, 2005 2:22 am

Точно за кои втулки говориш? ...около шока има достатъчно неща, които могат да се нарекат така и всичките са от различни материали.
Аватар
C_Mo
 
Мнения: 1495
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 8:45 am
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот HepBeH_XaMcTep » Чет Яну 06, 2005 3:01 am

май говори за тези при болтовете
Изображение
Nikon d300 +Nikon 50mm f1.4, Tamron 17-50 2.8 +SB600 +Minolta 5400hs +RF-602
Аватар
HepBeH_XaMcTep
 
Мнения: 7592
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 01, 2004 12:51 pm
Местоположение: 42.697556 N, 23.323638 E

Мнениеот bikerider » Чет Яну 06, 2005 3:15 pm

[quote="barbarossa"]

въпросът ми е следния: от какъв материал да си изработя втулките за амортисьора? ако е алуминий ще е много мек, а ако е стомана няма ли да е проблем защото рамката ми е алуминиева и доколкото знам стоманата не е препоръчителна да се допира до алуминия??? :banghead: чакам предложения а за изработката ще ги поръчам на стругар да ми ги врътне за нула време:I
[/quote]


и какво общо има тук материала на [b]рамката[/b] :?::crazy:

ако говориш за триещите лагери на шока, в които влизат преходните втулки и закрепващите болтове, те се изработват от стомана и са покрити отвътре с тефлон, нещо което силно се съмнявам да постигнеш тук на цената на оригиналните.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Чет Яну 06, 2005 4:37 pm

за втулките в които влизат болтовете говоря, а оригиналните са без никакви покрития и едната е стоманена а другата е алуминиева и се е разплескала по краищата, затова искам да си направя качествени втулки
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Чет Яну 06, 2005 5:51 pm

[quote="barbarossa"]

за втулките в които влизат болтовете говоря, а оригиналните са без никакви покрития и едната е стоманена а другата е алуминиева и се е разплескала по краищата, затова искам да си направя качествени втулки
[/quote]


Извинявай, чак сега те разбрах. :beer:
В шока има набити триещи лагери с тефлоново покритие, във които влизат долу при рамката две алуминиеви втулки (лява и дясна), които се явяват ос на триещите лагери. През тях после се пъха болта и се стяга в рамката. Нали за тези алуминиеви втулки/преходници (reducers) говориш?

Ако е така, просто си ги направи от алуминий, те се стягат в рамката и не помръдват спрямо нея, така че не би трябвало да се износват ако болта е стегнат хубаво. Ако са ти приплескани, значи е имало някакво сучене на окачването или болта е бил презатегнат.

относно горната втулка (тя е цяла стоманена, а не две алуминиеви, нали?), нея защо искаш да я преработваш? Има ли поражения по нея?

А и кажи все пак за каква рамка и какъв шок говорим да не гадая и да приказвам наизуст.

Edit: ако имаш луфт в тефлоновите лагери по принцип, недей да правиш втулките по-дебели (защото ще има триене), а просто си смени тефлоновите лагери и смени приплесканите втулки.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Чет Яну 06, 2005 9:10 pm

Шока е x-fusion glyde rl, рамката Драг F5, значи горната втулка (по-дългата) е алуминиева, и когато вкарам болта през нея има леко хлопане, а долната е стоманена и там всичко си е наред. Но тази алуминиевата е доста мека и сигурно се е износила отвътре. Та хванах шублера и премерих болта който е 7,7мм, а дупката на втулката в която влиза е 8,1мм, което си е доста луфт.
Та тоя луфт си го има от както ми монтираха шока в сервиза на В.Левски, и аз си поръчах втулки там, даже си ги платих предварително ама вече 4-5 месеца чакам да ми ги направят и най-накрая сам ше си ги направя...
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пет Яну 07, 2005 12:09 pm

[quote="barbarossa"]

Шока е x-fusion glyde rl, рамката Драг F5, значи горната втулка (по-дългата) е алуминиева, и когато вкарам болта през нея има леко хлопане, а долната е стоманена и там всичко си е наред. Но тази алуминиевата е доста мека и сигурно се е износила отвътре. Та хванах шублера и премерих болта който е 7,7мм, а дупката на втулката в която влиза е 8,1мм, което си е доста луфт.
Та тоя луфт си го има от както ми монтираха шока в сервиза на В.Левски, и аз си поръчах втулки там, даже си ги платих предварително ама вече 4-5 месеца чакам да ми ги направят и най-накрая сам ше си ги направя...
[/quote]


А защо си мислиш че този луфт от 0.3мм между болта и втулката е много? Всички сглобки навсякъде се изработват с допуск 0.1-0.2мм, в случая 0.3мм не е ужасно много. Всички шайби например са с 0.2-0.3мм по-широки от съответните болтове.
Освен всичко друго защо гледаш луфта в разглобено състояние??? Втулките нормално се стягат към кобилиците и не се движат спрямо тях, за да те притеснява това. Тоест когато стегнеш болта според мен не би трябвало изобщо да има луфт, колкото и да е голям в разглобено състояние. В крайна сметка това е конструктивен допуск, а не луфт от износване, така че не виждам смисъл да се занимаваш, освен ако има и луфт в сглобено състояние при стегнат болт. Ако усещаш луфт и тогава, провери си все пак тефлоновите лагери дали не са износени.

Ако обаче държиш да обереш този луфт между болта и втулката, използвай loctite 638/648, намажи болта или втулките отвътре с него и стегни. После обаче ще ти се наложи да избиваш болта с почуквания. Аз лично не виждам никакъв смисъл от това.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Пет Яну 07, 2005 5:05 pm

благодарско за съветите:beer: ами като стегна всичко и като хвана задницата и се усеща как лекичко хлопа точно при тия втулки... аз си карам така и не е болка за умиране ама ме дразни:) днес ще ми донесат новите втулки и ще тествам с тях как е положението:I
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пет Яну 07, 2005 6:00 pm

[quote="barbarossa"]

благодарско за съветите:beer: ами като стегна всичко и като хвана задницата и се усеща как лекичко хлопа точно при тия втулки... аз си карам така и не е болка за умиране ама ме дразни:) днес ще ми донесат новите втулки и ще тествам с тях как е положението:I
[/quote]


според мен тефлоновите лагери в шока са за сменяне :beer:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот тучо чучо » Пет Яну 07, 2005 6:14 pm

[quote="bikerider"]

[quote]
според мен тефлоновите лагери в шока са за сменяне :beer:
[/quote]

А според мен луфтът е между болта и кобилиците. С парче/лентичка алуминиево фолио (кутийка от бира) се оправя временно.
Аватар
тучо чучо
 
Мнения: 1403
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Окт 21, 2002 9:32 am
Местоположение: София

Мнениеот bikerider » Пет Яну 07, 2005 6:19 pm

при стегнат болт да има радиален луфт в кобилицата??
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот barbarossa » Пет Яну 07, 2005 6:52 pm

ами да втулката е по-къса и колкото и да стягам ботовете тя не се затяга:banghead:.. сега изрязах нещо като шайба и го сложих и заспа... мерси много:)
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот bikerider » Пон Яну 10, 2005 10:49 am

[quote="barbarossa"]

ами да втулката е по-къса и колкото и да стягам ботовете тя не се затяга:banghead:.. сега изрязах нещо като шайба и го сложих и заспа... мерси много:)
[/quote]


мда... ясно
аз разбира се през цялото време приемах, че става дума за нормална сглобка, но... явно става дума за известен бъг на F5 - взимам си думите назад :)
пак е добре, че не си си взривил шока някъде :agree:
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia

Мнениеот LiFo » Сря Яну 12, 2005 8:18 pm

Щях да пускам нова тема, но забелязах, че вече има такава за задни шокове.Та да попитам тук.Взех си нов заден амортисьор и искам да си го инасталирам.Въпросът ми е дали като сваля стария и слагам новия трябва да сложа и някаква смазка между оста, която свързва кобилиците (БТВ карам RAM AC '03) и шока, и триещите лагери на самия амортисьор?:uhh:
А, и още едно нещо...как е по-добре - преливникът на шока да стърчи отдолу или да виси отгоре? (малии как го обясних, ама айде вие ме разбрахте)
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот barbarossa » Сря Яну 12, 2005 9:26 pm

ами когато ми слагаха x-fusion-a в сервиза на васил левски... пича там намаза втулките с някаква зеленикава грес и го монтира... така че мажи и не се притеснявай:) а за преливника нямам идея как е по-добре:) тя разликата според мен с осцилоскоп да я мериш:))))
Аватар
barbarossa
 
Мнения: 321
Рейтинг: 1700
Регистриран на: Нед Май 04, 2003 10:17 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот LiFo » Сря Яну 12, 2005 9:33 pm

@barbarossa

Мисля и аз да се метна до стадиона, но за съжаление времето е много ограничено, а мен вече 3-ти ден откакто си го взех шока ме сърбят ръцете да карам :bawling:

Нищо де, после удоволствието ще е по-голямо.Благодаря за отговора все пак...:beer:
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот BuxpeH » Сря Яну 12, 2005 9:55 pm

Пич, казаха ми, че на илиянци имало някакви амортисьори по 3-4 лв. Купиваш си го, взимаш му чисто новите втулки, пружината за резервна и изхвърляш останалото някъде. Трябва да са по-хубави от ръчно-стругованите. Само дано да има като за кобилици с по-дълъг болт...
@lifo. Накъде да ти стърчи преливника е само пепоръчително. Няма чак такова значение. Принципа иначе е, че по-тежката част от шока трябва да е от страната на по-неподвижната част-предницата, а . В твоя случай преливника трябва да е надолу и напред. На рамки с обикновено окачване иначе бих си го сложил наобратно и надолу, за да може да седи по-защитен под тялото.
BuxpeH
 
Мнения: 464
Рейтинг: 1695
Регистриран на: Пон Юли 14, 2003 12:51 pm
Местоположение: Bulgaria

Мнениеот axelmax » Сря Яну 12, 2005 10:19 pm

[quote="BuxpeH"]

Пич, казаха ми, че на илиянци имало някакви амортисьори по 3-4 лв. Купиваш си го, взимаш му чисто новите втулки, пружината за резервна и изхвърляш останалото някъде. Трябва да са по-хубави от ръчно-стругованите. Само дано да има като за кобилици с по-дълъг болт...
@lifo. Накъде да ти стърчи преливника е само пепоръчително. Няма чак такова значение. Принципа иначе е, че по-тежката част от шока трябва да е от страната на по-неподвижната част-предницата, а . В твоя случай преливника трябва да е надолу и напред. На рамки с обикновено окачване иначе бих си го сложил наобратно и надолу, за да може да седи по-защитен под тялото.
[/quote]


къде по точно на Илиенци?
"У планину се раджаю ора, а у полье тикве"
Аватар
axelmax
 
Мнения: 7120
Рейтинг: 1614
Регистриран на: Сря Юли 23, 2003 9:09 pm
Местоположение: Столицата

Мнениеот hlebarka » Сря Яну 12, 2005 10:42 pm

тук:
[img]http://free.bol.bg/hlebarka//mappaint.jpg[/img]
stvarnost nam je crno-bela, a budućnost siva
Аватар
hlebarka
 
Мнения: 1970
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Фев 09, 2004 8:14 pm

Мнениеот bikerider » Чет Яну 13, 2005 10:40 am

[quote="LiFo"]

Щях да пускам нова тема, но забелязах, че вече има такава за задни шокове.Та да попитам тук.Взех си нов заден амортисьор и искам да си го инасталирам.Въпросът ми е дали като сваля стария и слагам новия трябва да сложа и някаква смазка между оста, която свързва кобилиците (БТВ карам RAM AC '03) и шока, и триещите лагери на самия амортисьор?:uhh:
А, и още едно нещо...как е по-добре - преливникът на шока да стърчи отдолу или да виси отгоре? (малии как го обясних, ама айде вие ме разбрахте)
[/quote]


Тефлоновите триещи лагери не бива да се смазват - единствения резултат е по-бързо износване от праха който влиза в лагера и полепва по греста (освен ако лагерът не е капсулован отстрани с о-пръстенчета, което съм виждал досега само на Avalanche шоковете). Говоря от личен опит - няколко пъти съм правил тази грешка и не смятам да я повтарям. Единствения резултат от греста е намаляване на времето за break-in на лагера и по-къс живот (освен ако не го разглобяваш редовно за да го чистиш и смазваш). Тефлона по принцип е материал с много нисък коефициент на триене, дори съм срещал термини като "самосмазващ се" (self-lubricated). Също така монтажа на оста в тефлоновия лагер трябва да става след престой в хладилник (и шока се нагрее леко да речем със сешоар), за да не налага да се набива оста с чук или преса, което надира тефлоновата повърхност и похабява лагера. Така триещите лагери се разработват идеално по оста (точно както втулките на вилките по тръбите), при което се постига максимален живот на лагера при минимално триене.

Относно преливника - имаше тема преди време точно за това. Моето мнение е, че с преливника надолу в най-лошия случай не вреди на амортисьора и окачването, a в най-добрия случай се постига намаляване на unsprung weight и задницата става по-отзивчива, но разликата е минимална както barbarossa каза. Ако решиш да пробваш, препоръчвам ти да монтираш шока без пружина и внимателно да видиш дали не удря някъде по рамката и/или кобилиците в крайните си положения.
Do or do not. There is no try...
Аватар
bikerider
 
Мнения: 17273
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 07, 2003 10:25 am
Местоположение: Eutropia


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 19 госта